Wie heeft er al bij stilgestaan ?

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

Plaats reactie
MOTOBLOG

Wie heeft er al bij stilgestaan ?

Bericht door MOTOBLOG »

Dat we met een aantal zaken (ter navolging van het ontvreemden van harieke's R1150RT) de dingen beter kunnen voorkomen dan genezen:

Buiten het feit dat we de motor zoveel mogelijk 'veilig' moeten achterlaten zijn er nog een paar andere zaken die we TEVEEL als onschuldig beschouwen:

- Te kennen geven dat je op reis bent (via email, website, forums zoals hier, msn, enz...)

- Op websites je adresgegevens invullen, of teveel foto's met herkenbare gegevens online zetten.

- Data verstrekken die onthullend kunnen zijn.

Ge kunt het niet gek genoeg bedenken, maar ook de dieven anno 2006 gebruiken het internet als een waardevol resource.

Ge zou ervan verschieten, neem nu gewoon dit forum, iedereen babelt erop los, waar je woont, welke moto's, hoe je dit doet, en dan weer dat, waar je op bepaalde tijdstippen uithangt.

Er zijn zelfs topics die zeer veel nieuws verschaffen. Afin, ik zat erover na te denken en besefte dat het internet en zekers forums zoals dit een bron van info zijn voor potentiële dieven die het niet zo goed met ons voor hebben. Ze kunnen gewoon mee inloggen en doen alsof ... en dan toeslaan voor je het weet.

Naar verluidt worden zo ook 'te koop' websites in het oog gehouden, ook daar vinden ze profielen terug met talrijke geografische gegevens.

Stel, ik lul hier luidop dat ik ergens in een dorpje woon met 5000 inwoners ergens aan de rand van Brussel, ik steeds tank bij een Esso in de buurt en ik altijd de E40 neem vanaf ... naar het werk. Dat ik de enige ben in de buurt met een CBR900RR, fotootje erbij, nog wat extra, enz...

Hoelang duurt het voor iemand je in het oog kan houden, je doen en laten wat volgt, en voila, een paar weken later genadeloos toeslaat.

Wat denken jullie, is dit "erover' of toch maar beter serieus nemen :?:
Stelo

Bericht door Stelo »

Hoi PVDK,

Er zit zeker waarheid in hetgeen je net vertelt.
Echter zou ik het niet zo scherp gaan zien.
Immers, de meeste motordiefstallen gebeuren klaarblijkelijk op verplaatsing. En dan nogal vaak motorfietsen van mensen die vrij passief aanwezig zijn op het forum. Van Harieke heb ik de eerste maal gelezen of gehoord de voorbije dagen. Met alle respect natuurlijk. Harieke is ongetwijfeld een fervente lezer van het forum, maar ik kan me niet herinneren dat hij rondbazuinde dat hij naar Zolder ging.
Het is gewoon zo dat die motordievenbendes rijden naar plaatsen waarvan ze weten dat er veel motards samen komen, en voor hen is dit dan een schitterende vitrine waaruit ze vrijuit kunnen kiezen.
Ge moet gewoon voorzichtig zijn door gebruik te maken van degelijke sloten en dergelijke, en verder rekenen op een gezonde portie geluk.

Uiteraard treed ik je bij dat je voorzichtig moet zijn met je gegevens. Steeds je nummerplaat verdoezelen op de foto's. Hoogstens je gemeente vermelden, maar zeker geen gps-coordinaten vermelden.
En terwijl ik hier sta te prediken, besef ik dat ik gisteren nog een foto plaatste waarop duidelijk de nummerplaat zichtbaar was. (maar dat was niet mijn wagen, maar een leasewagen van mijn garagist).

Kortom, we moeten voorzichtig zijn, maar mogen niet paranoia worden.

Alé, 'k wens jullie allemaal nog veel onbezorgde kilometerkes.

Greetz,

Stelo
R1200RT
VutteRT

Bericht door VutteRT »

Nou PVDK, naar mijn idee een beetje 'erover'. Als je er zo over denkt, is het net alsof je konstant over je schouder moet lopen te kijken. Dan heb je geen leven meer. Kijk ,in het geval van 'Harieke' kan je voor jezelf het over je schouder kijken oplossen om het risico van je motor daar of ergens anders te parkeren door of goed te verzekeren en het de dieven zo moeilijk mogelijk te maken door alarm en sloten te plaatsen. Dat geeft je een hoop gemoedsrust. Tot slot nog een tip van een politie agent. Een rijwiel, Fiets of motor wordt meestal gestolen meteen na het parkeren. de dief ziet dat en weet dat je vooralsnog niet meteen terug keert. Dan kan hij snel en gerust zijn slag slaan. Daarom de raad van de politieagent, loop even na het parkeren nog even terug om te kijken of er niks loos is. Uit het verhaal van Harieke blijkt dat deze tip misschien daar geholpen had i.v.m. de witte bestelbus die hij daar gezien heeft.
Dus een beetje gezonde achterdocht en ongerustheid blijft toch een goede zaak.
grtjs vutteRT.
Vele wegen leiden naar.......de mooiste plekjes
tuur

Bericht door tuur »

jullie gaan er blijkbaar vanuit dat motordieven vlot Nederlands praten / lezen ??
ik denk dat die dieven gewoon op zoek zijn naar bepaalde modellen in de juiste kleuren, om daarmee gecrashte moto's om te bouwen !
ge moet gewoon de pech hebben dat ze uw moto ( model + kleur ) zoeken.
miegom

Bericht door miegom »

tuur schreef:jullie gaan er blijkbaar vanuit dat motordieven vlot Nederlands praten / lezen ??
Wavoor een domme opmerking is da nu weer? :roll:
BMW R 1200 GS
Yamaha WR 450 F
tuur

Bericht door tuur »

miegom schreef:
tuur schreef:jullie gaan er blijkbaar vanuit dat motordieven vlot Nederlands praten / lezen ??
Wavoor een domme opmerking is da nu weer? :roll:
uitleg van 'pvdk' niet gelezen?
Gele
Contacteer:

Bericht door Gele »

Geen nummerplaat laten zien op foto's :?:

Als ik hier mijn straat uitrij hebben er al meer mensen mijn nummerplaat gezien dan op alle mogelijke foto's te samen.
Op mijn nummerplaat staat geen adres.

Gasten die ne motor willen stelen gaan gewoon naar plaatsen waar er veel staan en zoeken er de gemakkelijkst mee te nemen uit. Zij gaan zeker niet eerst naar foto's op internet zoeken en dan naar daar rijden met de kans dat uwe motor er niet staat. Een dief is een luiaard, moesten zij zo vlijtig zijn ze zouden eerlijk kunnen gaan werken.
Gele: wel snel , niet rap
betaburned

Bericht door betaburned »

in dat opzicht slechts een kleine bemerking ... een leesbare nummerplaat met herkenbaar type motor is een uitnodiging naar minder fijne heren om uw nummerplaat op hun gelijkaardig motoke te plaatsen & overal souvenirs achter te laten op de camera's. En gaat het maar elke keer uitleggen ! :evil: :evil:

Maar op sommige van de bmw club initiatieven worden vele leuke foto's getrokken en op sites geplaatst, (waarvoor dank, wij bekijken die allen met plezier, zeker als wij er zelf ook op blijken te figureren), maar let er dan ook op dat je die niet publiceert met de (leesbare) nummerplaat van een ander !!!

Ik heb het zelf meegemaakt, maar moet er wel aan toevoegen dat, na een mailtje naar diegene die de foto's had gepubliceert hij mijn nummerplaat weggesoept heeft. Maar voor hetzelfde geld had ik het niet gezien & stond die er nu nog.
Glotetrotting around - R1200 GSA '14.
Vanguard

Bericht door Vanguard »

......... en in een bunker gaan wonen, uw vrouw in de kelder opsluiten als ge een toerke gaat doen, kan ze niet gaan lopen.

effe ernstig nu, je kan alleen maar hopen dat het je niet overkomt ondanks alle voorzorgen die je ook neemt.
My Bike, My Passion
R850R, 1997, 76000 km.
R1150RT, 2004, 57000 km.
K1300GT, 2009, 38000 km.
bmwim90

Bericht door bmwim90 »

als je ergens stopt ben je zekerder wanneer je je moto ergens parkeerd waar ze niet tot op 2m van je motor kunnen stoppen met een bestelwagen. hoe verder en hoe smaller de doorgang wordt hoe moeilijker het wordt voor de dieven. Zo probeer ik dat toch tenminste. Minder populaire maar daarom niet minder goede motoren verminderen ook de kans op diefstal. :wink:
betaburned

Bericht door betaburned »

@vanguard

Wij moeten niet overdrijven & op den duur kunt ge niet meer buitenkomen - akkoord. Maar ge moet het ook niet makkelijker maken dan het al is !!!

Ne moto enkel op stuurslot zetten maakt dat een professioneel slechts een 30tal sec. of zoiets nodig heeft om ermee vandoor te gaan. Niet echt verstandig dus.

En moest ik zoeken naar een nummerplaat voor ne moto om 'op de mijne' te zetten, dan zou ik in eerste instantie toch ook snel eens een aantal websites afdwijlen. Je komt er altijd tegen.

En er zijn er al een paar onder ons die ook die miserie al hebben meegemaakt dat iemand anders met een valse (jouw) nummerplaat rondrijden. (Bij mij was het dan wel met de teruggestuurde platen van de vorige leasewagen die in 'circulatie' waren gebleven, maar je kan het dan toch maar elke keer gaan uitleggen !!)
Glotetrotting around - R1200 GSA '14.
Wingman X
Contacteer:

Bericht door Wingman X »

Gele schreef:Een dief is een luiaard, moesten zij zo vlijtig zijn ze zouden eerlijk kunnen gaan werken.
The quote of the day :!:

ps: En voor de gangster die NL praten: één vinger uit naar andermans gerief onder mijn ogen en ge zult weten hoe laat het is zonder uurwerk 8)
:grin: Ninja's Machen Keine Witze !
MOTOBLOG

Bericht door MOTOBLOG »

ik zie het ook breder dan alleen onze tweewielers, ook bv de huisraad bij afwezigheid, vakantie, enz...

Dit komt ook van een vriendelijke agent, maar dan van de diestalpreventie, ik quote:" probeer niet te publiek om te gaan met info over wanneer je op reis gaat, ver weg bent, enz... zeker niet via internet.
Velen gebruiken je informatie om in alle rust je woning in te breken."

En dan nog eentje: waarom zijn op de meeste geboortekaartjes op de kraamafdeling in ziekenhuizen de adressen zwart gemaakt. Ook daar hebben dieven al info uit gehaald. De familie zit bij de nieuwe mama en papa en "diefje" plundert rustig je inboedel inclusief het nieuwe wiegje.

Of deze uit een oude krant: "Tijdens de begrafenis van ene W.A. werd bij de zoon het huis leeggehaald. De dieven hadden weet van de begrafenis door een bericht geplaatst in de krant en wisten dat er niemand thuis zouden zijn. Ze hadden alleen niet gerekend op de bulldog die rustig op het matje lag te slapen"...

Geloof me, k ben niet paranoia maar ze vinden het allemaal wel uit onder onze neuzen :cry:
Rafèrté

Bericht door Rafèrté »

Wat een geluk dat ik in Bostwana woon. :)

Even een enquête:
Zou ik mijn motor onbewaakt achterlaten op een parking ?

Zou ik mijn motor achterlaten in een ondergrondse parking ?

'k Zou graag naar Tsjechië reizen met de motor, zou ik dat wel doen ?
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

Rafèrté schreef:Wat een geluk dat ik in Bostwana woon. :)

Even een enquête:
1) Zou ik mijn motor onbewaakt achterlaten op een parking ?

2) Zou ik mijn motor achterlaten in een ondergrondse parking ?

3) 'k Zou graag naar Tsjechië reizen met de motor, zou ik dat wel doen ?
1= zelden
2= nooit
3= ja - met de nodige voorzorgen
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Chris Wils

wie heeft er al bij stilgestaan?

Bericht door Chris Wils »

In verband met inbraken ken ik ook nog een goed (waar gebeurd) verhaal: Een familie gaat er in een taverne ene drinken,de vrouw hangt haar handtas op haar stoel, en terwijl ze daar zitten, komt er achter hun een ander koppel zitten, die vrouw van dat koppel hangt haar handtas ook op de stoel. enkele ogenblikken later vetrekt het koppel, en neemt de verkeerde handtas mee. Een paar minuten later belt het koppel naar de taverne om te zeggen dat ze de verkeerde handtas mee hebben en dat ze hem zullen terugbrengen.Na een half uur belt het koppel nog eens om te zeggen dat ze met een platte band staan, maar ze komen zeker.Na een uur komt het koppel terug met de handtas, en alles zat er nog in, al het geld, sleutels van de auto,huissleutels, rijbewijs en paspoort. De familie geeft het koppel nog een fooi om dat ze zo eerlijk waren om alles terug te brengen, en rijd blij naar huis. MAAR, daar aangekomen zien ze dat alles wat niet te heet of te zwaar was, weg is,TV,video,stereo,wat cash geld, foto camera, video camera, en toen viel hun frank, het koppel had de handtas mee met de huissleutels en het adres, ze wisten dat de familie toch zat te wachten in de taverne, en ze konden rustig stelen, na een tijdje belden ze naar de taverne om er zeker van te zijn dat de familie er nog zat zodat ze nog wat meer tijd zouden hebben om de grote stukken in te laden.En het ergste vind de familie nog dat men de dieven nog een fooi heeft gegeven. Zo zie je maar, men deinst nergens meer voor terug.
Salu.
Chris.
Weet er iemand een adres in Belgie, Nederland of Duitsland, waar ik posters kan kopen van BMW boxer motoren uit de jaren 70 en 80? om op te sturen naar een BMW shop in Melbourne, Australie.
Rikkes

Bericht door Rikkes »

In verband met inbraken ken ik ook nog een goed (waar gebeurd) verhaal
Graag telefoonnummer van dit onfortuinlijk koppel (mag via PM) :wink:

Ben bezig met een boekje over urban legends 8)
R1150RT 10/2004
Koppel!!

Bericht door Koppel!! »

YOO

Ff mijn bescheiden mening ventilleren :o

Als IK op motocongé ben, dan is 't sowieso niet de moment om hier m'n huisraad te komen ontvreemden, vermits die van ons dan nog thuiszit, incl; m'n 2 bloeddorstige katten :lol: , soit, er is altijd wel iemand thuis.

Kwestie van die nr.platen, komaan zeg, alsof ze daar veel mee kunnen doen, hoogstens een valse nr.plaat maken, en den beunhaas mee uithangen, maar aangezien die gastekes toch bijna nooit met ne GS rijden trek ik mij dat al niet aan.
Ook vind ik 't wat overdreven om te eisen dat eenieder die een foto van mijn masjien neemt m'n nr.plaat onherkenbaar maakt, 't is zoals Gele zegt, er zijn er dagelijks honderden die uw plaat kunnen lezen, die enkelen hier gaan 't verschil niet maken me dunkt.

Anderzijds, onnodige info verschaffen over wat, waar, wanneer e.d is misschien niet altijd slim, maar ik blijf erbij, die smeerlapkes houden zich niet bezig op forums, da's tijd verloren om hun "werk" ( :evil: )uit te oefenen :roll:

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
MOTOBLOG

Bericht door MOTOBLOG »

1. NEE
2. NEE
3. Alleen in groep met de nodige voorzieningen

Even een enquête:

TonTon

Bericht door TonTon »

pvdk schreef:1. NEE
2. NEE
3. Alleen in groep met de nodige voorzieningen
bij mij hier net hetzelfde , en ik heb altijd "iets" achter de hand in geval van toch....en ofwel krijg ik dan op mijn bakkes ofwel ga je die "andere" niet meer herkennen als ik er mee gedaan heb !

wij hebben verd.... jaren moeten sparen om onze droom te kunnen kopen en dan gaan er zo'n paar nozems die in een paar minuutjes om zeep helpen zeker !
miegom

Bericht door miegom »

Even een enquête:

Drie keer JA.
BMW R 1200 GS
Yamaha WR 450 F
GVN
Moderator

Bericht door GVN »

Rafèrté schreef: Zou ik mijn motor onbewaakt achterlaten op een parking ?

Driemaal ja.
Een motor is een vervoermiddel, geen ding om in de living te zetten en 1x per week af te stoffen.

Mocht de vraag zijn : zou je je motor in een ondergrondse, onbewaakte parking ergens in Charleroi durven achterlaten, dan zou ik misschien twijfelen.
Nel mezzo del cammin di nostra vita...

R1250 RT 2021, Alpin weiss - R1100S Boxercup Randy Mamola
Rasse
Contacteer:

Bericht door Rasse »

Even een enquête:

Ja , met de nodige sloten,
Ja, onder het alziend oog van een camera
Nee, want Tsjechië zegt me niets.
Laatst gewijzigd door Rasse op 27 sep 2006, 23:07, 1 keer totaal gewijzigd.
a me mo weg zen
K1100LT'96 -> K1100LT '98 - Maico 320 GS
Afbeelding
Walt

Bericht door Walt »

Even een enquête:

1.Ja voorzien van degelijk slot en vastgemaakt aan een vast voorwerp (paal....)
2.Ja, zie voorgaande
3.Zeker, ik was dit jaar (juni) voor 10 dagen in Tsjechië zonder problemen. Het is een prachtig land !

Grtzz
Walt 8)
R1150RT
BMW Motor Club Vlaanderen lid
noek

Bericht door noek »

Parkeer de moto ALTIJD op een plek waar volk komt,en ik hem kan ankeren aan paal of afsluiting.Met minstens 2 solide sloten(beugelslot door voorste schijven+kabel rond frame en vast punt.(halve meter van de grond)en ja ik geef het toe "ik heb een sloten fobie.....(Houdini-mania).....=1 consumatie minder bij elke stop (want de anderen zitten al 10 min binnen) ,en wat ik daarmee uitspaar...kan ik een nieuw slot van kopen :lol: :lol:
En die zeggen dat ze er niet van wakker liggen:die hebben ofwel een dikke diefstalverzekering of houden er geen financiele kater aan over om een nieuwe te kopen...zo simpel is het :!:
Plaats reactie