Plaats op de weg

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Willy

Plaats op de weg

Bericht door Willy »

Hallo,
Ik rijd dagelijks door de Frans Tijsmanstunnel, een tunnel met twee rijvakken.
Meestal rijd ik op het linkse rijvak, rechts meestal vrachtwagens.
Ik blijf dan (tamelijk) rechts op het linkse vak (ahem), deels omdat ik denk dat een auto die rechts rijdt me eerder/beter in zijn spiegel zal zien, deels omdat ik me, als ik links rijd, niet echt zo veilig voel met de zijwand van de tunnel zo dichtbij.
Onlangs heb ik over deze "gewoonte" een babbel met een collega motorrijder gehad, hij zei me dat het fout is en dat je in zo'n geval aan de linkerkant van het linkse rijvak moet blijven (op de rijschool geleerd).
Ik zou graag weten wat jullie er van denken.
Alvast bedankt voor de respons :wink:
Willy
Wingman X
Contacteer:

Bericht door Wingman X »

Hi en welkom,
Ongeacht de weg, tunnel of niet: linkse kant van de weg. Liefst naast de vuiligheid in het midden. De auto's zien je heus wel (als ze kijken :evil: ). Het voorkomt vooral dat autos naast je gaan rijden en je van de weg drummen. Bovendien ben je iets verder af van een vrachtwagen rechts (en hun wielen)... en kom je wellicht beter in het zichtsveld van de vrachtwagenchauffeur.
Voor de rest: altijd met het licht aan rijden (geen probleem op meeste beemers)... en indien nodig zoals ik: xenon installeren. 1x 'Ik had je niet gezien' is voldoende.

Als het kan om je gerust te stellen: nog nooit problemen gehad om langs een wand of tunnel te sjezen.

Btw, zijn hier vrachtwagenchauffeurs die ook motor rijden? Kan nuttig zijn te weten hoe wij onze zichtbaarheid kunnen vergroten.

greetz,
Xavier
:grin: Ninja's Machen Keine Witze !
DJAIRO

Re: Plaats op de weg

Bericht door DJAIRO »

Willy schreef:Hallo,
Ik zou graag weten wat jullie er van denken.
Willy
Hoi Willy,

Zorg er steeds voor dat je gezien wordt,dat is het belangrijkste!!! :wink:
Enne....hou steeds rekening met wat een ander zou kunnen doen!! :x
Op een moto moet je goed kunnen inschatten,wat een andere weggebruiker doet,dat is het belangrijkste!!! :roll:
Hou het veilig & groetjes van de Frank :)
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

Willy:

Links van het midden bij passeren van anderen! Wat Xavier al zei! Zorg dat je VLOT inhaalt zodat je zo kort mogelijk in de dode hoek van anderen zit. Varieer echter met je plaats op de weg als je niet met inhalen bezig bent, zo val je voor anderen beter op. Er is nog veel meer over te vertellen moar k`en nu geen tijd :wink:
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

Wat zegt de wegcode hiervan??? (op papier dus hé)

De wegcode zegt dat je steeds zo RECHTS mogelijk van de rijbaan moet rijden... zowel op je eigen baanvak als tenopzichte van de weg.
De enige uitzonderding op het plaatsnemen op het uiterst rechtse baanvak is een baan binnen de bebouwde kom waar er keuze is van rijstrook. Dit betekend concreet dat je binnen de bebouwde kom op een weg met bijvoorbeeld twee maal twee rijstroken evengoed op het linkerbaanvak mag blijven rijden, ook al rijdt er niemand op het rechter.
Op alle andere wegen moet je dus... en nogmaals... volgens de wegcode... op het rechterbaanvak en zo rechts mogelijk rijden.

MAAR MAAR MAAR MAAR MAAR MAAR MAAR MAAR...

Wat is daartegenover de ideale plaats op de openbare weg?

Wanneer je je eigen rijvak in twee verdeeld, dan rij je volgens menig rijschool instructeurs hun mening het best zo links mogelijk op het rechter deel hiervan.
Volgens hun mening belemmer je zo het zicht niet van achterrijdende automobilisten die zoals iedereen weet links in de auto zitten. Deze kan dan voorbij je kijken en ook een defensieve rijstijl aannemen.

Op sommige plaatsen is het voor je eigen veiligheid beter om je wat meer naar links of rechts op je baanvak te begeven... bij kruispunten waar voorrang van rechts geldt bijvoorbeeld.
De bestuurder die van rechts komt en van plan is om bruusk zijn voorrang te nemen zal je helemaal niet zien als jij uiterst rechts op je stukje weg afkomt. Zelf kan je zo ook met moeite om de hoek kijken, dus hier ga je beter wat uiterst links op je baanvak rijden.

In princiepe komt het erop neer dat je het best rijdt waar je zelf zoveel mogelijk ziet en gezien wordt... en die wegcode... veeg die voor mijn part aan je motorlaarzen.

(bron: mijn rij-instructeur tijdens mijn opleiding)
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
Shulty

Bericht door Shulty »

Die wegcode is voor motoren niet zo lang geleden gewijzigd, meen ik me te herinneren.

Grts
R1150GSA '04
R1200GSA '10
sven
Contacteer:

Bericht door sven »

Inderdaad Shulty, hierbij de wegcode :

KB 01/12/1975 art. 9.3.2. In afwijking van de verplichting zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan te blijven, bedoeld in 9.3.1, mag de bestuurder van een motorfiets op een rijbaan die niet verdeeld is in rijstroken zich over de ganse breedte begeven voor zover deze slechts opengesteld is in zijn rijrichting en op de helft van de breedte langs de rechterzijde indien de rijbaan opengesteld is in beide rijrichtingen.
Het is het geheel van het voertuig, de bestuurder, de passagier en de lading die in aanmerking moeten worden genomen om de plaats van de motorfietser te bepalen.

De rijbewegingen door de bestuurder van een motorfiets uitgevoerd op het gedeelte van de rijbaan dat hij mag innemen, worden niet als manoeuvres zoals bedoeld in artikel 12.4 beschouwd en vereisen geen gebruik van de richtingaanwijzers.
De bestuurder mag echter niet de inhaalbewegingen hinderen waarmee achterliggers begonnen zijn.

mvg, Sven
It's not how they died that makes them heroes, it's how they lived.

Tripy II

Afbeelding
one-one

Bericht door one-one »

je hebt inderdaad de wegcode ( die we natuurlijk zo veel mogelijk moeten respecteren) en je hebt ook je feit dat je een 'pro-actief' driver moet zijn... het laatste houdt in feite in dat je constant bezig bent met anticiperen en klaar bent om een uitweg te zoeken in geval van obstakels, ongevallen of niet voorzien rijgedrag van de verkeersdelnemers. Dit wilt ook zeggen dat je er moet voor zorgen dat de andere weggebruikers je zien ... maw blijf niet te lang op hetzelfde rijvak rijden, ga even van links naar rechts op je rijvak, zo kom je in het zicht van de 3 spiegels van een automobilist en vergeet deze laatste niet dat je achter hem of haar rijdt. Als je aan verkeerslicht in rode stand stopt, stop niet te dicht bij je voorligger en laat je motor nog een tijdje in eerste versnelling want als je achterligger laattijdig of onoplettend was kan je onmiddellijk vertrekken via de vluchtweg die je vooraf al bepaald had. In Brussel is dit ook handig want als er nozems jou motor mooi vinden en deze voor zich willen houden kan je onmiddellijk vertrekken zelfs door het verkeerslicht te overschrijden. En zoals hierboven reeds geschreven werd in de buurt van zijwegen je links of rechts begeven zodat je aanrijdingen kan voorkomen. Veilig rijden ( en dan met betrekking tot jouw veiligheid) staat spijtig genoeg niet altijd gelijk met het respecteren van de wegcode.... dus een gulden middenweg vinden en ook kijken of er geen politie in de buurt is...( dit is ook een vorm van anticiperen maar ....op boetes ) :mrgreen:
ride with pride
one-one
gsa 1150
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

ik rij waar ik het meeste zicht heb op het voorliggende verkeer.

veel hangt dus van de situatie terplaatse af
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Raketman
Contacteer:

Bericht door Raketman »

Wat betreft de wettelijke positie op de rijbaan stelt zich eigenlijk geen probleem meer, dat is wel duidelijk.
We mogen zelfs afwisselen zonder enig probleem.
Links van de rijhelft is idd (vanzelfsprekend) in de meeste gevallen de veiligste oplossing, maar ook weer niet heiligmakend.

Er zijn genoeg gevallen te verzinnen waarbij je voor je veiligheid ook naar rechts kan komen. Een voorbeeld :

- Je rijdt op een rijbaan met 2 rijstroken, 1 in elke richting. Als tegenligger krijg je in de verte een aantal vrachtwagens met daartussen hier en daar een auto. Komt onvermijdelijk het moment dat één van die auto's zo'n vrachtwagen wil gaan inhalen...
Op zo'n moment kom je met je motor best even naar de rechterkant van je rijstrook, omdat de voertuigen achter zo'n vrachtwagen je anders pas zien op het moment dat je bijna op gelijke hoogte bent van de cabine van de vrachtwagen. Als ze dan met hun inhaalmaneuver beginnen krijg je een lelijke situatie. Was je op voorhand rechts gaan rijden van je rijstrook dan hadden ze je waarschijnlijk gezien op't moment dat ze komen loeren naar tegenliggers...

- Elke vorm van bochten nemen is nog een voorbeeld. In een bocht blijf je ook niet overal links op je vak rijden maar ga je over op de algemene bochtenrijlijn voor de openbare weg ; zijnde buitenkant/binnenkant/buitenkant bocht.
Bij een linkerbocht begin je dus aan de rechterkant van de rijstrook, bij een rechterbocht begin je aan de linkerkant van de rijstrook. Pas als je het einde van de bocht kan zien kom je naar de binnenkant van de rijstrook. (Valt natuurlijk nog veel meer over te vertellen maar ik hou het ff bij de positie op de rijbaan).
Nil volentibus arduum
xantingo
Contacteer:

Bericht door xantingo »

Wat betreft vrachtwagens: zorg dat je niet constant op hetzelfde punt naast een vrachtwagen blijft rijden: of je blijft er achter, of je haalt hem in.
Om te weten of de chauffeur jou kan zien, zorg je er best voor dat jij hem kan zien. Kijk in zijn spiegel(s); wanneer je de chauffeur zijn ogen kan zien, kan hij jou zien.
Bij het rijden op bv een autosnelweg heb je natuurlijk meer aandacht voor andere zaken, vandaar de tip om een vrachtwagen vlot voorbij te rijden.
Bij een maneuver of op een kruispunt: gan nooit in de dode hoek van een vrachtwagen staan; hier geldt de regel dat je zijn ogen moet zoeken in zijn spiegels. Eventueel kan je op een kruispunt (bij rode verkeerslichten) zorgen dat je voor de vrachtwagen gaat staan, maar wel ver genoeg om de chauffeur te kunnen zien.

Afbeelding

Oorzaken van het dode hoekprobleem
een vrachtwagenchauffeur die een manoeuvre wil uitvoeren ziet niet wat er zich achter de vrachtwagen bevindt.
de hoogte van de cabine zorgt er voor dat de chauffeur niks ziet van wat zich vlak voor en rechts van de cabine bevindt.
de chauffeur heeft onvoldoende zicht aan de rechterkant van de cabine via de drie spiegels aan deze kant van de vrachtwagen.

Momenteel zijn een aantal technische oplossingen uitgewerkt die dit probleem moeten verhelpen, zoals spiegels of camera’s. Maar ook nu zijn dode hoekongelukken helaas niet uitgesloten. Daarom blijft preventie nodig.

Enkele TIPS die je leven kunnen redden

maak altijd oogcontact met de bestuurder;
stop nooit onder of ter hoogte van de spiegels;
blijf uit de dode hoek;
geef veiligheid voorrang, rij niet zomaar een vrachtwagen voorbij;
fiets in de kijker (fietsverlichting, heldere kledij…).
Afbeelding ...R1200RT... Afbeelding Afbeelding.....
JohanDB
Contacteer:

Bericht door JohanDB »

Stel, je rijdt met je wagen op het derde vak van een autostrade.
Voor jou hangt een plakker die zachtjes in slaap zit te vallen, en die je dus niet gezien heeft.

Gewoon zachtjes van links naar rechts en terug gaan en je zal zien, 90 % gaat direct uit de weg. Door je even te laten zien in de buitenspiegels val je veeeel beter op.

Geleerd in een cursus offensive driving (ja, ik werk bij die firma...) en het werkt echt !
one-one

Bericht door one-one »

JohanDB schreef:Stel, je rijdt met je wagen op het derde vak van een autostrade.
Voor jou hangt een plakker die zachtjes in slaap zit te vallen, en die je dus niet gezien heeft.

Gewoon zachtjes van links naar rechts en terug gaan en je zal zien, 90 % gaat direct uit de weg. Door je even te laten zien in de buitenspiegels val je veeeel beter op.

Geleerd in een cursus offensive driving (ja, ik werk bij die firma...) en het werkt echt !
WPR?
ride with pride
one-one
gsa 1150
Relax

Bericht door Relax »

Dan staat het woordje "werk" er te veel.
I respect your opinion. But I don't give shit.
Harald

Bericht door Harald »

JohanDB schreef:Stel, je rijdt met je wagen op het derde vak van een autostrade.

Klopt, :wink:
Willy

Bericht door Willy »

OK, links dan :lol:
Waar ik alvast niet wil rijden is in het midden van het vak, ik heb al eens griezelige dingen onder de auto voor mij zien onderuit komen, in het spoor van een van de wielen lijkt me dat minder voor te komen.
Het zal wel wennen, ik aan de linkerkant het uitzicht wat missen, tussen de 2 vakken in is het zicht (in die tunnel wel te verstaan) het beste.
Bedankt voor de respons,
Willy
Djeezes
Banned User
Banned User

Bericht door Djeezes »

Beste Willy,

Het is geen kwestie van waar je moet rijden, maar waar je wil rijden.
Rij waar je jezelf goed voelt, maar probeer toch een beetje rekening te houden met wat de mensen hierboven schreven.

Je hebt mijn zegen!
VutteRT

Bericht door VutteRT »

Ieder kan daar zijn eigen menig over hebben wat de beste plaats is op de rijbaan. Mij is geleerd om je plaats (rijbaan) nadrukkelijk te nemen want als je ze de ruimte geeft zijn er wel automobilisten die de helft of meer van jouw baan willen innemen en dan heb je ook een probleem. Rij veilig en met verstand :!: .
Grtjs vutteRT
Vele wegen leiden naar.......de mooiste plekjes
JohanDB
Contacteer:

Bericht door JohanDB »

one-one schreef:

WPR?
Lokale

PZ5436

Ook op 2 wielen maar met ne rijstvreter :wink:
Willy

Bericht door Willy »

Oeijoeij, gerechterlijk arondissement Dendermonde, geen gemakkelijke jongens :roll:
Willy
JohanDB
Contacteer:

Bericht door JohanDB »

Willy schreef:Oeijoeij, gerechterlijk arondissement Dendermonde, geen gemakkelijke jongens :roll:
Willy
Het parket en de rachtbank hé :wink:

Ik ben nog van de kwaaiste nie :lol: :wink:
one-one

Bericht door one-one »

Dendermonde is een ramp ten minste als je een inbreuk pleegde want op voorhand ben je gezien...
geen medelijden... betalen
ride with pride
one-one
gsa 1150
Willy

Bericht door Willy »

Na een weekje oefenen in 't links-links rijden naast de camions blijft het gevoel dat ze me niet zo goed
zien in hun buitenspiegel dan wanneer ik er wat dichterbij hang (vooral als dat nog net "schuin achter" is).
Nu ja, het is/was dan ook een gewoonte en die zijn vaak moeilijk af te leren.
In het midden van het linkervak gaat al beter :P
Willy
Plaats reactie