grondspeling

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

Relax schreef:Da's een andere discussie. Aan wat je niet kan, begin je niet.
En wat mij betreft doe je zoiets in ideale omstandigheden, anders nooit. Je kan best wel sportief zonder je metaal achter te laten op de grond.

op de openbare weg is geen plaats voor ideale omstandigheden... en daarover discusier ik dan ook niet.

Het kan best zijn dat de ene dieper kan en gaat dan de andere.
Het kan best zijn dat de ene sneller gaat en kan dan de andere.
Het kan best zijn dat de ene vindt dat dit kan en gaat op de openbare weg.
Het kan best zijn dat de ene vindt dat dit mag, gaat en kan op de openbare weg.

Maar....

Wat vinden uw medeweggebruikers hiervan... diegene die opgeschrikt raken door een voorbijrazende gek op twee wielen die het image van motorrijders alweer eens beschaamd...

Het kan heel goed zijn dat velen onder ons en op andere fora zo deskundig kunnen rijden (en ik reken mij daarzelf ook wel bij) dat ze vele situaties aankunnen... tot ze/we ervoor staan.

Je kan inderdaad heel traag en behendig je zijkanten van je motor afschuren op het asfalt... maar kom dan niet klagen dat je dure onderdelen moet aanschaffen of vervangen. Al de anderen die hun zijkant erafschuren door snelheidsmanoevres uit te voeren en hiermee zichzelf en anderen in gevaar brengen... Hopelijk is het eens jullie laatste manoever.

Ondertekend, en deze woorden volledig voor mijn rekening nememd,

JH.
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
Relax

Bericht door Relax »

Als jij zo twijfelt aan die omstandigheden, waarom rij je dan motor? 't Is altijd een beetje vertrouwen op iets wat je niet kent.
Ik vertrouw gewoon iets meer op de externe factoren en tracht m'n beetje gezond verstand te gebruiken.

Verder vind ik het niet zo erg netjes, iemand een ongeval toe te wensen, maar da's dan weer geheel off-topic.
I respect your opinion. But I don't give shit.
Gswa

Bericht door Gswa »

bemer

Misschien is je achterveer niet aangepast aan je gewicht ? Als je tussen de 65 en 105 kg weegt, zou de standaard veer moeten voldoen om dat probleem niet te hebben.

Draai de veervoorspanning eens naar max en ga eens rijden. Kom je dan nog met de stepjes tegen de grond, dan zal je gewicht te hoog zijn voor de standaard veer. Je zal dan een achterveer ifv je gewicht moeten aanschaffen(straffer). Ik raak maar zeer zeer zelden mijn stepjes of middenbok aan de grond, dus last mag je daar zeker niet van hebben. Je mag er van uitgaan dat indien de vering een beetje normaal is afgeregeld ifv je gewicht je zeker grondspeling genoeg zal hebben. Dus het gebrek aan grondspeling komt er niet omdat je wat sneller zou rijden , maar omdat je vering niet aangepast is. Wens je een betere wegligging dan zal je sowieso je heil moeten gaan zoeken in een stel vervangdempers en aangepaste veren, bv Öhlins Hyperpro WP enz, maar dat is een ander verhaal.
Groetjes Swa
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

als je nu de speling in de grond wegwerkt is de grondspeling dan niet opgelost 8) :lol: :lol: :lol:
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

IRON GONZO schreef:als je nu de speling in de grond wegwerkt is de grondspeling dan niet opgelost 8) :lol: :lol: :lol:

:D :D
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
Raketman
Contacteer:

Bericht door Raketman »

Gswa schreef:bemer

Misschien is je achterveer niet aangepast aan je gewicht ? Als je tussen de 65 en 105 kg weegt, zou de standaard veer moeten voldoen om dat probleem niet te hebben.

Draai de veervoorspanning eens naar max en ga eens rijden. Kom je dan nog met de stepjes tegen de grond, dan zal je gewicht te hoog zijn voor de standaard veer. Je zal dan een achterveer ifv je gewicht moeten aanschaffen(straffer). Ik raak maar zeer zeer zelden mijn stepjes of middenbok aan de grond, dus last mag je daar zeker niet van hebben. Je mag er van uitgaan dat indien de vering een beetje normaal is afgeregeld ifv je gewicht je zeker grondspeling genoeg zal hebben. Dus het gebrek aan grondspeling komt er niet omdat je wat sneller zou rijden , maar omdat je vering niet aangepast is. Wens je een betere wegligging dan zal je sowieso je heil moeten gaan zoeken in een stel vervangdempers en aangepaste veren, bv Öhlins Hyperpro WP enz, maar dat is een ander verhaal.
Tussen al het gelul over gevaarlijk rijden enzovoorts enzoverder door, is bovenstaande uitleg nog het dichtst bij een oplossing.

-1- Kijken wat je kan oplossen met de veervoorspanning achteraan (voor zover die regelbaar is, heb ik geen idee van). Wat ik zeker niet zou doen is die zomaar op max. zetten want dan hou je (Lomax :wink: :D ) idd geen uitgaande veerweg over en dat geeft altijd spannende effecten.
Door ze hoger te zetten komt je motor immers hoger op zijn poten te staan, maar aan de veerkarakteristiek verandert niks.

-2- Als dat niet helpt, lijkt mij de volgende oplossing zo'n instelbare stang te zijn. De motor achteraan op die manier 2-2,5cm hoger zetten kan al veel oplossen zonder dat de rijeigenschappen enorm voelbaar veranderen. Verslechten gaan ze zeker niet doen :wink: .

Heb hetzelfde probleem gehad bij mijn FJR. Die staat er zowieso al om gekend om weinig grondspeling te hebben, maar als je van je oprit de straat opdraait en de voetsteun kletst al tegen de grond dan is dat wel extreem. De grondspeling dan.
Veringsafstelling en achterkant 2,5cm omhoog door andere linkarmen te monteren bleek afdoende.
Nil volentibus arduum
Gswa

Bericht door Gswa »

Als bemer nu last heeft met de grondspeling, zal het max zetten van de veervoorspanning geen onaangename verrassingen veroorzaken.
Als zijn probleem daarmee is opgelost kan hij gaan zoeken naar de gulden middenweg. Ik zelf 88 Kg, heb lange tijd gereden met bijna max veervoorspanning op de standaard veer en dat was zonder bagage.
Als hij 65 Kg zou wegen mag je dat zeker niet doen, maar hij weegt zeker veel meer gezien zijn probleem.
Groetjes Swa
Gswa

Bericht door Gswa »

En bemer
Nog problemen met de grondspeling ? :wink:
Groetjes Swa
-Wim-

Bericht door -Wim- »

Ik had dat probleem vroeger regelmatig, nu nog sporadisch met de LT. Ik heb de achterste shock vervangen door een Öhlins. Als ik nu de middenbok nog over de grond wil laten schuren moet ik toch wel "toeren" uithalen.
K1200LT -> K1200GT -> F650 GS + R1200 GSa -> Honda GL1800L + KTM 990R -> K1600GTL -> R1200GSa LC
bemer

grondspeling

Bericht door bemer »

de veer spanning staat op max dat ik toch ook veel met mijn vrouwke weg ben en ik weeg rond de 78 kg
int weekend ben ik nie an het toeren toegekomen(werken)

grts
Gswa

Bericht door Gswa »

bemer

Als uw veervoorspanning( standaardveer) op max staat, en ge weegt 78 Kg, mag en kan je normaal gezien geen problemen hebben met de grondspeling. Indien je nog problemen moest hebben, moet je eens kijken of je het vijsje van de demping toch niet helemaal (te ver) ingedraait hebt ? Dit geeft als resultaat dat je vering niet snel genoeg meer uitkomt :shock: met kans op te weinig grondspeling als gevolg :mrgreen: .
Laatst gewijzigd door Gswa op 15 aug 2006, 23:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Swa
Harald

Bericht door Harald »

Kan mij iemand de grondspeling aanduiden op de foto

Afbeelding :lol:
Gswa

Bericht door Gswa »

Heb je nu nog problemen met je grondspeling bemer ??
Of heb je bij het testen de grondspeling opgebruikt en horen we daarom niets van je :shock:
Groetjes Swa
bemer

grondspeling

Bericht door bemer »

niet meer weggeweest met de moto

maar ik denk dat ik gewoon er blijf mee rondrijden zonder iets aan de moto te veranderen, bochten techniek een beetje aanpassen

maar toch alvast bedankt he mannen

grts
tootje
Contacteer:

Bericht door tootje »

Ik heb vroeger een gewone R1100S gehad en heb nu een Boxercup.
Een van de verschillen tussen de twee is de trekstang.
En het verschil is enorm, met de Boxercup kan ik veel korter insturen.
(misschien is ook mijn techniek met de jaren verbeterd)

Voordeel van de korte is dat de motor 2-3cm hoger komt, zoals hierboven reeds vermeld.
Ik rij op het ganse oppervlak van mijn acterband, dus geen schaamrandje zoals de Nederlanders zeggen.

Check eens, de kortste die er bestaat is die van een GS (56cm), je zal je misschien geruster voelen.
bemer

grondspeling

Bericht door bemer »

bedankt man

grts
Plaats reactie