Bluetooth ervaringen met GPS ("truus") helmen en G

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen rond GPS, de werking en de installatie ervan.

Moderator: GVN

Plaats reactie
haté

Bericht door haté »

Vandaag een uitgebreide testrit gedaan met Truus (verstopt in Navigator III), de nieuwe BMW-bluetooth-helmen (evo 5 ?) en de GSM om één en ander uitgebreid te testen.

En die test is géén onverdeeld sukses...

Overigens hebben we de pairing ggedan volgens het boekje :
- eerst de 2 helmen "gepaired",
- nadien 1 helm met de GPS
- vervolgens mijn GSM met de GPS.

Alle "pairingen" werken, maar er zijn toch een aantal rare dingen.

1. De verbinding tussen de helmen is vrij lawaaierig en genereert met intervallen een storend - irriterend geruis, dat gelukkig soms ook wegvalt, al dan niet samen met de verbinding. Uiteraard uitgetest met open en besloten vizier. Indien er verbinding is zijn we beiden alles bij mekaar goed verstaanbaar maar echt komfortabel en betrouwbaar is het niet.

2. Mijn GPS-"Truus" is nadrukkelijk te horen - tenzij je ze uitschakelt - dus dat is OK, maar zodra Truus zwijgt, herstelt de verbinding tussen beide helmen zich niet of zeer moeizaam, opnieuw een "onbetrouwbaar" gevoel..

3. Mijn duo heeft soms last van "vreemde" geluiden, vangt soms ook flarden op van een gesprek of soms ook een beetje muziek.

4. Vermits mijn GSM suksesvol is gekoppeld met mijn GPS (NIET met mijn helm) krijg ik een signaal van oproep, maar verder mislukt elke poging om een gesprek te voeren.

Ik ben géén techneut, zoek alleen naar ervaringen van GPS bluetooth gebruikers met de dezelfde uitrusting, om uit te zoeken of één en ander "normaal" is dan wel abnormaal en wat ik kan doen om één en ander op een aanvaardbaar comfort- werkingsniveau te krijgen

Uiteraard zal ik mijn dealer ook de kans geven één en ander in orde te brengen.

Ik hou jullie op de hoogte !
betaburned

Bericht door betaburned »

Je hebt niks gezegd over de standby tijd van het systeem. Hoe lang heb je gereden met al de systemen live?
Glotetrotting around - R1200 GSA '14.
haté

Bericht door haté »

Betaburned, ik weet niet wat je precies bedoelt met "standby-time" en "life", maar we hebben de test uiteraard al rijdend uitgevoerd met wisselende snelheden, open en gesloten vizier / helmverluchtingen, tussendoor ook enkele korte stops (o.a. om te gaan tanken en de GPS instellingen te checken) om één en ander uit te proberen dus in totaal aktief zo'n 4 h. T'is inderdaad géén lange duur test, maar lang genoeg om te ervaren dat sommige dingen niet naar behoren werken en/of storend zijn, of zie ik dat verkeerd ?
betaburned

Bericht door betaburned »

Sorry, me misschien niet duidelijk genoeg uitgedrukt. Die bluetooth systemen hebben meestal een vrij lange 'standby' tijd, dwz de tijd dat ze passief 'klaar' staan zonder evenwel geluid doorsturen. In een dergelijk stadium verbruikt de bluetooth verbinding minimaal.

Van zodra de verbinding geluid dient door te sturen wordt ze volledig actief (bv. bij praten, doorsturen truus etc), maar neemt het verbruik ook exponentieel toe.

Ik vroeg mij gewoon af in hoeverre een dergelijk systeem een volledige dag rijden aankan indien het systeem continue actief staat (bv. door muziek door te sturen).

Kan je bv. zien hoeveel van de batterij reeds verbruikt is? Uit ervaring met de Qtek weet ik echter dat dat ook maar relatief is, vaak staat de batterij nog zogezegd halfvol, maar 3 telefoontjes later al volledig leeg...
Glotetrotting around - R1200 GSA '14.
haté

Bericht door haté »

Volgens de technische gegeven is de capaciteit van de batterijen in de helmen ongeveer 8 h, al is niet gespecifieerd of dit in de mode "standby" dan wel "aktief" is. Ik begrijp uit je reaktie dat de verbinding tussen helmen wellicht "spraakgestuurd" is, met andere woorden de microfoon / zender / ontvanger worden geaktiveerd zodra er wordt gesproken. Indien dit zo is dan werkt het in onze situatie niet naar behoren, want willekeurig dus niet altijd als het moet en regelmatig wanneer het niet moet, met uiteraard frustratie en het onnodige geruis als gevolg. Een conversatie voeren is dus moeilijk, je weet nooit of je duo je hoort of niet, omgekeerd ook overigens. "Truus" of "Claire" zorgt daarbij voor extra
problemen, zij heeft uiteraard voorrang, alleen willen de helmen nadien mekaar niet meer vinden, dus ook dat loopt fout. Nu goed, truus kan ik afzetten, het scherm op zich is duidelijk genoeg, maar het zou anders moeten kunnen...
Motoroosje en Erteeke

Bericht door Motoroosje en Erteeke »

Haté, wij hebben hetzelfde voor. Eerst bijna 4 maanden moeten wachten op onze helmen, om dan uiteindelijk met dezelfde problemen te zitten.

De onregelmatige activering van de intercom zonder dat er iets gezegd wordt, heeft m.i. te maken met de hypergevoeligheid van de microfoons. Onze dealer ging ze eens goed in de 'mousse' leggen om te zien dat het dan beter ging.

Voor het probleem van Truus heb ik geen antwoord. Wij hebben datzelfde probleem. Zou toch niet mogen met helmen van € 900 per stuk.

Ik denk dat ze me bij den dealer nog dikwijls gaan zien :twisted:
rubi

Bericht door rubi »

hier idem dito , met streetpilot van garmin 2820 soms heel af en toe hoor ik de instructie 's van mijn gps en dan weer een tijdje niks meer , man man man miserie miserie , en mijn bmw helmen waren even duur en zijn reeds enkele weken ter reparatie bij mijn dealer geweest met hetzelfde slechte resultaat !!!! verdere info kan je vinden in MOTOPLUS NR 16 waarin 4 bluetooth helmen getest werden .....BEDROEVEND!!!! maar onze sollen zijn we kwijt . succes!
PRETENTIE IS EEN BREVET VAN DOMHEID
offshore_class1

Bericht door offshore_class1 »

Bij mij werkt het totale systeem perfect, ook bij een vriend van mij dewelke alleen tussen de 2 helmen communiceert.
Mijn systeem;
-Evo 5 helm
-Navigator III
-GSM Sony Ericson (opladen telefoonboek in de Nav, en automatisch antwoorden bij oproep, plus de mogelijkheid te bellen vanaf de Nav III).
-Truus duidelijk, alsook het pingen van de snelheids en of flitspalen.
-Ga nu proberen stereo muziek door te sluizen (A2DP op PDA) naar de helm, moet eerst mijn PDA nog opgraden :wink:
"Leven" is "geven en nemen".
Take it easy.

AfbeeldingAfbeelding
rubi

Bericht door rubi »

er treden enkel problemen op als er verschillende mogelijkheden samen gebruikt worden bv:communicatie tussen twee helmen en tevens de instructies van gps naar de eerste helm. appart werkt alles naar wens maar de overgang in bluetooth van onderlinge communicatie naar gps bluetooth das een regelrechte ramp ,soms een paar km perfect ,dan weer vele km niks te horen van truus!
PRETENTIE IS EEN BREVET VAN DOMHEID
Plaats reactie