Inhouden R 850 R

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

SprintPeet

Inhouden R 850 R

Bericht door SprintPeet »

Hey Air head collega's,

Mij R 850 R van 99 houdt sinds een paar weken in bij lage toeren ( 2000 - 3000 toeren en tss 50 en 70 km/h). Dit inhouden gaat gepaard met schokkerig rijden en knallen uit de uitlaat.
Eerste idee was de benzinefilter, maar de motor draait lekker bij hoge toeren. Kan het zijn dat de NTC opnemer olie stuk is ? Ik heb gelezen dat deze de inspuiting regelt naargelang te motortemperatuur. Kan iemand me vertellen waar op het blok deze opnemer zit aub en of hij te herstellen is ? Of zijn er nog andere mogelijkheden ?

Alvast bedankt voor de respons,
Peet
Eagles may soar the sky, but weasels don't get sucked into jet engines.
LOMAX

Bericht door LOMAX »

Eens beginnen met de eenvoudige dingen, oude ontstekingskaarsen vervangen door nieuwe bougies :wink:
Kabels goed steken. Is luchtfilter nog clean?
Hoeveel km? Stervende hall-gever?(niet meteen door nieuwe vervangen, hier en daar bestaan revisie-exemplaren)
Wanneer begonnen (na werkzaamheden, of langzaamaan)?
En ben je zeker dat het een 850 is? Want daar komt niks aan :lol: :wink:
Paul vde

Bericht door Paul vde »

De potentiometer tps op de L gasklep kapot of staat niet juist meer?Zie dat de gaskleppen alle twee tegen de aanslag zitten voor het starten.Zit er geen steentje tussen de geleiders van de gaskabel?
SprintPeet

LOMAX schreef:Eens beginnen met de eenvoudige dingen, oude ontstekingskaarsen vervangen door nieuwe bougies :wink:
Kabels goed steken. Is luchtfilter nog clean?
Hoeveel km? Stervende hall-gever?(niet meteen door nieuwe vervangen, hier en daar bestaan revisie-exemplaren)
Wanneer begonnen (na werkzaamheden, of langzaamaan)?
En ben je zeker dat het een 850 is? Want daar komt niks aan :lol: :wink:
De motor heeft net zijn 60 000 km onderhoud bij de dealer gehad. Nieuwe bougies en luchtfilter geplaatst, dus dat kan het niet zijn. Alle stekkers gecontroleerd. De Hall-gever daar heb ik geen kaas van gegeten, maar het verschijnsel is langzaamaan gekomen. Ik heb al een flesje injectiecleaner toegevoegd en de ontluchting van de tank gecontroleerd. Ik heb de indruk dat de erger is al de motor warm staat.

The search goes on it seems.....
Nog ideeën ?

Greetz
Peet
SprintPeet

Paul vde schreef:De potentiometer tps op de L gasklep kapot of staat niet juist meer?Zie dat de gaskleppen alle twee tegen de aanslag zitten voor het starten.Zit er geen steentje tussen de geleiders van de gaskabel?
Hoe controleer ik of de gaskleppen tegen de aanslag staan voor het starten ?

PEter
Synchro Bob
Contacteer:

Bericht door Synchro Bob »

Er moet een ietsiebitsie spel zitten op je gaskabels ter hoogte van de regeling aan het gasklephuis.

Is het "probleem" plots opgetreden ? Het ziet er anders uit als een acute vorm van KFR'en.. Bougies al eens vervangen ? Codestekker in of uit ?

Problemen met sondes moet de dealer uitlezen via de PC. Intermitterende problemen met bougiekabels, bobines en Hallgevers worden aangetooond door vervanging.

Boom is niet ver. Ik wil wel eens naar je fiets kijken om 't één en 't ander uit te sluiten. TPS meten, synchro, ...
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
LOMAX

Bericht door LOMAX »

Langzaamaan gekomen en met warme motor erger? Ik gok op hallgever. Maar ik zou de uitnodiging van Bob zeker niet afslaan. Als die er mee klaar is, dan kan je al meer dan de helft van de mogelijke oorzaken uitsluiten.
En als ie moet vervangen worden:
http://www.bmwgsclub.nl/forum/viewtopic ... =hallgever
SprintPeet

bdemeyer schreef:Er moet een ietsiebitsie spel zitten op je gaskabels ter hoogte van de regeling aan het gasklephuis.

Is het "probleem" plots opgetreden ? Het ziet er anders uit als een acute vorm van KFR'en.. Bougies al eens vervangen ? Codestekker in of uit ?

Problemen met sondes moet de dealer uitlezen via de PC. Intermitterende problemen met bougiekabels, bobines en Hallgevers worden aangetooond door vervanging.

Boom is niet ver. Ik wil wel eens naar je fiets kijken om 't één en 't ander uit te sluiten. TPS meten, synchro, ...
Dat zou super zijn BOB ! Ik ben deze week met vakantie. Enkel woensdag en donderdag voormiddag ben ik verhinderd. Als het voor jou past 1 van de andere dagen, dan hoor ik dat graag van je.

Alvast bedankt
Peter
Synchro Bob
Contacteer:

@sprintspeed

Je hebt een PM.

Bob
Synchro Bob

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
RBee

Bericht door RBee »

@Sprintspeed.

Der staan toch geen hengsten in uw buurt hé :?: :wink:
R 1250 GSA

Foto's: http://RBee.SmugMug.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Synchro Bob
Contacteer:

Bon, ik heb de Roadster van onze vriend Peter eens onderzocht en ik ben er niet aan uitgeraakt en ik hoop via het forum tips, bevestigingen of verklaringen te krijgen.

Het fenomeen:

Als de motor warm is zijn er kleine kortstondige dips in het toerental al dan niet gevolgd door plofs in de (Remus) uitlaat. Bij het rijden manifesteert zich dit tussen 2000 en 3000 tpm. In neutraal zie je die dips al vanaf het stationair toerenal en zijn zeer duidelijk aan 1500 tpm. Bij hogere toerentallen lijkt alles okee maar het zou kunnen zijn zijn dat door de inertie van de motor die dips niet meer waarmeenbaar/ voelbaar zijn.

Observatie:

1) Op het moment van zo'n dipje zakken de naalden van mijn synchronisatiemeter tegelijkertijd eventjes naar nul (i.e. geen onderdruk)
2) Voorafgaandelijk heb ik de uitgang van de TPS gemeten : 315 mV. Te weinig, ik weet het, maar aangezien alle regelvijzen nog verzegeld zijn en Peter net naar een onderhoud bij BMW is geweest heb ik dit niet bijgeregeld. Ik ben er niet van overtuigd dat het fenomeen hierboven beschreven hiermee in verband kan worden gebracht.

De werken tot nog toe:

1) Een 60.000Km full onderhoud bij BMW. Het probleem bestond al vóór het onderhoud en is er nog steeds. Dus bougies zijn uitgesloten.
2) De moto is al teruggekeerd bij BMW waar het probleem erkend is en waar men de CO hoger heeft geregeld zonder merkbaar resultaat.
3) BMW verdenkt de benzinefilter maar die is op 40.000Km vervangen.

Mijn diagnose:

Ik denk aan een onstekingsprobleem: bobine (en kabels) of hall-gever. Beide zijn toch temperatuursgevoelig. Plofs zouden komen van onverbrand mengsel in de uitlaat.
Peter heeft iets gelezen over een olietemperatuursonde...

BMW weet het niet meer, ik ook niet en Peter nog minder. Het is niet meer prettig rijden met die Roadster :(

Ik heb Peter verwezen naar BMW. Zij zijn het onderzoek gestart maar ik vraag mij af hoe graag ze naar de tips van een klant luisteren: "Mijne maat heeft gezegd dat de TPS 'te laag'"staat" of "Zoude nie eens een andere bobine proberen ?" of "Denkdeni dattet de Hall-gevers zijn?"
:wink:

Hé mannen, iets herkenbaars in dit verhaal ?

Bedankt,
Synchro Bob

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Stoffel
Contacteer:

Bericht door Stoffel »

Bob heeft Xavier en Relax niet hetzelfde ondervonden? Toen was er probleem met de bobine. Of heb ik het bij het verkeerde eind? Xavier zijn probleem is verdwenen na het vervangen van die bobine.

Stoffel ;)
Afbeelding
Wingman X
Contacteer:

Bericht door Wingman X »

Klopt Stoffel, lees het relaas
:grin: Ninja's Machen Keine Witze !
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

diesel getankt? :D
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
Werner Von C.
Contacteer:

Bericht door Werner Von C. »

Even mss een domme suggestie, heb je dit ook voor wanneer je de originele uitlaat monteert ?
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
Synchro Bob
Contacteer:

Stoffel schreef:Bob heeft Xavier en Relax niet hetzelfde ondervonden? Toen was er probleem met de bobine. Of heb ik het bij het verkeerde eind? Xavier zijn probleem is verdwenen na het vervangen van die bobine.

Stoffel ;)
Inderdaad, ik was die verhalen niet helemaal vergeten, vandaar dat ik snel naar de bobine verwees. Maar ja. Je kan het maar proefondervindelijk aantonen door ze te vervangen en bijgevolg ben je afhankelijk van de dealer: "Mag ik effe een bobine van U ?" :)

Dat bobines nog kapot gaan in deze tijd ... pfoe :(
Synchro Bob

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Synchro Bob
Contacteer:

(s)Campi schreef:Even mss een domme suggestie, heb je dit ook voor wanneer je de originele uitlaat monteert ?
Niet zo dom die opmerking. Maar blijkt dat de 850R oorspronkelijk geen Lamda-sonde heeft en dat de CO via een potentiometer wordt geregeld.
Wel zal je met de Remus het ploffen beter horen :wink:
Synchro Bob

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
LOMAX

Bericht door LOMAX »

Met de Remus hoor je het ploffen wel bij het lossen van het gas, of bij terugschakelen. Maar hier gaat het over een ander verschijnsel, namelijk het tijdelijk haperen van de ontsteking, zodat de onverbrande gassen al richting uitlaat gaan, vooraleer ze ontstoken worden. En met een open uitlaat gaat een R850R zeker niet haperen, integendeel. En de gevolgen van een andere uitlaat zijn meteen voelbaar, en niet langzaamaan.
Misschien kan er tijdelijk bobines gewisseld worden met een collega-BMW-rijder (ik denk dat 1100 dezelfde onderdelen heeft).
En stervende hall-gevers hebben ook de neiging kuren te vertonen bij opgewarmde motor, omdat dan de contacten (nu ja, contacten) iets verder uit mekaar komen te staan, en dus de sprong van de impulsen moeilijker wordt.
Bruno

Bericht door Bruno »

Bob,
mijn bobijn is ook al vervangen. Zelfde fenomeen van dat inhouden bij mij.
BMW Motor Club Vlaanderen lid
SprintPeet

Bob,

Ik rij deze middag nog naar de dealer. Ik hou op de hoogte. Ik begin zo stilaan ook de bobijn te verdenken...

To be continued

Gr.
Peter
SprintPeet

Bruno schreef:Bob,
mijn bobijn is ook al vervangen. Zelfde fenomeen van dat inhouden bij mij.
Bob,

We zijn dus naar de dealer geweest, maar zoals verwacht - konden ze me niet echt helpen. Ik moet de motor maar eens binnenbrengen. Ze maakten echter geen punt van het eventueel zelf afstellen van de TPS. (Bob, ik heb trouwens gemerkt dat de verzegeling op de bouten van de TPS los zit ). Zoals je al aanhaalde weten ze het ook niet zo voor de vuist weg. Ik kan daar nog wel begrip voor opbrengen, maar ik heb geen zin om mijn motor daar achter te laten en dure werkuren te betalen voor iets wat we ondertussen al weten denk ik. Het zal de bobijn wel zijn zeker.

Ik informeer bij De Hobbyist voor een nieuwe bobijn en bougieskabels. Kan ik op enige technische ondersteuning rekening bij de montage aub. Het wordt mijn eerste sleutelwerk aan m'n Beemerke.

Gr.
Peter
Synchro Bob
Contacteer:

@sprintpeet: Je kan op mij rekenen voor het uitvoeren van de werken.
Breng die chirurgische knijptangen mee :wink:
We spreken af via e-mail.
Synchro Bob

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
LOMAX

Bericht door LOMAX »

Ik lees in het werkplaatshandboek dat je de bobine ook kan doormeten.
Primair zou je 0.5 Ohm moeten meten, secundair 13 k.Ohm.
Als die waarden kloppen, dan ben je misschien nog niet zeker dat ze nog goed is, maar als de waarden compleet afwijken, dan heb je toch al wat meer zekerheid.
En van bij de Hobbyist kan je misschien meteen ook snelkoppelingen voor de benzineleiding meebrengen, nu de tank er toch af moet. Dan heb je achteraf ook veel minder gesukkel.
Laatst gewijzigd door LOMAX op 02 nov 2006, 23:47, 1 keer totaal gewijzigd.
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

Stel dat het de bobijn niet is, zal er altijd wel iemand zijn die deze wil overnemen bij zijn panne, probleem... Dus weggegooid geld zal het wel niet zijn.

Suc6 met jullie "chirurgische ingreep"!!!
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
SprintPeet

bdemeyer schreef:
Paul vde schreef: hoe was het ook weer???....METEN IS WETEN VOLGENS TANTE KAAT.

grts paul
Okee Paul, zeg ons dan wat we moeten meten:

1) TPS: 370mV (staat nu op 315mV met verzegeling) Met de huidige GEMETEN afwijking kan men het fenomeen veklaren ?

2) Bobijn: Ohmse weerstand Primair 0,5 Ohm Secundair 13KOhm. ? Als ik die waarden MEET moet ik dan de bobine niet vervangen ?

3) Hall-gever: Hier heb ik geen idee wat te METEN. Wat stel jij voor ?

Ik zou niet willen Pieter op onnodige kosten jagen omdat ik niet GEMETEN heb.

Groet,

Bob
-----------------

Hoi Bob,

Het lijkt me geen slecht idee om de bobijn eens uit te meten, maar hoe doe je dat ? Ik ben (nog) niet in het bezit van een werkplaats manual en om goed geluk beginnen te sleutelen, daar waag ik me (eveneens nog) niet aan.
Ik meen ook te mogen zeggen dat het niet ad randum is dat we de bobijn zouden vervangen, maar wel via een proces van eleminatie. De kleine afwijkingen op de TPS kan geen aanleiding geven tot het af en toe niet ontsteken ( als k het verschijnsel zo mag noemen), dat zelgt zelfs de dealer.
De hobbyist heeft in elk geval de stukken op stock.

Als Bob de tijd en zin heeft gaan we de bobijn ff uitmeten. De resultaten lezen jullie hierwel. :wink:

Gr.
Peter
Plaats reactie