Motorparkings

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

Plaats reactie
YoMan
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 okt 2006, 20:48

Motorparkings

Bericht door YoMan »

Hallo allemaal en iedereen,

kan er iemand mij helpen met het volgende :

Ik heb bij ons in 't stad (Halle) een voorstel in de ideëenbus gedropt om motorparkings aan te leggen langs hier. Halle gaat er prat op dat ze rolstoel-, voetganger- en fietsvriendelijk zijn. En dat doen ze ook, zo zijn bv alle openbare diensten perfect toegankelijk met een rolstoel, voetpaden worden allemaal verbreedt alsook fietspaden en fietsPARKINGS worden aangelegd. Heel goed, maar er zijn maar 8 motorparkings te vinden in heel Halle.

Dit voorstel is heel goed onthaald, er werd op het college beslist om op mijn voorstel in te gaan, om zo een dossier op te stellen en voor te leggen aan de gemeenteraad. Er komen namelijk heel veel toeristen naar hier, en er zijn er velen motorfanaat.

Hebben ze mij nu wel gevraagd om voorstellen van zo'n parkings binnen te brengen, met als voorwaarden : enkel ombouwen van bestaande autoparkings, mag geen hinderpaal vormen voor voetgangers (dwz dat er geen oudjes kunnen "overstuiken"), goedkoop en gemakkelijk te verwezenlijken ....

Nu kon ik geen betere plaats bedenken dan hier om deze vraag te stellen. Allemaal motards in hart en nieren; wereldreizigers met de moto; super-ervaren mensen in de meest verschillende zaken; ...

Dus stort hier jullie bedenkingen en ervaringen, de mensen en motobezoekers van Halle zullen er jullie zekerst dankbaar voor zijn!! Ik ben er zeker van dat ik hier de beste oplossingen zal vinden, dus : geef maar beuzze, houd ulle ni in, ik zal het zeker niet nalaten via de streekkrant (indien alles derdoor is) te laten wat dit forum ons heeft bijgedragen!!

Alvast bedankt allemaal!!

YoMan
La Vida Loca
hla
Berichten: 1338
Lid geworden op: 26 dec 2004, 10:37
Woonplaats: Kortrijk
Locatie: W. Vlaanderen
Contacteer:

Bericht door hla »

Gewoon simpel houden.
Een autoparkeerplaats die goed in het zicht staat, opdelen in drie stukken en deze scheef zetten tov de rijrichting.
Dan kun je de moto met het achterwiel tegen het voetpad zetten.

Meer moet dat volgens mij niet zijn, maar het mag :wink:
Rij met plezier, en geniet.

R1200RT

BMW motoclub-Vlaanderen lid
den Bullet
Berichten: 178
Lid geworden op: 06 dec 2004, 10:38

Bericht door den Bullet »

Beste Yo,

Ik ken u (nog) ni aloewel ik ook in Halle woon.
De bestaande parkings liggen - voor zover ik weet - aan 't Possozplein, en da 's voor mij dus een weggestoken plekske waar ik nooit sta.
Als ik met de moto naar 't stad ga, zet ik 't Zwet Poezeke ofwel op 't terraske van de Skans ofwel naast den Blue Note (maar da mag ni).

In eerste instantie zou 'k geneigd zijn te vragen dat de moto's ook op de grote markt zouden mogen staan (beter in 't zicht vanaf alle terraskes) maar d' ervaring leert mij dat da op redelijk wa protest gaat stuiten wegens te veel "open-pijpen-moto's", en ik kan ze nog geen ongelijk geven ook ni.

Voor de rest is Halle 'ticketvrij' voor moto's, dus zie 'k ni direct een probleem voor ons.

Eventueel zoudt ge kunnen ijveren om op d' esplanade van 't station een plaatske te voorzien :?: :idea:
Dirk VT
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 dec 2004, 10:46
Woonplaats: Lier

Bericht door Dirk VT »

Hallo YoMan,

MAG heeft een mooie brochure opgesteld met voorbeelden, foto's en afmetingen.
Je kan ze vinden op http://www.mag.be/files/Parking_gids.pdf
Daar is werk van gemaakt.

Groetjes,
Dirk
robr1150rt
Berichten: 82
Lid geworden op: 25 nov 2004, 22:34
Locatie: Vilvoorde

Motorparkings

Bericht door robr1150rt »

Beste Yoman,

Wat mij soms stoort aan motorparkings dat er geen degelijke vaste varankeringspunten of baren zijn om een moto aan vast te ketenen.
Dat zij nachts goed verlicht en goed zichtbaar moeten zijn. Dat de vier wielige voertuigen, met slechte bedoelingen, er niet al te gemakkelijk er bij kunnen komen, kwestie voor diefstalpreventie.

Mvg,

Rob uit Vilvoorde.
JH.
Berichten: 3875
Lid geworden op: 24 feb 2006, 22:20
Locatie: rOeSeLaRe
Contacteer:

Bericht door JH. »

De hellingshoek van de rijweg/parkeerplaats is ook belangrijk... Staat je voorwiel lager dan je achterwiel, dan kan ie van de middenbok schieten. Staat je voorwiel hoger dan je achterwiel, dan krijg je de motor moeilijker van zijn middenbok.
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
Wingman X
Berichten: 3022
Lid geworden op: 14 mei 2005, 22:20
Woonplaats: 3000
Contacteer:

Bericht door Wingman X »

Lucky those met motoparkings in de buurt. Was er geen cijfermateriaal van de gemeentes het meeste aandacht voor de motards? Hier in Gent alvast gene vette :evil: Drempels en Zone 30 borden: ho maar! Ze kunnen hier niet eens een motoparking vrijhouden voor motorrijders op Flikkendag. Benieuwd of ze het volgend jaar wel kunnen :evil:
:grin: Ninja's Machen Keine Witze !
sman
Berichten: 77
Lid geworden op: 19 feb 2005, 12:12
Locatie: Paal-Beringen

Bericht door sman »

In Hasselt is er een parkeerplaats voor motoren vlak voor het flikken-bureau, zowel mijn vrouw al ik parkeren daar vaak, t'is op een boogscheut van het winkelcentrum en je kan je fiets daar gerust achterlaten.
Patrick V
Berichten: 519
Lid geworden op: 07 okt 2004, 13:11
Locatie: Hageland

Bericht door Patrick V »

robr1150rt schreef:
Wat mij soms stoort aan motorparkings dat er geen degelijke vaste varankeringspunten of baren zijn om een moto aan vast te ketenen.
Voor mij van 't zelfde. Een goed verankeringspunt, paaltjes tegen onvriendelijk vierwielers, goed zichbaar en 's nachts verlicht. Meer moet dat niet zijn.
Succes
R1150RT 2003 SP 2610
Lid van BMW Motor Club Vlaanderen
Een getrouwde man kan rustig zijn fouten vergeten; het is nergens voor nodig om ze met twee te blijven onthouden.
Relax
Berichten: 5688
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Bericht door Relax »

Hoe korter bij de terrasjes en winkelstraten, hoe beter. Middenstanders ook content, wat héél belangrijk is en doorweegt op politiek vlak. Ze staan dus op plaatsen waar veel volk voorbij komt en waar wij ze kunnen zien.
Verankerde constructies voorzien (in Nl zag er er zo, dacht ik) om motoren vast te leggen. Zijn een soort van beugels die zich naar de motor buigen.
Ontrading voor auto's kan door een betonnen bult aan de straatzijde te voorzien tussen de motorparkings. Kan eender welke motor over, hoe breed dan ook. Wit kleurtje geven, past direct in het straatbeeld.
Liefst heel lichtjes bergop. Kost geen moeite om af te bokken en je rolt makkelijker achteruit de straat op.

Hiermee zou ik al tevreden zijn.
I respect your opinion. But I don't give shit.
YoMan
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 okt 2006, 20:48

Bericht door YoMan »

Eerst en vooral, nen dikke merci aan jullie allen! Da ging hier rap zeg!

Aan Dirk VT : Eersteklas, da documentje van de MAG! zij hebben er al een studie over gemaakt zodat Ruimtelijke Ordening of Openbare Werken da ni meer moet doen.
den Bullet schreef:Beste Yo,

Ik ken u (nog) ni aloewel ik ook in Halle woon.
De bestaande parkings liggen - voor zover ik weet - aan 't Possozplein, en da 's voor mij dus een weggestoken plekske waar ik nooit sta.
Als ik met de moto naar 't stad ga, zet ik 't Zwet Poezeke ofwel op 't terraske van de Skans ofwel naast den Blue Note (maar da mag ni).

In eerste instantie zou 'k geneigd zijn te vragen dat de moto's ook op de grote markt zouden mogen staan (beter in 't zicht vanaf alle terraskes) maar d' ervaring leert mij dat da op redelijk wa protest gaat stuiten wegens te veel "open-pijpen-moto's", en ik kan ze nog geen ongelijk geven ook ni.

Voor de rest is Halle 'ticketvrij' voor moto's, dus zie 'k ni direct een probleem voor ons.

Eventueel zoudt ge kunnen ijveren om op d' esplanade van 't station een plaatske te voorzien :?: :idea:
Hallo Bullet,

Ge moet nekeer zien naar het onderwerp "toon jullie GS", ksta daar ergens tegen 't einde tussen. Dienen bak gaat ge rap herkennen zenne. Ik rij eigenlijk zelf ni veel met mijn masjien in Halle rond want ik woon in 't stad suddus. En kga graag overal nekeer een potje pakken, dus een echt stamcafé in Halle heb ik niet meer (toch ni sinds de Gi-Club weg is)
Yes indeep, die parkings staan daar in da hoekske aan 't possozplein, naast het voetgangerpad tussen de Basiliek en 't Vondel. Ideaal om ongemerkt aan de motos te prutsen ed.
Echt ticketvrij is het niet hé, wettelijk gezien mag er maar 1ne moto per autoparkingplaats staan, en moet je nog een ticket nemen ook. En als Boekske in zijne slechten is en hij haalt zijn bikske boven .... ebbewet zitte (maar das nu nog zo erg ni)
Het zou tof zijn op de grote markt een motoparking te hebben, maar zoals je zegt, is dat ni te doen. Ik werk op't stad (informatica), ken den burgervader en de vloot schepenen goed, kweet dat da ni te doen is.
Het stationsplein; zou moeten kunnen ja, maar dat is eigendom van "den yzerweg", en als het circus er staat mogen ze nog geen palen in de grond slaan, ze moeten hun tent aan hun vrachtwagens vastbinden ... enfin, tzal daar in elk geval ni gemakkelijk zijn, maar kzal zien da'k misschien via-via toch aan wat info kan komen hierover.

In elk geval, mag ik jullie vragen om verder jullie reacties hier te spuien, ik sprokkel ze bij elkaar en bundel alle punten samen om later eens op tafel te leggen bij de Pieters en zijn vloot, zo kunnen ze zien hoe de motards over een deftige motorparking denken.

Mochten er sommigen onder jullie bij ulle in de buurt een motoparking naar jullie zin hebben en ge zou er een fotooken kunnen van nemen, da zou tof zijn! Ge kent da wel hé, Voor den Burger en zijn Vloot moet alles zo klaar en duidelijk mogelijk zijn, zo dat het ni te veel terug op het college moet komen voor een akkoord (van je blablabla)

Enfin mensen, nog eens nen dikke merci, blijf jullie ideëen posten, ik hou jullie ook zeker op de hoogte van de ontwikkelingen!!

YoMan
La Vida Loca
Plaats reactie