Weet iemand hoe men de vering moet instellen , ik heb het gevoel dat mijn moto (rt1200) teveel wiebelt vooral het gevoel gevend dat hij op en neer gaat als er wat sportiever gereden word?
Staat hij te zacht of te licht ingesteld?
Afstellen vering?
Moderator: GVN
Dit lijkt mij een zaak van te weinig demping. Vering instellen zoals het boekje voorschrijft, en met demping experimenteren. Maar vooral zoekfunctie gebruiken, trefwoorden als demping, veervoorspanning, vering, raketman enz, leveren een overdosis aan informatie op. Te veel om dit nog eens allemaal te herhalen. En bandendruk zeker nazien, nog voor je aan het proefrijden gaat. En het blijft natuurlijk een RT, comfort gaat toch steeds een beetje ten koste van sportiviteit 
Ik zou alvast beginnen met in- en uitgaande demping te verhogen. En 1 klikje maak weinig verschil, dat merk je als "amateur" nauwelijks. Goed "doorklikken", en als het te stug wordt, gewoon wat terugklikken.
Ik zou alvast beginnen met in- en uitgaande demping te verhogen. En 1 klikje maak weinig verschil, dat merk je als "amateur" nauwelijks. Goed "doorklikken", en als het te stug wordt, gewoon wat terugklikken.
wanneer je de veer strakker maakt (minder veerweg) kan je best ook de uitgaande demping iets aanpassen zodat het geheel iets sneller wil terugveren ook. De ervaring leert dat een combinatie van de twee de wiel het meest contact geeft met de weg en dat willen we ...
Ik weet niet of je RT esa heeft, dan is het maar 'knopke drukken' anders moet inderdaad de voorspanning (draaiknop) wat harder en de uitgaande demping iets feller (vijsje).
Ik weet niet of je RT esa heeft, dan is het maar 'knopke drukken' anders moet inderdaad de voorspanning (draaiknop) wat harder en de uitgaande demping iets feller (vijsje).
R1200RT 2016 - http://www.facebook.com/Motoblog/
Als een motor begint te wiebelen bij sportiever rijden, dan zou ik beginnen met enkel de uitgaande demping te verhogen, zowel voor-als achteraan.
Ze verminderen zodat er sneller uitgeveerd wordt zou'k zeker niet gaan doen, dat is meestal al het basisprobleem. Iets aan de rijhoogte veranderen (veervoorspanning) heeft hier ook geen effect.
Probeer er ook voor te zorgen dat voor-en achterkant in balans staan, dwz dat voor en achter even snel uitveren. Daar heb je meer effect van dan een heel strakke demping enkel voor of achteraan.
Ze verminderen zodat er sneller uitgeveerd wordt zou'k zeker niet gaan doen, dat is meestal al het basisprobleem. Iets aan de rijhoogte veranderen (veervoorspanning) heeft hier ook geen effect.
Probeer er ook voor te zorgen dat voor-en achterkant in balans staan, dwz dat voor en achter even snel uitveren. Daar heb je meer effect van dan een heel strakke demping enkel voor of achteraan.
Nil volentibus arduum
-
betaburned
-
Motoroosje en Erteeke
Awel, ik heb dat ook al opgemerkt met onze Womolia (troetelnaampje voor ons Erteeke). Nochtans heb ik de veringen op hun hardste gezet. Elk steentje voel ik nu, maar hij houdt wel dat wiebelgevoel, hoewel het nu al wel een pak minder is als in het begin. Ik zou begot niet meer weten wat ik nu nog meer kan doen. Aan de ene kant is het ambetant dat ge elk steentje voelt, maar is het gevoel van wegligging beter, aan de andere kant werkt dat wiebelen soms wel op mijn systeem.
Effe meegeven dat ik steeds met duo rijd en dat de vrouw niet klaagt.
Groetjes,
Effe meegeven dat ik steeds met duo rijd en dat de vrouw niet klaagt.
Groetjes,