niet starten met zijpikkel uit
Moderator: GVN
niet starten met zijpikkel uit
Sinds het laatste grote onderhoud wil mijn k 1100 rs, met de pikkel uit, alleen nog starten in neutraal.
Voordien deed hij dat in om het even welke versnelling zolang ik de koppeling maar introk. Ik vond dat een stuk handiger.
Wat kunnen de mechaniekers vergeten zijn?
Ik wil het namelijk graag als voorheen.
Voordien deed hij dat in om het even welke versnelling zolang ik de koppeling maar introk. Ik vond dat een stuk handiger.
-
Iron Gonzo
ze zijn niets vergeten
integendeel ze hebben alles terug in orde gebracht

integendeel ze hebben alles terug in orde gebracht
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
-
Iron Gonzo
als je de zijpikkel is inklapt kan je starten met koppeling ingetrokken in gelijk welke versnelling
pas als de zijpikkel uitstaat kan je niet meer starten
dit is een beveiliging tegen het vertrekken met zijpikkel uit
en om zo te vermijden dat je de eerste bocht tegen dek gaat
pas als de zijpikkel uitstaat kan je niet meer starten
dit is een beveiliging tegen het vertrekken met zijpikkel uit
en om zo te vermijden dat je de eerste bocht tegen dek gaat
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
TRIUMPH TROPHY SE
-
MiGSel
- Contacteer:
Er zijn drie schakelaartjes die controle doen:
* eentje aan de koppelinghendel op het stuur, dat detecteert of je de koppeling hebt ingetrokken of niet
* eentje op de versnellingsbak, om te detecteren wanneer hij in neutraal staat
* eentje aan de zijstandaard, dat detecteert of die ingeklapt is of niet
Starten lukt als:
* motor in neutraal staat (ongeacht stand koppeling en zijstandaard)
* motor in versnelling staat + koppeling ingetrokken + zijstandaard ingeklapt
Als nu de switch aan de zijstandaard kapot is of gesaboteerd, kan je ook starten met de zijstandaard uitgeklapt en in versnelling, zolang je de koppeling intrekt. Maar veilig is dat niet! Je kunt dan ook wegrijden met met uitgeklapte zijstandaard en dat wenst meneer BMW je niet toe
Je kunt het dus krijgen als voorheen, maar dan moet je de schakelaar aan de zijstandaard saboteren. Op eigen verantwoordelijkheid
Salut,
Michel
* eentje aan de koppelinghendel op het stuur, dat detecteert of je de koppeling hebt ingetrokken of niet
* eentje op de versnellingsbak, om te detecteren wanneer hij in neutraal staat
* eentje aan de zijstandaard, dat detecteert of die ingeklapt is of niet
Starten lukt als:
* motor in neutraal staat (ongeacht stand koppeling en zijstandaard)
* motor in versnelling staat + koppeling ingetrokken + zijstandaard ingeklapt
Als nu de switch aan de zijstandaard kapot is of gesaboteerd, kan je ook starten met de zijstandaard uitgeklapt en in versnelling, zolang je de koppeling intrekt. Maar veilig is dat niet! Je kunt dan ook wegrijden met met uitgeklapte zijstandaard en dat wenst meneer BMW je niet toe
Je kunt het dus krijgen als voorheen, maar dan moet je de schakelaar aan de zijstandaard saboteren. Op eigen verantwoordelijkheid
Salut,
Michel
Ik begrijp de verwarring want ik heb het gewoon verkeerd beschreven.
Vergeet de zijpikkel. Wat ik bedoel is dat wanneer ik vroeger tijdens het rijden stilviel (bijvoorbeeld willen vertrekken in derde of zo) het volstond om de koppeling in te trekken en opnieuw te starten. Nu moet ik eerst naar neutraal eer dit lukt.
Ik versta uit de antwoorden dat dit dus aan een defect contact ergens in de koppelingshendel te wijten is. Kan zijn want ze hebben de boel daar grondig doorgesmeerd.
Vergeet de zijpikkel. Wat ik bedoel is dat wanneer ik vroeger tijdens het rijden stilviel (bijvoorbeeld willen vertrekken in derde of zo) het volstond om de koppeling in te trekken en opnieuw te starten. Nu moet ik eerst naar neutraal eer dit lukt.
Ik versta uit de antwoorden dat dit dus aan een defect contact ergens in de koppelingshendel te wijten is. Kan zijn want ze hebben de boel daar grondig doorgesmeerd.
controleer ze allemaal eens he... doe je makkelijk dmv de bedrading te volgen en de stekker los te trekken en dan gewoon de twee draadjes (niet de kant van de stekker wel van de moto) te verbinden met een stukje draad... de schakelaars zijn nogal aan de gevoelige kant aan afstelling en kunnen meestal een beetje bijgeplooid worden indien nodig
begin maar aan je koppelingshendel
begin maar aan je koppelingshendel
op de K1 ier bij mij is het ook zoals Gonzo het beschrijft
zijpikkel uit = niet starten
zijpikkel naar binnen maar in versnelling = niet sarten
enkel starten dus als zijpikkel ingeklapt is en hij in neutraal staat
op mijn K1200RS is het anders , die start wel als hij in neitraal staat maar als de zijpikkel uitgeklapt is
dit is soms wel handiger moet ik toegeven
als je ergens kort stopt en enkel de zijpikel gebruikt bv
Philippe
zijpikkel uit = niet starten
zijpikkel naar binnen maar in versnelling = niet sarten
enkel starten dus als zijpikkel ingeklapt is en hij in neutraal staat
op mijn K1200RS is het anders , die start wel als hij in neitraal staat maar als de zijpikkel uitgeklapt is
dit is soms wel handiger moet ik toegeven
als je ergens kort stopt en enkel de zijpikel gebruikt bv
Philippe
K1 en K1200RS
altijd te vinden voor een ritje
BMW Motor Club Vlaanderen lid
altijd te vinden voor een ritje
BMW Motor Club Vlaanderen lid
Inderdaad bij mij ook.
Simpel omschreven:
zijpikkel uit en in versnelling = niet starten, in alle andere situaties is het mogelijk om te starten mits koppeling ingetrokken (behalve neutraal).
PS: er is niets veranderd (gesaboteerd), dit is de standaard opstelling van BMW (althans bij dit model).
Simpel omschreven:
zijpikkel uit en in versnelling = niet starten, in alle andere situaties is het mogelijk om te starten mits koppeling ingetrokken (behalve neutraal).
PS: er is niets veranderd (gesaboteerd), dit is de standaard opstelling van BMW (althans bij dit model).
Eindelijk... hij is er, de K1200RS.
ik kan hem alleen starten vanuit neutraal, ondanks dat de koppeling is ingetrokken. dit bij ingeklapte zijpikkel.
dus aan de vooraf geposte topics kan ik concluderen dat mijn schakelaartje in mijn koppelingshendel kapot is.
of is dit op een r1100rs van '93 anders

dus aan de vooraf geposte topics kan ik concluderen dat mijn schakelaartje in mijn koppelingshendel kapot is.
of is dit op een r1100rs van '93 anders
haast U als U tijd hebt.
dan heeft U tijd als U haast hebt !!
HOUDOE PETJE
dan heeft U tijd als U haast hebt !!
HOUDOE PETJE
zijpikkel
K-lover, ik rij ook met een K1200RS en die start enkel in neutraal en met zijpikkel in, dus jij zit denk ik ook met een probleempje, en eerlijk gezegd, ik vind het inderdaad het veiligste zo, slimme jongens bij BMW.
-
DJAIRO
Re: niet starten met zijpikkel uit
Hallo,jo schreef:Sinds het laatste grote onderhoud wil mijn k 1100 rs, met de pikkel uit, alleen nog starten in neutraal.
Bij mijn K75 zit het dan weer anders de zijpikkel klapt automatisch in van zodra je de moto recht zet.
Schijnt ook niet origineel te zijn maar dit vindt ik persoonlijk wel het beste systeem,nix electronisch gewoon een straffe veer.
Mvg frank