speling achteras op 10.000km ?

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
dannym

speling achteras op 10.000km ?

Bericht door dannym »

hello makkers heeft er hier iemand ervaring met speling op de achter-as?
Ik heb een r1200gs van 2004 met net geen 11000km op de teller. Nu als ik in eerste versnelling de moto laat uitlopen BV. voor een rood licht. Begint precies mijne cardan te kloppen, heb er meer last van als mijn vrouw mee op de moto zit. Nu ben ik daarstraks bij de bmw dealer langs geweest en die vertelde me dat er speling op de achter-as zit en inderdaad als je het achterwiel vastpakt kan je het een beetje bewegen.Heeft hier iemand ervaring mee?
groetjes
niet wat ons wordt aangedaan, doet ons op- of ondergaan.
Maar de wijze van ernaar te kijken zal ons verarmen of verrijken.
CrazyIvan

Bericht door CrazyIvan »

Bekende zwakke punt van de nieuwe 1200 generatie.
Als je geluk hebt sneuvelt het differentieel binnen de garantieperiode en krijg je wat uitstel van executie om de volgende zelf te betalen. Google maar eens naar "final drive issues" en BMW en je hebt voor enkele dagen leesvoer.

Verleden jaar nog iemand een steekproef zien doen op een meeting waar nogal veel R1200GS'en aanwezig waren om te zien of er een te vinden was zonder achterwiel speling, helaas zonder resultaat.

De nieuwere modellen rijden trouwens al met een gemodificeerd differentieel, en voor 2007 komen er weer nieuwe aanpassingen. ( voorlopig zonder veel resultaat ).

De stilte vanwege BMW is oorverdovend aangaande het differentieel probleem, maar in de USA zouden er wel eens enkele "lemon laws" kunnen ingeroepen worden.

Afbeelding

Mijn differentieel is vervangen na 30 km, en ik heb reeds een reserve liggen, maar ik hoop toch nog op een 'definitieve' oplossing van BMW voor mijn garantieperiode afgelopen is.

mvg

PS. Voor al diegenen die nu onmiddellijk reageren dat hun R1200GS onfeilbaar is, morgen effe een toereke doen en achteraf eens aan uw achterwiel wringen, misschien moet ge uw mening alsnog herzien.
dannym

Bericht door dannym »

Mijn garantieperiode is al 6 maanden voorbij. Bij Jorssen gingen ze proberen om de stukken door bmw te laten betalen en ik de uurlonen. Wat dat mij gaat kosten heb ik geen idee van.
niet wat ons wordt aangedaan, doet ons op- of ondergaan.
Maar de wijze van ernaar te kijken zal ons verarmen of verrijken.
Danny

Bericht door Danny »

dat er een probleem is is geweten...
dit probleem is reeds begonnen met de sucsesvolle verkoop van de boxer 1150 modellen... nooit geweten dat de K reeks er zo onder leed, de K's (100/1100) hadden er slechts één op tiendzuizend last van om maar een cijfer erop te plakken. Toen werkte BMW bij de assemblage ook nog met deftig personeel en werd alles niet van ver in mekaar gegooid... tegenwoordig eerder met laaggeschoold, weinig technisch en slecht betaald of kennis genoeg maar geen tijd wie zal 't zeggen...

deze foto is erg spectaculair maar zegt ook wat over de chauffeur, de keerringen gaan lekken maar lekken niet leeg op 500km, er was allicht al lang olie zichtbaar in de velg maar als je er mee verder blijft rijden en 't spelletje loopt leeg en heet dan is 't nefast en heb je dit als gevolg... heel erg mooie foto maar een uitzondering !!!!
speling is niet onoverkomelijk maar BMW kan precies geen kardanhuizen fatsoenlijk uitshimmen of neemt er de tijd niet voor, dat ze die dingen niet kunnen bouwen daar geloof ik geen snars van maar dat spelletje van lekkende keerringen (vooral bij nieuwe motoren) zegt toch iets over evt. slechte kwaliteit van gebruikte materialen en/ of slechte montage...

ik gok vooral op nr twee!!!

als 't hoofdlager speling heeft moet je vooral niet blijven rijden, vervangen is de boodschap en deftig "uitklokken dat huis" en dan uitshimmen tot de minimum speling die voorzien is, zij houden wel rekening met uitzetting etc...(geen idee hoeveel 't is momenteel)

de oliekeerringen gelijk laten vervangen en deftig laten plaatsen, met normale olie erop moet je dan vele probleemloze km's kunnen bollen!!!

verbeteringen zullen er altijd komen (hoewel ik weinig veschil zag tussen de oudere K klok en bv de 1150 klok :roll: )

:wink:
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

Mijnen 1150 had er last van van in het begin, Dealer wou het niet oplossen, speling was niet groot genoeg, ze was duidelijk voelbaar, maar verergerde niet, dus heb ik er zo 60k mee gedaan, zonder probleem. Mijnen 1100 had het probleem op 30k en toen hebben we de lagertjes vd paralever vervangen en was het opgelost. Mijne 1200 (32k) heeft er tot hiertoe nog geen last van, en ik controleer eigenlijk na elke grote rit, dus die is mss eens goed uitgeshimmed (hoop ik).
Normaal zou je eigenlijk helemaal geen speling mogen voelen, ze zal er wel zijn, maar zou niet waarneembaar mogen zijn door eens aan het wiel te wringen
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Danny

Bericht door Danny »

om toch al eens één misverstand uit de weg te ruimen...

er word maar wat vaak over speling gesproken maar als je achterwiel wiebelt zijn er drie mogelijkheden

1 Je wiel in 't kardanhuis (hoofdlager aan diggelen of ie gaat kortelings sneuvelen)

2 Kardanhuis dat scharniert in de swingarm (bijstelbare conische lagertjes)

3 Je hele swingarmophanging in z'n lagers (bijstelbaar)

Belangrijk is dus goede diagnose stellen.

Het differentieel vervangen in zijn geheel is larie, 't is als een velg mee vervangen als je een nieuwe band legt...

een ander punt wat ook stuk kan gaan en waarvan de bovenstaande foto 't gevolg is (en ook een dolgedraaid differentieel) is van een lekkende oliekeerring en dan loopt het zaakje heet en de lagers eveneens aan diggelen.

dus eerst maar eens zelf goed kijken maar vooral voelen naar wat het is en verder is 't zoals Dirk zegt, beetje bijstellen of vervangen en deftig uitshimmen...

Dwars

Bericht door Dwars »

Danny schreef:om toch al eens één misverstand uit de weg te ruimen...

er word maar wat vaak over speling gesproken maar als je achterwiel wiebelt zijn er drie mogelijkheden

1 Je wiel in 't kardanhuis (hoofdlager aan diggelen of ie gaat kortelings sneuvelen)

2 Kardanhuis dat scharniert in de swingarm (bijstelbare conische lagertjes)

3 Je hele swingarmophanging in z'n lagers (bijstelbaar)

Belangrijk is dus goede diagnose stellen.

Het differentieel vervangen in zijn geheel is larie, 't is als een velg mee vervangen als je een nieuwe band legt...

een ander punt wat ook stuk kan gaan en waarvan de bovenstaande foto 't gevolg is (en ook een dolgedraaid differentieel) is van een lekkende oliekeerring en dan loopt het zaakje heet en de lagers eveneens aan diggelen.

dus eerst maar eens zelf goed kijken maar vooral voelen naar wat het is en verder is 't zoals Dirk zegt, beetje bijstellen of vervangen en deftig uitshimmen...

Ik heb vorig jaar de cardan van mijn GsA 1150 moeten vervangen: nu meen ik :? ietwat speling achteraan te voelen (vooral in de bochten) toen zijn ook de lagers vervangen achter; Mss tijd voor bijstelling?? met de hand het wiel bewegen brengt geen relaas :?
I am not a complete idiot, some parts are missing
S.

Bericht door S. »

lap de eeuwige hypochonder in mij is weer wakker...heb nog niets gevoeld/gehoord al rijdend maar als mijn s op de middenbok staat zit er toch een paar mm speling op het achterwiel. Mag dat echt niets bewegen?
Plaats reactie