BOUTEN UITLAAT KUNNEN NIET LOSGESCHROEFD WORDEN

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
stany

BOUTEN UITLAAT KUNNEN NIET LOSGESCHROEFD WORDEN

Bericht door stany »

Heb 1 R1100RS van 93 en wil de dichtingen laten vernieuwen, doch bij Raf's Motorshop zegt men dat BMW indertijd geen goede bouten gebruikte, zodat deze bij het losschroeven breken, met alle gevolgen vandien (gaten boren, draad tappen, enz...dure herstelling).
Weet iemand een manier om deze slechte stalen bouten toch los te krijgen (mits opwarmen? of bevriezen zoals bij vliegtuigen gedaan wordt?)
? Alvast bedankt , 1 pint staat te wachten de 2e maandagavond in clublokaal te Lede !
Heb een R1100RS , cool.Ga wanneer tijd rijden.
Heb mijn vrouw een oude instapmotor gekocht,
ramp (vrouw)
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

zijn het bouten of moeren (bij mij zijn het moeren) en die kan je wel warmen met een brander.

op spanning houden en met een lichte hamer tegen tikken.
De spanning niet te hoog anders heb je ook kans op afbreken.
het kan zijn dat je er redelijk lang moet tegen tikken.
opwarmen met een brander zal moeilijk(zonder schade) zijn aangezien ze in de cilinder zitten.
goede kruipolie gebruiken of unlocker gebruiken.
suc6
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Hubert NYS

Bericht door Hubert NYS »

Ik zou het proberen op Danny zijn manier
Een goei vracht WD40 op spuiten en ne nacht laten inwerken.
Veel kans dat het geluk dan aan uw kant staat
Veel succes.
Nasjke.
2002 R850R Zilver.
pascal

Bericht door pascal »

Motor laten warm draaien(heel warm).
Het metaal van de clinderkop heet een groter uitzettingcoefficient,dan de stalen bouten.
Zal nog moeilijk gaan ,maar een veel grotere kans op slagen.
Dit in de zelfde analogie als vastzittende onstekingkaarsen
Josram

Bericht door Josram »

Wanneer je een moer van een bout wil los maken dien je de wrijving tussen de oppervlakten weg te nemen. Eerst overvloedig inspuiten met antiroets olie. Goed laten intrekken. wanneer je wil warm maken, dient dit om het uitzetten van de moer of inwendige schroefdraad, moet je zorgen dat er tussen de 2 onderdelen een temp. verschil ontstaat. Dus motor laten warm draaien is volgens mij niet voldoende omdat dan ook de bout warm wordt. Dus enkel het onderdeel dat moet uitzetten, de moer in dit geval, snel warm maken, zodat er een temp. verschil tussen beide onstaat. De kans op afbreken blijft bestaan. Zorg ervoor dat de vloeigrens van het metaal niet bereikt wordt (smelten).
greetz
Jos 1150RT
pascal

Bericht door pascal »

Er is geen liniair verband tussen temperatuur en uitzettingcoeficient van verschillende metalen.
We spreken hier toch over een bout en niet een moer
Danny

Bericht door Danny »

kruipolie en nog eens kruipolie daarna de bout (moer) effe laten schrikken dmv er een flinke tik op te geven, eerst even proberen ietwat vaster te draaien tot ie maar ietwat bewogen heeft en dan voorzichtig proberen los te draaien, sleutelen met gevoel en fatsoenlijk passende sleutels gebruiken anders maak je meer brokken dan je zou willen...
als ze dan toch moesten breken dan kan je 't restant er altijd nog uithalen en opnieuw een goeie moer of bout voor gebruiken... draad tappen of een gaatje boren is nu ook weer niet onoverkomelijk... ik zou ze geen eten willen geven die rondrijden met een opnieuw getapt gat met draadbus erin of recoil... sucses ermee :wink:
JüRgen
Moderator
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

Enkele truukjes van vroeger...

Uiteraard kruipolie type CRC of WD40 en een paar keer inspuiten en een nachtje laten trekken.

Ander middel is Coca Cola, dit erover gieten kan ook soms wonderen doen. Heb er al ervaringen mee, met verroeste of ge-oxideerde verbindingen.

Indien dat niet helpt, opwarmen. :wink:
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Danny

Bericht door Danny »

cola werkt wreed goed vooral als je 't er kan in derdompelen... ietstke moeilijker voor de uitlaat...

tip van grootmoeder ; Spa bruis voor inox (met sponske)... werkt heel goed voor pompbakskes in keukens moet dus ook voor de motor goed zijn
misschien eerst eens in de keuken proberen :lol:
Martin

Bericht door Martin »

De meeste personen die met dit probleem te maken zijn, mensen die auto's uitlijnen, zij krijgen regelmatig met deze veroeste vijzen te maken, zelfs een keer met mijn auto gebeurt, gevolg veel antiroestprodukt of kruipolie erop spuiten een tijd laten intrekken dan heet stoken, maar echt heet tot ijzer of vijs rood is, dan fel afkoelen met veel water, veel kruipolie opspuiten, enkele goede rake kloppen tegen geven, dan een slag vaster draaien, lukt dit, dan lossen, gaat het nog niet, alles nogmaals opnieuw proberen. Ik heb een echt antiroest produkt, gekregen van ex mijnwerker, dit op roest aanbrengen en roest kookt weg, ijzer blijft ongedeerd, het moet dus echt kunnen weken. Helaas dit laatste is wel echt moeilijk en afstand is ook wel een probleem denk ik(Limburg)
veel succes
groetjes
Martin
andre vh

Bericht door andre vh »

werk zelf in een garage
als wij een probleem hebben met een vastgeroeste moer of bout gebruiken we "deblock oil" van het merk innotec
ongelooflijk spul
overvloedig erop spuiten eventueel een nachtje laten intrekken
in 99% van de gevallen succes verzekerd

groetjes
Andre
Plaats reactie