Zelf schade herstellen
Moderator: GVN
Zelf schade herstellen
Eindelijk! Mijn eerste dag van een welverdiende rust van 14 dagen.
MAAR: Tijdens een trip naar Tirol ben ik een olievlek tegengekomen, met de nodige krassen tot gevolg. Geen zware schade, motor is nog rijvaardig en ik rijd nog elke dag, maar hij kan een beetje een face-lift gebruiken.
Nu had ik graag van mijn vrije dagen gebruik gemaakt om zelf in te staan voor het oplappen van mijn motorfiets, alsook om hem eens heel grondig te poetsen.
Kan iemand zeggen hoe men daar aan begint?
De uit te voeren werken:
- Grondig kuisen van velgen, uitlaat en voorvork (aangetast door vele vuil en zout)
- Kuip een beetje oplappen. Vele krassen wegwerken, waaronder enkele redelijk diep.
- Motor een nieuw kleurtje geven
- GPS deftig installeren.
De bedoeling is dat mijn motorfiets BMW R1150 RT zeker nog een jaartje meegaat, liefst twee jaar eigenlijk. Ik heb deze indertijd 2de hands gekocht (zo'n jaar terug en toen 42 000 km) en hij heeft nu zo'n 85 000 km op de teller. Nog een jaartje erbij en we zitten aan zo'n 125 à 130 000 km.
Bedank op voorhand voor de info & tips.
MAAR: Tijdens een trip naar Tirol ben ik een olievlek tegengekomen, met de nodige krassen tot gevolg. Geen zware schade, motor is nog rijvaardig en ik rijd nog elke dag, maar hij kan een beetje een face-lift gebruiken.
Nu had ik graag van mijn vrije dagen gebruik gemaakt om zelf in te staan voor het oplappen van mijn motorfiets, alsook om hem eens heel grondig te poetsen.
Kan iemand zeggen hoe men daar aan begint?
De uit te voeren werken:
- Grondig kuisen van velgen, uitlaat en voorvork (aangetast door vele vuil en zout)
- Kuip een beetje oplappen. Vele krassen wegwerken, waaronder enkele redelijk diep.
De bedoeling is dat mijn motorfiets BMW R1150 RT zeker nog een jaartje meegaat, liefst twee jaar eigenlijk. Ik heb deze indertijd 2de hands gekocht (zo'n jaar terug en toen 42 000 km) en hij heeft nu zo'n 85 000 km op de teller. Nog een jaartje erbij en we zitten aan zo'n 125 à 130 000 km.
Beter het stuur vast met twee handen, dan op de grond met al je tanden*
-
sprint
Heb je de zoekfunctie van dit forum al eens geprobeerdTommeke schreef: De uit te voeren werken:
Marnix.

Heb dat inderdaad al eens gedaan, maar over het oplappen van de kuip vind ik niet veel terug. Heel veel info over het poetsen en welke producten daarvoor te gebruiken (zo erg dat je door de bomen het bos niet meer ziet), maar over het herstellen van een kuip heb ik tot nog toe niets terug gevonden.
Tommeke:
Welke schade is er juist aan? Foto's als illustratie zouden wel helpen.Heb dat inderdaad al eens gedaan, maar over het oplappen van de kuip vind ik niet veel terug. Heel veel info over het poetsen en welke producten daarvoor te gebruiken (zo erg dat je door de bomen het bos niet meer ziet), maar over het herstellen van een kuip heb ik tot nog toe niets terug gevonden.

-
Iron Gonzo
krassen wegwerken door schuurenKuip een beetje oplappen. Vele krassen wegwerken, waaronder enkele redelijk diep.
diepere krassen kan je met polyester wegwerken en dan opschuuren.
spuitwerken kan je zelf of laten doen
hangt van uw vaardigheden af
een goede carrosier kan dit alles ook doen natuurlijk
veel hangt af van de prijs die je er wil voor betalen.
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
TIP: maak niet de fout om eerst de ondiepe krassen er uit te poetsen met polish (simoniseerspul), als het de bedoeling is de hele zaak over te spuiten. Door de silicone die vaak in deze procucten zit, krijg je achteraf een heel slechte hechting.
TIP2: ik heb onlangs op eBay Duitsland een complete tupperware outfit van een RT zien van de hand gaan voor de prijs van een paar potten lak. Ik heb lang getwijfeld om mee te bieden, maar ik kan nu eenmaal niet alles dubbel stockeren, voor in het geval dat... Ik mag nu al drie zadels scheuren, ik heb reserve
http://cgi.ebay.de/Seitenverkleidung-fu ... dZViewItem
http://cgi.ebay.de/Verkleidungsteile-fu ... dZViewItem
TIP2: ik heb onlangs op eBay Duitsland een complete tupperware outfit van een RT zien van de hand gaan voor de prijs van een paar potten lak. Ik heb lang getwijfeld om mee te bieden, maar ik kan nu eenmaal niet alles dubbel stockeren, voor in het geval dat... Ik mag nu al drie zadels scheuren, ik heb reserve
http://cgi.ebay.de/Seitenverkleidung-fu ... dZViewItem
http://cgi.ebay.de/Verkleidungsteile-fu ... dZViewItem
Dat maakt in wezen niet uit hoor. Iemand die weet waar hij mee bezig is heeft dat stuk al uitgebreid opgeschuurd en ontvet alvorens daar iets van verf tegenaan gaat...LOMAX schreef:TIP: maak niet de fout om eerst de ondiepe krassen er uit te poetsen met polish (simoniseerspul), als het de bedoeling is de hele zaak over te spuiten. Door de silicone die vaak in deze procucten zit, krijg je achteraf een heel slechte hechting.
Nil volentibus arduum
-
Motorista7
@Tommeke, kijk hier es voor de uitleg over foto's plaatsen:
http://forum.bmw-mc-vl.be/phpBB/viewtopic.php?t=33
R1200R
Bij deze de foto's (met dank aan motociclista)

Krassen in de kuip (boven cilinder) door over kasseiboord te schuiven

Nefaste inwerking van zout op de voorvork / velg (dankzij matig onderhoud vorige eigenaar)

Inwerking van zout op de uitlaatbochten + nog eens de krassen in het kuipwerk

Slijtage kuip door circuitgebruik
(zal ik zo laten, maar overspuiten)

Nog een kap in de kuip afkomstig van dezelfde kasseiboord

Kap in de velg afkomstig van nog maar eens die kasseiboord

Valschade aan rechterspiegel

Valschade aan linkerspiegel

Nog wat extra schuurwerk door circuitgebruik

Inwerking van het zout op de uitlaatbochten

Zelfde als hierboven

Valschade aan de koffer

Moet er nog meer gezegd

Krassen in de kuip (boven cilinder) door over kasseiboord te schuiven
Nefaste inwerking van zout op de voorvork / velg (dankzij matig onderhoud vorige eigenaar)
Inwerking van zout op de uitlaatbochten + nog eens de krassen in het kuipwerk
Slijtage kuip door circuitgebruik
Nog een kap in de kuip afkomstig van dezelfde kasseiboord
Kap in de velg afkomstig van nog maar eens die kasseiboord
Valschade aan rechterspiegel
Valschade aan linkerspiegel
Nog wat extra schuurwerk door circuitgebruik
Inwerking van het zout op de uitlaatbochten
Zelfde als hierboven
Valschade aan de koffer
Moet er nog meer gezegd