Inhouden R 850 R

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

SprintPeet

Bericht door SprintPeet »

Hey,

Even wat geneusd op het forum van de Hobbyist. De waarden van de Bobine, in goede toestand zouden moeten zijn:

Het doormeten van bobienes is heel makkelijk ,Pak een ohm meter en sluit deze aan op de + ,is aansluiting 15 en de -, is aansluiting 1 van de bobiene Deze waarde moet ongeveer 0.9 ohm weerstand zijn bij een elektroniche ontsteking , Bij een punten ontsteking ligt deze waarde ongeveer rond de 3 ohm, LET OP !!!! een bobiene van een punten ontsteking mag wel op een elektroniche ontsteking gezet worden maar andersom niet ,Punten branden dan na +/- 100 KM weg.
Secundair moet de weerstand hoger zijn +/- 7000 tot 12000 ohm, Dit is te meten door een aansluiting op de plus of min te houden en de andere in het gat van de bobienekabel aan te sluiten.

Hopelijk zijnw e weer een stukje slimmer met z'n allen. :D

Greetz
Peter
Eagles may soar the sky, but weasels don't get sucked into jet engines.
Paul vde

Bericht door Paul vde »

Als ge niet zeker bent dat de TPS juist staat mag je vervangen wat u wilt halgever,bobijn....banden....Ja....alles.De motor zal zich niet lekker voelen in zijn vel.Als de borging al weg is of de boutjes los staan,dan is meten is weten.En dat is nog iets waar ge goed aankunt,een bobijn zit al onder de benzinebak,stekker van de hallgever ook.
Zo maar op raak aan onderdelen kopen :shock: (zal dat wel is kunnen zijn?)Kunt u beter met u centen is lang de garage gaan en u tuffer is laten uitmeten :wink:

hoe was het ook weer???....METEN IS WETEN VOLGENS TANTE KAAT.

grts paul
Synchro Bob
Contacteer:

Bericht door Synchro Bob »

Paul vde schreef: hoe was het ook weer???....METEN IS WETEN VOLGENS TANTE KAAT.

grts paul
Okee Paul, zeg ons dan wat we moeten meten:

1) TPS: 370mV (staat nu op 315mV met verzegeling) Met de huidige GEMETEN afwijking kan men het fenomeen veklaren ?

2) Bobijn: Ohmse weerstand Primair 0,5 Ohm Secundair 13KOhm. ? Als ik die waarden MEET moet ik dan de bobine niet vervangen ?

3) Hall-gever: Hier heb ik geen idee wat te METEN. Wat stel jij voor ?

Ik zou niet willen Pieter op onnodige kosten jagen omdat ik niet GEMETEN heb.

Groet,

Bob
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

bdemeyer schreef:
Paul vde schreef: hoe was het ook weer???....METEN IS WETEN VOLGENS TANTE KAAT.

grts paul
Okee Paul, zeg ons dan wat we moeten meten:

1) TPS: 370mV (staat nu op 315mV met verzegeling) Met de huidige GEMETEN afwijking kan men het fenomeen veklaren ?

2) Bobijn: Ohmse weerstand Primair 0,5 Ohm Secundair 13KOhm. ? Als ik die waarden MEET moet ik dan de bobine niet vervangen ?

Ik zou niet willen Pieter op onnodige kosten jagen omdat ik niet GEMETEN heb.

Groet,

Bob
ik heb net mijn reserve setje nieuwe hall-gevers eens gemeten
in ohm waarde
tussen: rood - groen = geen waarde
.......... zwart - groen = geen waarde
.......... rood - zwart = geen waarde

in diode stand
tussen: rood - groen = niets
.......... rood - zwart = niets
.......... zwart(R) - groen(Z) = 621

(Rood) en (Zwart) = kleur kabeltjes van meet toestelletje

of je er iets mee kan doen weet ik niet, maar allesinds een begin :wink:
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
andrevh

Bericht door andrevh »

hallo,

ik heb op m'n 1100 GS een tijdje geleden ook "schokproblemen" gehad
ook gedacht dat het men bobijn was, een occasie gekocht,getest, maar dat was het niet
uiteindelijk was het een injecteur die vervuild was
dus ik heb hier nog een bobijn liggen
die mag je gerust proberen maar dan moet je ze wel komen ophalen

groetjes

andré
andrevh

Bericht door andrevh »

sprintpeet,

je hebt pm

groetjes

andré
Synchro Bob
Contacteer:

IRON GONZO schreef:

ik heb net mijn reserve setje nieuwe hall-gevers eens gemeten
in ohm waarde
tussen: rood - groen = geen waarde
.......... zwart - groen = geen waarde
.......... rood - zwart = geen waarde

in diode stand
tussen: rood - groen = niets
.......... rood - zwart = niets
.......... zwart(R) - groen(Z) = 621

(Rood) en (Zwart) = kleur kabeltjes van meet toestelletje

of je er iets mee kan doen weet ik niet, maar allesinds een begin :wink:
Een Hall-gever is een electronische component en kan mijn inziens niet met een Ohm-meter op de externe aansluitingen worden uitgemeten. Temeer omdat het hier gaat om een intermitterende panne.
Maar Paul weet meer af van METEN. We zullen zien wat hij voorstelt :wink:

Alvast bedankt voor de moeite, Bart
Synchro Bob

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
LOMAX

Bericht door LOMAX »

Bob, misschien heb je aan deze link al iets meer. En het feit dat het verschijnsel vooral optreedt bij warme motor, komt naar mijn mening omdat de hele zaak dat een beetje uitzet.
http://www.bmwgsclub.nl/forum/viewtopic ... =hallgever
en
en
en
Als ie dan toch stuk is, dan herinner ik mij een handige harry die deze dingen "reviseerde" en te koop aanbood, voor 1/3 van de nieuwprijs, 60 euro.
SprintPeet

Een dankwoordje

Ik wil bij deze al even alle forumleden en vooral Bdemeyer en andrevh danken voor al hun hulp.

André, alvast bedankt voor het uitlenen de bobijn. Maandag wordt de TPs juist afgeregeld en gaat ze erin en dan maar hopen dat hij weer draait als een naaimachientje.

Tune in monday for more news from the Sprintpeet Beemer front. Same time, same channel.

Greetz
Peter
Paul vde

Bericht door Paul vde »

Oef ben juist terug met de MH.Ik moet wel zeggen ik meet alles uit met een moditec van BMW of is laten uitmeten.EEn hall gever is niets op te meten met een ohm meter :( met een moditec kunt u de werking zien ,dat was ik wel vergeten te zeggen.De tps is dat wel,gekunt hem er ook mee juist zetten,maar volledig de werking mee uitmeten niet.Er kunnen op de schaal binnenin ook beschadigd zijn en dan is het iets moeilijker en met de moditec weer iets beter maar daarvoor heeft niet ieder van ons de kans voor dat te doen.

grts paul
Wingman X
Contacteer:

Bericht door Wingman X »

Wij volgen de situatie op de voet... erg benieuwd wat het nu uiteindelijk is :D
:grin: Ninja's Machen Keine Witze !
Synchro Bob
Contacteer:

Een tussentijdse update.

Gisteren is Peter hier geweest met zijn R850R '00.

Nog even het fenomeen beschrijven. Als de motor warm is zijn er korte dips in het toerental. Begint vanaf lage toeren inclusief stationair toerental. Bvb. als men de gaskraan opendraait tot 1500 tpm ziet men plots het toerental kortstondig zakken tot 1000 tpm. Dit gaat gepaard met een goed voelbare schok doorheen de motor.

Eerst heb ik de TPS afgeregeld. Bij de "nulstand" van de gasklep heb ik de TPS op 10 mV gezet en de aanslagschoef ingedraaid tot een waarde van 375 mV op de TPS uitgang. Zit had geen enkel effect op het "fenomeen". Integendeel; stationair draaide hij nog trager. Ik heb de bypassschroeven bijgesteld om het toerental op 900 tpm te brengen (meer gaat niet :? ) Ik open voor dit probleem een appart topic.

Dan bougiekabels vervangen: geen effect.

Uiteindelijk de bobijn vervangen en OEPS, het fenomeen was verdwenen. Maar ondertussen was de motor danig afgekoeld dat het fenomeen misschien hierdoor verdwenen was.
Op de weg naar huis heeft Peter het fenomeen niet meer waargenomen maar het was koud en we wachten nog af voor een langere tesrit.

Wordt vervolgd en hopelijk gesloten :wink:
Synchro Bob

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
SprintPeet

Bon, vandaag eindelijk de kans gehad om een fatsoenlijke testrit te maken, nadat Bob mijn motor vakkundig onder handen had genomen (uitgevoerde werken, zie hierboven aub).

Na de motor rustig warmgereden te hebben - waarbij me al opviel dat het haperen bij stationair toerental en het knallen uit de uitlaat verdwenen was- heb ik het gas helemaal opengedraaid en der even stevig tegenaan gegaan. De motor had tijdens de werken regelmatig stationnair staan draaien en het leek me niet overbodig om de bougies even te "blazen". Vervolgens de stadkern in om te kijken hoe het rustig rondtuffen in zone 50 de motor zou bevallen.

De vaststellingen waren:
1° Geen knallende uitlaat meer bij stationnair draaien of rijden met constante snelheid ( tss 30 en 70 km/p of tss 2000 en 3000 rpm)
2° Het stationnair toerental heeft zich gestabiliseerd op een normale 1000 à 1050 rpm bij warme motor. Vastgesteld op de oprit thuis na testrit (= 100km)
3° Geen dips in de ontsteking meer tijdens het draaien aan stationnair of ligt verhoogd toerental (1500 rpm)
3° Constant rijden aan 2500 rpm is nog niet haar cup of tea. Het lijkt wel of de inspuiting niet goed weet wat te doen aan dat toerental. Dat gezegd zijnde, wat ik nu nog voel is niet te vergelijken met wat het was. We mogen niet vergeten dat ik nu echt naar haperingen lig te luisteren tijdens het rijden. Als ik vergelijk met mij Aprilia Falco, die bokte er bij 2500 rpm veel steviger oplos. Kort weg, 50km/p rijdt niet echt lekker, 60 gaat wel en aan 70 is er geen vuiltje aan de lucht.

Conclusie: Probleem opgelost voor mij. Mijn Isabella rijdt terug als een droom en het zijn haar kleine kantjes die haar zou leuk maken...anders moest ik maar Japans gekozen hebben.

Ik wil iedereen die meegeholpen heeft dit euvel op te lossen van harte bedanken en hopelijk kan ook ik jullie ook eens van dienst zijn.
Een bijzondere vermelding voor Bob en André voor hun hulp. Thnx !!

Greetz
Peet
Synchro Bob
Contacteer:

Bedankt voor de uitgebreide feedback, Peter
Wat je nu nog voelt aan 50Km/u is typisch KFR'en. Het beste is ermee te leren leven. Soms ga je denken dat 98 RON benzine helpt, of andere bougies, maar ik weet het niet meer. Je hebt al geen codeplug meer steken, dus dat kan niet helpen. Synchronisatie is verder okee.

Ik durf het KFR'en al eens vergeten en als het mij terug opvalt zet ik een versnelling hoger (50 Km/u in 4de)

Veel plezier met je geschelpte roadster,

Bob

PS. Dat is hier dus het zoveelste geval van een kapotte bobijn. Na 6 jaar en 60.000Km !?
Mijn 60/5 is 34 jaar oud en heeft 150.000 Km op de teller met de eerste bobijnen (ja, 2 van 6 volt in serie). :?
Synchro Bob

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

PS. Dat is hier dus het zoveelste geval van een kapotte bobijn. Na 6 jaar en 60.000Km !?
Mijn 60/5 is 34 jaar oud en heeft 150.000 Km op de teller met de eerste bobijnen (ja, 2 van 6 volt in serie).
hier ook :D
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Plaats reactie