R 1100 GS vraagje
Moderator: GVN
R 1100 GS vraagje
Beste BMW rijders,
Ben nieuw op dit forum en ben van plan om binnenkort een R1100 GS aan te schaffen, mijn Suzuki gaat weg, ik heb het BMW virus opgelopen!
Voor dat ik een R1100 GS ga aanschaffen heb ik nog een aantal vragen waar ik op moet letten bij aanschaf van een tweedehands BMW.
Mijn budget bedraagt maar max. 5000 euro, dus het wordt dan denk ik een 1100 ipv een 1150.
Zijn er zg. kinderziektes bekend bij het eerste model, de 1100 GS? ('94)
Wat zijn de meest slijtgevoelige onderdelen?
Wat is een acceptabele kilometerstand?
Waar moet ik zeker op letten bij aanschaf?
Alvast bedankt iedereen voor jullie info
Ben nieuw op dit forum en ben van plan om binnenkort een R1100 GS aan te schaffen, mijn Suzuki gaat weg, ik heb het BMW virus opgelopen!
Voor dat ik een R1100 GS ga aanschaffen heb ik nog een aantal vragen waar ik op moet letten bij aanschaf van een tweedehands BMW.
Mijn budget bedraagt maar max. 5000 euro, dus het wordt dan denk ik een 1100 ipv een 1150.
Zijn er zg. kinderziektes bekend bij het eerste model, de 1100 GS? ('94)
Wat zijn de meest slijtgevoelige onderdelen?
Wat is een acceptabele kilometerstand?
Waar moet ik zeker op letten bij aanschaf?
Alvast bedankt iedereen voor jullie info
-
Iron Gonzo
welkom hier op het forumvonklein
kijk eens rond met de zoekfunctie en je zal heel veel tips terug vinden
het is goed weer en de meeste GS rijders zijn aan het toeren
ze zullen u vanharte te woord staan
alvast veel suc6 gewenst
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
-
....
Met dat budget zeker voor de 1100 gaan. Hij biedt je tevens veel meer gooi en smijt plezier dan een 1150
Doch de 1100 van lichting 94 staan bekend voor hun zwakke versnellingsbak. Dat wil niet zeggen dat ze allemaal een zwakke boite hebben he.
Ik heb er onlangs ene aangeschaft van '96 en 't is een machtige fiets.
Ervaren GS rijders die nu met een 1150 rijden zouden wel willen terug gaan naar hun oude 1100..
Zoek eens verder hier en je zal al veel vragen beantwoord krijgen.
Doch de 1100 van lichting 94 staan bekend voor hun zwakke versnellingsbak. Dat wil niet zeggen dat ze allemaal een zwakke boite hebben he.
Ik heb er onlangs ene aangeschaft van '96 en 't is een machtige fiets.
Ervaren GS rijders die nu met een 1150 rijden zouden wel willen terug gaan naar hun oude 1100..
Zoek eens verder hier en je zal al veel vragen beantwoord krijgen.
-
WALTER GSAdventure
Ik rijd met een GSA 1150, perfect hoor. Af en toe rijd ik met een 1100 GS, potverdekke die rijdt toch ook ni slecht ze, alhoewel hij een vitteske minder heeft.
Koop maar die 1100.
Koop maar die 1100.
BMW 1200 GSA, 1150 GSA, nu 1250 GSA VAN 2019
De ene is uiterst LINKS, de andere uiterst RECHTS, en ik zit er op, en laat ze werken.
De ene is uiterst LINKS, de andere uiterst RECHTS, en ik zit er op, en laat ze werken.
Ik zou ook voor de 1100 gaan. Er zijn inderdaad wat problemen geweest met de boiten van de eerste modellen (zegt men) maar niet allemaal hadden ze er last van en de probleemgevallen zullen ondertussen al gerepareerd zijn zeker. Ikzelf rij nu al 3 jaar op een 96 Gs 1100 en heb me dat nog geen seconde beklaagd. Ik had een tijdje terug de kans om met een tweedehandse 1150 rond te bollen en die versnellingsbak floot 10 keer erger dan die van mijn 1100. Dus ...... waarom meer geven als je voor minder even veel kan krijgen. En inderdaad, 1 versnelling minder maar dat zijn kleinigheden, en enkel voelbaar voor wie echt het uiterste uit de moto wil gaan halen.
En als er 6 versnellingen in zitten kunnen er ook 6 kapot gaan (grapje)
En als er 6 versnellingen in zitten kunnen er ook 6 kapot gaan (grapje)
-
WALTER GSAdventure
Ja echt vergelijken kan je niet natuurlijk. Een GSA is geen GS. Als je niet teveel wilt uitgeven en je hebt nog niet met een GSA gereden vind ik een 1100 een heel goede en vergevingsgezinde motor. Ik hou van mijn GSA natuurlijk en das den beste. 
BMW 1200 GSA, 1150 GSA, nu 1250 GSA VAN 2019
-
Dirk Pauwels
vanaf 60k beginnen de kosten, maar kan best zijn dat schijven, vering, kettingspanners ed al vervangen zijn, dus gewoon algemene toestand goed bekijken, vaak ben je beter af met een GS met 80k waar alles vernieuwd is en waar de prijs in verhouding met de km's is (+/- 4000Euro) dan met eentje van 30k waar die kosten er nog aan zitten komen en de prijs hoger is. Als je weinig km's doet (nauwelijks voor te stellen met een gs) en weinig budget hebt kan je gerust voor eentje gaan met veel km's, doe je veel km's en wil je na een paar jaar al veranderen dan koop je best 1tje met weinig km's...
GS1100 van na '96 hebben weinig gekende problemen, modellen 94 hadden al eens last van lekkende tanks en ophanging boite die afscheurde. Allemaal zijn ze gevoelig voor de lagers van de paralever en de hoofdlager achteraan, (er mag geen speling op het achterwiel zitten)en synchro is ook gevoelig. Verder is de achtervering meestal aan vervanging toe rond 80k.
Je kan ook een leuk koopje doen als je 1tje koopt zonder ABS, je spaart en meteen wat geld mee uit, weegt 5 kg minder en minder miserie met batterij etc....
Tussen 3500 en 5000 heb je een ruime keuze aan goede GS1100, meer dan 5000 zou ik nie spenderen, dan beter een 1150 overwegen.
De 1150 schakelt beter, heeft 6versnellingen, is beschaafder (braver) om mee te rijden. De 1100 is agressiever, bruter, zeker als ie voorzien is van wat goodies als chip, uitlaat, luchtfilter en andere drukregelaar.
Veel plezier ermee
GS1100 van na '96 hebben weinig gekende problemen, modellen 94 hadden al eens last van lekkende tanks en ophanging boite die afscheurde. Allemaal zijn ze gevoelig voor de lagers van de paralever en de hoofdlager achteraan, (er mag geen speling op het achterwiel zitten)en synchro is ook gevoelig. Verder is de achtervering meestal aan vervanging toe rond 80k.
Je kan ook een leuk koopje doen als je 1tje koopt zonder ABS, je spaart en meteen wat geld mee uit, weegt 5 kg minder en minder miserie met batterij etc....
Tussen 3500 en 5000 heb je een ruime keuze aan goede GS1100, meer dan 5000 zou ik nie spenderen, dan beter een 1150 overwegen.
De 1150 schakelt beter, heeft 6versnellingen, is beschaafder (braver) om mee te rijden. De 1100 is agressiever, bruter, zeker als ie voorzien is van wat goodies als chip, uitlaat, luchtfilter en andere drukregelaar.
Veel plezier ermee
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
En waarom de 1100 niet vergelijken met de 1150 ? Ik reed al met beiden en vond het verschil miniem. Inderdaad 6 versnellingen maar elke BMW is toch soepel genoeg om het met eentje minder te kunnen ? Als je van de ene moto op de ander springt voel je het verschil wel natuurlijk , maar verwacht geen wonderen, ik heb nog geen seconde die keuze beklaagd (en er ook 2500 € minder voor moeten betalen natuurlijk).
Denk er ook aan dat er in Belgie snelheidsbeperkingen zijn en dan zie ik het nut van die zesde al helemaal niet meer in (tenzij je elke week naar Duitsland moet natuurlijk). Als je budget niet boven de 5000 gaat zou ik niet voor de 1150 gaan want dan heb je er gegarandeerd eentje met kosten aan (ook daar beginnen op een bepaald ogenblik kosten aan te komen zulle en niet later of vlugger dan bij de 1100 tenslotte zijn de meeste componenten gelijkaardig en gelijkwaardig).
Dus liever een 1100 met minder kilometers dan een 1150 met meer. Hebben ze beiden even veel kilometers en kosten ze even veel: eerst 's goe kijken naar de 1150 en als je niks verdachts vindt: dan toch maar voor die laatste gaan. Ook de 1100 goe bekijken natuurlijk.
Voila, hier hou ik het bij. Ga maar vlug een paar proefritten maken, kijk wat uit, ga niet overhaast tewerk en sla dan toe. Succes Vonklein
Denk er ook aan dat er in Belgie snelheidsbeperkingen zijn en dan zie ik het nut van die zesde al helemaal niet meer in (tenzij je elke week naar Duitsland moet natuurlijk). Als je budget niet boven de 5000 gaat zou ik niet voor de 1150 gaan want dan heb je er gegarandeerd eentje met kosten aan (ook daar beginnen op een bepaald ogenblik kosten aan te komen zulle en niet later of vlugger dan bij de 1100 tenslotte zijn de meeste componenten gelijkaardig en gelijkwaardig).
Dus liever een 1100 met minder kilometers dan een 1150 met meer. Hebben ze beiden even veel kilometers en kosten ze even veel: eerst 's goe kijken naar de 1150 en als je niks verdachts vindt: dan toch maar voor die laatste gaan. Ook de 1100 goe bekijken natuurlijk.
Voila, hier hou ik het bij. Ga maar vlug een paar proefritten maken, kijk wat uit, ga niet overhaast tewerk en sla dan toe. Succes Vonklein
-
den Bullet
Die zesde bespaart mij toch enkele literkes bij lange afstanden of vanaf 110/uur. Zo maar efkes een 1.000 toerkes per minuut minder ...animal schreef:...
Denk er ook aan dat er in Belgie snelheidsbeperkingen zijn en dan zie ik het nut van die zesde al helemaal niet meer in (tenzij je elke week naar Duitsland moet natuurlijk).
...
Die zesde bespaart mij toch enkele literkes bij lange afstanden of vanaf 110/uur. Zo maar efkes een 1.000 toerkes per minuut minder ...
Gelijk heb je: een 1150 met zesde zal minder verbruiken dan eentje zonder.
Maaaaaaar :
een 1150 heeft een grotere cilinderinhoud en zou dus ook meer moeten verbruiken dan een 1100.
hij is ook 6 kg zwaarder dan de 1100
en 7 cm hoger dan de 1100 dus heeft toch meer luchtweerstand
Laten we de proef op de som doen:
Mijn 1100 GS verbruikt minder dan 5 liter op 100 km en dan bedoel ik niet autosnelwegkilometers maar binnenbaantjes (vorig jaar getest tijdens de fameuze Herfstrit). Moet er wel bij vertellen dat ik een vrij brave piloot ben en me probeer aan de snelheidsregels te houden. Anderzijds wie ooit de Herfstrit al reed weet dat je heel veel moet stoppen, vertrekken, .......... dus moet zeker nog zuiniger kunnen.
Hoeveel 1150's doen beter ? Wie verbruikt er een paar liter minder ?
Ben ook een lijstje aan het bijhouden voor mijn benzine verbruik.
Na vier tankbeurten (kweetet, tis nog te vroeg om een betrouwbaar cijfer neer te pennen) maar 't ziet er naar uit da ik op een 5.4 liter uitkom.
Eerder rustige rijder, alhoewel ik soms wel eens durf gassen. 'k Probeer hem wel altijd op zijn max koppel te houden of zelfs iets eronder..
Oh ja, 1100 van '96
Na vier tankbeurten (kweetet, tis nog te vroeg om een betrouwbaar cijfer neer te pennen) maar 't ziet er naar uit da ik op een 5.4 liter uitkom.
Eerder rustige rijder, alhoewel ik soms wel eens durf gassen. 'k Probeer hem wel altijd op zijn max koppel te houden of zelfs iets eronder..
Oh ja, 1100 van '96
-
defendercrazy
-
filerijder
een gs1150 verbruikt minder dan een gs1100. na > 50.000km met elk gereden te hebben komik tot die vaststelling.
De 1150 was wat minder ruw.
Toen mijn 1100 90.000km had begonnen er kleine kosten aan te komen. schakelaars aan het stuur defect, lagers cardanas. Eigenlijk telkens mineure kosten maar na een tijdje merk je het wel.
De 1150 was wat minder ruw.
Toen mijn 1100 90.000km had begonnen er kleine kosten aan te komen. schakelaars aan het stuur defect, lagers cardanas. Eigenlijk telkens mineure kosten maar na een tijdje merk je het wel.
F650 (96) -> R1100GS (99) -> R 1150 GS (2002) -> R1200 GS (06) --> R 1200 GSA
dan zijt gij een van de weinigen. Ik ken enkele mensen die eerst jaren met een R1100GS reden, dan overstapten naar een R1150GS en verbaasd waren over de verminderde wendbaarheid ervan. Zeker na nog eens te hebben gereden op een "ouwe" R1100GS vonden ze dat die kleine GS een pak meer speels karakter had dan de 1150GS . Anders gezegd: de 1100GS leent zich blijkbaar beter tot het afhaspelen van kleine kronkelige weggetjes en is ook speelser in druk stadsverkeer.animal schreef:En waarom de 1100 niet vergelijken met de 1150 ? Ik reed al met beiden en vond het verschil miniem.
Leap and the net will appear
Ik heb nu een 1150 en kom van een f650. Ik wou het gooi en smijtgehalte van de f650 behouden, met daarbij iets wat op z'n gemak rijdt op de autosnelweg. Na 350km met de 1150 gereden te hebben, weet ik dat ik de juiste keuze gemaakt heb. De soepelheid van de 1150 is een ongelooflijk verschil! Ik weet het: een mono- en een boxer zijn niet te vergelijken.
Ik was ook aan het twijfelen tussen een 1100 en een 1150. En het is de schrik om grote kosten tegen te komen bij de 1100, die me doen kiezen heeft voor de 1150. Ik heb m'n budget met 2000€ moeten herzien, maar ik denk wel dat ik er dat op lange termijn uit haal.
ErikD.
Ik was ook aan het twijfelen tussen een 1100 en een 1150. En het is de schrik om grote kosten tegen te komen bij de 1100, die me doen kiezen heeft voor de 1150. Ik heb m'n budget met 2000€ moeten herzien, maar ik denk wel dat ik er dat op lange termijn uit haal.
ErikD.
BMW 1150GS zwart - 2002
Husqvarna WR 250 - 1988
Husqvarna WR 250 - 1988
Veel dingen moet ik hier toch nuanceren want sommige dingen worden aardig uit zijn context gerukt, toch niet vergeten dat de 1150 niet zomaar een facelift is van een 1100 maar een verbeterde versie gebaseerd op vaak voorkomende panne's, suggesties van rijders, dealers, emissienormen kortom uit noodzaak dus.
Dat er mensen zijn die altijd "grote" verschillen voelen terwijl ze slechts minimaal zijn of er zelfs niet zijn dat is algemeen geweten, 't is zoiets als vroeger was alles beter, ook een veel gehoorde uitspraak van tweeklepper rijders toen de 1100 op de markt kwam.
Als die mannen dan toch allemaal zo gevoelig zijn bemerkten ze dat dan al niet tijdens hun proefrit of kwam het allemaal achteraf opdagen tss tss.
De 1100 noemt men hier de kleine GS en toch is er als je de snuit ervanaf gooit voor de leek geen verschil meer te zien, de ander - lichtere 1150 - voorvork, de kortere kardan (vd 6 de versnelling) en dan ben je zo goed als uitgezongen...of ie daarmee in de stad minder speels is (trouwens speels in de stad???) minder geschikt op kronkelige weggetjes?? Het moet al aardig laat geweest zijn toen ze die kletspraat verkochten (mijn mening he)
de rest is puur wat je er zelf wil van maken, ik vind de 1150 erg lekker rijden en de snuit vind ik stukken beter dan de 1100 zowel functioneel als optisch neem daar nog de beter schakelende boite en zesde versnelling bij en de keuze is gauw gemaakt... maar 't is zoals ik reeds zei de ene wil en vind dit en de andere wil en vind dat....
Dat er mensen zijn die altijd "grote" verschillen voelen terwijl ze slechts minimaal zijn of er zelfs niet zijn dat is algemeen geweten, 't is zoiets als vroeger was alles beter, ook een veel gehoorde uitspraak van tweeklepper rijders toen de 1100 op de markt kwam.
Als die mannen dan toch allemaal zo gevoelig zijn bemerkten ze dat dan al niet tijdens hun proefrit of kwam het allemaal achteraf opdagen tss tss.
De 1100 noemt men hier de kleine GS en toch is er als je de snuit ervanaf gooit voor de leek geen verschil meer te zien, de ander - lichtere 1150 - voorvork, de kortere kardan (vd 6 de versnelling) en dan ben je zo goed als uitgezongen...of ie daarmee in de stad minder speels is (trouwens speels in de stad???) minder geschikt op kronkelige weggetjes?? Het moet al aardig laat geweest zijn toen ze die kletspraat verkochten (mijn mening he)
de rest is puur wat je er zelf wil van maken, ik vind de 1150 erg lekker rijden en de snuit vind ik stukken beter dan de 1100 zowel functioneel als optisch neem daar nog de beter schakelende boite en zesde versnelling bij en de keuze is gauw gemaakt... maar 't is zoals ik reeds zei de ene wil en vind dit en de andere wil en vind dat....
tja,
ik kan enkel maar iemand citeren die van een F560GS naar een R1150GS is overgestapt. Die iemand heeft een vrij aggressieve rijstijl in de trant van "we smijten hem in de bocht en we zien wel waar we uitkomen" en die is toch minder happy met het gooi-en-smijt-gehalte van die boxer.
ik kan enkel maar iemand citeren die van een F560GS naar een R1150GS is overgestapt. Die iemand heeft een vrij aggressieve rijstijl in de trant van "we smijten hem in de bocht en we zien wel waar we uitkomen" en die is toch minder happy met het gooi-en-smijt-gehalte van die boxer.
Tja kilo's liegen niet...Mc B schreef:F560GS naar een R1150GS is overgestapt. die is toch minder happy met het gooi-en-smijt-gehalte van die boxer.
Maar dat is geen criterium tussen de 1100 en de 1150.
GSven 
ex-C1, ex-Dylan, ex-Deauville 650, ex-R1150GS : +/- 50K of fun Now on 12RT
lid BMW MC VL
Dit profiel wordt niet meer gebruikt. Om me te mailen, zoek naar Sven 12RT

ex-C1, ex-Dylan, ex-Deauville 650, ex-R1150GS : +/- 50K of fun Now on 12RT
lid BMW MC VL
Dit profiel wordt niet meer gebruikt. Om me te mailen, zoek naar Sven 12RT
dat weet ik ook welGSven schreef:Tja kilo's liegen niet...Mc B schreef:F560GS naar een R1150GS is overgestapt. die is toch minder happy met het gooi-en-smijt-gehalte van die boxer.
Maar dat is geen criterium tussen de 1100 en de 1150.
maar hij heeft sinds hij zijn r1150gs heeft al een paar keer gereden met een 1100 en 't is nadien pas dat hij die fameuse woorden geformuleerd heeft.
natuurlijk zijn alle motoren niet dezelfde en vergelijk je best geen 1100/50 let een 650... desalniettemin zou 't kunnen dat die twee boxers op verschillende banden stonden, een andere veerafstelling hadden etc etc.... anderzijds is 't ook zo dat je van een moto van 250kg geen fiets kan maken al scheelt dat niet veel en mijn 1150 is dan nog getooid met een 41 liter tank...