Motor Wassen Of Lekker Vies Laten In Winter?

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

George Michael

Motor Wassen Of Lekker Vies Laten In Winter?

Bericht door George Michael »

:?: Wat doen jullie in de winter, als je dit winter mag noemen, bij ons was het gistreren 13 graden! Mijn velgen zijn nu al lekker zwart. Laten jullie het zo en pas in het voorjaar poetsen. Bescherm je zo de velgen een beetje tegen pekel/zout? Als het ooit gaat vriezen tenminste.

Afbeelding
Honda PC800 / Honda Deauville / BMW R1150RT . . . What next: BMW R1200RT? / BMW R1200GSA? / Landrover Defender / Saab 9-3 Cabrio?
®win
Contacteer:

Bericht door ®win »

Dit vuil geeft geen bescherming tegen pekel / corrosie, omdat dit juist het zout en vocht vasthoudt. Het is in feite dus alleen corrosiebevorderend.

Wil je de motor goed beschermen en toch doorrijden, dan zul je een afscherming voor vuil/zout en vocht moeten hebben (bv. Superwax van Tectyl of S100 Totaalbeschermer. Deze goedjes vormen een laagje op de ingespoten delen (m.n. blank metaal is nodig). WD40, siliconenspray, e.d. geven bij nat weer onvoldoende bescherming omdat dit wegspoelt.
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕ᘔƖᴚ + ᘔƖ0ᘔ ⊥ᴚ00ᘔƖᴚ
swiebertje

Bericht door swiebertje »

lekker binnen laten staan gelukkig heb ik hem niet nodig voor mijn werkverkeer en als ik dit nu al zie ga ik al een heel klein beetje huilen van binnen. dus veel succes met poetsen in het voorjaar!

poets ze swiebertje
George Michael

:D Wees maar gerust hoor Swiebertje. Na het poetsen ziet het achterwiel er uit als volgt:
(is een foto van vorig voorjaar)

Afbeelding
Honda PC800 / Honda Deauville / BMW R1150RT . . . What next: BMW R1200RT? / BMW R1200GSA? / Landrover Defender / Saab 9-3 Cabrio?
swiebertje

Bericht door swiebertje »

kijk dat doet mijn hart nou weer goed!!!

grrrrrtjs swiebertje
Dwars

Re: Motor Wassen Of Lekker Vies Laten In Winter?

Bericht door Dwars »

MRKlomp schreef::?: Wat doen jullie in de winter, als je dit winter mag noemen, bij ons was het gistreren 13 graden! Mijn velgen zijn nu al lekker zwart. Laten jullie het zo en pas in het voorjaar poetsen. Bescherm je zo de velgen een beetje tegen pekel/zout? Als het ooit gaat vriezen tenminste.

Afbeelding
mijn GsA ziet er ook zo smerig uit :lol: :wink: en dat blijft ook zo: tis toch geen bling-bling brommert. poetsen doe ik 2x per jaar als ik me heel erg verveel :lol: en dat komt zelden voor: ik houd wel me remklauwen en blokken goed proper/gangbaar en de koplamp kuis ik af toe :wink:
I am not a complete idiot, some parts are missing
daddy

Re: Motor Wassen Of Lekker Vies Laten In Winter?

Bericht door daddy »

Ja, poetsen hoort er nu eenmaal bij als je dagdagelijks de bike uit de garage haalt.
Nu, je kunt poetsen en poetsen.
Persoonlijk neem ik 2 keer per jaar de motor serieus onder handen.
Ene keer net voor de winterperiode en een keer net na de winter.
Dan is het echt poetsen.
De andere keren is het poetsen zodat het meeste vuil van de onderdelen is verwijderd en inderdaad,
Voor de winter behandel ik mijnen bike met siliconenspray en andere zodat er toch een beschermlaagje op de onderdelen ligt.
Af en toe eens een uurtje of 2 vrijmaken en de bike blijft er goed uitzien.
Vergeet één ding niet, die dingen zijn gemaakt om te bollen en niet om nu en dan eens uit te halen en terug te kuisen.
GENIETEN IS DE BOODSCHAP, ZELFS IS HET MAAR OM NAAR JE WERK TE RIJDEN.
-Wim-

Bericht door -Wim- »

Doorgaans wordt mijn GT elke week onder handen genomen. Uitzonderlijk om de twee weken. In de winter, als er zout gestrooid is, elke keer ik gereden heb.
K1200LT -> K1200GT -> F650 GS + R1200 GSa -> Honda GL1800L + KTM 990R -> K1600GTL -> R1200GSa LC
Yves
Contacteer:

Bericht door Yves »

-Wim- schreef:Doorgaans wordt mijn GT elke week onder handen genomen. Uitzonderlijk om de twee weken. In de winter, als er zout gestrooid is, elke keer ik gereden heb.
Niets anders dan bewondering, maar indien je een doorrijder bent, en ze beginnen te strooien vanaf volgende week tot een stuk in 2007. Ga je dan elke dag je motor onder handen nemen ??? Na een lange dag werken zie ik dat eerlijk gezegd niet zo zitten hoor.
Relax

Bericht door Relax »

Normaal was ik 'm twee keer per jaar. Dit jaar maar één keer. De tweede keer ben ik het vergeten.
I respect your opinion. But I don't give shit.
RBee

Bericht door RBee »

Je hebt nog een 14 tal dagen. :idea: :)
R 1250 GSA

Foto's: http://RBee.SmugMug.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Relax

Bericht door Relax »

Geen tijd. Moet rijden.
I respect your opinion. But I don't give shit.
Kris adv

Bericht door Kris adv »

Afbeelding

Afbeelding

Hoe doen jullie dat iegenlijk?
Om eerlijk te zijn, ik geloof niet in zulk resultaat na het behandelen met een borstel en een vod.
George Michael

Gewoon met een spons en een afwasborstel. Met de borstel kom je op de kleine plekjes. En niet vergeten door de knieen :lol:
frederik

Bericht door frederik »

Kris RT schreef:Afbeelding

Afbeelding

Hoe doen jullie dat iegenlijk?
Om eerlijk te zijn, ik geloof niet in zulk resultaat na het behandelen met een borstel en een vod.
de vraag is, welk plaatje was er het eerst :wink:
@Mathé

Bericht door @Mathé »

de vraag is, welk plaatje was er het eerst :wink:
.....IK denk ... het 'plaatje' :lol:

B.t.w.: Ik ga voor niet rijden, zodra er pekel op de weg ligt; m.a.w. Ik heb tot nu toe nog steeds kunnen rijden :)

Gr. Mathé
BMW K75 1988 / Yamaha XT660R 2009 / Suzuki X7 GT250 1978 ..... hond(je) heet 'Beemer'.
zombie

Bericht door zombie »

hallo ik ben nieuw op dit forum
Mijn naam is Eric en ben woonachtig te Gistel.
Ik ben al zo'n 30 jaar een doorrijder met een 15000 km per jaar.
De R1100RT mijn derde BMW.(R75/5 K75 R1100RT)
Alle aluminium delen (velgen;zijpanelen) smeer ik in met vaseline en laat dit de volledige winter gerust.
Er vormt zich dan een vuile laag op de vettige vaseline die eigenlijk een zeer goede bescherming is tegen zout aanslag.
De vaseline verwarm ik zodat ie goed kan aangebracht worden met een borstel.Daarna even met een brandertje snel over de laag zodat het goed open vloeit.
Na de winter verwijderen met ontvettter en de boel is weer als nieuw.
Nog een tip verwijder de remblokken want als er daar wat vettigheid op komt kan je de gevolgen al raden.
De rest van je motor kan je gewoon regelmatig wassen maar aan de aluminium delen raak je niet ,gewoon vuil laten.
Ik hoop dat dit enkele mensen overtuigd heb.

:mrgreen: :arrow: :idea: :idea: :idea:
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

zombie

hoi zombie
wreed wel gekomen hier op het forum
als doorrijder is dit wel een tip die erg nuttig kan zijn

welk soort vasseline gebruikje
zuurvrije of andere :?:
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Kris adv

Bericht door Kris adv »

zombie schreef:hallo ik ben nieuw op dit forum
Mijn naam is Eric en ben woonachtig te Gistel.
Hey zombie,

Nog eens wel gekomen op dit forum.

Ken je nog wel van vroeger in de Tingel Tangel, en we zijn nog samen met Katte en Kurt gaan paardrijden naar de Hacienda in Oostduinkerke.

Groeten van Kris en Alexandra :wink:
-Wim-

Bericht door -Wim- »

Yves schreef:
-Wim- schreef:Doorgaans wordt mijn GT elke week onder handen genomen. Uitzonderlijk om de twee weken. In de winter, als er zout gestrooid is, elke keer ik gereden heb.
Niets anders dan bewondering, maar indien je een doorrijder bent, en ze beginnen te strooien vanaf volgende week tot een stuk in 2007. Ga je dan elke dag je motor onder handen nemen ??? Na een lange dag werken zie ik dat eerlijk gezegd niet zo zitten hoor.
Doorgaans spuit ik daar een allesreiniger op en laat dat even inweken, daarna spijt ik de boel af met de hogedruklans ( naar niet te dicht hé ).

Drogen mag ie in de garage, of ik blaas hem droog met een bladblazer ( gaat vrij snel )
K1200LT -> K1200GT -> F650 GS + R1200 GSa -> Honda GL1800L + KTM 990R -> K1600GTL -> R1200GSa LC
JüRgen
Moderator
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

Ik heb de befaamde speciale reiniger van Cxxxxxl in het groot gekocht (37 liter bus)
Ik doseer 1/10 in een tuinsproeier.
Ik spuit de motor eerst nat, daarna insproeien met de opgelengde versie, 5 minuutjes laten inwerken, indien nodig hier en daar even "frotten" met een radiatorborstel en afspoelen.
Diegenen die me kennen weten dat m'n motor na een beurt er altijd uitziet alsof ie van de showroom komt...

Je kan eventueel de zeep bij me verkrijgen, ik verdeel ze wel in deeltjes als je wil.

Enige tip => niet laten opdrogen in de zon, want anders krijg je vlekken.
Daarna ga ik er over met een microvezeldoek, en alles is perfect.
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
zombie

Bericht door zombie »

IRON GONZO schreef:
zombie

hoi zombie
wreed wel gekomen hier op het forum
als doorrijder is dit wel een tip die erg nuttig kan zijn

welk soort vasseline gebruikje
zuurvrije of andere :?:
Vaseline voor huishoudelijk gebruik (zuur vrij dus) te verkrijgen in warenhuizen of den apotheker.Met 2 potjes van 250ml kom je gerust toe.
Kost bijna niets.
Rudi T

Bericht door Rudi T »

Jurgen,

zo'n 37L bus, is dat veel goedkoper dan met de "normale" busjes?
en waar koop je die?

groeten,

Rudi
JüRgen
Moderator
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

Rudi,

Ik heb die via de dealer gekocht, en het komt idd veel goedkoper uit. Twee redenen : het is geconcentreerd en door het volume is het interessant.

Je maakt er tenslotte 370 liter van ! :wink:
Ik wil gerust iedereen ermee helpen en litertjes afvullen hoor... Oneshark en Stoffel hebben ze ook al uitgetest 8)
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
GSfili

Bericht door GSfili »

Ik heb mij dit weekend een hogedrukreiniger gekocht. Niet dat je de motor er blinkend mee krijgt maar het meeste zout gaat er toch wel af. Ik heb dit gedaan nadat bij het laatste onderhoud de mechaniciens bij de dealer de motor zelf hadden afgespoten wegens "schandalig vuil", maar ja als je elke dag doorrijdt zou je gerust iedere zaterdag een uur of 4 kunnen kuisen. Ik heb gelukkig veel beters te doen.

p.s. neen ik spuit niet met hoge druk op lagers e.d. en ook niet van al te dicht.
GS1150 Blauw. 13-08-05 ---> 58K
Lid BMW mc Vl
Plaats reactie