Accu plat

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Guustaaf

Accu plat

Bericht door Guustaaf »

Hallo iedereen,

Na 2 maanden van niet rijden :oops:
is de accu van mijn r1100s te leeg om op te starten.
Is er een deftige methode om hem opnieuw a/d gang te krijgen zonder hem helemaal te moeten demonteren om aan de accu te komen.
Graag zou ik wat gebruikers tips willen zien om dit in de toekomst voor te zijn.

M.vr.gr Guus
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

Welkom op het forum Guustaaf.

uW eerste post is meteen al raak! Een probleem dus.

Op de een of andere manier zal je toch moeten proberen bij je batterij te komen... dus wat "tupperware" slopen zal er toch aan te pas komen.

Ben je van plan om nu regelmatig te rijden, dan een nieuwe batterij plaatsen... Begin je maar te rijden in het voorjaar, laat hem dan nog een paar maand staan in dergelijke toestand en stop dan pas een nieuwe.

http://forum.bmw-mc-vl.be/phpBB/viewtop ... =accu+plat hier alvast wat leesvoer.

http://forum.bmw-mc-vl.be/phpBB/viewtopic.php?t=1156 en hier wat over startkabels, specifiek op de r1100s... (wordt blijkbaar afgeraden....)
Laatst gewijzigd door JH. op 26 dec 2006, 12:00, 1 keer totaal gewijzigd.
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
Dwars

Bericht door Dwars »

ne "Optimate" eraan hangen voorkomt veel ellende :wink:

Afbeelding
I am not a complete idiot, some parts are missing
Geert B

Bericht door Geert B »

Ik heb ergens eens gelezen dat je hem zou kunnen starten met startkabels via de startmotor. Plastieken kap afnemen van de startmotor, en daarop de startkabels bevestigen ...
Werner Von C.
Contacteer:

Bericht door Werner Von C. »

Gustaaf, ne Optimate kost amper €49, een mooi kerstcadeau dat je deze ellende naar de toekomst toe besparen kan... :idea:
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
@Mathé

Bericht door @Mathé »

Is een accu éénmaal 'diep-ontladen' (leeg) tot beneden ca. 9,5 volt .... dan kan je wel aanemen dat hij 'overleden' is. Een kans van 9 op 10 dat je zo'n accu niet meer gereanimeerd krijgt :?

Dus eigenlijk na een stilstand van zo'n 2 weken (zéker in de winter) maar rap aan de druppellader .... of een lekker stuk gaan toeren natuurlijk. Heb gisteren zelf voor deze laatste optie gekozen, want mijn accu ging ook al 'gevaarlijk' achteruit. Nu, na een rit van zo'n 60 á 70 km. zit hij weer oké :wink:
En lekker dat het weer was om eventjes te rijden; heerlijk :lol:

Kerst-groet,
Mathé
BMW K75 1988 / Yamaha XT660R 2009 / Suzuki X7 GT250 1978 ..... hond(je) heet 'Beemer'.
GSven

Bericht door GSven »

De druppellader of regelmatiger rijden werd reeds gezegd.
Je probleem snel oplossen : startkabels gebruiken. Massa ergens aan het blok en de positieve pool trachten te bereiken met een schroevedraaier. Wel opletten dat je niet de bibber hebt.
GSven Afbeelding
ex-C1, ex-Dylan, ex-Deauville 650, ex-R1150GS : +/- 50K of fun Now on 12RT
lid BMW MC VL

Dit profiel wordt niet meer gebruikt. Om me te mailen, zoek naar Sven 12RT
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

Dwars schreef:ne "Optimate" eraan hangen voorkomt veel ellende :wink:

Afbeelding
de ideale oplossing is hier gegeven

ps: hangt de mijne nu ook aan :cry:
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

yep... de mijne zit ook met de stekker in zijn gat.

Hij rijdt wel praktisch elke dag..; maar met die koude ist toch beter om hem van een extra energieboost te voorzien...
Afbeelding
Guustaaf

Accu plat

Bericht door Guustaaf »

Bedankt iedereen voor de reacties.

Het zal inderdaad ene optimate gaan worden.
Zal zien waar die hier in de buurt te verkrijgen is, dan maar afwachten of ie nog levensvatbaar is.
Is er iemand met een leuk id om een definitieve aansluiting te maken aan de motor?

M.vr.gr Guustaaf
GSven

Re: Accu plat

Bericht door GSven »

Guustaaf schreef: Is er iemand met een leuk id om een definitieve aansluiting te maken aan de motor?
Heb je een stopcontact aan de startmotor? Dan hoef je niet verder te zoeken. Optimate levert in optie een mannelijke plug, geschikt voor grote en kleine (zoals bmw) contact.
GSven Afbeelding
lid BMW MC VL

Dwars

Bericht door Dwars »

mijne GSA, hangt dag en nacht aan de optimate als ik niet met de moto rij: zomer en winter. zo is mijn accu in elk geval nooit de boosdoener moch ie niet willen starten. Als ik thuiskom, elke dag ook in de winter, gaat ie er gelijk op/aan. :wink:
I am not a complete idiot, some parts are missing
Guustaaf

Accu plat

Bericht door Guustaaf »

Hallo GSven,

Helaas kan ik geen stroomaansluiting daar ontdekken.
Zal dus anders moeten gaan.
Zou het mogelijk zijn daarvan een foto van te laten zien??

Bvd dank gr Guustaaf
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

Op het ogenblik dat de nieuwe batterij erin gaat... moet de tupperware eraf. Laat leggen, of leg zelf een voldoende dik kabeltje van de + en eentje van de - van de batterij tot op een gemakkelijk toegankelijke plaats.

Dat moet je maar de twee uiteinden van deze "kabeltjes" aansluiten (systeem van startkabels, dus met klemmen) op de batterijlader en je kan genieten van het gebruiksgemak.
Afbeelding
George Michael

Bericht door George Michael »

:D Hang alleen de Optimate in de winter zo nu en dan aan de motor. Ik rij het hele jaar door, maar bij vriestemperaturen voor de zekerheid aan het infuus. Je merkt toch dat hij na bijvoorbeeld 2/3 dagen buiten staan bij vriespunt moeizamer start. Hij start wel hoor! Nogmaals gewoon voor de zekerheid alleen in de winter :wink:
Honda PC800 / Honda Deauville / BMW R1150RT . . . What next: BMW R1200RT? / BMW R1200GSA? / Landrover Defender / Saab 9-3 Cabrio?
GSven

Bericht door GSven »

Zoals gezegd, met een stekker zou het het makkelijkst zijn.
Zoiets Afbeelding

je hebt dan een plug met kleine punt nodig, vaak wordt die met ring verkocht om bijv voor de auto te gebruiken
Afbeelding

De Optimate3 komt met een stuk om rechtstreeks aan de batterij te schroeven als je geen stekker hebt, ook krokodilklemmen zitten in de doos.
Het stuk heeft een rubberafsluiting zodat je geen schrik voor water/kortsluiting hoeft te hebben. (links op de foto)
Afbeelding

Hopelijk is alles duidelijk
GSven Afbeelding
lid BMW MC VL

Dennis

Bericht door Dennis »

Misschien nog een kleine tip bij al dat opladen van de batterijen. Kijk ook na of er nog genoeg gedistilleerd water in zit. Te weinig water haalt de capaciteit naar beneden en maakt je batterij vervolgens kapot.

Zo was ik maandag nog met een vriend onderweg. Geen probleem bij ons vertrek (de afgelopen maand werd de batterij immers genoeg geladen) maar nadat de moto een uurtje had stil gestaan bij dit vriesweer... kon hij zijn GS niet meer opstarten! :evil: We hebben dan maar de batterij eventjes uitgebouwd en zijn met één moto naar huis gereden. Thuis werd de batterij met een weinig gedistilleerd water bijgevuld, opnieuw opgeladen... en opnieuw ter plaatse kon de moto weer opgestart worden! Oorzaak: te weinig water in de cellen! Kwestie van er gewoon effe aan te denken! :wink:
Dennis Afbeelding

BMW R1200RT (rood)

...en bij sommigen gekend van de Pier Kloeffe rit :wink:
Bikie
Contacteer:

Bericht door Bikie »

Tenzij ge natuurlijk met gelbatterijen werkt!
R1100GS (1997) -> K1200LT (2007) -> ... LT=Love Train ...

"Beter één moto in de hand ...... dan geen hand !"
Guustaaf

Accu plat

Bericht door Guustaaf »

Hallo

Gaarne wil ik eenieder bedanken voor de reply en de raad.
Heb inmiddels een optimate besteld en zal het zeker zo gaan maken dat er een gemakkelijke aansluiting gaat komen.
Voor iedereen, bedankt en prettige dagen

Guustaaf
klimpie
Contacteer:

Bericht door klimpie »

[quote="GSven
Heb je een stopcontact aan de startmotor? Dan hoef je niet verder te zoeken. Optimate levert in optie een mannelijke plug, geschikt voor grote en kleine (zoals bmw) contact.[/quote]

Hoorde net vandaag van Motorrad Latem dat een R1200RT zich niet laat opladen via het stopcontact (sigarettenaansteker). Het CANBUSsysteem sluit dat na 15 minuten af, waardoor de batterij niet genoeg geladen wordt.

Dit is het eerste dat ik ervan hoor. Tot nog toe Optimate altijd via stopcontact aangesloten.
hold on to the rocks
R1200RT
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

dit klopt

je moet een speciale druppelader hebben wil je het doen via het stopcontactje
staat trouwens al ergens uitvoerig beschreven hier op het forum :wink:
beste is nog altijd rechtstreeks op de batterij :idea:
dan kan je gewone druppellader gebruiken

als je dus een gewone hebt laat u niet van de wijs maken en sluit hem gewoon aan rechtstreeks op de batterij
tip: je kan ook de kabeltjes van het stopcontactje rechtstreeks op de batterij aansluiten
1X werk en je bent voor altijd gezet met het originele stopcontactje :wink:
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
klimpie
Contacteer:

Bericht door klimpie »

IRON GONZO schreef:dit klopt

als je dus een gewone hebt laat u niet van de wijs maken en sluit hem gewoon aan rechtstreeks op de batterij
Bij deze dus gedaan... En weer wat bijgeleerd. Alarm begint ferm te loeien als je de batterij afkoppelt. :oops:
Anderzijds dat alarm heeft ook zijn voordelen... Nog eens praatje kunnen maken met de buren (bij deze zijn ze tevens ook bedankt om te reageren op een alarm :!: )
hold on to the rocks
R1200RT
GSven

Bericht door GSven »

Normaal kan je veilig (=zonder loeien) batterijen ontkoppelen als je kort ervoor het alarm hebt afgezet.
GSven Afbeelding
lid BMW MC VL

Mike Spike

Bericht door Mike Spike »

Ik vind hierop mijnen rt 1150 de volgende stekker ,welke rechtstreeks aangesloten is op mijn batterij.

Afbeelding

Deze stekker bevind zich los naast de 12V aanluitingen.Heb het er even achteruitgehaald voor de foto.Zou dit van een batterijlader geweest zijn ? Iemand een idee waarvoor dit gediend heeft of nog kan dienen ?
Triker

Bericht door Triker »

Mike Spike schreef:Ik vind hierop mijnen rt 1150 de volgende stekker ,welke rechtstreeks aangesloten is op mijn batterij.

Afbeelding

Deze stekker bevind zich los naast de 12V aanluitingen.Heb het er even achteruitgehaald voor de foto.Zou dit van een batterijlader geweest zijn ? Iemand een idee waarvoor dit gediend heeft of nog kan dienen ?
de aansluiting van mijn druppellader ziet er exact hetzelfde uit, dus je kan er zeker van zijn
Plaats reactie