Krakend geluid

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
GSBerre
Berichten: 99
Lid geworden op: 14 okt 2004, 21:16
Locatie: Balder

Krakend geluid

Bericht door GSBerre »

Als ik mijne GS koud start dan is er een krakend, schurend geluid te horen. Het lijkt precies alsof ik de startknop te lang in druk, wat ik dus NIET doe.
Bij een warme motor is dat veel minder, hij springt dan ook sneller aan natuurlijk. Kan het zijn dat de starter blijft hangen?
Andere oorzaken?
Is dit schadelijk?
Bernard
R100GS
R1200GS
jawadde
Berichten: 14
Lid geworden op: 12 jun 2006, 19:57
Locatie: Gent

Bericht door jawadde »

Hallo,

Geen paniek, even het deksel a/d linkerzijde verwijderen en dan vind je de startmotor.
Het asje van de startmotor, waarover het kroonwieltje schuift, reinigen en voorzien van wat kruipolie. Niet op de koppelingsplaat spuiten!
Er komt nogal wat stof v/d koppeling op de startmotor te liggen.
En dit veroorzaakt het slecht functioneren naar nulstand zodat het tandwieltje wat blijft hangen.

Succes,
J.
een boxer blijft boeiend!
WALTER GSAdventure
Berichten: 372
Lid geworden op: 28 sep 2004, 14:12
Woonplaats: MINDERHOUT
Locatie: MINDERHOUT HOOGSTRATEN

Bericht door WALTER GSAdventure »

Lijkt me ook dat de starter blijft hangen.
Als je hem uitneemt, zodat je het tandwieltje ziet zitten blaas het proper met perslucht of borstel het proper of spuiten met remmenclaener. Daarna een beetje vet op het schuivend gedeelte en kees? die is klaar. Opletten voor vonken want je komt dicht bij de startkabel en mas. :wink:
BMW 1200 GSA, 1150 GSA, nu 1250 GSA VAN 2019
De ene is uiterst LINKS, de andere uiterst RECHTS, en ik zit er op, en laat ze werken.
Synchro Bob
Berichten: 1511
Lid geworden op: 29 sep 2004, 18:37
Locatie: Meise (vl-Brabant)
Contacteer:

Bericht door Synchro Bob »

WALTER GSAdventure schreef: Opletten voor vonken want je komt dicht bij de startkabel en mas. :wink:
Inderdaad, massakabel van batterij eerst ontkoppelen :wink:
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
GSBerre
Berichten: 99
Lid geworden op: 14 okt 2004, 21:16
Locatie: Balder

Onderhoud

Bericht door GSBerre »

Aangezien de GS toch binnen moest voor een groot onderhoud (40.000Km), heb ik het aan de dealer (=Jorssen) overgelaten :(. Ik ben wel verschoten van de prijs, €562.36 voor het totale onderhoud. Aangezien de moto nu afgeschreven is, denk ik niet dat ik nog terug ga voor een onderhoud. Zo hebben ze o.a. de voorste remblokken vervangen, volgens mij nog niet echt nodig, €125 kost mij dat grapje. Extra werk starter €50 etc…
Een vraagje omtrent onderhoud. Wanneer moet de vorkolie ververst worden of moet dat niet meer?
Bernard
R100GS
R1200GS
Plaats reactie