gs in vuur en vlam
Moderator: GVN
-
Peter B Boomerang
gs in vuur en vlam
Hallo GS vrienden,
lang niets meer van me laten horen, en toch moet ik nu wel.
Heeft iemand onder jullie ervaring wat betreft beveiliging tegen oververhitting bij stationair draaien van de GS?
Was dit weekend (5/2/05) effe op 'verlof' te Tenneville in de Ardennen.
Wilde effe naar de winkel, start motor met choke, laat hem draaien met de intentie me ondertussen aan te kleden. Wat blijkt? Zie de foto's op de HP server.
http://www.hpphoto.com/servlet/com.hp.H ... d=24494748
Niet bepaald leuk. Da's het minste wat je kan zeggen!
4 auto brandblus apparaten, en 2 grote blussers hebben uiteindelijk de brand kunnen doven.
Morgen staat het stuk schroot bij de dealer. Benieuwd wat diens uitleg zal zijn.
Het kàn, toch niet dat er niet de minste beveiliging (stroom en - benzine onderbreking) is voorzien op de GS tegen eventuele oververhiiting waardoor gevolgen als deze kunnen.
Als dat zo is, dan nooit geen boxer meer! Weet dat dit na 3 boxers (80-PD en 1150) en 2 K's (75-1100) dan ook mijn laatste Duitse zogezegde kwaliteits motor was.
Never again!
Shame on you, bm double u...
Ik hou jullie verder op de hoogte na dus mijn dealer te hebben gesproken.
Weze gewaarschuwd,
Peter "B" Boomerang
Leuven België
Was dit weekend (5/2/05) effe op 'verlof' te Tenneville in de Ardennen.
Wilde effe naar de winkel, start motor met choke, laat hem draaien met de intentie me ondertussen aan te kleden. Wat blijkt? Zie de foto's op de HP server.
http://www.hpphoto.com/servlet/com.hp.H ... d=24494748
Niet bepaald leuk. Da's het minste wat je kan zeggen!
4 auto brandblus apparaten, en 2 grote blussers hebben uiteindelijk de brand kunnen doven.
Morgen staat het stuk schroot bij de dealer. Benieuwd wat diens uitleg zal zijn.
Het kàn, toch niet dat er niet de minste beveiliging (stroom en - benzine onderbreking) is voorzien op de GS tegen eventuele oververhiiting waardoor gevolgen als deze kunnen.
Als dat zo is, dan nooit geen boxer meer! Weet dat dit na 3 boxers (80-PD en 1150) en 2 K's (75-1100) dan ook mijn laatste Duitse zogezegde kwaliteits motor was.
Never again!
Shame on you, bm double u...
Ik hou jullie verder op de hoogte na dus mijn dealer te hebben gesproken.
Weze gewaarschuwd,
Peter "B" Boomerang
Leuven België
Het staat in mijn handleiding (R1150R) duidelijk vermeld dat je de motor niet stationair mag laten warmdraaien. Na het starten zou je onmiddelijk moeten wegrijden. Het is een tenslotte luchtgekoelde motor en het kan leiden tot oververhitting.
Een magere troost maar ik vind het zeer jammer van je motor
Dit is wel het ergste wat een motard kan overkomen .
Nu moet ik zeggen dat ik ooit mijn uitlaatbochten van mijn toenmalige R1100RT roodgloeiend heb weten staan .
Ik had mijn Rtke gestart en met choke laten draaien .
Buitentemperatuur -6°;en geen zuchtje wind.
Ik terug naar binnen en na 5à10min terug naar de moto.
Ik was wel verschoten , zo blozen dat hij deed
Knalrode uitlaatbochten was de oorzaak van " te weinig koeling "
De uitlaatbochten koelen af door de rijwind .
was de uitleg van de daeler;
Sindsdien laat ik hem NOOIT meer warmdraaien .
PS in Tenneville heb ik nog familie wonen .
Nu moet ik zeggen dat ik ooit mijn uitlaatbochten van mijn toenmalige R1100RT roodgloeiend heb weten staan .
Ik had mijn Rtke gestart en met choke laten draaien .
Buitentemperatuur -6°;en geen zuchtje wind.
Ik terug naar binnen en na 5à10min terug naar de moto.
Ik was wel verschoten , zo blozen dat hij deed
Knalrode uitlaatbochten was de oorzaak van " te weinig koeling "
De uitlaatbochten koelen af door de rijwind .
was de uitleg van de daeler;
Sindsdien laat ik hem NOOIT meer warmdraaien .
PS in Tenneville heb ik nog familie wonen .
-
YOwan
Beste Peter B
Een ongeluk komt nooit alleen.
Ik hoop dat je al snel een andere tweewieler vindt want een motorcourier zonder motor is als een ruiter zonder paard.
Al het beste gewenst en hopelijk tot binnenkort. De jaarlijkse 'Boomerang-motorrit' (enig in zijn soort) gaat hopelijk toch nog door dit jaar?
Als je een 'steunevenement' zou organiseren laat maar iets weten.
Groetjes
Johan
Een ongeluk komt nooit alleen.
Ik hoop dat je al snel een andere tweewieler vindt want een motorcourier zonder motor is als een ruiter zonder paard.
Al het beste gewenst en hopelijk tot binnenkort. De jaarlijkse 'Boomerang-motorrit' (enig in zijn soort) gaat hopelijk toch nog door dit jaar?
Als je een 'steunevenement' zou organiseren laat maar iets weten.
Groetjes
Johan
(\__/)
(='.'=)
('')_('')
This is Bunny. Copy and paste bunny into your profile to help him gain world domination !!!!!
(='.'=)
('')_('')
This is Bunny. Copy and paste bunny into your profile to help him gain world domination !!!!!
-
JüRgen
- Moderator
- Contacteer:
Hetgeen ik in dit verhaal niet snap is dat bij een Boxermotor de uitlaatbochten zelfs al na 3 minuten roodgloeiend beginnen worden. Heeft men hier speciaal gekozen voor een dunnere metaalsoort of ???
Ik meen bij ervaring me te herinneren dat ik dit bij automotoren nooit heb gezien, zelfs niet bij spaghetti uitlaten. Wel als de motoren op hun top-toeren draaien. Dus, misschien ben ik compleet den bal aan het misslaan
, maar mijn verstand kan er niet bij waarom deze motoren hier dan wel zo'n probleem mee hebben. Dat de motor moet worden afgekoeld met lucht, zoveel is duidelijk, maar dit zou normaal ook nog geen uitleg mogen zijn. En een luchtgekoelde motor moet in theorie zelfs perfect te koelen zijn zonder een geforceerde koeling, misschien dan wel met iets grotere koelribben...
Ik weet nu dat ik het niet mag doen, door mijn leeswerk op verschillende forums en in mijn handleiding en de tips van de Clubmensen, maar het geeft me nog geen nuttige uitleg.
Peter, alleszinds, we voelen met je mee, en hopen dat de dealer een goed antwoord kan geven..
Ik meen bij ervaring me te herinneren dat ik dit bij automotoren nooit heb gezien, zelfs niet bij spaghetti uitlaten. Wel als de motoren op hun top-toeren draaien. Dus, misschien ben ik compleet den bal aan het misslaan
Ik weet nu dat ik het niet mag doen, door mijn leeswerk op verschillende forums en in mijn handleiding en de tips van de Clubmensen, maar het geeft me nog geen nuttige uitleg.
Peter, alleszinds, we voelen met je mee, en hopen dat de dealer een goed antwoord kan geven..
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum

-
Peter B Boomerang
-
Iron Gonzo
waarom heb je dit bericht 2X geplaatst
gs
r
forum topic???????????????????????????????????????????????????
gs
r
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
-
JüRgen
- Moderator
- Contacteer:
R1100RS schreef:waarom heb je dit bericht 2X geplaatst
gs
r
Misschien omdat een R ook een GS kan zijn.
@ Peter,
Had je een Touratech polyester tank van meerdere liters ? Ik denk maar luidop

-
Peter B Boomerang
Staat op zowel GS als R forum, omdat het uiteindelijk zowat dezelfde motor is hé...
Technische details van de uitrusting volgen morgen ofzo. Ik ga nu proberen die misérie effe uit mijn hoofd te zetten.
Foto's van de GS in betere tijden zie je ook op http://www.boomerangcourier.com
Groetjes en tot kortelings!
Peter "B"
Technische details van de uitrusting volgen morgen ofzo. Ik ga nu proberen die misérie effe uit mijn hoofd te zetten.
Foto's van de GS in betere tijden zie je ook op http://www.boomerangcourier.com
Groetjes en tot kortelings!
Peter "B"
-
Hubert NYS
Allereerst wil ik je mijn steun betuigen.
Ik vind dat er geen enkele bevredigende uitleg kan bestaan om het in brand vliegen van een draaiende motor te verantwoorden.
Als er ergens een defect was, waardoor er bezine lekte op hete motordelen of op de uitlaat, dan kan niemand daar iets aan doen.
Maar als er geen defect was, dan is zoiets ontoelaatbaar.
Ik laat mijn R1100Rs nooit warmdraaien. Ik vertrek er direct mee op een rustige manier, maar dat neemt niet weg dat ik het toch wel zeer gevaarlijk vind dat die zaken kunnen voorvallen.
Indien er geen aanwijsbaar defect was, is dit misschien iets om wat meer ruchtbaarheid aan te geven. (Ombudsman)
Nog veel sterkte.
Nasjke.
Ik vind dat er geen enkele bevredigende uitleg kan bestaan om het in brand vliegen van een draaiende motor te verantwoorden.
Als er ergens een defect was, waardoor er bezine lekte op hete motordelen of op de uitlaat, dan kan niemand daar iets aan doen.
Maar als er geen defect was, dan is zoiets ontoelaatbaar.
Ik laat mijn R1100Rs nooit warmdraaien. Ik vertrek er direct mee op een rustige manier, maar dat neemt niet weg dat ik het toch wel zeer gevaarlijk vind dat die zaken kunnen voorvallen.
Indien er geen aanwijsbaar defect was, is dit misschien iets om wat meer ruchtbaarheid aan te geven. (Ombudsman)
Nog veel sterkte.
Nasjke.
2002 R850R Zilver.
Meestal zijn de uitlaatbochten niet enkelwandig. Bij onze boxers is dit wel het geval waardoor je ze dus kan zien roodwordenJüRgen schreef:Hetgeen ik in dit verhaal niet snap is dat bij een Boxermotor de uitlaatbochten zelfs al na 3 minuten roodgloeiend beginnen worden. Heeft men hier speciaal gekozen voor een dunnere metaalsoort of ???![]()
Livin
K1300GT '09
BMW MC VL lid
Rijden en laten rijden!
K1300GT '09
BMW MC VL lid
Rijden en laten rijden!
Vooreerst ook mijn steun. 't is gewoon klote als dit je overkomt !!
Ik heb een domme vraag: zou een motor dan ook in brand kunnen vliegen als je in de file staat
In Strassbourg bij 40° C heb ik mijn motor eens moeten stil leggen omdat de temperatuurmeter naar het rood begon te gaan. Er was geen uitweg mogelijk en het verkeer zat zo goed als vast.
Ik heb een domme vraag: zou een motor dan ook in brand kunnen vliegen als je in de file staat
In Strassbourg bij 40° C heb ik mijn motor eens moeten stil leggen omdat de temperatuurmeter naar het rood begon te gaan. Er was geen uitweg mogelijk en het verkeer zat zo goed als vast.
R1150RT 2003 SP 2610
Lid van BMW Motor Club Vlaanderen
Een getrouwde man kan rustig zijn fouten vergeten; het is nergens voor nodig om ze met twee te blijven onthouden.
Lid van BMW Motor Club Vlaanderen
Een getrouwde man kan rustig zijn fouten vergeten; het is nergens voor nodig om ze met twee te blijven onthouden.
-
Peter B Boomerang
Da's dus één van de twijfels die ik heb bij dit voorval. Van Bmw verwachtte ik toch één of ander electronisch "alarm" om oververhitting te voorkomen. Uiteraard hebben we hier met een luchtgekoelde motor te maken, maar ik vind het straf.
Stel dat ik op punt sta te vertrekken met de motor in the middle of nowhere, ik start, stap op en krijg een fatale hartaanval.
Oké, ik lig daar zo dood als een pier, maar mijn motor staat wel te draaien hé! Wat dan? Je motor brandt simpelweg mee op...
Da's toch niet normaal he vrienden uit Beieren...
Peter "B"
Stel dat ik op punt sta te vertrekken met de motor in the middle of nowhere, ik start, stap op en krijg een fatale hartaanval.
Oké, ik lig daar zo dood als een pier, maar mijn motor staat wel te draaien hé! Wat dan? Je motor brandt simpelweg mee op...
Da's toch niet normaal he vrienden uit Beieren...
Peter "B"
-
Iron Gonzo
Ik heb dit voor gekregen op de E40 juist voor de ring van Brussel, toen wren ze daar aan het werk en je kon dus niet de pechstrook op. Door de versmalde wegen was laveren tussen de auto's ook niet mogelijk.Patrick V schreef:Vooreerst ook mijn steun. 't is gewoon klote als dit je overkomt !!
Ik heb een domme vraag: zou een motor dan ook in brand kunnen vliegen als je in de file staat![]()
![]()
motor stilgelegd tevoet met motor aan de hand eens nabij de afrit Asse motor terug gestart, afgereden, snelheid opbouwen en dan koppeling intrekken zodanig dat hij veel wind opneemt bij lage toeren.
na 10minutjes stond hij terug normaal op temperatuur.
mischien dat we de oliekoeler moeten voorzien van een kleine ventilator
dan zal dit probleem niet zo rap optreden denk ik.
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
TRIUMPH TROPHY SE
er zal wel eerder een toebehoren gefikt zijn dan iets in de buurt van de uitlaat... de bochten mogen roodgloeiend staan dan is er nog geen probleem...
met de handgas erop draait het blok al gauw 3000 omwentelingen en dan duurt het toch nog wel efkens eer alle 5 balkjes erop staan en de bochten errrrg rood worden, heb 't zonet met mijn GS geprobeerd en die moest 7 minuten draaien eer die bochten echt rooie schijn kregen en de motor had dan keurig zijn 5 balkjes(aan 2500 omw...)...
nergens geen lekkende leiding gehad of ergens extra bedrading getrokken voor één of ander attribuut??
met de handgas erop draait het blok al gauw 3000 omwentelingen en dan duurt het toch nog wel efkens eer alle 5 balkjes erop staan en de bochten errrrg rood worden, heb 't zonet met mijn GS geprobeerd en die moest 7 minuten draaien eer die bochten echt rooie schijn kregen en de motor had dan keurig zijn 5 balkjes(aan 2500 omw...)...
nergens geen lekkende leiding gehad of ergens extra bedrading getrokken voor één of ander attribuut??
-
JüRgen
- Moderator
- Contacteer:
Danny,
Vraagje.
1) Bij auto's nooit gezien, tenzij competitiemotoren aan 7000-8000rpm. Waarom hier wel, geeft de boxermotor dan zo'n erge warmteontwikkeling, ik dacht toch dat een 4-takt niet meer dan 800°C had bij uitkomen van de cilinder...
2) Ik heb wel al opgemerkt dat de boxermotor van nu (bijvoorbeeld op mijn Roadster) zijn blok waar de zuigers "schuiven" wel pover is qua ribben, dat dus iets kan verklaren omtrent koeling van de motoren van de politie, die volgens ik hoorde extra ventilatoren op de kuip hebben voor "rijwind" te maken ?
3) Ze baseren zich dus voor de koeling van het blok op de ribben aan de kleppen + de oilhead koeling van het kleppendeksel en cilinderwand.
Dus conclusie : ik heb een gevaarlijker type aangezien ik op m'n roadster geen olietemperatuurmeter heb, dus kan ik de zaak vastrijden, als ik op een warme dag in de file stilsta ?
Bij mijn weten : warmdraaien van een motor stationair bij een wagen raden ze af, niet om de warmteontwikkeling, maar gewoon voor de milieu-aspecten. Je draait op een rijker mengsel... Bij de motor doe ik het ook nooit, ik start met de "choke" en zet hem direct af na aanslaan, en dan rustig al rijdend warmdraaien.
Blijf ik nog steeds met m'n vraag zitten waarom die dingen zo warm draaien...
Tijdens mijn schooltijd hebben wij altijd geleerd dat een luchtgekoelde motor steeds in staat moet zijn, met zijn koelvinoppervlak de motor te koelen, zelfs bij temperaturen van 50°C. Als je een luchtgekoelde motor bouwt zoals de oudere 911 Porsche en de "kever", die die niet kan door de kleine oppervlakte van de koelvinnen, moet er een "aangeblazen" of "geforceerde" koeling worden voorzien, dus door een ventilator aangedreven door een v-riem. Of ben ik nu verkeerd 
Vraagje.
1) Bij auto's nooit gezien, tenzij competitiemotoren aan 7000-8000rpm. Waarom hier wel, geeft de boxermotor dan zo'n erge warmteontwikkeling, ik dacht toch dat een 4-takt niet meer dan 800°C had bij uitkomen van de cilinder...
2) Ik heb wel al opgemerkt dat de boxermotor van nu (bijvoorbeeld op mijn Roadster) zijn blok waar de zuigers "schuiven" wel pover is qua ribben, dat dus iets kan verklaren omtrent koeling van de motoren van de politie, die volgens ik hoorde extra ventilatoren op de kuip hebben voor "rijwind" te maken ?
3) Ze baseren zich dus voor de koeling van het blok op de ribben aan de kleppen + de oilhead koeling van het kleppendeksel en cilinderwand.
Dus conclusie : ik heb een gevaarlijker type aangezien ik op m'n roadster geen olietemperatuurmeter heb, dus kan ik de zaak vastrijden, als ik op een warme dag in de file stilsta ?
Bij mijn weten : warmdraaien van een motor stationair bij een wagen raden ze af, niet om de warmteontwikkeling, maar gewoon voor de milieu-aspecten. Je draait op een rijker mengsel... Bij de motor doe ik het ook nooit, ik start met de "choke" en zet hem direct af na aanslaan, en dan rustig al rijdend warmdraaien.
Blijf ik nog steeds met m'n vraag zitten waarom die dingen zo warm draaien...

Beste collega-motards,
Zalig zijn deze met een temperatuurmeter, ik als rockster rijder moet het zonder stellen.
En ik kan mij inbeelden dat een temperatuurmeter best handig kan zijn; ik herinner mij fragmenten uit een recent verleden waarbij ik in het stadsverkeer in Nice was beland bij 25 graden en gedurende een uur nauwelijks een gemiddelde van minder dan 10 per uur kon halen. De motor deed het prima zonder een enkele slag te missen maar naar de motortemperatuur had ik het raden.
Dus BMW, graag ook zo'n metertje op onze road-en rocksters...
Zalig zijn deze met een temperatuurmeter, ik als rockster rijder moet het zonder stellen.
En ik kan mij inbeelden dat een temperatuurmeter best handig kan zijn; ik herinner mij fragmenten uit een recent verleden waarbij ik in het stadsverkeer in Nice was beland bij 25 graden en gedurende een uur nauwelijks een gemiddelde van minder dan 10 per uur kon halen. De motor deed het prima zonder een enkele slag te missen maar naar de motortemperatuur had ik het raden.
Dus BMW, graag ook zo'n metertje op onze road-en rocksters...
-
WALTER GSAdventure
WARM LOPEN ?
Hoi,
ooit een boxer, op een zonnige dag en zeer warm, zeg maar heel warm, snelheidsmetingen weten doen. Na topsnelheden gereden te hebben machiene aan de kant en op relentir (vrijloop) laten verder draaien voor een vijftal minuten wat toch lang lijkt. Resultaat nihil. Motor maakte wat meer kabaal daar de olie waarschijnlijk flinterdun was geworden doch 's anderendaags geen probleem. Motor starte zoals altijd, geluid was normaal, niks aan de hand.
Om in brand te vliegen denk ik dat er een defect moet ontstaan in de bekabeling of in de benzineleidingen.
Een boxer is oersterk. Ik meen te weten dat het idee ontwikkeld was door de Duitsers om in de woestijn te kunnen rijden tijdens de oorlog.
MVG
ooit een boxer, op een zonnige dag en zeer warm, zeg maar heel warm, snelheidsmetingen weten doen. Na topsnelheden gereden te hebben machiene aan de kant en op relentir (vrijloop) laten verder draaien voor een vijftal minuten wat toch lang lijkt. Resultaat nihil. Motor maakte wat meer kabaal daar de olie waarschijnlijk flinterdun was geworden doch 's anderendaags geen probleem. Motor starte zoals altijd, geluid was normaal, niks aan de hand.
Om in brand te vliegen denk ik dat er een defect moet ontstaan in de bekabeling of in de benzineleidingen.
Een boxer is oersterk. Ik meen te weten dat het idee ontwikkeld was door de Duitsers om in de woestijn te kunnen rijden tijdens de oorlog.
MVG
BMW 1200 GSA, 1150 GSA, nu 1250 GSA VAN 2019
De ene is uiterst LINKS, de andere uiterst RECHTS, en ik zit er op, en laat ze werken.
De ene is uiterst LINKS, de andere uiterst RECHTS, en ik zit er op, en laat ze werken.
-
Peter B Boomerang
Inderdaad, op zich is een boxer motor oersterk. Dat weet ik uit jaren ervaring na een 80GS, een 100 PD-GS, en nu de 1150 GS. En ik ben er ook zeker van dat de oorzaak ligt bij het smelten van plastic en rubber van leidingen, die op die manier uiteraard beginnen te kortsluiten.
Ik weet maar al te goed dat de boxer het moet hebben van rijwind als koeling. Je mag hem dus niet 'te lang' stationair laten draaien. zodoende heb ik geen verhaal...
Wat me zeer stoort: stel: je start de motor om te vertrekken, je kruipt er op, en krijgt plots een hartaanval. Niemand in de buurt. Gevolg: rijder dood, motor brandt helemaal op. Eindresultaat: 2 verkoolde kadavers...
Dàt kan toch niet hé?
Geef mij maar opnieuw een K. Ooit een 75 en een 1100 versleten, die leken mij 'betrouwbaarder' met de vloeistofkoeling.
Enkel sterk wezen is mijn boodschap...Peter "B"
Ik weet maar al te goed dat de boxer het moet hebben van rijwind als koeling. Je mag hem dus niet 'te lang' stationair laten draaien. zodoende heb ik geen verhaal...
Wat me zeer stoort: stel: je start de motor om te vertrekken, je kruipt er op, en krijgt plots een hartaanval. Niemand in de buurt. Gevolg: rijder dood, motor brandt helemaal op. Eindresultaat: 2 verkoolde kadavers...
Dàt kan toch niet hé?
Geef mij maar opnieuw een K. Ooit een 75 en een 1100 versleten, die leken mij 'betrouwbaarder' met de vloeistofkoeling.
Enkel sterk wezen is mijn boodschap...Peter "B"
-
noppenrijder
Mijn K100RS viel in Corsica geregeld stil, bleek de tank (en de benzine) zo heet te worden door de hoge omgevingstemperatuur en de zware belasting bij relatief lage snelheid bij bergritten, dat de benzine begon te koken! Gevolg: benzinepomp zuigt damp ipv vloeistof en motor houdt het voor bekeken. Af en toe stoppen voor afkoeling en een drankje nuttigen was de enige oplossing (en koude benzine bijtanken).
Toen ik doorhad wat juist de oorzaak was, zat de schrik er ook danig in voor één of ander brandje! Ik wil maar zeggen: niet iedereen moet nu gaan denken dat zijn motor te pas en te onpas in de fik zal vliegen.
Toen ik doorhad wat juist de oorzaak was, zat de schrik er ook danig in voor één of ander brandje! Ik wil maar zeggen: niet iedereen moet nu gaan denken dat zijn motor te pas en te onpas in de fik zal vliegen.
Two valve or not two valve, that's tthe question !
(XL 500) - ( K 100 RS) - ( R 850 GS) - '05 R 1200 GS - '91 R 100 GS
(Garmin SP III) - (SP 2610) - Oregon 400T - Forerunner 310 XT - Montana 600
(XL 500) - ( K 100 RS) - ( R 850 GS) - '05 R 1200 GS - '91 R 100 GS
(Garmin SP III) - (SP 2610) - Oregon 400T - Forerunner 310 XT - Montana 600
toch wel straf.
Ik ben deze morgen aan het spelen geweest met mijn 'tobinators' terwijl ie op de choke stond warm te draaien en ik had na enkele minuten nog maar 1 streepje.
Deze zomer ook in stikhete files nooit richting rood gegaan, en tijdens het toch wel lange wachten voor de motorcycle parade dit jaar nooit iets gemerkt, nochthans een tijdje op ralenti staan draaien.
Zou toch niet mogen, hoewel BMW (slim,slim) duidelijk stelt in de manual dat je nooit de motor mag laten warm draaien, maken ze hun der goed van af, mocht het (zoals in jouw geval) voorkomen.
Ik ben deze morgen aan het spelen geweest met mijn 'tobinators' terwijl ie op de choke stond warm te draaien en ik had na enkele minuten nog maar 1 streepje.
Deze zomer ook in stikhete files nooit richting rood gegaan, en tijdens het toch wel lange wachten voor de motorcycle parade dit jaar nooit iets gemerkt, nochthans een tijdje op ralenti staan draaien.
Zou toch niet mogen, hoewel BMW (slim,slim) duidelijk stelt in de manual dat je nooit de motor mag laten warm draaien, maken ze hun der goed van af, mocht het (zoals in jouw geval) voorkomen.
-
Flat Twin Power
Volgens mij moet er toch ergens een defect geweest zijn. Onze politiemotoren moeten vrij regelmatig lang stilstaan terwijl de motor draait (bvb, verkeersregeling bij ongevallen. Motor moet blijven draaien omdat de flitslampen anders binnen de korste keren de batterijen leegtrekken).
Wij voeren ook veel begeleidingen uit aan zeer lage snelheid (10-20 km/h).
Het is al meermaals voorgevallen dat tijdens deze begeleidingen de temp. meter tegen het rood komt. We hebben echter nog nooit, met geen enkele motor, problemen gehad met oververhitting.
Wij voeren ook veel begeleidingen uit aan zeer lage snelheid (10-20 km/h).
Het is al meermaals voorgevallen dat tijdens deze begeleidingen de temp. meter tegen het rood komt. We hebben echter nog nooit, met geen enkele motor, problemen gehad met oververhitting.
Het zou mij sterk verwonderen dat de brand door dat warmdraaien veroorzaakt is. Volgens mij is er ook nog een ander defect voorgevallen. Lekkende benzine of kortsluiting misschien. Die motoren kunnen wel wat hitte verdragen. Ik zou denken dat de cylinders eerst zouden vastlopen vooraleer de boel begint te branden. Mijn K100 is ook es bijna uitgebrand en dat kwam door een kortsluiting ergens aan het stuur. De kabelboom was volledig verkoold, de bedieningsknoppen van de lichten en zo waren gesmolten. Vreemd genoeg was er geen enkele zekering gesprongen. Zoiets kan bij auto's ook voorvallen : een dashboardbrand bijvoorbeeld. t' Is wel flink balen natuurlijk.
b@RT, koning der velgen,
GS 1150 Adventure 2004
http://sites.google.com/site/motorreizenbc" onclick="window.open(this.href);return false;
"Born to be mild"
GS 1150 Adventure 2004
http://sites.google.com/site/motorreizenbc" onclick="window.open(this.href);return false;
"Born to be mild"