Filteren...

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

Zwerver
Contacteer:

Filteren...

Bericht door Zwerver »

Iemand op het Nederlandse gs-forum schreef: Vele belgische motorrijders hebben min of meer de gewoonte om gewoon tussen de wagens te blijven doorrijden, of ze nu stilstaan of 120km/u rijden. Dat wordt door de politie zelfs gedoogd !
Is jullie politie zoveel schappelijker als die bij ons noorderlingen :?: :!: (Noorderling klinkt trouwens gek wanneer je zuidelijker woont dan veel Vlamingen)
AfbeeldingGeert Hp2Adv en xtz660 in wording
demito
Contacteer:

Bericht door demito »

blijkbaar wel.
BMW 1150 GSA - KTM 640 Adventure - KTM 990 Adventure - Husqvarna 701 enduro
Afbeelding
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

als motorrijder ga je graag vlot vooruit
(het moet niet snel zijn wel vlot)
allee ik toch
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Zwerver
Contacteer:

Bericht door Zwerver »

Tijd om te verhuizen!
Stoffel
Contacteer:

Bericht door Stoffel »

Hebben menig landgenoten van jou reeds voorgedaan.

Stoffel
Afbeelding
Triker

Bericht door Triker »

Ik doe dit ook soms maar besef wel goed dat dit levensgevaarlijk is en er veel fatale accidenten gebeuren op deze manier. Bij slenterend verkeer heb je dan ook nog eens dat men geregeld een autodeur opent om de gekste redenen.
Ik heb wel de indruk tov vroeger dat de wagens meer opzij gaan om je door te laten, das dan toch iets possitief..
Zwerver
Contacteer:

Bericht door Zwerver »

Het gaat me niet zozeer om het filteren op zich; dat is hier oko al jarenlang gedoogd mits je het een beetje netjes houdt, dus wanneer het verkeer langzaam rijdt of stilstaat, en dan met een niet te groot snelheidsverschil ertussendoor.
Moet dat al een jaartje of wat regelmatig doen op de route Oud Valkenburg - Tilburg...

Waar het me om gaat is het filteren met relatief hoge snelheden van de rest van het verkeer. Rijden die allen 120kmh, dan kan de politie hier er echt niet om lachen wanneer je ertussendoor gaat.. (Of juist wel dus)
Iron Gonzo

in Belgie rijden ze nog zelden 120Km/u op de snelweg
het is zodanig druk geworden dat 100 a 110 hier meer voorkomt

je moet eens proberen om hier snel te rijden :?
90% kans dat je een idioot tegen komt die gewoon constant op het 3de of zelfs het 2de rijvak voor zich waant aan een snelheid van 100km/u
als je hem dan aanmaant voor rechts te gaan rijden, zouden ze u nog van de baan rammen ook :twisted:
en als je dan rustig rechts voorbij gaat, tja hopen dat meneer de polies het niet heeft gezien, want jij wordt beboet maar die baanvak idioot niet. :evil:
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Triker

Bericht door Triker »

IRON GONZO schreef:in Belgie rijden ze nog zelden 120Km/u op de snelweg

90% kans dat je een idioot tegen komt die gewoon constant op het 3de of zelfs het 2de rijvak voor zich waant aan een snelheid van 100km/u
als je hem dan aanmaant voor rechts te gaan rijden, zouden ze u nog van de baan rammen ook :twisted:
en als je dan rustig rechts voorbij gaat, tja hopen dat meneer de polies het niet heeft gezien, want jij wordt beboet maar die baanvak idioot niet. :evil:
Volledig mee eens, totaal onbegrijpelijke en omgekeerde wereld...
hla
Contacteer:

Bericht door hla »

Om on topic te antwoorden: Dat is in België voor 200% VERBODEN.

En het is niet omdat toevallig een zot aan 120 Km het toch doet dat dit gebruikelijk zou zijn en helemaal niet getoogd.

Enkel bij zo goed als stil staand verkeer (traag rijdend of stilstaand) mag er via het getoogbeleid met een KLEIN snelheidsverschil tussen de twee meest linkse file's doorgereden worden.

Denk dat dit gewoon identiek is als in nederland. Of niet :?:
Rij met plezier, en geniet.

R1200RT

BMW motoclub-Vlaanderen lid
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

hla schreef:En het is niet omdat toevallig een zot aan 120 Km het toch doet dat dit gebruikelijk zou zijn en helemaal niet gedoogd.

Enkel bij zo goed als stil staand verkeer (traag rijdend of stilstaand) mag er via het gedoogbeleid met een KLEIN snelheidsverschil tussen de twee meest linkse file's doorgereden worden.
Dat is idd de enige veilige manier. Ik zie ook steeds meer van die zotten tegen ± 120 km/h "filteren" daar waar de file ( :?: ) zelf al ± 70 km/h rijdt en als de doorgang dan plots iets te smal word naar hun zin en ze krachtig in de remmen moeten, gaan ze zich nog wat kwaad omdraaien en naar hun helm wijzen :twisted: Sorry, maar das erover ze gasten :evil:

De politie zou hier inderdaad paal en perk moeten stellen, want deze situatie is voor niemand meer veilig, maar das natuurlijk niet zo simpel :? Pak die kl**tzakken maar eens :roll:
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
Relax

Bericht door Relax »

'k Vind het wel leuk hoor, lekker slingerend iedereen en alleman voorbij.
Ofwel tracht ik m'n record "op de onderbroken witte lijn tussen tweede en derde rijstrook rijden zonder onderbreking" te verbeteren. Zit aan 3,7 km.
Best moeilijk, met al die auto's.

Maar ik zeg wel steeds bedankt als ze meer dan een halve meter opschuiven.

Maar er is geen gedoogbeleid hieromtrent. Ga er maar genoegzaam van uit dat je't vlaggen hebt als ze je bezig zien. En niet voor één auto, Gonzo.
I respect your opinion. But I don't give shit.
Iron Gonzo

op de onderbroken witte lijn tussen tweede en derde rijstrook rijden zonder onderbreking
maak jij dan een kleine wheele en stoppie tussen tussen de streepen :shock: :?: om het onderbroken gedeelte te overbruggen
TRIUMPH TROPHY SE
Stoffel
Contacteer:

Bericht door Stoffel »

IRON GONZO schreef:
op de onderbroken witte lijn tussen tweede en derde rijstrook rijden zonder onderbreking
maak jij dan een kleine wheele en stoppie tussen tussen de streepen :shock: :?: om het onderbroken gedeelte te overbruggen
SLINGEREND staat er vermeld hé Bartje!

Stoffel
Afbeelding
JohanDB
Contacteer:

Bericht door JohanDB »

Wijllie schreef:
IRON GONZO schreef:in Belgie rijden ze nog zelden 120Km/u op de snelweg

Volledig mee eens, totaal onbegrijpelijke en omgekeerde wereld...
Ja zeg :evil: We moeten toch iets doen om de staatskas te spijzen hé 8) 8)
Iron Gonzo

Stoffel schreef:
IRON GONZO schreef:
SLINGEREND staat er vermeld hé Bartje!

Stoffel
relax schreef:'k Vind het wel leuk hoor, lekker slingerend iedereen en alleman voorbij.
Ofwel tracht ik m'n record "op de onderbroken witte lijn tussen tweede en derde rijstrook rijden zonder onderbreking" te verbeteren.
bij relax moet je op de detail letten :wink: :roll: :lol:
TRIUMPH TROPHY SE
sprint

Bericht door sprint »

Ik vind het beste filteren als de wagens minder dan 60km/h rijden, rijden ze sneller dan rij ik gewoon met de stroom mee. 8)
Marnix.

Afbeelding
-Wim-

Bericht door -Wim- »

Daar ben ik het helemaal mee eens.
K1200LT -> K1200GT -> F650 GS + R1200 GSa -> Honda GL1800L + KTM 990R -> K1600GTL -> R1200GSa LC
one-one

Bericht door one-one »

vroeger reed ik ook sneller tijdens het "splitten" tot ik eens met mijn klieken en mijn klakken omver gereden werd...
nu bij heel traag of stilstaand verkeer max 50 km/u en heel goed opletten; zeker als het verkeer begint te vertragen want dan wordt het pas echt gevaarlijk als automobilisten op het laatste moment van rijvak veranderen in de hoop dat het daar wat sneller zal gaan.
Ik split liever als er normaal verkeer is... leuker en m.i minder gevaarlijk maar....
wel strafbaar...
Braking The Law :P :mrgreen:
ride with pride
one-one
gsa 1150
Mc B
Contacteer:

Bericht door Mc B »

ah
ik heb die discussie op http://www.bmwgsclub.nl gelanceerd door te vragen achter welke auto's het leuk slipstreamen was.

Ik heb daar oa deze tekst gepost:
FILERIJDEN

Met de motorfiets mag je tussen de files door slalommen. Twee recente vonnissen hebben eindelijk een licht geworpen op deze oude vraag. Tot voor kort was het een zeer ingewikkeld juridisch probleem.
De vonnissen werden gepubliceerd in het tijdschrift 'Verkeersrecht - Jurisprudentie nr. 7, sept. 2001.
Uit de vonnissen blijkt dat een motorfiets die zich tussen de files voortbeweegt, onmogelijk nog als een "onvoorziene hindernis" kan worden beschouwd.

KORTE SAMENVATTINGEN :

1. Politierechtbank Brussel (6e kamer), 6-12-2000
Het rijden van fietsers of motorfietsers tussen twee stilstaande of traag rijdende files voertuigen kan in het hedendaagse stadsverkeer geenszins nog als een uitzonderlijke gebeurtenis worden aanzien, en in ieder geval niet als onvoorzienbaar worden beschouwd in hoofde van de andere bestuurders.
(Verkeersrecht 7-2001, blz. 217)

2. Correctionele Rechtbank Brussel (46e kamer), 10-11-2000
Ook al kan besloten worden dat een motorrijder, die schrijlings twee rijstroken berijdt, permanent een manoeuver uitvoert, dan nog is niet bewezen dat hij een fout heeft begaan door geen voorrang te hebben verleend aan de andere weggebruikers.
(Verkeersrecht 7-2001, blz. 218)

In beide gevallen werd een motorrijder aangereden door een wagen die van rijstrook veranderde op het ogenblik dat de motorrijder tussen de files doorreed.
De rechters oordeelden dat het rijden van fietsers of motorrijders tussen twee stilstaande of traag rijdende files niet als 'onvoorzienbaar' kan beschouwd worden.
De bestuurder die van rijstrook verandert, moet rekening houden met en voorrang verlenen aan het andere verkeer, met name aan de motorrijder die tussen de files nadert.

De twee vonnissen werden zeer gedetailleerd besproken door advocaat Michiel Coltura. De volledige vonnissen en zijn commentaren verschenen zoals reeds gezegd in het tijdschrift 'Verkeersrecht - Jurisprudentie nr. 7, sept. 2001.

Deze vonnissen betekenen hoegenaamd niet dat een motorrijder zomaar blindelings tussen de files door mag slalommen. Het spreekt voor zich dat de elementaire veiligheidsregels moeten gerespecteerd worden, zoals o.a. het aanpassen van de snelheid aan de omstandigheden (art. 10, Wegcode), het hanteren van een veilige afstand tussen inhalend en ingehaald voertuig (art. 16.5, Wegcode).

Deze informatie is correct(doorgestuurd door politie)
Helaas slagen er velen niet in om de subtiliteiten van deze tekst te begrijpen en beginnen ze meteen zwart-wit one-lines te declameren.
Leap and the net will appear
Mc B
Contacteer:

Re: Filteren...

Bericht door Mc B »

Zwerver schreef: Is jullie politie zoveel schappelijker als die bij ons noorderlingen :?: :!: (Noorderling klinkt trouwens gek wanneer je zuidelijker woont dan veel Vlamingen)
Simpel gesteld: neen, maar ze zijn er gewoon niet als ze er moeten zijn.

En als de kat van huis is dansen de muizen...
Leap and the net will appear
Stoffel
Contacteer:

Bericht door Stoffel »

Mc B schreef: Simpel gesteld: neen, maar ze zijn er gewoon niet als ze er moeten zijn.
Misschien is dit dan iet voor jou!

Stoffel
Afbeelding
Iron Gonzo

De rechters oordeelden dat het rijden van fietsers of motorrijders tussen twee stilstaande of traag rijdende files niet als 'onvoorzienbaar' kan beschouwd worden.
De bestuurder die van rijstrook verandert, moet rekening houden met en voorrang verlenen aan het andere verkeer, met name aan de motorrijder die tussen de files nadert.
dit is wel wreed intersant
zouden ze dat op de autorijschool al aanleren aan de toekomstige bestuurders :?:
TRIUMPH TROPHY SE
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

Mc B schreef: Simpel gesteld: neen, maar ze zijn er gewoon niet als ze er moeten zijn.

En als de kat van huis is dansen de muizen...
Een wijs gezegde dat weer wat stof gaat doen opwaaien. Er zijn er hier op't forum die nogal zenuwachtig worden van zulke uitspraken :wink: :lol: :lol: :lol:

En lap, 't is al zover zie ik hierboven :lol: :lol: :lol:
Stoffel schreef:Misschien is dit dan iet voor jou!
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
Oneshark

Bericht door Oneshark »

Relax schreef:'k Vind het wel leuk hoor, lekker slingerend iedereen en alleman voorbij.
Ofwel tracht ik m'n record "op de onderbroken witte lijn tussen tweede en derde rijstrook rijden zonder onderbreking" te verbeteren. Zit aan 3,7 km.
Best moeilijk, met al die auto's.

Een relaxatietherapie ? :lol:
Lid BMW MC Vl
Once coconuts always nuts.
Plaats reactie