Dakar
Moderator: GVN
Forumregels
Indien u uw reisverslag na verloop van tijd gearchiveerd wil zien in het "Reisverslagen Forum", stuur een PB naar een moderator.!
Indien u uw reisverslag na verloop van tijd gearchiveerd wil zien in het "Reisverslagen Forum", stuur een PB naar een moderator.!
dakar
ik ben vorig jaar tot in Nouakchott - Mauritanie en terug gereden solo. Feitelijk kun je asfalt rijden tot in Dakar. Zelf ben ik grotendeels piste gereden maar GPS is dan wel onontbeerlijk. Grens met Mauritanie is geen enkel probleem (3km niemandsland met een beetje zand) en een paar Euro's tol. Er wordt aangeraden een "carnet de passage" mee te nemen maar voor Mauritanie is dit niet verplicht (in tegenstelling tot info op het internet). Voor Senegal zou dit wel verplicht zijn. Je kunt je van hieruit niet laten verzekeren voor Mauritanie, wel kun je na de grens een verzekering kopen. Heb gelukkig geen enkele ervaring of die uberhaupt iets waard is in geval van ongeval.
Zeker aanrader is het natuurpark "Parc national du banc d'arguin" te bezoeken maar zorg voor voldoende benzine en een goede offroad techniek anders ben je snel bekaf.
Het stuk asfalt in de westelijke sahara is biezonder lang en indien je zijwind hebt (meestal) dan hang je 2 dagen in een hoek van 70°.
Geen enkel tankstation voorbijrijden of het wordt stappen.
Alles bijeen zeer prachtige ervaring en een aanrader tijdens je midlifecrisis.
Jos
Zeker aanrader is het natuurpark "Parc national du banc d'arguin" te bezoeken maar zorg voor voldoende benzine en een goede offroad techniek anders ben je snel bekaf.
Het stuk asfalt in de westelijke sahara is biezonder lang en indien je zijwind hebt (meestal) dan hang je 2 dagen in een hoek van 70°.
Geen enkel tankstation voorbijrijden of het wordt stappen.
Alles bijeen zeer prachtige ervaring en een aanrader tijdens je midlifecrisis.
Jos
In Marocco hoofdzakelijk piste gedaan; met de wagen tot Malaga en dan de boot naar Melilla. Van hieruit dan zuidwaarts tot in M'hmid en dan richting westen tot in Laayoune. Prachtige pisten en relatief goed te doen met GS (paar verbeteringen aan te brengen). De westelijke sahara is enkel via de weg te doen, dit is een kustweg van een goede 1000 km lang. Mooi maar nogal ééntonig (lucht, zee, woestijn). Er is absoluut geen konvooi meer. In niemandsland tussen Marocco en Mauretanie wordt aangeraden de piste niet te verlaten. Dit is zo'n 3 km. Het park wordt minder bereden nu er een asfaltweg is van Nouadibou naar Nouackchott die volledig erond gaat. Daarom is navigatie belangrijk. Soms het nogal zanderig maar rustig aan met banden bijna zonder spanning lukt het wel. Het wordt vervelend wanneer je te vaak tegen de vlakte gaat om zo'n ding telkens recht te krijgen.
Het park is mooi en bekend voor zijn vele vogels. Je rijdt bv 50 km op het strand zonder ook maar een kat tegen te komen. Het wordt omschreven als de plek waar "de woestijn de oceaan ontmoet". Het stukje strand is 20 à 30 meter breed bij eb zodat je moet opletten niet in de zee te flikkeren. Indien gewenst kan ik je een brochure bezorgen waar de officiele waypoints op vermeld staan.
Ik was heen en terug bijna 4 weken onderweg maar zonder stress.
Vertrek binnen 4 weken opnieuw voor een kleine 3 weken Marocco, 80% piste.
Groeten,
Jos
Het park is mooi en bekend voor zijn vele vogels. Je rijdt bv 50 km op het strand zonder ook maar een kat tegen te komen. Het wordt omschreven als de plek waar "de woestijn de oceaan ontmoet". Het stukje strand is 20 à 30 meter breed bij eb zodat je moet opletten niet in de zee te flikkeren. Indien gewenst kan ik je een brochure bezorgen waar de officiele waypoints op vermeld staan.
Ik was heen en terug bijna 4 weken onderweg maar zonder stress.
Vertrek binnen 4 weken opnieuw voor een kleine 3 weken Marocco, 80% piste.
Groeten,
Jos
update
Om niet altijd zever te posten, nam ik van de gelegenheid eens gebruik mijn impressie te delen. Ik ben dus net terug uit deze bruisende warme stad aan de oceeaan vol vriendelijke mensen en lekker eten. Zij die overwegen met de moto hierdoor te trekken: doen! Luxekippen gelieve zich te onthouden...

Ach, hier is alles relatief. Ondanks 'mama Africa' is Kyoto het verste van hun zorgen. Een uurtje autorijden is genoeg om je haar, neus en oren tot onsmakelijke toestanden te brengen.. De talrijke typische openbare bussen braken typische blauwwitte dampen uit... Files zijn ook hier niet erg aangenaam..

Stukje file afsnijden is natuurlijk zo gebeurd... zelfs zonder 4x4

De grotere bussen zijn steevast oude witte Mercedeskramen: een dot gas lijkt door de roetzwarte rook net geen zonsverduistering... Er rijden er honderden rond..

Proper is relatief... een stuk van het station van Dakar is ogenschijnlijk buiten gebruik geraakt en meteen tot lokaal marktplein annex containerpark gedoopt.

..Openbaar pipi doen kost ook hier geld. Omgerekend een kleine €5.

Toen ik een foto nam van deze Renault 17 (in "bon état" volgens het blad aan de ruit)
werd ik meteen voor koper aanzien. Ik bedankte mooi voor dit apparaat.

Veiligheidskledij? Hier? Ach, laat maar...

Verkeersregels lijken me niet echt te bestaan, uit je doppen kijken en gezwind wezen is de boodschap. Na verloop van tijd ziet elke auto er dan ook uit als bovenstaande taxi..

Dorpskern of niet: overal kom je dergelijke ronkende Renault mastodonten tegen.

Stoppen doen ze enkel om te lossen of als ze in panne staan.

Een snelle pitstop met de moto is ook geen enkel probleem. Bandje vervangen en batterij opladen is zo gebeurd. Veel motos zag ik er niet (beemers waren zeldzaam). Gezien de toestand van de wegen en de technische bijstand is een Honda XL, Africa Twin of Suzuki DR een aanrader.

Ik dacht spontaan aan iets als"Garage Gilbert - Herstelling Alle Merken". Gauw eens de motorblok van een Peugeot 405 vervangen is met 8 man een makkie.

Het openbaar vervoer is iets minder veilig dan bij ons...

De Mercedes S-klasse behoorde in een vorig leven wellicht toe aan een beter gestelde Europeaan.

Na lang uitkijken kreeg ik eindelijk een beemer in het vizier. Naast deze K zag ik nog een K1200RS, een 1100RT en een GS650 Dakar. De K reed konvooi met een vette Jaguar.

Paard en kar...sinds jaar en dag ook hier een betrouwbaar en goedkoop vervoermiddel. De vrolijkheid zoals die van deze jongen is alom tegenwoordig.

Overal zijn wegenwerken aan de gang. Her en der wordt asfalt gelegd. De vele putten noodzaken tot voortdurend slalommen. Bij regenweer verandert dit alles in één grote brij daar waterafvoer niet tot het lastenboek lijkt te behoren..

In Dakar city heerst een drukte van jewelste...

Een sprookjesachtige zonsondergang is zowat dagelijkse kost. Het verzacht de pijn bij de gedachte dat een beter leven niet voor elkeen op aarde even gemakkelijk is...

Ach, hier is alles relatief. Ondanks 'mama Africa' is Kyoto het verste van hun zorgen. Een uurtje autorijden is genoeg om je haar, neus en oren tot onsmakelijke toestanden te brengen.. De talrijke typische openbare bussen braken typische blauwwitte dampen uit... Files zijn ook hier niet erg aangenaam..

Stukje file afsnijden is natuurlijk zo gebeurd... zelfs zonder 4x4

De grotere bussen zijn steevast oude witte Mercedeskramen: een dot gas lijkt door de roetzwarte rook net geen zonsverduistering... Er rijden er honderden rond..

Proper is relatief... een stuk van het station van Dakar is ogenschijnlijk buiten gebruik geraakt en meteen tot lokaal marktplein annex containerpark gedoopt.

..Openbaar pipi doen kost ook hier geld. Omgerekend een kleine €5.

Toen ik een foto nam van deze Renault 17 (in "bon état" volgens het blad aan de ruit)

Veiligheidskledij? Hier? Ach, laat maar...

Verkeersregels lijken me niet echt te bestaan, uit je doppen kijken en gezwind wezen is de boodschap. Na verloop van tijd ziet elke auto er dan ook uit als bovenstaande taxi..

Dorpskern of niet: overal kom je dergelijke ronkende Renault mastodonten tegen.

Stoppen doen ze enkel om te lossen of als ze in panne staan.

Een snelle pitstop met de moto is ook geen enkel probleem. Bandje vervangen en batterij opladen is zo gebeurd. Veel motos zag ik er niet (beemers waren zeldzaam). Gezien de toestand van de wegen en de technische bijstand is een Honda XL, Africa Twin of Suzuki DR een aanrader.

Ik dacht spontaan aan iets als"Garage Gilbert - Herstelling Alle Merken". Gauw eens de motorblok van een Peugeot 405 vervangen is met 8 man een makkie.

Het openbaar vervoer is iets minder veilig dan bij ons...

De Mercedes S-klasse behoorde in een vorig leven wellicht toe aan een beter gestelde Europeaan.

Na lang uitkijken kreeg ik eindelijk een beemer in het vizier. Naast deze K zag ik nog een K1200RS, een 1100RT en een GS650 Dakar. De K reed konvooi met een vette Jaguar.

Paard en kar...sinds jaar en dag ook hier een betrouwbaar en goedkoop vervoermiddel. De vrolijkheid zoals die van deze jongen is alom tegenwoordig.

Overal zijn wegenwerken aan de gang. Her en der wordt asfalt gelegd. De vele putten noodzaken tot voortdurend slalommen. Bij regenweer verandert dit alles in één grote brij daar waterafvoer niet tot het lastenboek lijkt te behoren..

In Dakar city heerst een drukte van jewelste...

Een sprookjesachtige zonsondergang is zowat dagelijkse kost. Het verzacht de pijn bij de gedachte dat een beter leven niet voor elkeen op aarde even gemakkelijk is...
Laatst gewijzigd door Wingman X op 17 okt 2006, 21:02, 3 keer totaal gewijzigd.
-
Werner Von C.
- Contacteer:
-
johan reynders
Deze belangrijke plaatsen was ik nog vergeten!

Het Lac Rose buiten Dakar. De Dode Zee van Afrika. Het wordt gebruikt voor zoutwinning en is onder fel zonlicht echt roze van kleur. Had dus niet zoveel geluk.. Anyway: de over rechts op de foto is de jaarlijkse aankomstplaats vand e Dakar Rally!

De Pointe des Almadies, het meest westelijke puntje van Afrika.

Het Lac Rose buiten Dakar. De Dode Zee van Afrika. Het wordt gebruikt voor zoutwinning en is onder fel zonlicht echt roze van kleur. Had dus niet zoveel geluk.. Anyway: de over rechts op de foto is de jaarlijkse aankomstplaats vand e Dakar Rally!

De Pointe des Almadies, het meest westelijke puntje van Afrika.