Hallo K1200LT rijders:
Ik heb de volgende vraag ik bezit een K1200LT uit 1999 met een kilometer stand van 70.000.
1800 km terug een grote beurt gehad, nu tijdens de vakantie in frankrijk s'morgens vroeg na de motor gestart te hebben in zijn 1, wegrijden nu kan ik de motor niet meer ontkoppelen. de tweede maal alles normaal. De hele dag gereden.
De volgende dag (S'morgens) het zelfde maar dan na 10 maal niet kunnen ontkoppelen, koppelng pakte wel laat, maar weer op weg, Bij veel gas geven slipt de koppeling over elkaar heen.
Vraag: Kan dit verband houden met de onderhoudsbeurt of is het toeval dat dit na de grote beurd is voorgevallen.
De dealer constateerde te kort olie in het circuit, bij gevult en toen moest het allemaal weer goed zijn, helaas de slippende koppeling is hiermee niet opgelost
De dealer denkt aan een lekke olie kering en dat hierdoor de Koppelings platen nat zijn geworden. Reparatie rond de 1000,-- euro.
Graag een reactie van de techneuten, en graag een antwoordt op hoelang gaan normaliter de koppelings platen mee !!
Bij voorbaat dank voor de eventuele antwoorden.
M.vr.gr. Marcel Tourney
Koppelingsplaten K1200LT 1999
Moderator: GVN
-
marcel tourney
-
®win
- Contacteer:
Hallo Marcel,
Bij jouw verhaal, niet kunnen ontkoppelen en slippende koppeling, denk ik niet zozeer aan een oliekeerring (ik neem aan dat de dealer duidt op de krukaskeerring die in het koppelingshuis uitkomt), maar eerder aan een lekke werkcilinder (de cilinder die de koppelingsplaten uiteen duwt om te ontkoppelen. Dit is een dure reparatie, naar ik meen 111 pe = 111 x 5 minuten werkplaatstarief. Overigens zou een lekke krukaskeerring nog duurder zijn. Voor de reparatie moet achtereenvolgens eraf: onderkuip, achterrem, achterwiel, cardan, achterbrug om bij het koppelingshuis te komen.
Hoe lang gaat een koppeling mee? Tsja, dat is afhankelijk van o.a. de rijstijl. Overigens komen dit soort lekkages vaker voor met desastreuze gevolgen voor de koppelingsplaten. En met een LT uit '99 met 70k km hoef je niet op coulance te rekenen.
Bij jouw verhaal, niet kunnen ontkoppelen en slippende koppeling, denk ik niet zozeer aan een oliekeerring (ik neem aan dat de dealer duidt op de krukaskeerring die in het koppelingshuis uitkomt), maar eerder aan een lekke werkcilinder (de cilinder die de koppelingsplaten uiteen duwt om te ontkoppelen. Dit is een dure reparatie, naar ik meen 111 pe = 111 x 5 minuten werkplaatstarief. Overigens zou een lekke krukaskeerring nog duurder zijn. Voor de reparatie moet achtereenvolgens eraf: onderkuip, achterrem, achterwiel, cardan, achterbrug om bij het koppelingshuis te komen.
Hoe lang gaat een koppeling mee? Tsja, dat is afhankelijk van o.a. de rijstijl. Overigens komen dit soort lekkages vaker voor met desastreuze gevolgen voor de koppelingsplaten. En met een LT uit '99 met 70k km hoef je niet op coulance te rekenen.
Groet,
Erwin
uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕ᘔƖᴚ + ᘔƖ0ᘔ ⊥ᴚ00ᘔƖᴚ
Erwin
-
®win
- Contacteer:
Vergeet nog te melden: bij mijn eerste LT heeft de koppeling bij VRO II (o.a. wegrijdoefening op zeer stijle helling) een behoorlijke knauw gehad, waardoor deze al tekenen van gevorderde slijtage vertoonde bij 60k km. Ik heb ook LT's gezien die tegen de 100k km hadden gereden zonder koppelingsproblemen. Daartegenover staat dat ik ook van gevallen zoals de jouwe hoorde van K1200's (LT en GT) met nog geen 30k km.....
Groet,
Erwin
Erwin
-
Synchro Bob
- Contacteer:
Als er één of ander olieverlies is moet dat zichtbaar zijn. Onderaan het koppelingshuis of langs het kijkgat op het vliegwiel.
Bij een oude boxer heb ik hetzelfde fenomeen gehad. Kapotte krukaskeering, natte koppelingsplaat en bij een langere stilstand plakte de plaat.
Bij een oude boxer heb ik hetzelfde fenomeen gehad. Kapotte krukaskeering, natte koppelingsplaat en bij een langere stilstand plakte de plaat.
Synchro Bob
"Vive somnia, non somniare vitam"
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
"Vive somnia, non somniare vitam"
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
-
®win
- Contacteer:
Dat is niet per sé noodzakelijk bij de K1200. Het koppelingshuis is nl. niet voorzien van een 'lekgaatje' onderaan. Was die er wel geweest, dan zou dat in veel gevallen de koppeling gespaard hebben. Bij een grote lekkage zul je wel olie naar buiten zien komen.bdemeyer schreef:Als er één of ander olieverlies is moet dat zichtbaar zijn. Onderaan het koppelingshuis of langs het kijkgat op het vliegwiel.
Groet,
Erwin
Erwin