Gelbatterij al naar de filistijnen ???

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

terrano

Gelbatterij al naar de filistijnen ???

Bericht door terrano »

Hallo motards,

Ik heb een R 1200RT, spiksplinternieuw van maart 2006, en ik merk dat mijn machientje moeilijk start bij het koude weer van de afgelopen dagen (vooral als ik huiswaarts keer na mijn werk waar hij buiten gestaan heeft).

Als het aan de batterij ligt dan heb ik toch serieuze bedenkingen over die "gel-dingen":

- ik rij zeer regelmatig met de moto, hij heeft zeker nooit langer dan een week stilgestaan

- ik heb bij aanschaf ook de originele batterijlader van BMW aangekocht en deze ook plichtsbewust bij elke stilstand gebruikt dwz aangesloten op sigarettenaansteker linkerzijde kuip.
(moto in garage gezet, contact terug opgezet, batterijlader ingestoken, 10 seconden wachten, contact afgezet en alarmsysteem geactiveerd)

Ben van plan om er een gewone batterij in te foefelen en om een extra rechtstreeks contact te voorzien om batterijlader aan te sluiten.
Zijn er nog motorrijders met dezelfde ervaring en wat hebben ze ondernomen?

groetjes
heb een R1200RT, mijn eerste BMW
®win
Contacteer:

Bericht door ®win »

Gewoon terug gaan naar de dealer. Van een accu mag je verwachten dat deze (veel) langer meegaat dan ¾ jaar. Misschien heb je een slecht exemplaar.
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕ᘔƖᴚ + ᘔƖ0ᘔ ⊥ᴚ00ᘔƖᴚ
Patrick V

Bericht door Patrick V »

Heb hetzelfde voorgehad. Naar de dealer geweest, batterij vervangen onder garantie en nooit meer batterijproblemen gehad.
Groetjes en beste wensen
R1150RT 2003 SP 2610
Lid van BMW Motor Club Vlaanderen
Een getrouwde man kan rustig zijn fouten vergeten; het is nergens voor nodig om ze met twee te blijven onthouden.
VutteRT

Re: Gelbatterij al naar de filistijnen ???

Bericht door VutteRT »

[quote="terrano"]Hallo motards,

Ik heb een R 1200RT, spiksplinternieuw van maart 2006, en ik merk dat mijn machientje moeilijk start bij het koude weer van de afgelopen dagen (vooral als ik huiswaarts keer na mijn werk waar hij buiten gestaan heeft).

Kijk moeilijk starten is één ding, maar gooit de hij de startmotor goed rond? dan ligt het niet aan de accu. Als hij dan niet start ligt het aan de afstelling van de motor of zoiets. Suc6 met de oplossing.
grtjs vutteRT
Vele wegen leiden naar.......de mooiste plekjes
w

Re: Gelbatterij al naar de filistijnen ???

Bericht door w »

VutteRT schreef:Kijk moeilijk starten is één ding, maar gooit de hij de startmotor goed rond? dan ligt het niet aan de accu. Als hij dan niet start ligt het aan de afstelling van de motor of zoiets. Suc6 met de oplossing.
grtjs vutteRT
Als het niet werkt is het waarschijnlijk kapot. :roll: :roll: :roll: :roll:

@Terrano
Een gel-batterij die zo vlug de geest geeft is niet normaal en wordt onder garantie vervangen.
Je bent niet de eerste en ook niet de laatste die dit meemaakt.Het gebeurt nog, maar normalerwijs ga je gewoon terug naar je dealer en dan wordt dit zonder discussie hersteld.
spoorman

Bericht door spoorman »

Ik heb begin dit jaar bij B&M motors te temse een R1200RT gekocht wel tweedehands van het jaar 2005,kreeg 1 jaar garantie loopt dus nog tot eind Februari 2007,had ook problemen met de gelbaterij en heb een mailtje gestuurd naar de zaakvoerder om te vragen dat de baterij onder garantie viel en kreeg als antwoord:baterij valt onder slijtage onderdelen zoals bv lampen enz...en valt dus niet onder garantie :cry: :cry:
®win
Contacteer:

Bericht door ®win »

spoorman schreef:Ik heb begin dit jaar bij B&M motors te temse een R1200RT gekocht wel tweedehands van het jaar 2005,kreeg 1 jaar garantie loopt dus nog tot eind Februari 2007,had ook problemen met de gelbaterij en heb een mailtje gestuurd naar de zaakvoerder om te vragen dat de baterij onder garantie viel en kreeg als antwoord:baterij valt onder slijtage onderdelen zoals bv lampen enz...en valt dus niet onder garantie :cry: :cry:
Bij 2e hands motoren ligt dat sowieso wat moeilijker, want hoe is de 1e eigenaar met de motor omgesprongen?

Bij een nieuw geleverde motor, die nog geen jaar oud is mag garantie geen problemen opleveren. Alhoewel een slijtageonderdeel mag je daar toch een bepaalde kwaliteit / levensduur van verwachten. Ligt deze met ¾ jaar daar beduidend onder, dan zou ik niet met minder dan 100% garantie genoegen nemen.
Groet,
Erwin

CAT

Bericht door CAT »

Bij mijne Duc net hetzelfde probleem gehad bij gewone batterij. Na enkele weken al kapot. Vervangen onder garantie. Gewoon terug naar de dealer ook al is hij tweedehands gekocht bij een dealer. Je moet minstens een half jaar garantie hebben en die batterij valt daar zeker onder. :wink:
Epica rocks my world
-Wim-

Bericht door -Wim- »

spoorman schreef:Ik heb begin dit jaar bij B&M motors te temse een R1200RT gekocht wel tweedehands van het jaar 2005,kreeg 1 jaar garantie loopt dus nog tot eind Februari 2007,had ook problemen met de gelbaterij en heb een mailtje gestuurd naar de zaakvoerder om te vragen dat de baterij onder garantie viel en kreeg als antwoord:baterij valt onder slijtage onderdelen zoals bv lampen enz...en valt dus niet onder garantie :cry: :cry:
Geen genoegen mee nemen. Een accu is geen slijtagegevoelig onderdeel zoals een koppeling of remblokken. Op tafel kloppen en een nieuwe vragen.
K1200LT -> K1200GT -> F650 GS + R1200 GSa -> Honda GL1800L + KTM 990R -> K1600GTL -> R1200GSa LC
Danny

Bericht door Danny »

toch maar een Hawker batterij kopen ipv de prul door BMW geplaatst, de mijne is aan haar 7 de jaar bezig... 8)
®win
Contacteer:

Bericht door ®win »

-Wim- schreef:Geen genoegen mee nemen. Een accu is geen slijtagegevoelig onderdeel zoals een koppeling of remblokken. Op tafel kloppen en een nieuwe vragen.
Wim, een accu is geen slijtageonderdeel in de zin van remblokken / koppeling / banden enz. maar een accu heeft wel een beperkte levensduur, welke niet vergelijkbaar is met die van de motorfiets. Vaak wordt deze bij 2e hands ook uitgesloten van garantie. Daartegenover staat dat je wel degelijk een minimale levensduur van 2 jaar moet kunnen verwachten.
Groet,
Erwin

®win
Contacteer:

Bericht door ®win »

Danny schreef:toch maar een Hawker batterij kopen ipv de prul door BMW geplaatst, de mijne is aan haar 7 de jaar bezig... 8)
De gelbatterijen van BMW zijn niet slecht. De kwaliteit is vergelijkbaar met die van de Odyssee PC680 (ook een van de betere gelaccu's). Echter, soms zit er een maandagochtendexemplaar (3x woordwaarde!! ;) ) tussen.
Groet,
Erwin

Danny

Bericht door Danny »

:wink: :wink:
-Wim-

Bericht door -Wim- »

®win schreef:
-Wim- schreef:Geen genoegen mee nemen. Een accu is geen slijtagegevoelig onderdeel zoals een koppeling of remblokken. Op tafel kloppen en een nieuwe vragen.
Wim, een accu is geen slijtageonderdeel in de zin van remblokken / koppeling / banden enz. maar een accu heeft wel een beperkte levensduur, welke niet vergelijkbaar is met die van de motorfiets. Vaak wordt deze bij 2e hands ook uitgesloten van garantie. Daartegenover staat dat je wel degelijk een minimale levensduur van 2 jaar moet kunnen verwachten.
Als het niet expliciet in zijn verkoopscontract staat is die batterij nog in garantie. Ook als die kerel een klein beetje commercieel is ingesteld vervangt hij ze onder garantie.
K1200LT -> K1200GT -> F650 GS + R1200 GSa -> Honda GL1800L + KTM 990R -> K1600GTL -> R1200GSa LC
Hans

Bericht door Hans »

Danny schreef:toch maar een Hawker batterij kopen ipv de prul door BMW geplaatst, de mijne is aan haar 7 de jaar bezig... 8)
Danny, kunt ge mij daar een adreske of een verkoper van geven ?

mvg
Hans
Afbeelding
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

garantie-voorbeeld... dit keer niet met de auto.. dus met de motor moet het ook kunnen als ze willen.

Landrover gekocht (2dhands) bij merkdealer in Roeselare in augustus 05.
Auto was 4 jaar oud met 112000km op de teller.

=> vorige maand gratis de cd-lader vervangen IN GARANTIE
=> deze maand gratis batterij vervangen IN GARANTIE

van service gesproken!!!
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
terrano

Bericht door terrano »

Ben bij de dealer geweest, 3 januari machientje binnenbrengen voor zijn 10.000km onderhoud en batterij wordt nagezien...
wordt vervolgd ...

alvast bedankt voor de reactie's
heb een R1200RT, mijn eerste BMW
Danny

Bericht door Danny »

http://www.accucentrale.com/

127€ voor een batterij ideaal voor je boxer :wink:
dirkske

Bericht door dirkske »

Danny schreef:http://www.accucentrale.com/

127€ voor een batterij ideaal voor je boxer :wink:
Accu Centrale Merksem is te mijden, batterijen zijn daar wel goedkoop maar hebben slechts 1 jaar waarborg, en als er iets gebeurd na 1 jaar en een paar dagen (geen maand hoor) ligt de schuld altijd bij U, zelfs zonder te zien wat en hoe. :evil:

Mijn batterij is gewoonweg ontploft (ook gel hoor, gelukkig) dit tijdens het starten, maar zelfs een brief naar het ministerie (Freya had toch ... eh dus ...) het enige resultaat is vrij lijvig dossier met veel blabla en een lijst van adressen van advokaten.
Het gebeurde in een tankstation na een tankbeurd, ze had misschien beter heel dat tankstation en mij erbij uiteraard laten exploderen, eens zien hoe men dan zou gereageerd hebben.
M.a.w. die wet is veel lawaai en mooi maar in werkelijkheid een hele grote NUL.

Dus Merksem ??? ik zou maar eens heel goed nadenken !!!
CAT

Bericht door CAT »

JH. schreef:garantie-voorbeeld... dit keer niet met de auto.. dus met de motor moet het ook kunnen als ze willen.

Landrover gekocht (2dhands) bij merkdealer in Roeselare in augustus 05.
Auto was 4 jaar oud met 112000km op de teller.

=> vorige maand gratis de cd-lader vervangen IN GARANTIE
=> deze maand gratis batterij vervangen IN GARANTIE

van service gesproken!!!
Wat heb je gekocht? Wij rijden al een 4 tal jaar met een Defender. De max. Nog nooit zoveel plezier en rijgenot aan een auto beleeft. Back to basics.
Epica rocks my world
Fox30

Bericht door Fox30 »

dirkske schreef:Accu Centrale Merksem is te mijden, batterijen zijn daar wel goedkoop maar hebben slechts 1 jaar waarborg, en als er iets gebeurd na 1 jaar en een paar dagen (geen maand hoor) ligt de schuld altijd bij U, zelfs zonder te zien wat en hoe. :evil:
Dus Merksem ??? ik zou maar eens heel goed nadenken !!!
Kan misschien juist zijn voor moto batterijen, maar ik ben er al meermaals goed gesteld geweest voor autobatterijen. Goedkoop, en de batterijen zijn steeds meegegaan tot bij de volgende eigenaar van de auto.
Voor mijn Audi 80, Porsche 911, en de druppellader die nu al ca 12 jaar dienst doet. Eerst voor de P911 en nu voor de 1150RT.
Ik ga dus voor mijn volgende batterij zeker naar Accucentrale in Merksem!!
Een tevreden klant
w

Bericht door w »

Gisteren eindelijk nog eens kunnen rijden, na 4 maanden stilstand.
Gel-batterij, geen optimate aangehangen, onverwarmde losstaande garage....startte v/d eerste keer...
Dus er zitten ook goede exemplaren bij.
Ze is wel heeeeel dikwijls plat geweest als ik de radio had laten aanstaan of als ik het frontje v/d radio laat zitten,want dat verbruikt blijkbaar ook.
Danny

Bericht door Danny »

ACA geeft geen garantie op een Hawker maar Hawker geeft die zelf dus ... :roll: zij verkopen slechts door... 't is niet omdat één iemand een kapotte batterij had dat het een kutwinkel is, ik heb er errrg goeie ervaringen :wink:
dirkske

Bericht door dirkske »

Danny schreef:ACA geeft geen garantie op een Hawker maar Hawker geeft die zelf dus ... :roll: zij verkopen slechts door... 't is niet omdat één iemand een kapotte batterij had dat het een kutwinkel is, ik heb er errrg goeie ervaringen :wink:
Eens zien hoe blij je daar zal mee zijn als het geen gel batterij is en jezelf en je moto onder het batterijzuur zit.
Batterijen die ontploffen terwijl ze niet geladen worden en met constructiefouten zitten horen niet verkocht te worden punt.
Een leverancier die waarborgregels aan zijn laars lapt omdat hij toch sterker is dan jan modaal is voor mij meer dan voldoende.
Het woord "kutwinkel" heb ik nergens aangehaald.
Voor de rest ieder zijn idee daarover hoor, ik merkte enkel maar op.
Danny

Bericht door Danny »

't gaat niet over 't woord kutwinkel en dat de batterij onplofte is een ander gegeven maar dat er geen onderhandelen mogelijk is met de winkel lijkt me overdreven althans dat zijn niet mijn bevindingen ermee...
Batterijen kunnen exploderen maar daarover praten met de fabrikant lijkt me raadzamer... hoedanook één onplofte batterij maakt van een winkel geen te mijden zaak (vind ik he) :wink:
Plaats reactie