wegenvignet België

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

boxeur

wegenvignet België

Bericht door boxeur »

Zie onderstaand persbericht:
-één 40 tonner veroorzaakt meer schade aan het wegdek dan 60000 auto's die er na elkaar overheen rijden. Toch geldt het vignet slechts voor voertuigen <12 ton. Goe bezig mannen!
-Weet iemand wat ze met de motorrijders van plan zijn?

Wegenvignet : één vignet voor België - akkoorden van Waalse en Vlaamse regering

--------------------------------------------------------------------------------

Bron : Kabinetten van de Vlaamse ministers van Financiën Dirk Van Mechelen, van Openbare Werken Kris Peeters en en van Mobiliteit Kathleen Van Brempt
Datum : 08-06-2006
Tekst : De gewestregeringen van Vlaanderen en Wallonië hebben in beslist om een gemeenschappelijk studiesyndicaat op te richten dat de invoering van een wegenvignet in België voorbereidt. De bevoegde ministers van Financiën, van Openbare Werken en van Mobiliteit van de twee gewesten bereikten hierover een akkoord in hun respectievelijke regeringen.

De twee gewesten, Vlaanderen en Wallonië, zitten op één lijn over de principiële invoering van een wegenvignet voor België. De belangrijkste principes van het wegenvignet zijn :

Eénzelfde systeem in heel België

Voor de inwoners van België mag het wegenvignet geen extra kost betekenen. De prijs van het wegenvignet zal bijvoorbeeld gecompenseerd worden in de verkeersbelasting.

Het wegenvignet zal gelden voor alle voertuigen onder de 12 ton. De voertuigen boven 12 ton betalen al via het eurovignet.

Het wegenvignet zal gelden voor een bepaalde periode: de gebruiker betaalt om het wegennet voor een specifieke periode te gebruiken.

De buitenlandse gebruiker zal de keuze krijgen om een wegenvignet te kopen voor één jaar of voor een kortere periode.

De gewesten zullen zich inspannen om het wegenvignetsysteem op poten te zetten tegen 1 januari 2008. Er wordt overwogen een elektronisch vignet, e-vignet, in te voeren. Het principe van dit e-vignet is gebaseerd op het systeem van nummerplaatherkenning in een centrale databank. Eerst moet dan de nummerplaat ingebracht worden in deze centrale databank. Dit kan gebeuren via internet, telefonisch, verkopers (benzinestations bijvoorbeeld),…

Een goed controle- en sanctiesysteem moet uitgewerkt worden zodat het systeem niet ondergraven wordt.

De controle van de nummerplaten kan geautomatiseerd gebeuren via portieken met camera’s die de nummerplaten lezen en verifiëren of het voertuig geregisteerd is. Ook zullen er mobiele ploegen op de weg zijn die nummerplaten fysiek controleren.

Over de verdeling van de inkomsten tussen de gewesten moet nog een akkoord gemaakt worden. Dit zal besproken worden tijdens een interministeriële conferentie met de bevoegde gewestelijke ministers. Er wordt nu een studiesyndicaat opgericht door de gewesten om de invoering van een wegenvignet verder voor te bereiden.

Concreet moet het studiesyndicaat een finaal projectplan opstellen tegen oktober 2006, hiervoor moet ze het voorbereidend studiewerk van de gewesten valideren. Op basis hiervan kunnen de technische randvoorwaarden, timing, wijze waarop investeringen gefinancierd worden, verwachtte inkomsten, wijze waarop het vignet gecompenseerd wordt, …. vastgelegd worden.
Het syndicaat zal ook nagaan hoe de introductie van een dergelijk systeem een bijdrage kan leveren aan verkeersveiligheid.

Verder gaat het studiesyndicaat na welke gemeenschappelijke afspraken over decretale of reglementaire initiatieven moeten genomen worden door de gewestelijke overheden, en welke afspraken met de federale overheid gemaakt worden door middel van een samenwerkingsakkoord.

Het syndicaat zal ook nagaan hoe de introductie van een dergelijk systeem een bijdrage kan leveren aan verkeersveiligheid.

Het studiesyndicaat zal bestaan uit een stuurgroep, met vertegenwoordigers van de betrokken ministers, en een operationele werkgroep, met ambtenaren van de drie gewesten. Het syndicaat kan ook beroep doen op externe consultants.

Persinfo :

Sara Vercauteren
Woordvoerster van minister Van Brempt
tel. : 02 552 63 69 of 0495 21 56 69

Philippe Heyvaert
Woordvoerder van minister Van Mechelen
tel. : 02 552 67 04

Luc De Seranno
woordvoerder van minister Peeters
tel. : 02 552 66 44
xantingo
Contacteer:

Re: wegenvignet BelgiË

Bericht door xantingo »

boxeur schreef:Zie onderstaand persbericht:
-één 40 tonner veroorzaakt meer schade aan het wegdek dan 60000 auto's die er na elkaar overheen rijden. Toch geldt het vignet slechts voor voertuigen <12 ton. Goe bezig mannen!
Vrachtwagens boven 12 ton betalen al sinds jaren een (duur) Eurovignet...
Afbeelding ...R1200RT... Afbeelding Afbeelding.....
boxeur

Bericht door boxeur »

Geld dat naar Europa gaat. Eens benieuwd of de verdeelsleutel wel in verhouding staat tot het relatief aandeel (buitenlands) vrachtvervoer per kilometer Belgische autoweg. 't Zou mij heel hard verwonderen...
xantingo
Contacteer:

Bericht door xantingo »

boxeur schreef:Geld dat naar Europa gaat.
Dat geldt blijft in de deelnemende landen, te weten België, Nederland, Luxemburg, Denemarken en Zweden; oorspronkelijk moest ook in Duitsland een Eurovignet gekocht worden, maar sinds de invoering van de Maut is het vignet daar niet langer verplicht.

Enfin, het is wel te hopen dat een eventueel vignet voor een motorfiets in België geen 60 euro zal kosten, da's meer dan de jaarlijkse taks die we nu betalen...
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

ik heb zo een sterk vermoeden dat ieder gemotoriseerd voertuig 60euro gaat betalen

heb je ze al iets weten goedkoper maken?

en de politiekers beschouwen de motor nog altijd als een luxe product :evil:
ze hebben nog altijd niet door dat de motor meest gebruikt wordt voor woon werk verkeer en minder voor het plezier
ook is de motor een oplossing voor het voorkomen van filles
de motor stoot minder Co uit
hij is zuiniger of een auto
verslijt het wegdek niet
enz...
maar pomp dat er ne keer in daar, mischien een werkje voor MAG
en zo streven naar een wegentax vrij rijden voor motoren
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Triker

Bericht door Triker »

Ik had gehoord dat het wegenvignet geheel of gedeeltelijk de wegentaks zou vervangen, het zou dus niet extra betalen zijn?
xantingo
Contacteer:

Bericht door xantingo »

IRON GONZO schreef: ook is de motor een oplossing voor het voorkomen van filles
verslijt het wegdek niet
enz...
Voorkomen van files: zeker
Verslijt het wegdek niet: zeker

Maar:
zuiniger dan een auto?
Er zijn genoeg auto's die zeker niet meer benzine verbruiken dan de gemiddelde motorfiets... die hebben dan wel een veel lagere 'fun-factor' natuurlijk...
En CO uitstoot: hangt af van het verbruik en de Euronorm, en als ik me niet vergis zit een motorfiets gewoonlijk in Euro 0; enkel motoren met katalysator scoren beter...
®win
Contacteer:

Bericht door ®win »

SandRT schreef:Ik had gehoord dat het wegenvignet geheel of gedeeltelijk de wegentaks zou vervangen, het zou dus niet extra betalen zijn?
Dit las ik ook vanochtend in de (NL) krant. Overigens moet dit nog goedgekeurd worden door de EU; aangezien dit discriminatie is op basis van nationaliteit, is dit voor EU landen verboden. Ik ben benieuwd wat er als eindresultaat uit gaat komen, zowel voor Belgen als voor buitenlanders.
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕ᘔƖᴚ + ᘔƖ0ᘔ ⊥ᴚ00ᘔƖᴚ
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

®win schreef:aangezien dit discriminatie is op basis van nationaliteit, is dit voor EU landen verboden.
Hoe doet men dat dan in Frankrijk, Oostenrijk, enz denkt ge ..... daar moet ik ook altijd betalen zenne. En als ge nen tunnel inrijd ..... NOG eens extra betalen; en over een brug ..... WEER betalen :evil:

In die landen wordt dat altijd al jaaaaaren zonder morren betaald, maar als België over zulke dingen begint dan ..... :P

Is dat omdat wij toevallig wat kleiner zijn ? Rijdt dan gewoon rond ons, hé :P
Laatst gewijzigd door WimLT op 11 jan 2007, 13:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
®win
Contacteer:

Bericht door ®win »

BiemeRT schreef:
®win schreef:aangezien dit discriminatie is op basis van nationaliteit, is dit voor EU landen verboden.
Hoe doet men dat dan in Frankrijk, Oostenrijk, enz denkt ge ..... daar moet ik ook altijd betalen zenne. En als ge nen tunnel inrijd ..... NOG eens extra betalen; en over een brug ..... WEER betalen :evil:

In die landen wordt dat altijd al jaaaaaren zonder morren betaald, maar als België over zulke dingen begint dan ..... :P
Maar daar moet iedereen betalen. Dus in Oostenrijk ook de Oostenrijkers en in Frankrijk ook de Fransen....
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕ᘔƖᴚ + ᘔƖ0ᘔ ⊥ᴚ00ᘔƖᴚ
Triker

Bericht door Triker »

Laten we een grote motor manifestatie organiseren tegen de komst van die vignetten. Want eens ze er zijn krijgen we hetzelfde als in bvb Frankrijk, overal dubbel en dik voor betalen. De bijdragen zoals nu zijn meer dan genoeg...
Wacht wel effe tot na den 31ste, motor is nog in bestelling :?
Laatst gewijzigd door Triker op 11 jan 2007, 13:14, 1 keer totaal gewijzigd.
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

®win schreef:Maar daar moet iedereen betalen. Dus in Oostenrijk ook de Oostenrijkers en in Frankrijk ook de Fransen....
Maar daar betaald de plaatselijke bevolking in verhouding ook véél minder dan de toerist of de passant :roll:

Wij krijgen het ook maar gedeeltelijk terug (al moette al vrij naïef zijn om te geloven dat wij dat uiteindelijk niet volledig aan ons broek hebben :roll: )
Laatst gewijzigd door WimLT op 11 jan 2007, 13:13, 2 keer totaal gewijzigd.
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
golden oldy

Bericht door golden oldy »

SandRT schreef:Ik had gehoord dat het wegenvignet geheel of gedeeltelijk de wegentaks zou vervangen, het zou dus niet extra betalen zijn?
Daar geloof ik niks van. Ze hebben veel centen te kort en gaan ze dan toch halen bij de burger.

Enkele jaren geleden geen kijk- en luistergeld meer. Fantastsich er was dat jaar dan wel 250 euro extra te betalen bij mijn kadastraal inkomen.

Ik ben vlaming en daar ben ik vet mee!
R1150RT - R100RS - 2354213
Brik

Bericht door Brik »

Logisch! De inwoners van die landen betalen dan ook geen of minder wegenbelasting dan hier in België. Wil je gebruikmaken van de snelweg dan betaal je dit. Vergelijk maar eens de infrastructuur van die landen met de onze. Neem Frankrijk, dit is geprivatiseerd. Oké, er is misschien geen verlichting zoals in België (wat trouwens daar misschien te weinig, maar hier zeker teveel is) toch zijn de autostrades net biljartlakens, proper en goed onderhouden. Haltes met het nodige sanitair en ontspanning voor zij die met kinderen onderweg zijn. Waar vindt je dit in België?
Kris adv

Bericht door Kris adv »

IRON GONZO schreef:

ook is de motor een oplossing voor het voorkomen van filles
verslijt het wegdek niet
enz...
maar pomp dat er ne keer in daar, mischien een werkje voor MAG
en zo streven naar een wegentax vrij rijden voor motoren
en we riskeren nog meer ons leven dan een koekblikbestuurder voor die betere resultaten, ze zouden ons daarvoor 60 euro per jaar moeten betalen :!: :idea:
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

Ik als zeeuws vlaming ben hoe dan ook genaaid. Ik moet 4,50 euro per keer betalen als ik door de Westerschelde tunnel wil en als ik langs de onderkant het land uitwil kost het me 60 euro per jaar. "Zeeuws Vlaanderen, een landje apart" is de reklameslogan. Dat klopt nu wel heel erg. :evil:
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
hla
Contacteer:

Bericht door hla »

De moto verbruikt wel degelijk minder dan de auto.

Misschien niet omdat hij minder brandstof nodig heeft per Km, maar wel omdat, waar de rest stil staat, hij RIJDT :wink:
Rij met plezier, en geniet.

R1200RT

BMW motoclub-Vlaanderen lid
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

J-P schreef:Ik als zeeuws vlaming ben hoe dan ook genaaid. Ik moet 4,50 euro per keer betalen als ik door de Westerschelde tunnel wil en als ik langs de onderkant het land uitwil kost het me 60 euro per jaar. "Zeeuws Vlaanderen, een landje apart" is de reklameslogan. Dat klopt nu wel heel erg. :evil:
net het nieuws gezien en inderdaad in zeeuws vlaanderen zit je als ratten in de val
ze zijn daar niet echt gelukkig :x
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
pvde
Contacteer:

Bericht door pvde »

Yep,
En wat met het rekening rijden in Nederland :?:
Dat moeten de buitenlanders toch ook betalen of niet soms :roll: :evil:
Houdoe
Afbeelding Afbeelding
ex- moto’s: Kawasaki GPZ600R - BMW F650GS - BMW R1150RT - BMW G650X Challenge - BMW R1200RT - BMW G450X - Vespa 300 GTS - Honda CRF250L
Afbeelding BMW F800GS
Frans

Bericht door Frans »

Laatst gewijzigd door Frans op 13 jan 2007, 09:37, 2 keer totaal gewijzigd.
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

Pvde schreef:Yep,
En wat met het rekening rijden in Nederland :?:
Dat moeten de buitenlanders toch ook betalen of niet soms :roll: :evil:
Houdoe
Er is helemaal nog geen rekeningrijden in Nederland... en als het toegepast gaat worden geldt het voor IEDEREEN, nederlanders en wie dan ook. Het Belgische vignet is gewoon een verkapte buitenlandertax. Daarbij, m`n meissie en ik hebben hier 6 kentekens, dat betekent dus 6 vignetten of sommige motos niet in Belgie gebruiken... lekker krom!
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Dwars

Bericht door Dwars »

sorry hoor, vind ut sufgerukt. :? :? Zeker voor grensrijders waar ik me ook onder schaar. 5 km vd voerstreek af, ga vaak in belgie tanken, sigaretten halen en heel graag de grens over om de sturen. (veel minder druk dan het limburgse heuvelland)
I am not a complete idiot, some parts are missing
Freddie

Bericht door Freddie »

Als er geld te vangen valt, is de zo vurig uitgedragen eenheidgedachte in Europa opeens ver te zoeken... Politici zijn soms net mensen
K1600 GT - 2012 - 215.000 km
Rasse
Contacteer:

Bericht door Rasse »

J-P schreef:Ik als zeeuws vlaming ben hoe dan ook genaaid. Ik moet 4,50 euro per keer betalen als ik door de Westerschelde tunnel wil en als ik langs de onderkant het land uitwil kost het me 60 euro per jaar. "Zeeuws Vlaanderen, een landje apart" is de reklameslogan. Dat klopt nu wel heel erg. :evil:

J-P , waarom klaagt ge nie bij De Telegraaf ? :lol:
a me mo weg zen
K1100LT'96 -> K1100LT '98 - Maico 320 GS
Afbeelding
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

De dag dat ik de Telegraaf serieus ga nemen ga ik me werkelijk zorgen maken... :roll:
J-P

Plaats reactie