zuidWest Ierland

Op dit Forum kan u terecht met vragen en informatie uitwisselen over weekends, korte trips en reizen.
Er is een extra sub-forum bij met Reisverslagen.

Moderator: GVN

Forumregels
Indien u uw reisverslag na verloop van tijd gearchiveerd wil zien in het "Reisverslagen Forum", stuur een PB naar een moderator.!
Plaats reactie
Jan B

zuidWest Ierland

Bericht door Jan B »

Is er iemand die al eens met de motor naar ZW Ierland is gereden.
Is dat meegevallen? Is vertrekken uit Cherbourg de beste optie? Tent of bed & breakfast? Hoe zit het met het weer ( 2de helft van september ). Alle info is welkom.
Danny

Bericht door Danny »

Leuke banen, vermijd secundaire wegen (slechte kwaliteit) en neem er kleinere
tent kan, boeken op campings hoeft niet.
Neem je regenpak mee...'t weer is even onvoorspelbaar als een V2 raket...
via Cherbourg is niet goedkoop...tik eens landbridge in via google en je krijgt tal van combinaties via Dover of Hoek van Holland, dan naar Wales en zo van zui of noord wales naar Ierland... Fishguard- Rosslare of Dun Loaghaire... keuze genoeg.
Cherbourg is ook een eindje tuffen :roll:
qua tijd is het dus ongeveer 't zelfde... :wink:
Danny Black Magic

Re: zuidWest Ierland

Bericht door Danny Black Magic »

Jan B schreef:Is er iemand die al eens met de motor naar ZW Ierland is gereden.
Is dat meegevallen? Is vertrekken uit Cherbourg de beste optie? Tent of bed & breakfast? Hoe zit het met het weer ( 2de helft van september ). Alle info is welkom.
Ik ben enkele jaren geleden (Mei 2003) naar daar gereden met mijn "oude R1100R", samen met een vriend met de TDM en onze vrouwen als duo. Wij zijn vroeg in de ochtend vertrokken naar Calais en daar de overzet genomen (toen nog met de seacat) naar Dover. Van daaruit naar Pembroke gereden en de nacht-overzet (vertrok om een uur of drie 's nachts) van Irish ferries genomen naar Rosslare (Is goedkoopste manier om er met de motor te geraken) . We hebben dan (ik meen me te herinneren dat het een viertal uurtjes varen was) enkele uren tijdens deze overtocht op de slaapbanken geslapen op het schip zoals iedereen daar wel deed. (veel reizigers gaan aan boord met hun kussens en donsdekens, zoeken een plaatsje en gaan daar op de brede banken liggen slapen...) Omstreeks een uurtje of zeven in de ochtend waren we op Ierse bodem. Hebben dan een 8-tal dagen rondgereisd op Ierse bodem met als gevolg dat ik er ondertussen (sinds 2003) al een viertal keer zonder motor ben naar teruggekeerd. (Begin dit jaar zelfs voor een drietal dagen)
Vorig jaar heb ik ook Schotland aangedaan vanuit Zeebrugge de boot op naar Rosyth. Geen kajuit genomen en airseats genomen. AF TE RADEN. Indien je lang op de boot zou zitten naar Ierland (bvb via Cherbourg...)...Neem een kajuit!! (Slaapt een stuk beter :? :? )
B&B heb je daar al, afhankelijk van de plaatsjes die je er opzoekt vanaf 20 €/pp tot natuurlijk 45 €/pp. Neem een goed regenpak mee, wij hebben er slechts één dag regen gehad maar dat is daar echt wel "regenen", niet zoals hier in België. Kijk uit voor de Gardai die er tussen de struiken soms opgesteld staan met de speedgun, wij hebben er niet echt veel gezien maar onze Ierse vrienden hebben ons meer dan eens verwittigd voor het verkeersbeleid. Nog goede raad voor een "stress-arme" motorrit: Blijf met je motor weg uit Dublin, wanneer je daar zou terechtkomen lijkt Brussel een boerenwegel met meer dan ruimte genoeg om te beslissen of je links of rechts zal nemen. Hou er rekening mee dat je links rijdt en dit je snelle beslissingen kan beinvloeden wanneer je je ergens zou misrijden. Wij hebben er voor gekozen onze motoren aan de rand van Dublin te stallen bij onze Ierse vrienden en drie dagen Dublin te bezoeken per bus. Daarna Dublin verlaten en een half tourtje (republiek)Ierland gedaan. (Doorgestoken vanuit Dublin naar Galway richting kust en zo tegen de wijzers in teruggereden naar Rosslare. Eén ding is zeker: Ik ga zeker nog een keertje terug met de motor!!
Veel plezier bij je Ierland-avontuur!!
http://foto.telenet.be/2127005200

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Laatst gewijzigd door Danny Black Magic op 20 jul 2006, 16:04, 2 keer totaal gewijzigd.
lucsa
Contacteer:

Bericht door lucsa »

Ik zou ook opteren voor het gebruik van een B&B. Vind je praktisch in ieder dorpje. Altijd prettig als je bij regenweer wat spullen kan drogen voor de volgende dag.
Destijds ook doorheen Engeland naar Wales gereden en daar de ferry genomen naar Rosslare.
Op gans de reis (19 dagen) 2x moeten stoppen voor de Garda.
De paar dagen dat we in N-Ierland waren was het iets meer :shock: .
Zoals Danny reeds vermelde vermijd Dublin, erin geraken gaat vanzelf er terug uit geraken :evil:

Reisverslag
Laatst gewijzigd door lucsa op 05 dec 2006, 11:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Sabien & Luc
Afbeelding
Lucdeepee

Bericht door Lucdeepee »

Danny schreef:Leuke banen, vermijd secundaire wegen (slechte kwaliteit) en neem er kleinere
tent kan, boeken op campings hoeft niet.
Neem je regenpak mee...'t weer is even onvoorspelbaar als een V2 raket...
via Cherbourg is niet goedkoop...tik eens landbridge in via google en je krijgt tal van combinaties via Dover of Hoek van Holland, dan naar Wales en zo van zui of noord wales naar Ierland... Fishguard- Rosslare of Dun Loaghaire... keuze genoeg.
Cherbourg is ook een eindje tuffen :roll:
qua tijd is het dus ongeveer 't zelfde... :wink:
't Is precies al helemaal voorbereid ...?
" Gelijk" krijgen is moeilijker dan hebben
motorcycle boy
Contacteer:

Bericht door motorcycle boy »

Het is een prachtige streek.
In 2000 of 2001 zijn mijn vriendin en ik er nog geweest op onze toenmalige VFR.
We hebben gekampeerd, in B&B's geslapen (duur !) en in jeugdherbergen. We hebben de meest toeristische plaatsen proberen vermijden (ring of Kerry) en genoten van de meer desolate plaatsen als Sheep's head, Beara Peninsula (Alihies (zeer klein en zeer pittoresk)) en Connemara.
Prachtig land! zo'n mooie natuur, zo'n mooie kleuren! en we hebben op heel onze reis maar één dag regen gehad. Zalig.

Hoe kleiner de wegjes hoe desolater en prachtiger. Dat ze er wat minder bij liggen moet je er maar bijnemen.

Qua brandstof heb ik nooit ergens problemen gehad. Tankstations all over the place.

Toen was het voor één moto en twee mensen 250 euro voor vier overzetten (twee vasteland-Dover, twee Liverpool-dublin). Dat was echter een promotie, normaal kost het twee keer zoveel.
Jan B

Bericht door Jan B »

Ok het is beslist. Tweede helft september trekken we naar Ierland. Bedankt iedereen voor de info. En als jullie niet weten wat doen mogen jullie altijd duimen voor mooi weer. We zijn met de tent.

Jan.
Danny

Bericht door Danny »

ik ben er ook tot de 17de :wink:
Jan B

Bericht door Jan B »

Wel moge de weergoden ons allebei goedgezind zijn. Ik vertrek met de boot maandag vanuit cherbourgh.
Prettig verlof.
Jan.
Frans

Bericht door Frans »

Jan B schreef:Wel moge de weergoden ons allebei goedgezind zijn. Ik vertrek met de boot maandag vanuit cherbourgh.
Prettig verlof.
Jan.
prettige reis;
ikzelf ga niet meer met de moto naar Ierland, ryanair is spotgoedkoop en een huurauto die op u staat te wachten hebt ge voor een prikje.
verder een beetje lectuur en ge weet waar het tof is ;Tent moogt ge thuis laten want er zijn b& b in overvloed.
heb reeds een paar keer dublin gedaan met de auto en dat was geen probleem dus met de moto zeker niet.
Danny

Bericht door Danny »

je kan natuurlijk met de auto gaan maar dan ben ik niet op motorvakantie he :wink:
Frans

Bericht door Frans »

Danny schreef:je kan natuurlijk met de auto gaan maar dan ben ik niet op motorvakantie he :wink:
VERDORIE DAAR HAD IK NIET AAN GEDACHT :roll: :wink:
Jan B

Bericht door Jan B »

Even nog een woordje over hoe het ging. Danny jij bent zeker in de betere week gegaan. De week voor de onze namelijk. Niks dan Ieren tegengekomen die zeiden dat het vorige week prima weer was En ook Gordon tegen het lijf gereden. Een tropische stormpje. Staartje is over ierland gegaan. Wind 120 per uur regen 6 dagen quasi aan één stuk.
Achteraf gezien zou een Ferry op Engeland en daarna naar Ierland de betere optie geweest zijn. Volgens mij moet je die Ferry's niet op voorhand boeken. En hadden we dus de optie gehad om in Engeland te blijven waar het weer beter was.
Maar Ierland zelf is prachtig. Kerry en Dingle gedaan. Wegen zijn verschrikkelijk maar landschappen zijn adembenemend, de mensen gastvrij en de Guinness lekker. Campings zijn niet zo dik gezaaid maar B&B in overvloed. Ik ga er zeker nog eens heen maar eerst wat opdrogen.
Jan
Jan.
jo

Bericht door jo »

Afbeelding
[/img]

[/img]Afbeelding

Afbeelding
[/img]

Afbeelding
[/img]

zo was het ongeveer... op de droge momenten dan
Mark

Bericht door Mark »

Is er iemand die al eens met de motor naar ZW Ierland is gereden.
Is dat meegevallen?
Ben er vorig jaar in de maand juli geweest. Om eerlijk te zijn, het is me tegengevallen en ik vermoed dat het een once in a lifetime experience zal geweest zijn...
Het weer: veel regen maar dit hadden we zo een beetje ingecalculeerd. Maar dan nog is uren in de regen rijden geen lachertje om dan al druipend in een B&B toe te komen.
Verkeer: tenzij je de echt kleinere wegen neemt, is er echt wel veel verkeer op de wegen wat tegenvalt.
Landschap: viel tegen in vergelijking met bijvoorbeeld Schotland (om iets +/- vergelijkbaars te noemen) Bijna overal staat er wel een huis wat jammer is als je van desolate weidse landschappen houdt.(zijn van Rosslare via de west kust tot in Connemara geweest en terug via binnenland)

Eten: gemiddeld beter dan in England of Schotland!

Hebben toen de boot in Cherbourg naar Rosslare genomen. Indien je dit doet, zorg dan voor lectuur op de boot want deze overzet duurt wel erg lang! (hadden we ons ook even op miskeken)

Enfin, samengevat, het is goed dat ik er eens geweest ben maar voor mij hoeft het echt niet meer.
Plaats reactie