Mocht je problemen hebben met schakelen van N -> 1 op de GT, dan helpt het als je de koppeling even ingetrokken houdt voordat je naar 1 schakelt.
Inderdaad, dan kan de as, komende van de motor (de primaire as?) rustig stilvallen, en schakel je beter.
Maar dan kan je nog steeds niet beletten dat er twee tanden op elkaar kunnen staan.
Een versnellingsbak van een auto is tegenwoordig altijd gesynchroniseerd. Dat wil zeggen dat er een inrichting in zit die de omtreksnelheden van de tandwielparen aan elkaar aanpast. Daar moet je inderdaad met gevoel mee omgaan.
Wat de 'preload' betreft. Ik doe het nu sinds ik er over las, en het werkt héél erg soepel. Helemaal geen 'klak' meer, en volgens mij is dat nog steeds het beste
Want een 'klak' komt toch ergens van voort, twee dingen die tegen elkaar slaan met enig geweld. Is dus zeker te mijden.
Bij een auto heb je het voordeel dat je tussengas kan geven (je kan naar neutraal schakelen, koppeling los, toerental verhogen, koppeling weer in en schakelen. (Tien jaar autosport hebben hier hun vruchten afgeworpen, NOOIT een versnellingsbak stuk gehad).
Kan je door het sequentiële schakelen bij een motor dus niet.
Persoonlijk ben ik dus blij dat ik het 'preloaden' intussen onder de knie (of moet het 'voet' zijn) heb ?