K1200RS verbruik?

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW K-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Noel-K1200RS
Berichten: 122
Lid geworden op: 20 nov 2004, 21:31
Locatie: Lochristi

K1200RS verbruik?

Bericht door Noel-K1200RS »

Nu een 1000 Km gereden met mijn '98 - 32000 Km K12.

In de blog van pvdk lees ik dat hij met zijn twin 1200 tussen de 5.12 en 5.5 L op 100 km verbruikt, en een actieradius van om en bij de 400 Km heeft!

Mijn K kwam tot nu toe nog nooit onder de 7 liter, en boven de 260 Km actieradius uit.

Ik gebruik de motor vooral voor woon- werkverkeer (net geen 20 Km, vooral snelweg, aan 120 Km, zeker niet boven de 130. (er wordt nogal veel geflitst op de E17 nabij Gent) :evil:
Ik kocht een rugzakje, en sinds kort blijven de systeemkoffers dus thuis voor het dagelijkse werk. Ook geen verschil.

Op de gewone weg rij ik meestal vrij laag in toeren, meestal zo rond de 3000. Soepel (niet brutaal) optrekken. Nu en dan natuurlijk de teugels wel eens vieren voor een acceleratie-orgie, maar steeds zeer kort, en uiteraard met de motor op volledige bedrijfstemperatuur.

Volgens het boekje moet er maar Super 95 okt in. In het begin reed ik met '98. Maar ook dat schijnt geen verschil te maken.

Ligt het nu aan mij, ligt het aan de afstelling, of is dit normaal?

Graag uw ervaringen.
BMW, wat anders?
Danny
Berichten: 6460
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Bericht door Danny »

6 liter moet haalbaar zijn met een K1200, ik ken een paar mensen die er een hebben en die draaien rond de 6 a 6.3 liter...
de koffers thuislaten helpt geen snars dus neem maar mee die handel...
de ketel eens laten bijregelen kan soelaas brengen... eens laten checken dus :wink:
lerak
Berichten: 98
Lid geworden op: 24 jan 2005, 15:14
Locatie: Buggenhout

Bericht door lerak »

gemiddeld over een periode van anderhalf jaar en 19000km zit ik toch ook rond de 7 liter hoor.
Mijn vorige moto was een GSXF750 en die verbruikte gemiddeld een 6,5l, dus leek mij het meerverbuik van de K1200RS niet abnormaal...
K1200RS alias "The Yellow Cab"
K-lover
Berichten: 97
Lid geworden op: 05 jun 2006, 18:12
Locatie: Berg-Kampenhout

Bericht door K-lover »

reisje naar Normandïe met duo en tanktas, topcase en zijkoffers
snelwegen rond de 140 e, gewone banen binnen de verkeersregels(+/-)
totaal verbruik op de reis 6,5 liter/100km en geen druppel olie

K1200RS 2001

Philippe
K1 en K1200RS
altijd te vinden voor een ritje
BMW Motor Club Vlaanderen lid
Noel-K1200RS
Berichten: 122
Lid geworden op: 20 nov 2004, 21:31
Locatie: Lochristi

Bericht door Noel-K1200RS »

de koffers thuislaten helpt geen snars dus neem maar mee die handel...
Ja, maar ik vind hem mooier zonder.... :roll:

Zal eens aan de computer moeten gaan hangen, niet ik natuurlijk, maar 'der Dicke' (zo noemen de Duitsers hem).

Start nochtans na een halve knopdruk, sleurt gelijk de beesten (zeker in vergelijking met mijn 3 reeks diesel).

Kocht hem ook tweedehands, wie weet zouden er eens nieuwe ontstekingskaarsen (bougies in Vlaanderen :lol:) in mogen?
BMW, wat anders?
-Wim-
Berichten: 775
Lid geworden op: 04 apr 2005, 19:03
Woonplaats: B-Zwijndrecht
Locatie: Zwijndrecht

Bericht door -Wim- »

Als je niet weet of hij zijn onderhoud heefd gehad is dat natuurlijk al een ander verhaal.

Controle en eventueel vervanging van de luchtfilter en de bougies is misschien wel aan de orde. Ook de kleuren van de bougies kan al veel zeggen.
K1200LT -> K1200GT -> F650 GS + R1200 GSa -> Honda GL1800L + KTM 990R -> K1600GTL -> R1200GSa LC
Noel-K1200RS
Berichten: 122
Lid geworden op: 20 nov 2004, 21:31
Locatie: Lochristi

Bericht door Noel-K1200RS »

Luchtfilter heb ik in handen gehad, zag er nieuw uit.
Bougietjes draai ik er volgende week een keertje uit. Zullen mij veel vertellen.

Olie zag er ook vrij nieuw uit, maar ik had er geen OH boekje bij.
BMW, wat anders?
Garfield
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 jul 2005, 16:08
Woonplaats: kieldrecht
Locatie: In het waasland onder de koeltorens

Bericht door Garfield »

Polowonder,
Mijn vorige brommer was ook een RS, van 2000. Heb er 70.0000Km mee gebold op 5 jaar en ik heb dan een nieuwe “moeten” kopen want hij was afgeschreven 8)
Cool
Altijd volgens het boekje onderhouden door dealer. Verbruik op heel de afstand, gemiddeld 6.8L op 100 Km.
Woon/werkverkeer, winter en zomer +/- 45 Km/dag, stad en secundaire banen, verbruik 8.2 L. Met of zonder koffers, 95 of 98 octaan maakt niets uit.
Toeren op de secundaire banen, rap of op grootmoeders wijze 6.7 Liter
Een reisje à la Passenparade ligt hem echter wel want dan is het verbruik gewoonlijk iets minder nl. 6.3 Liter/100 Km.
Nooit maar dan ook nooit heb ik hem onder die 6,3 liter gekregen.
Trouwens een K is geen boxer hé ;-) da mag wat meer toeren doen, dat kan zeker geen kwaad, in tegendeel zelfs, dat beestje wordt maar eerst wakker voorbij 6000 rpm ( max koppel)
Olie daarentegen moet ge niet meenemen. Een goed ingereden K verbruikt nog geen 0.5 Liter op 10.000 Km en dan mag het al eens vooruit gaan met behoorlijk wat afremmen op de motor hoor. Andere K rijders zullen dat kunnen beamen. Wel natuurlijk steeds een waakzaam oog op het bewuste venstertje werpen om verrassingen te voorkomen.
De K1300R (rood) is niet de perfecte motorfiets maar het is toch al een goed begin.
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Bericht door Iron Gonzo »

Heb er 70.0000Km mee gebold op 5 jaar

:shock: :shock: :shock:
serieuze iron bud hebde gij

wreed wel gekomen hier op het forum Garfield :wink:
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Garfield
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 jul 2005, 16:08
Woonplaats: kieldrecht
Locatie: In het waasland onder de koeltorens

Bericht door Garfield »

Thanx "ijzeren"
Ik ben al een tijd gewoon als mol op het forum maar nu ik zelf eens iemand kan helpen ben ik maar eens van mijn luie krent gekomen :roll:
Trouwens een brommer dient om te rijden hé ,mijn nieuw speeltje heeft er op een jaar 18.000 Km op staan zonder woon werk enkel "plezante" kilometerkes :)
De K1300R (rood) is niet de perfecte motorfiets maar het is toch al een goed begin.
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Bericht door Iron Gonzo »

ik deed vroeger ieder jaar 80.000 a 100.000Km grootste deel woon-werk en de rest plezier.
bijna ieder jaar nen andere brommer(lees moto)
nu werk ik dichter bij huis en zal ik rond de 20000Km zitten op jaarbasis.

dus inderdaad nen moto dient niet voor op stal te staan :wink:
Garfield is dat geen kat inplaats van een mol :mrgreen: :lol:
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Jo De Paepe
Berichten: 3237
Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
Woonplaats: Gent
Locatie: Gent, België

Bericht door Jo De Paepe »

Yep,

rij nu een 8 maand en 12.000KM zomer en winter met een K1200RS van 2001. Woon werk ca 16 km enkel per dag. hoofdzakelijk snelweg en kruissnelheid 140km/h . gemiddeld verbruik 8,6 liter per 100.

Bij lange snelwegritten aan kruissnelheid 160 , verbruik 8 liter
Bij toerritten ,vrij sportief gereden 7 liter

koffers en duo geven geen verschil in verbruik
Ga hem binnenkort nog eens een groot onderhoud geven( luchtfilter, oliefilter ,bougies,olie in motor, boite en cardan, remolie , ... en eens laten synchronizeren.
R 1200 GS Triple Black
R75/5
[url]http://www.picasaweb.google.com/depaepejo1[url]
josvdp
Berichten: 29
Lid geworden op: 31 dec 2004, 14:15
Locatie: Rijkevorsel

extra verbruik

Bericht door josvdp »

Hoi,
Als autotechnieker is een van de eerste zaken welke wij controleren bij opmerkingen omtrent abnormaal verbruik, het controleren van de lambdasonde. Dit kleinnood zal bij niet correcte of te traag reageren resulteren in een abnormaal hoger verbruik en een rookpluim.
Deze controleren is vrij eenvoudig en kan snel gebeuren met de moditec.
Vraagt wel iets meer werk op de K vermits de controlecontacten niet zo direct bereikbaar zijn.
Het vervangen van de lambda zelf kan gebeuren zonder de uitlaat uittebouwen mits wat sleutelwerk.
Mvg.jos
Mijn hobby is mijn beroep.
Jo De Paepe
Berichten: 3237
Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
Woonplaats: Gent
Locatie: Gent, België

Bericht door Jo De Paepe »

Yep,

Hij heeft reeds aan de moditec gehangen en alles laten uitlezen.

diagnose : geen foutmeldingen
R 1200 GS Triple Black
R75/5
[url]http://www.picasaweb.google.com/depaepejo1[url]
Noel-K1200RS
Berichten: 122
Lid geworden op: 20 nov 2004, 21:31
Locatie: Lochristi

Bericht door Noel-K1200RS »

Woon werk ca 16 km enkel per dag. hoofdzakelijk snelweg en kruissnelheid 140km/h . gemiddeld verbruik 8,6 liter per 100.

Bij lange snelwegritten aan kruissnelheid 160 , verbruik 8 liter
Bij toerritten ,vrij sportief gereden 7 liter
Dank je Jo, het verbruik dat ik dus registreer is dus niet abnormaal.
De motor draait heel soepel, herneemt goed op laag toerental, gaat ook vlot hoger, en start bij de eerste druk op de knop. Alles lijkt dus normaal.

Ook op de Amerikaanse USA site lees ik dat deze machines niet meteen beroemd zijn om hun zuinigheid. (en zeggen dat de Amerikanen wat gewoon zijn (waren?) op dat gebied!

Maar de motor geeft er zoveel voor terug, dat je dat extra drupje (nou ja :oops: ) er wel voor over hebt, nietwaar. Ik zie niet meteen (behalve een K1200S dan, maar die is (voor mij althans) te duur, wat ik in de plaats zou kunnen nemen.
BMW, wat anders?
joe
Berichten: 126
Lid geworden op: 22 nov 2004, 17:56
Locatie: stekene

te hoog verbruik

Bericht door joe »

met k1200rs bj.2000 nog nooit meer dan 6.6l verbruikt
zelfs iets onder de 6l. bij onze jaarlijkse lenterit van om en bij de 3000km.
dit wel bij een rustige rijstijl met af en toe wel eens goed gassen.
groetjes joe
Frans
Berichten: 748
Lid geworden op: 28 sep 2004, 09:02
Woonplaats: St-Joris-ten-Distel
Locatie: West-Vlaanderen

Bericht door Frans »

Jo De Paepe schreef:Yep,

rij nu een 8 maand en 12.000KM zomer en winter met een K1200RS van 2001. Woon werk ca 16 km enkel per dag. hoofdzakelijk snelweg en kruissnelheid 140km/h . gemiddeld verbruik 8,6 liter per 100.

Bij lange snelwegritten aan kruissnelheid 160 , verbruik 8 liter
Bij toerritten ,vrij sportief gereden 7 liter

koffers en duo geven geen verschil in verbruik
Ga hem binnenkort nog eens een groot onderhoud geven( luchtfilter, oliefilter ,bougies,olie in motor, boite en cardan, remolie , ... en eens laten synchronizeren.
Ik vind dat gem verbruik bij jou toch aan de hoge kant; (8,6l)
ik kom aan 7 liter gemiddeld,8l is goed aan + 200km/u op de autoweg
En als ge uw koffers niet nodig hebt laat ze maar thuis alle bijkomend gewicht heeft invloed op prestaties en gewicht. de rs weegt al zwaar genoeg en ik weet goed het verschil in banden slijtage tussen solo en duo rijden. Dat scheelt naar mijn ondervinding 2000 km op een achterband of 20 a 25 %. Dus omgerekend naar uw koffers 2,5% Dus ook in het verbruik zal het wel een beetje schelen.
Alle beetjes helpen :wink: :wink: :D
Plaats reactie