R 100 GS

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

frederik

Bericht door frederik »

@mc b : uw verhaal zit dichtbij het verhaal van mijn R80 black GS 1000 Siebenrock P/D.

vooral al die defecten, precies dezelfde zaken.

ik heb er wel nog een tweede remschijf laten bijzetten.

@ raketman : die zwarte voorspoiler, van bme of is het een HG voorspotbord ? ik zie een sticker van een wielsbeke dealer !
-Fred-

Bericht door -Fred- »

De tussenring van de remschijf is 5mm afgedraaid, en heb zojuist een 100km-kes getest. Remt geweldig, indien iemand van de 2kleppers eens in de buurt is, kom hem maar eens testen. Ik denk dat den 1200 een ferme winterslaap gaat doen, zoveel rijplezier geeft dat ding.

Afbeelding
JüRgen
Moderator
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

Ik blijf het een prachtige machine vinden... :shock:
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
frederik

Bericht door frederik »

@ fred. Wat fred al snel zal vinden is dat hij nu twee motokes heeft die dicht bij elkaar liggen. in de zomer draait een oude boxer het mooist en dan zal zeker de nieuwe 1200 blijven in de garage staan. en dan wat later, ja, dan is het winter. de beste oplossing is vrees ik de nieuwe te vervangen door een model waarmee je langer in het jaar kan motorrijden, en dus kom je zowiezo uit bij de rt. geen nood fred, het zal nog wel een tijdje duren tegen je dat wil toegeven. super veel pleizer met die oude gs,

groeten van frederik met de oude 2v gs (maar nu moet ik eerst mijn rt rodage km'ers rijden)
LuCopain

Bericht door LuCopain »

-Fred- schreef:Wunderlich-postbode is ook geweest met een 4cm lager zadel, + tasje voor bagagehouder. De gps-houder + stroomkabel vanmorgen geplaatst, en nu genieten :wink: .......

Afbeelding
Proficiat fred met uwen sjieken 2-Klepper...ben inderdaad nieuwsgierig naar zijn remeigenschappen !!!
Binnenkort gaan we eens een ritteken doen met gs 2-kleppers...in februarie ofzo , we zullen de 2-kleppers family eens moeten optrommelen bij een lekker kopje koffie of iets anders ...in de een of andere bruine kroeg... :wink:
-Fred-

Bericht door -Fred- »

@Frederik,

Ik voel me alleen maar aangetrokken tot de GS-serie van BMW, ervoor 5jaar met de S gereden met een ander kroonplaat en recht stuur en alzo het virus te pakken. (btw, in de winter is de gs prima voor mij........)
Al de moto's ervoor waren naked (v-max, cb1000, speed triple eerste model). Alleen de KTM en de Tiger maken hier kans om in de garage te staan :oops: .
Kan nu wel een tijdje verder met mijn gebroeders :wink:

@gs-motard,
Weer of geen weer, ik hoor wel wanneer.
Bij

Bericht door Bij »

Fred,

is da echt zo'n groot verschil in remkracht?
Ik ben nl al efkes aan het denken om ook deze aanpassing door te voeren. Is da nog de origineele remklauw of is dat ook een nieuwe?
Welke tussen ring hebde gij moeten afdraaien?

groeten
koen
2 klepper enkel nog voor plezier ritjes
R80RT (verkocht)
R100GS in biekes kleuren (verkocht)
R80TIC project
R100GS PD
-Fred-

Bericht door -Fred- »

Hoi Koen,

Het is echt een aanrader ! Ik zie dat je van Ranst bent, rij eens een paar afritten verder tot in Ham en kom gerust een proefrit doen.

De volledige set (remschijf + adaptor + tussenring kost 229 euro, ter info origineel bmw-remschijf kost + - 300 euro).

De adaptor is gemaakt om de origineel remklauw terug te plaatsen.
De dubbelzuiger remklauw van de 11-1150 serie heeft dezelfde bevestigingspunten als de origineel, kan je tweedehands vinden voor 50 euro dus zou ik zeker voor deze gaan.

De dubbelzuiger remklauw haar bevestigingspunt is een 4mm dikker dan de origineel. Als je deze plaatst heb je buitenkant wiel dat de remblokken tegen de schijf zitten, en binnenkant een 8 mm dat ze los zitten.
Om dit geheel te centreren kan je best een 4 a 4,5 mm van de tussenring afhalen (met draaibank)die tussen remschijf en velg zit.
De origineel schijf heeft een kom in het midden, de tussenring dient om dit gat op te vullen :wink:
Indien iets niet duidelijk is hoor ik het wel.

Afbeelding
-Fred-

Bericht door -Fred- »

Links de dubbelzuiger, rechts de origineel.
Ophangpunten zijn identiek, dan is de keuze voor mij snel gemaakt aangezien de remblokken de helft groter zijn vd linkse + 2 zuigers.

Afbeelding
Bij

Bericht door Bij »

Fred,
Bedankt voor de info.
Ik heb juist nieuwe remblokskes en een revisieset voor mijn remklauw besteld. :( Der zijn nog wat andere dingen die aandacht nodig hebben dus ik ga het in twee fasen doen denk ik. beginnen met de origineele klauw en een nieuwe schijf.
Ik wil best is komen testen In ham heb ik mijn huidige motor gekocht dus de weg naar daar ken ik wel. :lol:
Ik laat nog wel iets weten via PM wanneer we kunnen afspreken. ik moet thuis eerst eens de kalender met afspraken raadplegen

groet
Koen
R80RT (verkocht)
R80TIC project
R100GS PD
frederik

Bericht door frederik »

-Fred- schreef:... Alleen de KTM en de Tiger maken hier kans om in de garage te staan :oops: .
.
ik heb een testrit gereden met de ktm 990s adv. een dijk van een motor man !!
-Fred-

Bericht door -Fred- »

Ik vind de mijne super cool

Afbeelding

Afbeelding
Mc B
Contacteer:

Bericht door Mc B »

frederik schreef: @ raketman : die zwarte voorspoiler, van bme of is het een HG voorspotbord ? ik zie een sticker van een wielsbeke dealer !
Die stikker is nog van de dealer (Mabbe) waar die verkocht was. De nummerplaathouder is nog van BMW Soete. En in principe zou ik er nu stickers moeten ophangen van Lievens, gummikuh.be en van bmwboxertoko.nl want die mensen zijn oa. mijn onderdelenleveranciers.
Leap and the net will appear
Mingh
Contacteer:

Bericht door Mingh »

Op risico dat ik hierna met met pek en veren weggejaagd word: wat maakt in jullie ogen een oude R100GS nu beter dan een F650GS?
Ik kan heel goed snappen dat er iets subjectiefs meespeelt. Liefde voor een ouwe strijdmakker, die eeuwige boxer... enz, En die subjectieve aspecten zijn rete-belangrijk in de motorwereld. Maar daarbuiten zie ik t niet, waarom iemand minstens evenveel geld neertelt voor een machine die tien jaar ouder is dan een andere.
you don't stop playing because you get old.
you get old because you stop playing.

Fun on wheelz
BMX: WeThePeople 4Seasons
XC: Intense Uzzi SL
Downhill:Intense M3
Vrooom: Laverda Jota '79
Mc B
Contacteer:

Bericht door Mc B »

Mingh schreef:Maar daarbuiten zie ik t niet, waarom iemand minstens evenveel geld neertelt voor een machine die tien jaar ouder is dan een andere.
Dat hoeft ook niet, als wij 't maar zien. 8)
Leap and the net will appear
-Fred-

Bericht door -Fred- »

Mc B schreef:
Mingh schreef:Maar daarbuiten zie ik t niet, waarom iemand minstens evenveel geld neertelt voor een machine die tien jaar ouder is dan een andere.
Dat hoeft ook niet, als wij 't maar zien. 8)
Ik heb mijn motoke gekocht voor 3250 euro en is 14 jaar oud. De prijs van deze modellen blijft nagenoeg ongewijzigd aangezien hun leeftijd.
Probeer binnen 5 jaar dat F-je maar eens te verkopen, dan zal ik mijne oudstrijder van 20 jaar daar eens naast zetten.

Ik heb er nu een 1700km mee gereden en deze motor kent zijn naaste niet. Via het werk en persoonlijke contacten al op veel moto's gereden, maar deze heeft het. Ik heb nog nooit in mijn 20jarige loopbaan een motor voor minder geld gekocht waar ik meer plezier aan beleef.
Daarbij remt en stuurt hij geweldig.

Het zal vrijwel een persoonlijke keuze zijn maar mijn inziens is deze GS de mooiste serie die er ooit gemaakt is. Ze evolueren van prachtig R 100 GS tot op heden nen hoop plastiek met schitterende rijeigenschappen R1200GS.

Nog een sterk +punt is de vrij invoudige techniek. Ik heb nog geen brief gehad van BMW voor een zoveelste up-date ........
Ik kan nog uren doortikken maar ....ieder zijn ding natuurlijk en veel plezier met je F.
Ik blijf nog wat boxeren........

Afbeelding

Zo mooi :wink:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door -Fred- op 15 jan 2007, 20:25, 1 keer totaal gewijzigd.
MiGSel
Contacteer:

Bericht door MiGSel »

Mingh schreef:Ik kan heel goed snappen dat er iets subjectiefs meespeelt.
Blijkbaar niet :wink:

Heb je al eens met allebei gereden? Afbeelding
Afbeelding
-Fred-

Bericht door -Fred- »

Bijna gelijk MiGSel, verstand komt met de jaren.....een oude GS is gelijk een flesje wijn............. :idea:
MiGSel
Contacteer:

Bericht door MiGSel »

Ge moogt gerust zijn :mrgreen:

Afbeelding

Mij moet je niet overtuigen hoor, maar Mingh blijkbaar wel.
Afbeelding
Bij

Bericht door Bij »

ik ben beginnen boxeren met nen R80RT maar da is ni zo goe op onverhard. Daarom beginnen zoeken naar nen 100GS en het moest dan liefst ne rood/witte parijs dakar zijn of ne zwart/gele GS. Die PD was ni zo direct binnen budget beschikbaar :oops: dus is het den deze geworden Afbeelding

Al veel rij en sleutelplezier aan gehad
R80RT (verkocht)
R80TIC project
R100GS PD
Mingh
Contacteer:

Bericht door Mingh »

MiGSel schreef:
Mingh schreef:Ik kan heel goed snappen dat er iets subjectiefs meespeelt.
Blijkbaar niet :wink:

Heb je al eens met allebei gereden? Afbeelding
yep, en op onverhard ook. Maar geen lange ritten.

Misschien toch even verduidelijken:
In tegenstelling tot wat mn post misschien insinueert, zie ik veel liever oude moto's dan nieuwe. We hadden bijna een Ural gekocht, en vanaf we er de ruimte voor hebben komt die er ook wel. En ik kan omgekeerd goed snappen dat iemand een F650 GS maar een plastieken naaimachien vindt die eigenlijk aprilia noemt. Das allemaal normaal in motoland.

Mijn vraag ging vooral uit naar alle andere aspecten van de zaak. Zijn er technische redenen, of rijeigenschappen waarom ne mens liever met ne R100 GS rijdt dan ne F650 GS? bvb om te reizen. Betrouwbaarheid? Koppel? Dempers? Zithouding?
De R100 GS waarmee ik reed was van een duitser die er de wereld mee rond gaat (http://www.ontheroad.de - stond recent in M&T met een stukje over Korea) en hij koos bewust voor ne 'mechanische' motor. Maar hij heeft al ettelijke maanden vastgezeten met pannes. Andere F reizigers LIJKEN (zal s wa sites afschuimen op zoek naar referenties) minder problemen te ondervinden en evenveel lol.

opinies?
you don't stop playing because you get old.
you get old because you stop playing.

Fun on wheelz
BMX: WeThePeople 4Seasons
XC: Intense Uzzi SL
Downhill:Intense M3
Vrooom: Laverda Jota '79
-Fred-

Bericht door -Fred- »

Frank17

R100GS GEZOCHT

Bericht door Frank17 »

Hoi,
Ik ben op zoek naar een R100GS, liefst van 1987 tot 1990.
Heb ooit R80GS offroad gereden, maar wegens omstandigheden weggedaan. Na de foto's van jullie GS weekend in Geel kreeg ik de GS-kriebels weer.
Mijn 1200RT gebruik ik woon-werk, maar zoek er nog een speeltje bij.
Groeten
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

Lolema

wreed wel gekomen hier op het forum
heb je al eens op 2dehands of kapaza gekeken
er zijn nog andere koop sites ook :idea:
wees wel voorzichtig met wanpraktijken
altijd gaan kijken en eventeel vragen om hem bij een officiele dealer eens grote beurt te laten geven ter controle
dat is al een zekerheid
:idea:
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
gsbrillie
Contacteer:

Bericht door gsbrillie »

Je kocht een hele leuke fets. Zelf ben ik met R80GS naar de Lofoten (Noorwegen)gereden en moest door een kapot schakelveertje 1800 km in 4e naar huis maar daar heeft die machine geen probleem gehad.
Nu rijd ik 1200GS en de 80gs wordt tot zijspancombinatie omgebouwd. Die oude doe ik nooit weg. Proficiat met de koop.

GSteven :)
Plaats reactie