rugpijn..

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Relax

Bericht door Relax »

Miriam, mij mag je steeds die tips 'ns mailen. 'k Heb ook wel 'ns pijn aan m'n kont.
Net twee latjes van 1 cm gemonteerd zoals hiervoor weergegeven (foto en tekening) en ik voel m'n dierbaar achterste nog wel, maar 't is beter nu. Staartbeen geeft geen kik meer, 't is gewoon 't vet dat protesteert :)
Scarto

Bericht door Scarto »

Deze avond, na mijn thuiskomst van de Funday, de RT terug proper opgepoetst en daarna was het knutseluurtje :shock: .
De voorste zadelsteun verhoogd met stukjes multiplex van 9 mm. dikte. Langere bevestigingsboutes gebruikt en klaar was Kees :wink: . De achterste rubbers durven idd knellen, maar is toch te doen. Met het zadel in de laagste stand vloeit de tanklijn perfect over in de zadellijn. De test zal later volgen.
Wie op zoek is naar hetzelfde soort multiplex...die kan je bij iedere doehetzelf kopen, 122cm x 244cm. :roll:

Groeten
Martin M.
R1150RT Titanium 2003, Clublid
AfbeeldingAfbeelding
11rt

Bericht door 11rt »

Even samenvatten: of aanvullen ,aanmodigen ,niet opgeven,d o o r ri j d e n . :-))

Voor velen onder ons (incl. mezelf) klopt de vormgeving van het bmwzadel niet.(zowel GS als RT).
De hoofdoorzaak is dat het zadel achter te fel omhoog loopt.
Vandaar dat de "Seat-jacks" voor velen al een grote verbetering brengt.
De "zitlijn" komt horizontaler.Dit werkt voor de gewone zadel ,alsook voor het comfort-zadel.Het RT comfortzadel voelt iets beter aan door de dikkere vulling ,je zit iets hoger,het steunt meer,maar je schuift nog naar voren.
Het is dikwijls niet voldoende,al naar gelang je houding ,de lengte van benen ,enz.
Bekijk eens goed de zadels van de vervangmarkt:Wuenderlich,B-D (http://www.bd-deutschland.de/bmw-sitzbank.html), Sargent (usa, heel duur) ,enz.Bekijk ze even;allen hebben een horizintaal lopende zitlijn.
Dan zit je relax ,kan je gemakkelijk iets naar voor of achter zitten.
Dat,een goed gevormd zadel, is het begin! Geen zadelpijn meer.
Dan "werken" aan je houding.Tegen de rugpijn is het extra belangrijk:
RECHT houden die wervelkolom.En dat gaat en helpt heel goed.
(Pull up your balls ,zeggen ze in de rugschool ,als je rechtstaat ,maar werkt ook als je zit)Zit ,en open je benen (denk ,overdreven ,aan kikvors zijn poten),dan kun je rug recht houden.Als je die goede houding gevonden hebt ,zonder krampachtig te zitten ,werkt het echt goed.
Onthou ook ,nogmaals tegen rugpijn:hier geld ,elke (of geen enkele) houding is goed voor 10 minuten!Om de 10 minuten even veranderen van houding. Dit kan ook op de moto :leun even op je tanktas ,sta even recht,ga een extra naar voren of naar achteren zitten.Bij verkeersdremples en andere grote oneffenheden steun je even meer op je voeten om schokkken in de rug te vermijden.
Succes, zoek ,probeer ,het kan werkelijk.
Zelfs ik ,met mijn totaal kapotte rug ,reed namiddag "even" rond ,van 14 tot 21h00(Eupen,Luxemburg ,enz).Drie stops van 15 minuten.
Harald

Bericht door Harald »

als ik last krijg los ik het zo op
Afbeelding

ik kruip effe boven op mijn tank :wink:
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
Xa4
Contacteer:

Bericht door Xa4 »

Miriam schreef:Nolle & Stef,

Ik heb al twee jaar de seat jacks van Cycle Gadgets en die bevallen uitstekend. Mij is niet helemaal duidelijk waarom zelf aan het knutselen gaan (tenzij dat je hobby is natuurlijk!) als je voor een 25 euro (is inclusief geschatte transportkosten) de oplossing keurig netjes aan huis geleverd krijgt, alles past, en het zadel in elke stand te gebruiken is?

Zelf heb ik geen rugpijn maar het is een ernstige klacht waarvoor mensen al snel een buddy-op-maat bestellen bij een zadelmaker en da's een stuk duurder dan die seat jacks!
Verder heb ik van het Amerikaanse BMW forum een goed stuk gehaald over het aanleren van de juiste zithouding. Als iemand is geïnteresseerd kan ik het mailen.

Succes!

Tip: Als jullie samen (en wellicht willen er nog meer?) de seat jacks bestellen zijn ze nog goedkoper vanwege slechts 1 maal verzendkosten.
Miriam, heb je toevallig geen fotookes van die seat jacks ? op de site staan die nie en vraag me wel wat af hoe ze eruit zien... :wink:
R1150RT Blackline -> °08/08/04 -> 52.000 km
GOLDEN 5 member
Miriam
Contacteer:

Bericht door Miriam »

Hoi Xa4,

Deze foto van het net gehaald. Is niet mijn moto. Veel mensen maken ze zelf, prima natuurlijk,
maar zoals ik al zei, voor wat ze kosten, kan je net zo goed in 1x klaar zijn.

Afbeelding
Miriam

1200 Gelände Sport
Moderator MRV
http://m.facebook.com/pages/Motor-Rijve ... 1450706097" onclick="window.open(this.href);return false;
Xa4
Contacteer:

Bericht door Xa4 »

bedankt Miriam, maar als ik me niet vergis is dat enkel voor de voorste zadel, niet voor de buddy seat of vergis ik me ? :wink:
R1150RT Blackline -> °08/08/04 -> 52.000 km
GOLDEN 5 member
Miriam
Contacteer:

Bericht door Miriam »

Ja, klopt, dit is alleen voor de bestuurdersbuddy. Achterop heb ik geen verstand van, daar zit ik nooit! 8)
Miriam

1200 Gelände Sport
Moderator MRV
http://m.facebook.com/pages/Motor-Rijve ... 1450706097" onclick="window.open(this.href);return false;
misterbean

Bericht door misterbean »

Ik heb eigenlijk alleen de voorste kant verhoogt (dus eigenlijk de 2 voorste bouten moeten verlengen) en zo het zadel horizontaal uitgepast.
Naar mijn mening als je de hele zadelsteun verhoogt met 1 cm dan staan het toch nog naar voor gekanteld maar gewoon 1 cm hoger maar niet horzontaal.Dus snap eigenlijk ni goe waarom ze de achterste kant van het zadelsteun ook plaatjes ondersteken. :?

Greetz misterbean :wink:
Motorijden is geen ontspanning maar een inspanning.
Rakthi

Bericht door Rakthi »

..
Laatst gewijzigd door Rakthi op 02 sep 2007, 10:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Nolle

Bericht door Nolle »

Rakthi schreef: verwijder alleen wat rubber aan de achterkant, zodat je de doppen nog kan omdraaien als je het zadel weer onverhoogd wil gebruiken.
daar had ik niet aan gedacht de eerste keer toen ik die blokjes plaatste,nu gaat dat wel lukken dank zij Uw tip !
vr gr,
Dennis67

Bericht door Dennis67 »

Ik weet het, de thread is erg oud, maar ik heb toch maar de Seat jacks bij cyclegadgets besteld.
Ik heb dit weekende eindelijk eens een lang stuk kunnen rijden op mijn R 1100 RT. En ik moet zeggen..... waanzinnig.
Maar na de rit had ik last van mijn onderrug, ik had op dit forum gelezen dat je daar iets aan kunt doen. De seat jacks is een van die oplossingen, die probeer ik dus eerst. Ook let ik uiteraard op mijn houding.
Anyway, ze zijn onderweg.
R 1100 RT
Motoroosje en Erteeke

Bericht door Motoroosje en Erteeke »

Ik heb heel die uitleg hier eens bekeken en ben tot de conclusie gekomen dat die ballon niet opgaat voor de 1200RT. Of heb ik het mis? Daarmee kan je al dat kunst- en vliegwerk met dat zadel toch niet uitvoeren?
Of wel?
Soit, ik heb vandaag stuurverhogers gekocht (nu dat verrekte stuur nog loskrijgen!) en zal dan zien of de zithouding echt zo drastisch verbetert dat mijne rug terug vriendelijk tegen mij gaat doen.
HanzThePanz

Bericht door HanzThePanz »

De verhogingstruc is met een R1200RT niet te doen, lijkt me. Ik rij nu een paar maanden met stuurverhogers van Hornig (zijn 20 euro goedkoper dan die van Wünderlich) en ik zit daardoor meer rechtop en heb minder last van pijn in de onderrug. Blijf het echter nog steeds voelen op lange ritten. Denk er aan om een andere buddy (Wünderlich of Corbin) te gaan kopen.

Je stuur krijg je goed los met de juiste sleutel en een rubber hamertje...
Don't fix it if it ain't broken...
Boogieman

Bericht door Boogieman »

Heeft iemand hier al ns geprobeerd dit truukje uit tevoeren op een R1100R?
Wil namenlijk ook wel een horizontaal zadel, dat lijkt me prettiger. (Heb geen rugklachten gelukkig...)

Maar betwijfel of het ophogen gaat passen, volgens mij heb ik daar geen ruimte voor bij de tank. Zie foto (= niet mijn fiets trouwens.) Heb het zadel nu op de middelste stand staan. Het zadel rust aan de achterzijde op metalen pennen die uit het zadel steken. Daar wil ik liever niet aan gaan veilen oid.

Grtz,
Luuk

Afbeelding

PS: Een oud toppic misschien maar daarom niet minder nuttig. :)
Dyslectie, hoeschrijfjedatookalweer?
- R1100R -
raster

heb interesse in het artikel; geeft het email adres of link

Bericht door raster »

Miriam schreef:Nolle & Stef,

Ik heb al twee jaar de seat jacks van Cycle Gadgets en die bevallen uitstekend. Mij is niet helemaal duidelijk waarom zelf aan het knutselen gaan (tenzij dat je hobby is natuurlijk!) als je voor een 25 euro (is inclusief geschatte transportkosten) de oplossing keurig netjes aan huis geleverd krijgt, alles past, en het zadel in elke stand te gebruiken is?

Zelf heb ik geen rugpijn maar het is een ernstige klacht waarvoor mensen al snel een buddy-op-maat bestellen bij een zadelmaker en da's een stuk duurder dan die seat jacks!
Verder heb ik van het Amerikaanse BMW forum een goed stuk gehaald over het aanleren van de juiste zithouding. Als iemand is geïnteresseerd kan ik het mailen.

Succes!

Tip: Als jullie samen (en wellicht willen er nog meer?) de seat jacks bestellen zijn ze nog goedkoper vanwege slechts 1 maal verzendkosten.
enthousiaste R1150RT rijder
LOMAX

Bericht door LOMAX »

Boogieman schreef:Heeft iemand hier al ns geprobeerd dit truukje uit tevoeren op een R1100R?
Wil namenlijk ook wel een horizontaal zadel, dat lijkt me prettiger. (Heb geen rugklachten gelukkig...)

Maar betwijfel of het ophogen gaat passen, volgens mij heb ik daar geen ruimte voor bij de tank. Zie foto (= niet mijn fiets trouwens.) Heb het zadel nu op de middelste stand staan. Het zadel rust aan de achterzijde op metalen pennen die uit het zadel steken. Daar wil ik liever niet aan gaan veilen oid.

Grtz,
Luuk

[PS: Een oud toppic misschien maar daarom niet minder nuttig. :)
Gaat perfect, maar niet met de langwerpige plaatjes zoals je hier voor de RT al hebt gezien. Probeer eerst gewoon eens met een paar grote "rondellen" onder de voorste steunblok. Wel even voor langere schroeven zorgen, tenzij je maar een vier à vijf mm wil verhogen. Het zadel sluit dan wel wat beter aan, maar je ziet het niet van buitenaf, en het maakt echt wel een groot verschil.
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

Martin M. schreef:Wie op zoek is naar hetzelfde soort multiplex...die kan je bij iedere doehetzelf kopen, 122cm x 244cm. :roll:
Is één plaat genoeg :?: :?
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

Boogieman schreef:Heeft iemand hier al ns geprobeerd dit truukje uit tevoeren op een R1100R?

Yep, heb dat al gedaan en dat werkt even goed. Mijn zadel stond op de hoogste stand en alles bleef perfect passen :wink:
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
Boogieman

Bericht door Boogieman »

Mooi!

Dan ga ik maar ns langere boutjes regelen (RVS?) en het gewoon proberen.
K heb nog wel wat metalen strips liggen van 4mm dik. (Niet RVS, is multiplex misschien toch handiger?)

Maar wat zijn "rondellen" eigenlijk. (Ken het woord helemaal niet...)
Dyslectie, hoeschrijfjedatookalweer?
- R1100R -
jan f

Bericht door jan f »

Afbeelding Dit zijn verschillende sluitringen(rondellen) :wink:
De groeten Jan.
R1150RT GPS 2820Afbeelding
LOMAX

Bericht door LOMAX »

Boogieman schreef:Mooi!

Dan ga ik maar ns langere boutjes regelen (RVS?) en het gewoon proberen.
K heb nog wel wat metalen strips liggen van 4mm dik. (Niet RVS, is multiplex misschien toch handiger?)

Maar wat zijn "rondellen" eigenlijk. (Ken het woord helemaal niet...)
Rondellen ken je intussen al :wink:
Schroeven moeten niet noodzakelijk RVS zijn, de originele zijn ook gewoon van pisbakkenstaal, en het plaatje wat je er onder stopt komt ook niet met water in aanraking. Eventueel gewoon even een likje verf erover. En je kan de strips zelfs dubbel leggen, dan win je 8 mm.
Francis
Contacteer:

Bericht door Francis »

:wink: :lol: zeg, die gekartelde rondellen, die noemde we vroeger wel anders zenne ... :wink: :?: Ben nie zeker meer ze, maar zeiden ze daar nie "greweirs" of zo tegen :?: :?:
En zijn da int midden geen springveren of zo :?:
Francis, r12rt

Teekitiesie iedereen, want dat doe ik ook :!:

Microsoft is not the answer, microsoft is the question.
My answer is NO !
Francis
Contacteer:

Bericht door Francis »

:lol: :lol: .. nog zo iets van vroeger wa dagge nu nie meer ziet of hoort ... om uw wiel vast te zetten hadden we toen moeren met gaten en (nu komt het) Koepillen :wink: :lol: Of gewoon splitpennen :wink: Nu gebruiken ze dan nie meer hee :wink: :roll:
Francis, r12rt

Teekitiesie iedereen, want dat doe ik ook :!:

Microsoft is not the answer, microsoft is the question.
My answer is NO !
jan f

Bericht door jan f »

Francis schreef::lol: :lol: .. nog zo iets van vroeger wa dagge nu nie meer ziet of hoort ... om uw wiel vast te zetten hadden we toen moeren met gaten en (nu komt het) Koepillen :wink: :lol: Of gewoon splitpennen :wink: Nu gebruiken ze dan nie meer hee :wink: :roll:
Het hangt er vanaf welk werk je doet natuurlijk maar die koepillen en greuwerekes kom ik nog dagelijks tegen. :wink:
De groeten Jan.
R1150RT GPS 2820Afbeelding
Plaats reactie