winterstalling: aan de optimate of blijven rijden?
Moderator: GVN
winterstalling: aan de optimate of blijven rijden?
Mijn RT gaat straks zijn eerste winter in. In mijn garage heb ik geen stroom. Daarom dacht ik om hem elders binnen te zetten en aan de Optimate te leggen of laat ik hem beter thuis staan en probeer ik tussen regen en strooizout in om er af en toe een ritje mee te doen?
Oost West Boxer best
Tijdens 2 a 3 winterweken is er altijd wel een mooie motordag: koud, zonnig en droog. De motor draait nog eens warm en ook jij kan de oefening weeral best gebruiken 
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !
Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.
to WimLT's little second-hand motorshop
Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.
to WimLT's little second-hand motorshop

-
J-P
- Contacteer:
Blijven rijden, stilstand is achteruitgang!
J-P
http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
we blijven rijden
thx voor de goede raad vrienden.
Als ik het zo eens bekijk en lees: ik blijf gewoon rijden. Af en toe een uurtje droog weer moet volstaan. We hebben onze motor precies gekocht om te rijden en dat ga ik ook doen. De optimate hou ik gewoon voor noodgevallen en nu ga ik investeren in thermisch ondergoed. Het mag gaan vriezen dat het kraakt, mijn RT blijft deze winter elke week zijn baasje uitlaten.
Als ik het zo eens bekijk en lees: ik blijf gewoon rijden. Af en toe een uurtje droog weer moet volstaan. We hebben onze motor precies gekocht om te rijden en dat ga ik ook doen. De optimate hou ik gewoon voor noodgevallen en nu ga ik investeren in thermisch ondergoed. Het mag gaan vriezen dat het kraakt, mijn RT blijft deze winter elke week zijn baasje uitlaten.
Oost West Boxer best
Nu kan ik nog moeilijk volgen,boed schrijft dat de baterij niet gedurende een lange tijd aan de optimate mag blijven hangen terwijl Raketman het tegen overste beweert,ik ben Zaterdag ook een optimate gaan kopen(RAD)en daar heeft de verkoper mij gezegd dat ik gerust de baterij de hele winter er mag laten aanhangen dus geloof ik die man(ben een leek op dit gebied)of is het inderdaad beter ze er eens af te halen van de optimate,wie helpt mij met het juiste antwoord.
-
den Bullet
Ik heb er enkele jaren terug eentje aan mijn broer kado gedaan omdat die elk jaar sukkelde met de batterij van zijn zeilboot(je). Dienen boot moet medio november uit 't water en mag er pas rond april terug in (Veerse meer; gedurende die periode wordt het waterpeil vrij laag gehouden).
Vòòr die optimate mocht hij praktisch jaarlijks een nieuw pilleke kopen (bleef aangekoppeld in den boot). Nu hangt die batterij al enkele winters aan den Opti en heeft er sindsdien geen problemen meer mee
Zelf hang ik de GS automatisch aan den druppelaar wanneer ik die in de garage stal na een rit(je). Nog geen enkel nadeel van ondervonden.
Vòòr die optimate mocht hij praktisch jaarlijks een nieuw pilleke kopen (bleef aangekoppeld in den boot). Nu hangt die batterij al enkele winters aan den Opti en heeft er sindsdien geen problemen meer mee
Zelf hang ik de GS automatisch aan den druppelaar wanneer ik die in de garage stal na een rit(je). Nog geen enkel nadeel van ondervonden.
-
BoeD
De optimate mag er natuurlijk blijven aanhangen
Het nadeel is dat de batterij constant in werking is en na een tijd is uitgekookt
Iedereen is daar natuurlijk vrij in, maar dan moet regelmatig de batterij eruit om het niveau te controleren
Heb dit één winter zo gedaan resultaat batterij in het voorjaar mogen vernieuwen
Nu om de 2 weken enkele uren aanleggen of een toer rijden is voldoende
Het nadeel is dat de batterij constant in werking is en na een tijd is uitgekookt
Iedereen is daar natuurlijk vrij in, maar dan moet regelmatig de batterij eruit om het niveau te controleren
Heb dit één winter zo gedaan resultaat batterij in het voorjaar mogen vernieuwen
Nu om de 2 weken enkele uren aanleggen of een toer rijden is voldoende
R1200C Cruiser (°\ = /°)
De handleiding van de optimate stelt duidelijk dat bij langere tijd onderhouden van de batterij regelmatig is moet gekeken worden naar het niveau van het elektrolyt.John schreef:Ik heb hier een hele verzameling motokes staan waarvan een paar enkele maanden aan die Optimates hebben gehangen. Resultaat...drie batterijen volledig leeg gekookt. Nu mag iemand anders zijn repliek doen
" Kijk minstens alle twee weken of de connecties tussen lader en accu veilig zijn, en kijk in het geval van een accu met vuldopjes op elke cel het niveau ven het elektrolyt na en vul de cellen bij met gedistilleerd water indien nodig, sluit dan opnieuw aan."
Zoals het topic titelt... doorrijden of optimate...
Geef mij maar doorrijden.
Deze avond om 22u15 vertrokken uit Ieper met een lekker laagje ijzel over de motor. De druppels waren dit keer letterlijk te nemen bij thuiskomst. Om de week eens een nachtje aan de optimate... en het beemer gevoel blijft leven.
Geef mij maar doorrijden.
Deze avond om 22u15 vertrokken uit Ieper met een lekker laagje ijzel over de motor. De druppels waren dit keer letterlijk te nemen bij thuiskomst. Om de week eens een nachtje aan de optimate... en het beemer gevoel blijft leven.
Als je met een boxer rijd en je moet het niveau alle twee weken gaan controleren dan moet je de moto bijna alle twee weken uitkleden om de batterij te bereiken dat is de "kloterij" . Nemand doet dat en laat de optimate maar laden (waarvoor ie dient) maar denkt niet na over de gevolgen van een uitgekookte batterij.
Kort samengevat in theorie kan je de lader er steeds laten aanhangen maar dan moet je ook vaak je batterij nazien...
In de praktijk vind ik het beter de optimate er eens een dagje (ofzo) per week aan te hangen dan zal je batterij (goed gevuld voor de winter) 't einde van de winter wel halen zonder problemen, doe je 't anders en wil je dat ding er constant aan hebben dan kan je de batterij er beter uithalen en binnen zetten omwille van de makkelijke visuele controle...
met een loodhoudende batterij de lader er permanent aanhangen is dus een beetje roulette spelen of je checkt met de regelmaat van de klok

Kort samengevat in theorie kan je de lader er steeds laten aanhangen maar dan moet je ook vaak je batterij nazien...
In de praktijk vind ik het beter de optimate er eens een dagje (ofzo) per week aan te hangen dan zal je batterij (goed gevuld voor de winter) 't einde van de winter wel halen zonder problemen, doe je 't anders en wil je dat ding er constant aan hebben dan kan je de batterij er beter uithalen en binnen zetten omwille van de makkelijke visuele controle...
met een loodhoudende batterij de lader er permanent aanhangen is dus een beetje roulette spelen of je checkt met de regelmaat van de klok
dat zie je helemaal juist, geen probleem dus maar 't is een beetje gek omdat constant aan de optimate eigenlijk niet ""nodig"" is maar 't mag zonder probleem... 
Laatst gewijzigd door Danny op 20 dec 2006, 11:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: we blijven rijden
"Een uurtje" in letterlijke zin is natuurlijk veelte weinig om 1) die batterij weer goed op te laten en 2) om de olie en het motorblok warm te krijgen. Zeker bij vriesweer.eRik T schreef:thx voor de goede raad vrienden.
Als ik het zo eens bekijk en lees: ik blijf gewoon rijden. Af en toe een uurtje droog weer moet volstaan.
Verder kan ik nog melden dat de wegen op die mooie droge winterse dagen zullen schitteren van de zoutkristallen. Dus als je je moto mooi wilt houden zien die gezouten ritjes niet meteen de beste optie. En al zeker niet als je dat beperkt tot een uurtje per twee-drie weken!
Dat die optimate je batterij kan droogkoken én dat dat in de handleiding staat vind ik best wel grappig ! En triestig ook een beetje.... Trouwens, hoe ga je in een onderhoudsvrije batterij het elektrolietniveau controleren????
Leap and the net will appear
-
George Michael
Rij elke dag een half uur naar mijn werk en in de middag een half uur terug. Motor is na 10 min. op 4/5 streepjes
Dus vorig verhaal is onzin. Zelfs bij -10 graden was de motor vorig jaar na 10 min. op 4 streepjes. En met de accu heb ik ook nooit problemen.
Dus waarschijnlijk is de beste oplossing RIJDEN met die motoren
Honda PC800 / Honda Deauville / BMW R1150RT . . . What next: BMW R1200RT? / BMW R1200GSA? / Landrover Defender / Saab 9-3 Cabrio?
ah? mijn verhaal is onzin? Ooit al gesproken met ervaren motortechniekers over het begrip "mayonaise"?MRKlomp schreef:Rij elke dag een half uur naar mijn werk en in de middag een half uur terug. Motor is na 10 min. op 4/5 streepjesDus vorig verhaal is onzin. Zelfs bij -10 graden was de motor vorig jaar na 10 min. op 4 streepjes. En met de accu heb ik ook nooit problemen.
Leap and the net will appear
-
John
- Contacteer:
Neen het is geen onzin. Maar we moeten wél een onderscheid maken. Motoren die elke dag rijden, hebben véél minder last van condensvorming in het blok. Anders is het wanneer je motor enkele weken stilstaat en dan gaan denken dat een half uurtje rijden volstaat. Dan doe je zeker geen goed voor je motorblok. Eer die mayonaise er uit verdampt is duurt inderdaad wel wat langer.
ah? mijn verhaal is onzin? Ooit al gesproken met ervaren motortechniekers over het begrip "mayonaise"?