K1200GT: mechanische KLAK vd. versnellingsbak

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW K-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Christophe VS

K1200GT: mechanische KLAK vd. versnellingsbak

Bericht door Christophe VS »

Hallo,
Ik ben heel onlangs ingeschreven op de de BMW Motor Club, alhoewel ik de site al geruime tijd lees. Reden: ik rij een K1200GT sinds 16 augustus '06.

Ik vind dit een droommachine :D . Nooit zo een leuke baanmoto onder handen gehad als deze 8) . Momenteel slechts 950 km (hij gaat deze week binnen voor zijn eerste onderhoud).

Vraag : :?: :arrow: als ik van 1ste naar 2de versnelling schakel, dan kan dit soms roomzacht zijn, maar vaak gaat het gepaard met een harde KLAK.

Ik vind het zo vervelend dat ik zelf experimenteer om de sequentie ontkoppelen/schakelen/toerental/snel-of-rap aan te passen om tot een beter resultaat te komen. Heeft iemand enkele tips ?

Alvast bedankt !

Christophe, Aartselaar.
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

Christophe VS

wreed wel gekomen hier op het forum.
zoals nog vele andere die dit forum volgenden om zich later dan effectief aan te melden.
proficiat voor het wagen van deze wel zeer grote stap. 8)
laat dit een voorbeeld zijn voor de andere :D

wat weet uw dealer te vertellen over dit euvel :?:
ik neem aan dat uw nieuwe GT nog in garantie is :?:
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
®win
Contacteer:

Bericht door ®win »

Op een US forum over de nieuwe K1200GT is een topic hierover. Er schijnt verbetering te kunnen optreden bij afstellen van het schakelpedaal.

Van velen heb ik de ervaring gelezen dat schakelen van 1 -> 2 -> 3 met een harde klak gepaard gaat en -> 4 -> 5 -> 6 met een soepele klik. Die ervaring deel ik.
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕ᘔƖᴚ + ᘔƖ0ᘔ ⊥ᴚ00ᘔƖᴚ
Noel-K1200RS

Bericht door Noel-K1200RS »

Hallo en welkom,
Ik vind het zo vervelend dat ik zelf experimenteer om de sequentie ontkoppelen/schakelen/toerental/snel-of-rap aan te passen om tot een beter resultaat te komen. Heeft iemand enkele tips ?
schijnt een beetje typisch voor BMW te zijn. Ben zelf ook pas sinds eind juli BMW-(motor)rijder.

Op de Amerikaanse K1200RS forum-site las ik een tip.
Vóór het schakelen 'dring je al een beetje aan'. Daarmee wordt bedoeld, bij het opschakelen met de voet al wat richting volgende versnelling heffen. Zodra je dan ontkoppelt schuift de versnelling er boterzacht in. Ook bij terugschakelen helpt het. Ik probeerde het meteen, en inderdaad hoor.
Natuurlijk moet je bij je dealer gaan en navragen. Dat kan ik, met een 32000Km op de teller, niet meer doen natuurlijk.

Enige probleem dat ik soms ervaar is het nemen van de eerste. Vooral als de motor koud staat. Ik hou er niet van om dat met een brutale trap te doen, maar soms is dit nodig.

Het kan dan soms knap vervelend zijn als je je voorbij een stilstaande file naar voren hebt gewerkt. Je geeft dan gas, koppelt, en het spul blijft gewoon staan. Dan toch maar een stevige trap, en het risico dat de intussen vertrokken auto's je de ruimte niet meer geven.

Is dit normaal, of kan dat bijgeregeld worden?
BMW, wat anders?
Daniel Tempelaere

Bericht door Daniel Tempelaere »

Ik heb ondertussen een dikke 14.000 km met die GT en die klak is er soms ook nog wel bij hoor, maar het is veel verbeterd na wat KM gereden te hebben. En inderdaad zoals hoger omschreven...zet voldoende voorspanning op de schakelpedaal en schakel 'kort en krachtig'. Geen probleem eigenlijk.
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

het "koudschakelen " naar eerste kan ook minder drastisch.

De motor op zich een paar centimeter vooruit en achteruit laten schommelen en hij glijdt er vanzelfs in... zonder hard te moeten starten...
Wie weet... gaat dat schakelbakje wel wat langer mee hierdoor...
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
Noel-K1200RS

De motor op zich een paar centimeter vooruit en achteruit laten schommelen en hij glijdt er vanzelfs in... zonder hard te moeten starten...
Had ik al eens ergens gelezen, geprobeerd, maar schijnt niet te helpen
BMW, wat anders?
®win
Contacteer:

Bericht door ®win »

polowonder schreef:
Had ik al eens ergens gelezen, geprobeerd, maar schijnt niet te helpen
Als je de koppeling intrekt, probeert in z'n 1 te schakelen en met je rechterbeen de motor zachtjes achteruit duwt, dan moet de motor zachtjes in 1 glijden.
Groet,
Erwin

Noel-K1200RS

Als je de koppeling intrekt, probeert in z'n 1 te schakelen en met je rechterbeen de motor zachtjes achteruit duwt, dan moet de motor zachtjes in 1 glijden.
Nu wat laat, probeer ik morgen eens.

(Wie weet word ik nog een vloeiende 'schakelaar' :roll: :lol: ?)
BMW, wat anders?
Werner Von C.
Contacteer:

Bericht door Werner Von C. »

Wie weet word ik nog een vloeiende 'schakelaar'
Een kwik-schakelaar dus :lol:
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
Noel-K1200RS

Een kwik-schakelaar dus
Volgens 'Kojak met z'n Kodak' soms iets tè kwik :oops:
BMW, wat anders?
K-lover

Bericht door K-lover »

niet in eerste raken ? ken dat , je staat stil in neutraal en als het licht op groen sprongt wil je de eerste inzetten en gaat niet , oplossing: de ontkoppeling een beetje loslaten en dan pas in eerste duwen, klak , en daar ga je , vind die klak niet leuk maar dan moet je zoals al gezegd eerst de motor wat vooruit of achteruit duwen en dan gaat het ook

greats

Philippe
K1 en K1200RS
altijd te vinden voor een ritje
BMW Motor Club Vlaanderen lid
Christophe VS

Hallo allemaal,
Hartelijk dank voor jullie tips en voor de welkomsgroeten. :D
Leuk dat er wat reactie is.

Het regent (nog) niet vandaag (maandag), dus tijdens de middagpauze spring ik op de GT en test alles uit.

Meer nieuws na de test.

Christophe.
Distinguished member of the ratrace.
®win
Contacteer:

Bericht door ®win »

Christophe,

Mocht je problemen hebben met schakelen van N -> 1 op de GT, dan helpt het als je de koppeling even ingetrokken houdt voordat je naar 1 schakelt.
Groet,
Erwin

Danny

Bericht door Danny »

de koppeling eens lossen de moto enkele cm verduwen moet toch voldoende zijn, brutaal tekeer gaan of met lossende koppeling in versnelling duwen kan nooit goed zijn...
schakelen is "altijd" een gevoelskwestie en dat preload gedoe vind ik helemaal "kul" maar 't is zeker goed om je vroegtijdig in je geldbuidel te laten tasten.
je motor leren kennen, dwz meer rijden ipv hier rond te hangen en alles met gevoel...probeer 't eens te vergelijken met hoe je met een auto omgaat. Nu ja iedereen doet maar he :wink:
Christophe VS

KALAKK WERD KLLLIK

Hello again,

Het heeft deze middag NIET geregend, dus ben ik gaan oefenen (en zeggen dat ik al zo lang met de moto(-en cross) rij :roll: ).
Maar ik heb toch goed geluisterd naar de raad, en inderdaad: VEEEEEL BETER. :D

Het lukt nog niet elke keer :oops: (ik zal blijven oefenen).

Dus hartelijk dank voor de tips :!: :!:

Groetjes,

Christophe
Daniel Tempelaere

Bericht door Daniel Tempelaere »

Danny schreef:.... en dat preload gedoe vind ik helemaal "kul" ....... Nu ja iedereen doet maar he :wink:
Hallo beste Danny..... :oops: :oops: ??
Maar inderdaad ...we doen maar, daar heb je wel gelijk in.
Bij het opschakelen op circuit gebruik ik niet eens mijn ontkoppeling.
Ik rij minstens 25.000 km per jaar, wanneer vergelijken we onze boites eens ... :wink: .
Noel-K1200RS

Mocht je problemen hebben met schakelen van N -> 1 op de GT, dan helpt het als je de koppeling even ingetrokken houdt voordat je naar 1 schakelt.
Inderdaad, dan kan de as, komende van de motor (de primaire as?) rustig stilvallen, en schakel je beter.

Maar dan kan je nog steeds niet beletten dat er twee tanden op elkaar kunnen staan.

Een versnellingsbak van een auto is tegenwoordig altijd gesynchroniseerd. Dat wil zeggen dat er een inrichting in zit die de omtreksnelheden van de tandwielparen aan elkaar aanpast. Daar moet je inderdaad met gevoel mee omgaan.

Wat de 'preload' betreft. Ik doe het nu sinds ik er over las, en het werkt héél erg soepel. Helemaal geen 'klak' meer, en volgens mij is dat nog steeds het beste :lol:

Want een 'klak' komt toch ergens van voort, twee dingen die tegen elkaar slaan met enig geweld. Is dus zeker te mijden.

Bij een auto heb je het voordeel dat je tussengas kan geven (je kan naar neutraal schakelen, koppeling los, toerental verhogen, koppeling weer in en schakelen. (Tien jaar autosport hebben hier hun vruchten afgeworpen, NOOIT een versnellingsbak stuk gehad).

Kan je door het sequentiële schakelen bij een motor dus niet.

Persoonlijk ben ik dus blij dat ik het 'preloaden' intussen onder de knie (of moet het 'voet' zijn) heb ?
:lol:
BMW, wat anders?
LOMAX

Bericht door LOMAX »

1. Veel rijden, het betert wel als jullie mekaar leren kennen.
2. Niet op letten, als je er aandacht aan geeft, gaat het fout.
3. Probeer eens hoger in de toeren te brommen, kies eens een sportief trajectje uit, en doe eens lekker vlot, wedden dat het vanzelf gaat. Dat lage koppelrijke gedreun geeft te veel verschil in de snelheid van de assen als je ontkoppelt en gas lost. Dat heb je minder in de hogere versnellingen, daarom gaat het daar al wat beter. En met duo wil je natuurlijk lekker smooth bollen, niet te vlot doortrekken, en juist dan gaat het fout.
4. Van N naar 1: koppeling een klein beetje laten opkomen, pedaaltje tegen de 1 aanduwen, en op gevoel erin duwen, niks geen klak, enkel fswt. :wink: En niet wachten op groen licht, zeker in de leerfase. Zet 'm al wat eerder in z'n 1, het enige wat dan verslijt is het "butéeRoulement", de druklager in de koppeling. Veel goedkoper dan een nieuwe versnellingsbak.
5. Leren mee leven, Guzzi is nog erger :P
6. Honda kopen :twisted:
Vordr

Bericht door Vordr »

LOMAX schreef:6. Honda kopen :twisted:
Mijn eerste motor was een HONDA VFR, maar ik wilde na een paar jaar overschakelen naar BMW, toen omwille van de ABS en onderhoudsarme cardan.

Er hebben toen, ik weet niet hoeveel mensen mij afgeraden om naar BMW over te stappen onder andere omwille van de stroeve schakelboîte.

Geloof me als ik jullie vertel dat de rockster die ik tot vorige week nog had en de GT die ik nu heb, beide veel en veeeel beter schakelden dat de HONDA VFR.

Oké, ik geef toe dat wanneer je met je eerste motor rijdt, niet alles vanzelf gaat, ook het schakelen niet, maar na een paar jaar ermee gereden te hebben - zelfs met vervanging van de boîte - is het nooit smooth geweest.

Voilà, een tevreden BMW-rijder. :lol:
Frank Van Herck

Bericht door Frank Van Herck »

Beste,
Ik ben een ietwat oudere motard met ervaring op een Saroléa van 1948, een BMW R60/7 van 1977, R65 van 1979(met zijspan) en een K75 uit 1993, samen goed voor 600.000 km. Ik moet wel toegeven dat van deze motoren (die ik nog steed allemaal in mijn bezit heb en nog mee rijd) de Saroléa de enige is die zonder KLAK shakelt. Ervaring leerde me wel dat zowel de oude boxers als de K goed te schakelen zijn op een kordate wijze (kort maar bewust en snel, eerst de speling uit het mehanisme halend), zelfs zonder de koppeling te gebruiken.
Christophe VS

Het regent niet meer.

Hello again,

Hartelijk dank iedereen voor de wijze raad (zelfs van de Noorderburen, hé Erwin: ik was gisteren en vandaag bij jullie op zakenbezoek 8) ).

Ik ga de verschillende truukjes uitproberen, en -inderdaad- hoe beter je je beeste kent, hoe gemakkelijker het moet gaan.
Hey Frank, 600.000 km, dat is gewoonweg fantastisch. Ik heb +/- 100.000 gedaan (maar ben wel veel off-road gaan rijden in de woestijn, ed.).

Daniel, jij lijkt me reeds de nodige ervaring te hebben met gt: hoe heb jij je toerental-opbouw gedaan ? Morgen komt mijn gt uit zijn 1.000 km onderhoud.
Heb jij ook een verhoogd scherm ?

Groetjes,

Christophe
Plaats reactie