Hoe voelt het ingrijpen van het ABS

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Dennis67
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 sep 2006, 07:55
Locatie: Delft, Nederland

Hoe voelt het ingrijpen van het ABS

Bericht door Dennis67 »

Ik heb sinds enkele weken een BMW R 1100 RT.

Ik heb tijdens de proefrit geprobeerd het ABS te laten ingrijpen. Dat is toen niet gelukt. (Dacht ik)

Vanochtend regende het en vlak bij mijn werk rijd ik altijd over een weg die bij nat weer best glad is. ik dacht: laat ik de ABS eens uitproberen.

Hij blokkerde niet, maar het leek alsof hij de rem gewoon iets los liet.
Nou weet ik dus niet of dit klopt, dit is namelijk mijn eerste motor met ABS.
Klopt deze actie van het ABS?
R 1100 RT
Danny
Berichten: 6464
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Bericht door Danny »

tussenkomen van ABS is verminderen van de remdruk zodat je wiel weer draait met een maximum aan vertaging zonder echter te blokkeren, 't geeft inderdaad 't gevoel dat je beschrijft! :wink:
Wingman X
Berichten: 3022
Lid geworden op: 14 mei 2005, 22:20
Woonplaats: 3000
Contacteer:

Bericht door Wingman X »

Idd, ga het eens proberen op hobbelig wegdek of kasseien.. Je voelt de remmen direct lossen om te vermijden dat je wielen blokkeren.

- Altijd in gedachten houden dat je remweg langer kan zijn dan je verwacht.. :roll: Begin dus vroeger te vertragen..
- Best proberen als niemand achter jou rijdt..
:grin: Ninja's Machen Keine Witze !
GSven
Berichten: 698
Lid geworden op: 17 apr 2005, 10:02
Locatie: B-1070

Bericht door GSven »

Ook in gedachten houden:
Het is niet omdat de abs in werking is geschoten dat je op het maximum van het remvermogen zit. Blijven knijpen, eventueel nog wat harder.
GSven Afbeelding
ex-C1, ex-Dylan, ex-Deauville 650, ex-R1150GS : +/- 50K of fun Now on 12RT
lid BMW MC VL

Dit profiel wordt niet meer gebruikt. Om me te mailen, zoek naar Sven 12RT
Steffz1
Berichten: 460
Lid geworden op: 17 nov 2005, 13:08
Locatie: Oep Den berg

Bericht door Steffz1 »

GSven schreef:Ook in gedachten houden:
Het is niet omdat de abs in werking is geschoten dat je op het maximum van het remvermogen zit. Blijven knijpen, eventueel nog wat harder.
IK heb al enkele nare ervaringen gehad met mijn k1200r ... wanneer je plotseling hard moet remmen en het wegdek is heel hobbelig dan krijg je zeer nare ervaringen met het ABS systeem want door de ABS schiet je stukken verderdoor. Het harder knijpen laat ik achterwege (als ik het kontroleer) en de enige manier om niet verder door te SCHIETEN is zeer progressief remmen. Volgens mij als je het niet kontroleert op dergelijk wegdek dan zou je wel eens veel verder kunnen stilstaan dan verwacht en dit is iets dat je met een NIET abs-systeem voorhebt. Ik vind deze reactie op heel hobbelig wegdek zelfs zeer gevaarlijk. Het nieuwe ABS systeem dat voor de k1200r en s zou dit veel beter opvangen maw ze weten zelf dat het huidige remsysteem daar last van heeft. Ik vind het een geluk dat dit soort wegdek niet te veel voorkomt. Op normaal wegdek heeft hij dit probleem niet. Gezien de soms gevaarlijke situatie en het feit dat je de ABS niet kan uitschakelen zou ik beter niet aankloppen bij BMW en op deze gevaarlijke situatie wijzen ?

mvg

Stef
asterix
Berichten: 198
Lid geworden op: 28 sep 2004, 16:27
Locatie: Vilvoorde
Contacteer:

Bericht door asterix »

dat doorschieten op hobbilige wegen is inderdaad zeer lastig en gevaarlijk
ben zo al een paar keer flink verschoten, zeker als er een auto voorrijdt.
EN daarom moet je niet zo hard rijden/remmen , gewoon een weg in slechte staat doet je plots doorschieten

ook de overlangse witte bobbels bij het naderen van ronde punten/kruispunten (die je een optische versnelling geven) kunnen hetzelfde effect teweeg brengen
Danny
Berichten: 6464
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Bericht door Danny »

Harder knijpen levert toch geen enkele sodemieter op en je zit op dat ogenblik dus wel aan je maximum vertraging zonder dat je wiel aan 't slippen gaat of de band heeft (dmv van 't slechte wegdek) ietsje minder contact met het asfalt of welke ondergrond dan ook en blokkeert een beetje... aangezien je dat met de ABS niet klaar krijgt (een slippend wiel) heeft het bovenstaand advies ook geen enkele zin...

enkel zonder ABS zou harder knijpen op dat moment effect hebben

Progressief remmen en goed inschatten is aangewezen, het fameuze gevoel van doorschieten heb je puur omdat een motor op zijn achterrem alleen (gedurende een fractie dan) weing remkracht geeft en omdat de remdruk vooraan abrupt wegvalt tot je wiel weer draait (gaat in tiendes van seconden hoor).

bij aan een auto heb je vier wielen en daarom is 't veel minder voelbaar.

opletten is en blijft de boodschap al leer je naarmate je 't systeem langer gebruikt er - onbewust - rekening mee te houden.

Zie ABS als een autogordel 't heeft meer voordelen dan nadelen. :wink:
RUSOR
Berichten: 2326
Lid geworden op: 18 jan 2005, 14:56

Bericht door RUSOR »

Hoi,
In de M&T van november een hele special over ABS fietsen.
Vergelijkende testen tussen de verschillende merken en aanvoelen ervan

GRTS Danny
spaceman__spiff
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 apr 2006, 21:48
Locatie: Aalst

Bericht door spaceman__spiff »

Ben zaterdag naar een screening geweest van MAG te Braschaat (trouwens aan te raden voor iedere motard, met veel of weinig ervaring).
Bij de remproef bleek dat mijn ABS nogal vreemd reageert (motor: BMW R 850 R).

Wanneer het voorwiel begint te blokkeren, laat het ABS precies helemaal los, om slechts ongeveer een halve seconde later weer aan te grijpen. Gevolg: je motor maakt precies sprongen.
Ik ken vooral ABS-systemen van in auto's en daar werkt dat heel snel opeenvolgend: je hoort en voelt een snel getik in het rempedaal (laat ons zeggen 10 Hertz), maar op mijn BMW gaat het precies allemaal een stuk langzamer (pakweg 2 Hertz).
Ook de instructeur van dienst leek het vreemd.

Is dit inderdaad abnormaal en zo ja, waar zou het aan kunnen liggen? De sensoren en de elektronica werken precies wel, want een blokkerend wiel wordt herkend en de remdruk wordt afgebouwd...
BMW R 850 R - We don't stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing...
Raketman
Berichten: 905
Lid geworden op: 15 sep 2005, 20:10
Locatie: O-Vlaanderen
Contacteer:

Bericht door Raketman »

De mate van doorschieten is sterk afhankelijk van de generatie en merk/model van ABS. Oudere ABS-systemen wachten veel langer om na het lossen de rem opnieuw te laten aangrijpen, de nieuwere systemen spelen veel korter op de bal.

Ook het opnieuw laten inkomen van de remkracht na het lossen van de rem blijkt bij oudere systemen soms een probleem; de tijdsspanne tussen remmen lossen en terug laten aangrijpen is zodanig groot dat de voorophanging zelfs terug tijd krijgt om uit te veren. Waarna het remvermogen er direct vol inkomt zonder enige vorm van dosering.
Dat is de ideale aanslag op de grip van de voorband waardoor het ABS onmiddellijk terug mag ingrijpen om de meubels te redden.
Op die manier krijg je natuurlijk een aanzienlijke verlenging van de remweg.

Nieuwere systemen reageren zodanig kort dat de motor ingeveerd blijft en er redelijk fijn rond het gebied van 25% slip gebleven wordt bij het loslaten en terug laten inkomen van de remkracht. Om nog korter te kunnen remmen dan dergelijke ABS-installaties moet je van speciale afkomst zijn.

Het aanvoelen van ABS in hendel en pook kan ook danig verschillen.
Er zijn er waar je niks bij voelt, er zijn er die lichtjes gaan pulseren en er zijn er die zodanig beginnen schudden dat je, indien je de reaktie niet gewoon bent, je uit paniek je remhendel terug zou durven loslaten.
Nil volentibus arduum
spaceman__spiff
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 apr 2006, 21:48
Locatie: Aalst

Bericht door spaceman__spiff »

Voor de duidelijkheid: mijn motor (R 850 R) dateert van 2003. Zo oud is dat ABS-systeem dus niet.
Op diezelfde screening was er ook iemand met een R 1100 S (van dezelfde generatie BMW's dus) en die had die bokkesprongen van zijn ABS niet...
BMW R 850 R - We don't stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing...
Raketman
Berichten: 905
Lid geworden op: 15 sep 2005, 20:10
Locatie: O-Vlaanderen
Contacteer:

Bericht door Raketman »

Dan zou'k het toch eens laten nakijken ...er kan altijd iets defect zijn natuurlijk.
Nil volentibus arduum
-Wim-
Berichten: 775
Lid geworden op: 04 apr 2005, 19:03
Woonplaats: B-Zwijndrecht
Locatie: Zwijndrecht

Bericht door -Wim- »

Dat "doorschieten" heb ik nog niet ervaren met mijn GT. Vroeger met de LT moest je daar echt niet veel voor doen.

Ik heb op de GT de laatste generatie ABS staan.
K1200LT -> K1200GT -> F650 GS + R1200 GSa -> Honda GL1800L + KTM 990R -> K1600GTL -> R1200GSa LC
de witten
Berichten: 467
Lid geworden op: 01 okt 2004, 12:50
Locatie: Galmaarden
Contacteer:

Bericht door de witten »

op Rt met deelintegraal heb ok daar ook veel last van, op de gs niet
Soms is het gewoon onveilig, anderszijds remt de rt stukken beter dan de gs.
Ge moet gewoon beter kijken naar de weg, en dan lukt het wel.
R1150RT Blackline
r1200 gsa Black
face your fears, live your dreams
Plaats reactie