Waardeverlies R1200RT?

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

GVN
Moderator

Waardeverlies R1200RT?

Bericht door GVN »

Gisteren een testrit gaan doen met een R1200RT.
Dat ding rijdt toch wel echt beter dan een R1150RT :D . Ik vrees dat ik overstag ga... :oops:
Ik ben daarom nu wat fiscale simulaties aan het maken, waarbij ik denk dat al dan niet een radio een verschil maakt.
Wat zou het jaarlijks waardeverlies van een R1200RT zijn:
a) zonder radio - aankoopwaarde 17.000 euro
jaar 1 : 2.000
jaar 2 : 1.500
jaar 3 : 1.200
jaar 4 : 1.200
Totaal waardeverlies na 4 jaar 5.900 euro of inruilwaarde van 11.100 euro?
b) met radio - aankoopwaarde 18.200 euro.
jaar 1 : 2.500
jaar 2 : 1.500
jaar 3 : 1.200
jaar 4 : 1.200
Totaal waardeverlies na 4 jaar 6.400 of een inruilwaarde van 11.800 euro.
Zijn beide afschrijvingsschema's realistisch?
Nel mezzo del cammin di nostra vita...

R1250 RT 2021, Alpin weiss - R1100S Boxercup Randy Mamola
Bruno 1200 RT

Waardeverlies R1200 rt

Bericht door Bruno 1200 RT »

Geert,

Lijkt mij nt echt irrealistisch, maar krijg je nt iets mr. zekerheid via de dealer. Ik bedoel ; een bevestigend antwoord op die vraag houdt toch meteen een soort 'engagement' in.
Stoffel
Contacteer:

Bericht door Stoffel »

Geert je berekening is misschien zeer realistisch te noemen maar binnen 4 jaar kan het zijn dat je je zal moeten gaan neerleggen met gangbare tarieven van de tweedehandsmarkt. Da's nu eenmaal de wet van de sterkste ...
Of je nu voor een 1200RT met of zonder radio gaat kiezen zal niets afdoen van de eventuele verkoop binnen 4 jaar. Maar je comfort primeert natuurlijk op de eerste plaats of niet.

Veel succes met je zoektocht en je eventuele aankoop.

Stoffel ;)
Afbeelding
Paul vde

Bericht door Paul vde »

Gelijk stoffel hier al aanhaald,Niet zo denken,binnen een paar jaar kan u wel is op u neus vallen :shock: wat u nog voor u moto krijgt al is dat hij er prima uitziet.De motowereld is al zo goed als in mekaar gezakt,er zijn er teveel.Mensen die er geld voor hebben kopen één nieuwe,dan zijn ze (zekers)wat ze hebben gekocht.Dat is ook al zo bij andere merken.Er zijn nu al dealers die er geene meer over pakken om dat hun garage al vol staat.Ze zijn u liever kwijt dan rijk.Moeten ze geen moto overnemen ,staan ze u met open armen op te wachten.
Livin

Bericht door Livin »

Geert,

Je kan ook de radio-voorbereiding nemen en later (zelf) een radio installeren.
De prijs over 4 jaar is spijtig genoeg zoals bovenstaanders al vermelden onvoorspelbaar:
- hoeveel 2de hands er op de markt zijn;
- of er al nieuwe modellen uit zijn;
- ...

En dan zijn er nog de persoonlijke dingen zoals:
- aantal km's
- eventuele schade
- ...

In elk geval veel plezier met de R1200RT.
Livin
K1300GT '09
BMW MC VL lid

Rijden en laten rijden!
S.

Bericht door S. »

dure radio :shock:
Livin

Bericht door Livin »

S. schreef:dure radio :shock:
Tja,

BMW radiovoorbereiding: 376,00 €
BMW radioCD: 1,293 € (dit is incl. voorbereiding)
Livin
K1300GT '09
BMW MC VL lid

Rijden en laten rijden!
GVN
Moderator

Bericht door GVN »

SilverRT schreef:
S. schreef:dure radio :shock:
Tja,

BMW radiovoorbereiding: 376,00 €
BMW radioCD: 1,293 € (dit is incl. voorbereiding)
Inzake die radio : ik heb dat altijd een vorm van decadent gedrag gevonden, maar de snodaard van een dealer gaf me een testmotor met radio. En ik moet zeggen: scheuren op de tonen van "we will rock you" gaf een extra dimensie aan het begrip "Freude am Fahren".

Stoffel
Contacteer:

Bericht door Stoffel »

Marketing en verkoopsstrategie 8)

Stoffel ;)
Afbeelding
GVN
Moderator

Bericht door GVN »

Stoffel schreef:Marketing en verkoopsstrategie 8)

Stoffel ;)
Alle mensen die met marketing & verkoopsstrategie te maken hebben, noem ik snodaards. Zij proberen mensen steeds dingen te doen kopen die onnodig zijn (drinkbakjes voor vissen, frigo's voor eskimo's, radio's voor motorfietsen,...).
By the way : ik ben beroepshalve ook zo'n snodaard... :mrgreen:

Flat Twin Power

Bericht door Flat Twin Power »

Geert VN schreef:Inzake die radio : ik heb dat altijd een vorm van decadent gedrag gevonden, maar de snodaard van een dealer gaf me een testmotor met radio. En ik moet zeggen: scheuren op de tonen van "we will rock you" gaf een extra dimensie aan het begrip "Freude am Fahren".
Ik vind die radio ook reteduur, maar ik heb ze er wel bij besteld. Vroeger dacht ik dat een radio op een motor voer voor ouw peekes was die nooit sneller dan 50 reden, maar ook ik heb een testmotor met radio meegekregen en ik heb er intens van genoten. Zeker het feit dat de radio automatisch luider en stiller gaat naargelang je sneller of trager rijdt vind ik schitterend.
GSeorgie

Bericht door GSeorgie »

Eigenlijk is de waardevermindering nogal voorspelbaar :
na één jaar is er zeker 20% vermindering (bij alle merken) :
17.000 aankoop --> 80% --> 13600
en nu volgens de 2ehandse markt ofwel 10 à 15% volgens uw motor zou gegeerd zijn :
13600 --> 90% --> 12240 (aan 85% reeds 11560)
en zo verder
Al wat je meer vangt zal aan onderhoud en marktwaarde liggen
dus afschrijven die handel en je laten belasten op de meerwaarde bij verkoop.

CU
Georgie
GSeorgie R1200GS 2005 : veel koppel is veel rijplezier
w

Re: Waardeverlies R1200RT?

Bericht door w »

Geert VN schreef: Wat zou het jaarlijks waardeverlies van een R1200RT zijn:
a) zonder radio - aankoopwaarde 17.000 euro
jaar 1 : 2.000
http://forum.bmw-mc-vl.be/phpBB/viewtopic.php?t=9720

12.700 voor een RT van 2005, dus 2000 voor jaar 1 lijkt toch erg optimistisch
bmwfreakske

Bericht door bmwfreakske »

Eerste jaar;21% Btw kwijt en 15%afschrijving.
Dus ben je al 36% kwijt als je ermee vertrekt :cry: :cry: :cry:
Andalousie 09/2018
GVN
Moderator

Bericht door GVN »

bmwfreakske schreef:Eerste jaar;21% Btw kwijt en 15%afschrijving.
Dus ben je al 36% kwijt als je ermee vertrekt :cry: :cry: :cry:
Luc, afgaande op wat ik van de dealer krijg voor mijn huidige R1150RT, is dat toch wel wat té zwartgallig (waardeverlies R1150RT na 4 jaar is ongeveer 36%, daarop had ik ook mijn calculaties gebaseerd, maar OK, ik zal ze wat pessimistischer maken).
Let wel, ik rij maar een goeie 10.000 km per jaar, en dan nog op een beschaafde manier :twisted: . Zij die mijn vorige motorfietsen kochten, sturen mij nog steeds met nieuwjaar een kaartje uit pure erkentelijkheid voor de schitterende deal die ze deden. :D
(voilà, ik ben al weer snodaard-taal aan het kramen).

WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

Geert VN schreef:Inzake die radio : ik heb dat altijd een vorm van decadent gedrag gevonden
Juist daarom ga ik er ook ene installeren :mrgreen: Als ge ne motor hebt waar dat een optie is, wil ik die ook nemen, want bij de meeste kan het sowieso niet dus ..........

Daar waar je het verschil kan maken, moet je het dan ook maar maken :roll: 8) :D

LEKKER DECADENT doen dus :lol: :lol: :lol:
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
Flat Twin

Bericht door Flat Twin »

@ Geert VN
Alle mensen die met marketing & verkoopsstrategie te maken hebben, noem ik snodaards. Zij proberen mensen steeds dingen te doen kopen die onnodig zijn (drinkbakjes voor vissen, frigo's voor eskimo's, radio's voor motorfietsen,...R1200RT's voor motorrijders).
By the way : ik ben beroepshalve ook zo'n snodaard...
Heeft zo een 1200RT ook een alternatorriem?
Zo ja, in dat geval 6400 + 500 :wink: = 6900€ waardeverlies op 4 jaar.

Kopen die handel en rijden, want als je te lang wacht zal je meteen een 1300 moeten kopen en nooit met een 1200 gereden hebben. Marketing? :twisted:

Vriendelijke groeten van iemand die het goed met je meent. :?
Wingman X
Contacteer:

Bericht door Wingman X »

Flat Twin Power schreef:
Geert VN schreef:Inzake die radio : ik heb dat altijd een vorm van decadent gedrag gevonden, maar de snodaard van een dealer gaf me een testmotor met radio. En ik moet zeggen: scheuren op de tonen van "we will rock you" gaf een extra dimensie aan het begrip "Freude am Fahren".
Ik vind die radio ook reteduur, maar ik heb ze er wel bij besteld. Vroeger dacht ik dat een radio op een motor voer voor ouw peekes was die nooit sneller dan 50 reden, maar ook ik heb een testmotor met radio meegekregen en ik heb er intens van genoten. Zeker het feit dat de radio automatisch luider en stiller gaat naargelang je sneller of trager rijdt vind ik schitterend.
Zelfde mening. Heb er elk uur geniet van. Als je op budget wilt gaan: neem de radiovoorbereiding en steek er zelf een radio in (ineens met MP3) :wink:
:grin: Ninja's Machen Keine Witze !
11rt

Bericht door 11rt »

Als je echt zin hebt in de 1200RT ,kande herverkoopwaarde geen argument zijn.Waarom ? omdat niemand die in 5 jaar gaat kennen.
Nieuwe modellen ?,veel 2de hands?andere fiskale wetgeving(andere afschrijvingskosten voor motoren ?) wie weet ?????ALLES kan tegenwoordig héél snel veranderen.
Dit lees ik net op het boxerforum:
"Neue 1150 GS Adventure"
Hallo,
gestern habe ich bei einem Händler (verkaufsoffener Sontag) eine schwarze GSA ohne Zulassung und mit null KM für 11.500 EUR gesehen.
Austattung: gr. Tank, FID, Heizgriffe, ABS
Ist der Preis für die GS ok?
Gruß Bernd

De prijs wordt door de markt/omstandigheden bepaald,NIET nu ,maar pas als je verkoopt dus.Een RT is geen hippe sportmoto ,dus daar zit je al goed voor herverkoopwaarde.

kopen als je kan/wil ,en ondertussen ervan genieten ,dat is het enigste wat je zelf (NU,niet binnen 5 jaar jammer genoeg) kan bepalen.De rest is glazen bol kijken.

@Xavier:
en steek er zelf een radio in (ineens met MP3)
welke autoradio/CD/MP3 in één toestel, kan vertikaal spelen ,zonder overslaan of vastlopen???
bmwfreakske

Bericht door bmwfreakske »

Geert,

Dit zijn de tarieven die bij overname van een 2de hands voertuig toegepast worden,misschien wat zwartgallig maar ik heb verschillende wagens zo overgenomen,ik vermoed dat deze in de motorwereld ook toegepast worden.
Zeg nu zelf...de btw daar heeft niemand iets aan en bepaald ook niet de waarde van het voertuig en een afschrijving van 15 % is ook niet zoveel,de afschrijving gebeurd dus ook op het bedrag zonder btw.Wel speelt de marktwaarde(Duits) in de herverkoop naar partikulieren hier een rol.
Ook wat je overname betreft...je krijgt geen korting als je hem daar laat.
Ondertussen weet ik al wat de verkoopprijzen voor jou moto zijn,ik ga er vanuit dat hij hier niets aan verdiend bij wederverkoop en zodanig geen korting geeft maar wel iets meer overname.

Ik weet in alle geval dat ik deze dealer goed genoeg ken om mijn woorden hier te staven.
Allé,ondertussen genoeg gezeverd en kan je misschien woensdag mee een ritje gaan doen.
Andalousie 09/2018
Hobgoblin

Bericht door Hobgoblin »

waardeverlies volgens bmw dealer: eerste en tweede jaar telkens 10%. daarna telkens 5%

ivm radio: is idd een dure grap.
koop een garmin zumo voor 900€. deze heeft ingebouwde mp3.
Harley Davidson FLHTCU - Harley Davidson FXSTC
GSeorgie

Bericht door GSeorgie »

Zie advertentie op kapaza :
Aangeboden R 1200 RT met ESA en boordcomputer
Prijs € 12.300

R1200RT in showroomstaat.
Bouwjaar 07/2005
Km: 14000 km
opties: ABS-remsysteem, ESA-veringsysteem, boorcomputer, verwarmde
handvaten, witte knipperlichten,katalysator,cilinderbeschermers ...
Moto verkeert in perfecte staat
http://www.kapaza.be/detail/3706190/R_1 ... puter.html

Wat zou ik daar nog aan toe willen voegen ?

Cu
Georgie
GSeorgie R1200GS 2005 : veel koppel is veel rijplezier
GVN
Moderator

Bericht door GVN »

Ik heb jullie adviezen ter harte genomen, de gangbare tweede-handsprijzen in een statistisch model gegoten en er twee computers op laten crashen, uren lang getuurd in een kristallen bol en het advies gevraagd van 3 nobelprijswinnaars economie en voilà, habemus papam:
jaar 1 : 17% waardeverlies
jaar 2 : 12,5% waardeverlies
jaar 3 : 10% waardeverlies
jaar 4 : 7,5% waardeverlies

Let op : jaar 1 = het jaar van aankoop, bij wijze van spreken : je koopt op 01/01/2007 een fonkelnieuwe RT en op 02/01/2007 ben je al 17% kwijt.

Ik heb ook alle kosten eens op een rijtje gezet ( :shock: :shock: ), inclusief rentederving etc., zowel van mijn huidige niet-fiscaal-ingebrachte fiets als van mijn eventueel toekomstige wel fiscaal-ingebrachte fiets.

Jongens, we hebben een ontzettend dure hobby....

(maar dat wist iedereen al zeker :mrgreen: )

Flat Twin Power

Bericht door Flat Twin Power »

Tja, dat het een dure hobby is staat buiten kijf.
Maar het moet zijn dat we het kunnen en willen betalen hé. Anders zouden er niet zo veel BMW's rondrijden.
Je kunt ook natuurlijk een Enfield Bullet diesel kopen. Spotgoedkoop en je rijdt ook motor.
Maar ik rij liever BMW en betaal liever wat meer. De waardevermindering neem ik erbij. Als ik daar moet aan denken dan kun je beter je auto en motor weg doen en een trontinette kopen. :wink:
RBee

Bericht door RBee »

Hebt ge de prijs van schoenen momenteel al gezien :?:
Zou dat fiscaal ingebracht kunnen worden :idea: :lol:
R 1250 GSA

Foto's: http://RBee.SmugMug.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie