GS als opstapper?

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

RUSOR

Bericht door RUSOR »

Hoi,
Ik ben zelf beginnen te rijden met TDM 850 maar achteraf bekeken heb ik maar leren rijden met een banditje 400... hoe meer ik met dat brommertje reed hoe meer ik in vitessebak ging roeren om vooruit te komen... achteraf nam ik deze gewoonte mee op mijn zwaardere machienes en dit resulteerde in het betere bochtenwerk daar ik geleerd had van met de 400 altijd de juiste versnelling te kiezen voor de bocht en dus beter lijnen reed.
Nu het is nog altijd niet zo goed als Rossi of de betere rijders van de club maar ik denk nog altijd al je echt wil rijden dat je je grensen moet verkennen en dat doe je best op een niet te zware moto met niet te veel pk's en dan maar oefenen tot op de limiet van dat machientje.
:D
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

Helemaal juist. En laten we wel wezen, niets zo genant als met je CBR900 er in de bocht uitgereden te worden door een XT250, ik heb het vaak gezien. Ik lach me telkens weer rot om die posers met yoghurtpakken met een chickenline van 2 cm aan weerszijden van de band die dan door een lichte "brommer" door iemand die net z`n rijbewijs heeft wordt ingehaald 8)

Ik zal hier nog eens een filmpje van posten. :wink:
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
Marten
Contacteer:

Bericht door Marten »

NM, ik kan spreken uit ervaring.

Ik had mijn voorlopig rijbewijs nog geen maand (gelest op een Funduroke, zelf een F650 Scarver gekocht). Bij de aankoop was nog een 10.000 km nazichtje inbegrepen. Dus ik breng die Scarver binnen en ik werd de baan opgestuurd met een 1150 GS vervangmoto.

Ik kan je vertellen, dat ging veel en veel en veel te gemakkelijk. Ik voelde me te veilig op dat beest. Die boxermotor geeft je een te goede balans, teveel windbescherming. Ik reed weg wij de dealer, en reed al 80 in 3e zonder pruttelen. Op de E17 op weg naar huis dacht ik dat ik rustig aan 't bollen was in 5, en lap, ik reed al 140, met nog een vitesse te gaan.

Op dat moment begreep ik dat ik er echt nog niet aan toe was om op een GS te rijden. Dat is een compliment voor de moto he! En hopelijk een beetje realisme over mijn eigen rijvaardigheid :)

Maar, zoals hier eerder opgemerkt, die 260 kg van een 1150 GS moet je wel leren manoeuvreren in langzaam rijden, etc. Dan kun je beter een fietsje van 189 kg hebben. Daar val je OOK wel mee :)

Dus, pak gewoon een kleine 650. Groter kan altijd nog.
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

Voor wie een paar filmpjes wil zien hoe vlot maar vooral vloeiend je kunt motorrijden met een NX250, een XT250 een TT600 en een NX650 en mij erachter filmend uit de losse pols:

http://fotoboek.luiemotorfiets.net/NL/d ... gelijk=49#

Vervolgens in de linkertabel inloggen:
login:JotPee
password: GSser

Vervolgens weer de bovenstaande link in het adresvenster plakken en dan onderaan staan 4 filmkes. Zouden mooie voorbeeldjes moeten zijn. Snelheden liggen rond 100 km, zowat de max. snelheid van die XT250. In het 3de filmke zie je dan een groene ZZR rijden, die was zojuist ingehaald :wink:

Vraag jezelf ook af, waarom zie je in al die alpenlanden zoveel lichte motorkes rijden? Afbeelding
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Synchro Bob
Contacteer:

Bericht door Synchro Bob »

Marten schreef:rustig aan 't bollen was in 5, en lap, ik reed al 140, met nog een vitesse te gaan.
De rechter pols trainen en dat komt ook in orde. :wink:

Bob
Aan 120 in E. Het kan !
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

But is it fun? :wink:
J-P

Synchro Bob
Contacteer:

J-P schreef:But is it fun? :wink:
By all means ! :D Cheap, comfortable, safe and not breaking the law. Hope there is nothing wrong with that :oops:
Bob
Dura lex, sed lex...
Synchro Bob

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

Nope, nothing wrong with that at all, it`s just different, that`s all :wink:
J-P

chiepe

Bericht door chiepe »

Merabha JP,
Souck tjoek sin sall... :shock:
Meg wallah BMW naj sbetjak, mi helabuk masalas...
A sillas uma euneugh solo!!! :shock:
Amicaal
Chiepe
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

Dah Chiepe, kaisulta voit kysellä myös lisätietoja ryhmän toiminnasta. Huom! Kepalla GS on mahdollisuus tukea pitkämatkalaisia matkakuluissa!
J-P

pvde
Contacteer:

Bericht door pvde »

Het wordt hoogtijd dat jullie nuchter worden want van da geraaskalk versta ik niks.
Of is dit soms een rondje demonstratie talenkennis :D :?: :D :?: :D :?: :D
Afbeelding Afbeelding
ex- moto’s: Kawasaki GPZ600R - BMW F650GS - BMW R1150RT - BMW G650X Challenge - BMW R1200RT - BMW G450X - Vespa 300 GTS - Honda CRF250L
Afbeelding BMW F800GS
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

Dat ook maar ik durf grif toe te geven dat dat laatste mailtje van mij fins geraaskal was ja, allemaal Chiepe zijn schuld 8) :wink:
J-P

chiepe

Bericht door chiepe »

Jup,
Blurp...U heeft gewonnen JP
Amicaal
Chiepe
chiepe

Bericht door chiepe »

Pvde schreef:Het wordt hoogtijd dat jullie nuchter worden want van da geraaskalk versta ik niks.
Of is dit soms een rondje demonstratie talenkennis :D :?: :D :?: :D :?: :D
Jup,
ikk hep een splaakheprek
Amicaal
Chiepe
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

En daarmee zijn we het allemaal eens dat de GS niet een geschikte opstapper is :wink:
J-P

chiepe

Bericht door chiepe »

J-P schreef:En daarmee zijn we het allemaal eens dat de GS niet een geschikte opstapper is :wink:
OK, maar wel voor vertalers ENGELS/NEDERLANDS
Amicaal
Chiepe
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

Nee hoor, die moeten ook licht beginnen :wink: :twisted:
J-P

PK

Bericht door PK »

Goededag,

heb in mei een nieuwe GS 650 gekcoht , was deze na ca 5000 km reeds " beu/gewoon " .
Had ca 20 jaar niet meer met een motor gereden .
Heb 6 maanden later ( december ) een nieuwe GS1200 gekocht, 650 werd overgenomen .
Deze motor is een droom, een genot voor elke km ( heb nog maar 400 km , koud weer ! ).
De 650 is een fiets vergeleken met de 1200 GS.
1200 GS is veel stabieler, zachter, ....
mijn inziens kan een voorzichte rijder best de grote broer nemen .
gino1968

Bericht door gino1968 »

Beste forumleden,

Zojuist gelezen dat een GS niet echt een opstapmotor is, wellicht ook omwille van het gewicht (leeggewicht=249 kg). 'k Was misschien van plan om als een beginnend motorrijder een tweedehands R850GS aan te kopen, gezien mijn lichaamslengte van 1.93m (zal jullie wijze raad dan maar opvolgen en uitkijken naar iets anders ;)) Ook de nieuw aangekondigde F800GS zal nog niet voor morgen zijn.

Hebben jullie (vooral de lange mensen) een goed alternatief als opstapmotor die voldoende hoog (groot) is en genoeg windbescherming biedt?
Bijvoorbeeld de Suzuki DL 650 V-Strom of de Yamaha TDM850 (900)?

Doel:
(Avontuurlijk) rondreizen in Europa (90% asfalt, 10% onverhard) (duo)
Woon-werkverkeer
Weekendtrips
Snelheid onbelangrijk (<140 km/h)
Budget=5 à 6000 €

Ik vrees dat ik de F650 niet krachtig genoeg zal vinden na een aantal maanden, graag jullie mening hieromtrent.

Alvast bedankt voor jullie medewerking,

Gino

PS: @RB-RT staat die TDM van jou nog te koop? (zie topic)
Alain GS

Pocket-bike

Bericht door Alain GS »

Niet twijfelen! Niet twijfelen is in dit geval : er nooit spijt van krijgen. Gewoon aanschaffen , die GS ! Met jouw lengte (1m93 ?) is dit jouw gedroomde pocket-bike ! Ik met mijn 1m77 moet er wel met een laddertje opkruipen, maar eens ik boven zit, ben ik al met m'n kop in de hemel en gaat er een andere wereld open ! Tot hier toe : super tevreden van m'n GSke (16400 km reeds) en trek er begin juli een week mee door Schotland.
Nog eens : niet twijfelen ! ! !
R 1200 GS K50 MJ 2015 Frozen dark blue metallic (since October 3 2014 ... :))
R 1200 GS K25 MU 2008 Silver grey met.(September 2008 - September 2014)
R 1200 GS K25 MJ 2005 Ocean blue metallic (September 2004 - september 2008)
K 75 RT 1993 (ex-police, since August 2007)
Synchro Bob
Contacteer:

@Gino.

Als aan die 1m93 ook nog wat spieren hangen is een 850GS geen probleem als beginnend rijder. Ik ben maar 1m75 en kan mijn 1150GS de baas. Heb wel maar een slappe rechter pols. De 850 is bovendien rustiger. Vraag is of je een 850GS kan vinden binnen jouw budget.

De VStorm is nog gemakkelijker dan de GS wegens lichter, lager zwaartepunt en dwarsliggende motor. Ik ken alleen de 1000 en die heeft teveel vermogen maar men kan rustig rijden aan lage toeren dankzij een hoog koppel. Van de 650 weet ik niet hoe dat zit. Is dat zo'n Japanse mixer ?

Veel plezier met je project.

Oh ja. Ik raad je een cursus beheersing op lage snelheid aan...
Synchro Bob

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Hans

Bericht door Hans »

Gino, ik meet 1,90m, en redeneerde een beetje zoals jij.

Ik ben 3 jaar geleden beginnen rijden met een R1150R als opstapmotor, maar na enkele maanden had ik daar al erg veel spijt van : ik was stikjaloers op die gasten die daar hoog en droog, mooi rechtop op een GS zaten.

In feite had ik die Roadster nooit mogen kopen, maar een GS ziet er voor een groentje toch zó immens uit, niet ?

Na een jaar heb ik de Roadster geruild voor een GS, en ik heb er nog geen seconde spijt van gehad. :D

mvg
Hans
Afbeelding
gino1968

Bericht door gino1968 »

Alain, Bob en Hans

Inderdaad aan dat "lange" lichaam van me, hangen inderdaad nog wat spieren (lees vetreserves) ~ 95 Kg. Jullie doen me wel opnieuw twijfelen ;)

Qua budget zou dit (bijna) geen probleem mogen zijn. Bij de volgende dealers kon ik een exemplaar vinden (wel met "veel" kilometers) rond mijn budget: Voorbeeld 1 en 2
Maar naar het schijnt kunnen deze "boxers" vele kilometers aan. Tja ik ben nog een leek, en gezien mijn goedgelovigheid, zou ik wel eens een kat in een zak durven kopen :roll:

Ik overweeg ook naast de initiatiecursus een cursus voor motorbeheersing te volgen. Niet altijd gemakkelijk om daar een goede (bevooroordeelde) keuze in te maken, welke? Je hebt aktief (M&T), vzw STAM (MAG), centrum voor motorbeheersing, Touring rijscholen, enz... Hopelijk bieden alle rijscholen -en instanties afdoende kwaliteit en veiligheid.

Ik ben geen snelheidsmaniak, veilig rijden (tav anderen), genieten van de omgeving, het vrijheidsgevoel zijn de voornaamste drijfveren waarom ik (als eind dertiger) wil motorrijden. Of dit nu op een Suzuki V-Strom (Motorrad Alpen König 2005) of op een R850GS is, zal de nabije toekomst uitwijzen.

Nogmaals bedankt voor de bemoedigende woorden,
Synchro Bob
Contacteer:

Als je bij een dealer koopt heb je een garantie van 6 maand en binnen die termijn moeten de mogelijke euvels zich wel manifesteren.
40 en 60.000 Km is niet veel voor een boxer mits goed onderhouden. Moest ik van jou zijn, ik zou beginnen te popelen. Je ingesteldheid schenkt me vertrouwen dat die GS geen widowmaker wordt.

Ik kan je geen tips geven i.v.m. met een specifieke opleiding maar wees gerust dat het moeilijker is slechte gewoontes af te leren dan goede aan te leren.
Synchro Bob

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Hans

Bericht door Hans »

Mijn ervaring met motorcursussen : alle DRO's van Actief :

- de "DRO basis" toen ik m'n Roadster nog maar een paar dagen had
- een 10tal maanden later de "DRO Plus"
- een jaartje later de "DRO Xpert"

En in tussentijd regelmatig wat oefenen, en veel rijden.

'k Probeer trouwens elk jaar een cursus te volgen, 't is goed voor het zelfvertrouwen, en anderzijds is het ook steeds een les in bescheidenheid, je kan nooit te veel leren.

Die DRO Xpert ga ik volgende week nog eens volgen : pure fun ! :D

mvg
Hans
Afbeelding
Plaats reactie