R1200RT modeljaar 2006 en 2007

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Tor

R1200RT modeljaar 2006 en 2007

Bericht door Tor »

Zijn er behalve de kleurstelling nog andere verschillen tussen het model bouwjaar 2006 en dit van 2007?
hans rs

Bericht door hans rs »

Jaartal?? :wink: :D
geniet er maar van!!
®win
Contacteer:

Bericht door ®win »

Als het goed is wordt het 2007 model van de 1200RT ook met het nieuwe i-ABS II geleverd. I-ABS I is de servobekrachtigde uitvoering, terwijl het nieuwe remsysteem (niet bekrachtigd) een kleppengestuurd systeem is.

Uit het persbericht van juli 2006:
BMW Motorrad's new Integral ABS is no longer based on the plunger principle or, respectively, the ram pressure process used on previous generations, but instead is conceived as a valve system. Carried over from automotive applications, this control concept is now able to ensure a very high standard of all-round comfort and convenience in every respect. In particular, feedback of brake pressure modulation on the brake lever has been reduced by recent development of the control valves and management to such an extent that it no longer has any kind of adverse effect, thus paving the way for introduction of the new system also in the topmost segment of BMW motorcycles.
The new Integral ABS system applies brake pressure on the front wheel brake solely by means of a hydraulic circuit, thus acting entirely in response to the operating forces applied on the hand lever. This, in turn, ensures a more direct feeling of the brakes particularly important to the sports-minded rider.
Uit hetzelfde bericht:
BMW Motorrad’s new Integral ABS is being introduced in late
summer 2006 on all models in the new K and Boxer generation (with the
exception of the BMW R 1200 S), replacing the previous system.
Ik heb momenteel het nieuwe systeem, en heb daarvoor met i-ABS I gereden. Ik vind het i-ABS II een grote stap voorwaarts.
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕ᘔƖᴚ + ᘔƖ0ᘔ ⊥ᴚ00ᘔƖᴚ
moh_fan
Contacteer:

Bericht door moh_fan »

®win: Kun je uitleggen wat het grote verschil is tussen v.1 en v.2, behalve dat het gieren van de servomoteren achterwege blijft bij remmen?
Het is misschien off-topic maar ben erg benieuwd.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1200RT LC
wemalo

Bericht door wemalo »

Wat de dealers mij wisten te vertellen:

Het vroegere ABS-systeem is servo-bekrachtigd. De remkracht wordt versterkt door middel van servo-motoren (het gezoem als je remt). Dat systeem is zowat het meest gecompliceerde ABS-systeem dat er bestaat voor motorfietsen. In een recente test van het Duitse magazine Motorrad was dit ABS-systeem het beste in vergelijking met dit van andere concurrenten.

Het ABS-systeem van modeljaar 2007 is het éénvoudigste dat er bestaat. Het bestaat uit één motor en maakt gebruik van kleppen.

BMW zou dit nieuwe ABS-systeem hebben ontwikkeld omwille van gewichtsbesparing maar een dealer wist me ook te vertellen dat er met het 'oude' ABS-systeem ook problemen waren (batterijproblemen omdat het ABS-systeem energie vreet, servo-motoren die uitvallen en daardoor bijna geen remkracht meer op de motor, ...).

Ik heb 3 testritten gedaan met de R1200R - dus met het nieuwe ABS - bij verschillende dealers. In vergelijking met de testritten met de R1200RT en R1200ST vond ik dat ik veel meer kracht moest zetten op remhendel en -pedaal.
frederik

Bericht door frederik »

bij de 2007 :
andere abs
andere kleuren
vanaf maart mogelijkheid pinkers met let techn (meerprijs)
RDC (meerprijs)

beter ophangingsysteem koffers ?

frederik
binnenkort met een 2007. (nu reeks 4 weken wachttijd +/ leveringstijd. amai de salon kopers)
®win
Contacteer:

Bericht door ®win »

moh_fan schreef:®win: Kun je uitleggen wat het grote verschil is tussen v.1 en v.2, behalve dat het gieren van de servomoteren achterwege blijft bij remmen?
Het is misschien off-topic maar ben erg benieuwd.
Wemalo geeft het al een beetje aan. I-ABS I is met een halve vinger te bedienen en dat heeft voor- en nadelen. Voordeel is dat je bij hogere snelheden maar weinig kracht hoeft te geven om goed te kunnen remmen. Nadeel is m.n. bij lagere snelheden, dan is deze minder goed te doseren en vereist gewenning. Een bijkomend nadeel van dit systeem is ook genoemd: onder bepaalde omstandigheden kan de bekrachtiging uitvallen (alsmede de ABS). Een daarvan is bij lage accuspanning / veelvuldig remproeven in korte tijd (systeemfout in mijn ogen); een andere is dat indien bij remmen het achterwiel kortstondig tractie verliest (hobbel / kuil bij slecht afgestelde vering / demping) en stopt met draaien, het systeem zichzelf uitschakelt (ontworpen eigenschap tegen over de kop slaan). In deze gevallen houd je de basisremkracht over (dezelfde als bij uitgeschakeld contact), en dat is erg weinig als je er niet op bedacht bent.

I-ABS II is daartegenover heel goed te doseren. Nadeel is dat je meer kracht moet zetten om hard te remmen, maar in mijn ogen niet overmatig veel. Dit systeem is onder alle omstandigheden bedrijfszeker. Het was voor mij een van de factoren die in mijn besluit tot inruil van '04 LT naar '07 GT hebben meegespeeld.
Groet,
Erwin

Flat Twin Power

Bericht door Flat Twin Power »

frederik schreef:bij de 2007 :
andere abs
andere kleuren
vanaf maart mogelijkheid pinkers met let techn (meerprijs)
RDC (meerprijs)

beter ophangingsysteem koffers ?

frederik
binnenkort met een 2007. (nu reeks 4 weken wachttijd +/ leveringstijd. amai de salon kopers)
Vanaf maart- april zal ook tractie controle beschikbaar zijn (in optie uiteraard)
frederik

Bericht door frederik »

rdc is toch de tracktiecontrole, niet ?
®win
Contacteer:

Bericht door ®win »

frederik schreef:rdc is toch de tracktiecontrole, niet ?
RDC = TPC = Reifen Druck kontrolle = Tyre Pressure control.

Zie ook hier.
Groet,
Erwin

Scarto

Bericht door Scarto »

Even offtopic.
Ik dacht dat mijn laatste VFR, die was uitgerust met DCBS, fantastisch remde. Sinds de RT onder mijn kont staat weet ik wat remmen kunnen doen. Met mijn huidig kot kan je de ankers uitgooien zonder enige inspanning te moeten leveren. En ja, je moet dat systeem wel gewend worden, effectief is het zeker en vast, ondanks verrassingen die je kan ondervinden bij slecht wegdek.
Indien de nieuwste versie dat euvel heeft uitgesloten, lijkt de perfectie in zicht.

Groeten.
Martin M.
R1150RT Titanium 2003, Clublid
AfbeeldingAfbeelding
George Michael

Bericht door George Michael »

Vindt dat 'gezoem' wel cool klinken. :D Een echte gadget :D
Honda PC800 / Honda Deauville / BMW R1150RT . . . What next: BMW R1200RT? / BMW R1200GSA? / Landrover Defender / Saab 9-3 Cabrio?
zeiler1

Bericht door zeiler1 »

wzzzzzzzzwzzzzzzzzzzzwzzzzzz!!!

de hele 1200rt heeft iets 'space' vind ik
Hoe langer je ernaar kijkt, rijdt en luistert (wzzz) hoe verliefder ik op mijn brommertje word.....
k75c => r850r=>r1200rt '95 => r1200rt '08
®win
Contacteer:

Bericht door ®win »

MRKlomp schreef:Vindt dat 'gezoem' wel cool klinken. :D Een echte gadget :D
Ik heb nu een krekeltje. :shock:

Da's weer eens wat anders :wink:

.... ook een gadget zullen we maar zeggen. :roll:
Groet,
Erwin

Gele