onderhoud

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

gsluc witte adv.

onderhoud

Bericht door gsluc witte adv. »

Hallo
Waar kopen jullie de olie, benzinefilter, luchtfilter enz.
Groetjes Lucgs
Frank K

Bericht door Frank K »

Kunnen al de adressen van gans Vlaanderen geven, daarom zou het misschien handiger zijn als we wisten waar je ergens woont of tenminste de streek waar je woont.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Livin

Bericht door Livin »

bv http://www.hobbyist.nl

Kan online besteld worden.

Mvg,
Livin
K1300GT '09
BMW MC VL lid

Rijden en laten rijden!
Danny

Bericht door Danny »

voor olie; zoek een olie fabriekje in je buurt en die zijn er genoeg te vinden

voor oliefilters; die kan je in elke autohandel, HG shop, dealer BMW of bv de Hobbyist bestellen od als je uit mijn buurt bent ik breng ze met de 50 stuks ofzo ineens mee

benzinefilter heb ik altijd enkele reserve ligeen en koop je best met twee, ze kosten niks en moeten er ook om de 40000km pas in, maar waarom reserve, een verstopt filter is een mogelijke panne en dan is 't leuk er één te hebben liggen

luchtfilter; stop er ineens een K&N filter in, kost iets meer maar je hebt er nooit nog eenandere nodig, alle twintigduizend effe afwassen en er opnieuw in, ineens zeep en olie voor filter bijkopen...

bougies etc kan je ook bij de hobbyist (goedkoop) of gelijk welke auto/motohandel of dergelijke kopen
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

het doet er niet toe waar, maar welke men koopt
olie vind je zelf in de Aldi
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
John
Contacteer:

Bericht door John »

Bij ons dan toch nie meer zulle! :cry:
JüRgen
Moderator
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

@ Frank,

GSLuc is de man met wie je gezellig zitten praten hebt op de ontmoetingsavond...in Deurne. Dus omgeving Antwaarpen...

@ Luc,

Ik ben misschien wel wat ouderwets, maar ik betrouw toch op merk-olie, en heb goede ervaringen auto en motor met Castrol, dus probeer ik altijd dat merk op te zoeken, uiteraard, zoals bij ons hier betaal je meer voor je oliebusje bij een dealer dan bij Auto5 of Hein Gericke... :wink:

Luchtfilter is inderdaad een goede keuze van Danny van K&N, zijn heel goede filters, mits ze goed worden onderhouden. Bougies kan je kopen bij autogroothandels, in Gent heb ik er hier een pakje samen, dus dit zal in Antwerpen ook wel het geval zijn.. :P
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Synchro Bob
Contacteer:

Bericht door Synchro Bob »

Tot nu toe kocht ik nooit dure olie (vb. steraanbiedingen van de Makro 10-40 mineraalolie). En ik deed wat vaker dan in het boekske staat een olieverversing.

Mijn buurman van 84 heeft heel zijn leven in de petrochemische sector gewerkt en hij is helemaal niet ouderwets. Hij zweert enkel bij "The one and only Mobil One". Full Synthetic !

Hij zegt dat die olie niet zuur wordt en dat ze veel langer efficiënt smeert.
Hij zegt er wel bij dat de motor moet ingereden zijn eer je ze kan gebruiken.

Ik ga nu in alles Mobil One kappen; vooral interessant voor mijn oldtimers die maar enkele duizenden Km per jaar rijden. Volgens hem mag die olie járen in de motor blijven.

Mobil One dus,

Bob
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
John
Contacteer:

Bericht door John »

Zie maar goed uit met die full synthetic in je old timers!
Synchro Bob
Contacteer:

Bericht door Synchro Bob »

John schreef:Zie maar goed uit met die full synthetic in je old timers!
Was het op dit forum dat ik daarover iets gelezen had ? Maar na de bespreking met mijn buurman zie ik niet in wat het probleem kan zijn met synthetische olie bij oudere motoren. Smeren is smeren, of niet ? Of heeft het te maken met de "detergent" eigenschap ?
Weet je meer over dit onderwerp, John ?

Bedankt,

Bob
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
John
Contacteer:

Bericht door John »

Inderdaad, vol syntheet werkt als een zeer goed reinigingsmiddel. Dus het smeert niet alleen, het maakt ook alles los wat er in de loop der jaren aan de binnenkant van je blok is komen vast zitten (ingebrand koolstof of residu). Ga je nu zonder spoelen die nieuwe olie gebruiken is het niet uitgesloten dat er kanaaltjes verstopt raken. En dan denk ik speciaal aan de lagerbussen van de kruk-as. Dus ofwel zeer goed spoelen met spoel-olie of full synthetic. Anders zou het wel eens véél duurder kunnen uitkomen dan je gedacht had. :wink:
Iron Gonzo

bdemeyer schreef: Ik ga nu in alles Mobil One kappen; vooral interessant voor mijn oldtimers die maar enkele duizenden Km per jaar rijden. Volgens hem mag die olie járen in de motor blijven.

Mobil One dus,

Bob
in mijn oldtimers zit ook full synthetic olie
geen enkel probleem plus de motor draait veel soepeler
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Josram

Bericht door Josram »

O Ja Bart,
Uwe oldtimer in nog gelijk nieuw hé. Dus eigenlijk ook gene Oldtimer.
Wat als de Oldtimer motor volledig gereviseerd is?
Ik weet nu ook dat er naast de bovenste kopfens bouten, van mijn R60/5 1970, een klein kanaaltje zit (kleiner dan 1mm). Dit geeft de smering naar de tuimelaars. In dat opzicht kan Jonh wel eens gelijk hebben.
Greetz
Jos R1150Rt/R60/5
gsluc witte adv.

Bericht door gsluc witte adv. »

in verband met full synthetische olie kan ik het volgende meegegeven
voor oldtimers met originele dichtingen moet je opletten dat de full synthtische olie de dichtingen niet aantast. Oudere dichtingen kunnen oplossen of poreus worden
Bij overschakeling van minirale olie, na langdurig gebruik, naar full synthetische kan een spoeling wel interessant zijn.
Olie is olie maar je moet wel op de kwaliteit letten, da api klasse en natuurlijk de viscositeit
Groetjes Luc gs uit Brasschaat
metteke

Bericht door metteke »

ik heb een amerikaan gevonden die ook ongelooflijk te spreken was over die mobil one, niks olieverbruik niet meer.
MAAR: eerst spoelen die handel als je al jaren op mineraal gereden hebt.
Is trouwens ook niet zo moeilijk, potteke in kappen en dan enkele minuten op een verhoogd toerental laten draaien en dan de vuile olie der af laten. Filterke vervangen en dan nieuwe olie er op.
Wel opletten met het potteke, dat is naar't schijnt nogal een vuiligheid.

Maar dan nu de hamvraag: waar vind ik die Mobil One??????
Walt

Bericht door Walt »

metteke schreef:ik heb een amerikaan gevonden die ook ongelooflijk te spreken was over die mobil one, niks olieverbruik niet meer.
MAAR: eerst spoelen die handel als je al jaren op mineraal gereden hebt.
Is trouwens ook niet zo moeilijk, potteke in kappen en dan enkele minuten op een verhoogd toerental laten draaien en dan de vuile olie der af laten. Filterke vervangen en dan nieuwe olie er op.
Wel opletten met het potteke, dat is naar't schijnt nogal een vuiligheid.

Maar dan nu de hamvraag: waar vind ik die Mobil One??????
Mobil 1 kan je vinden in vb Makro of in de betere autoshop . Ik denk ook in auto 5 center.
Mobil 1 : 0W-40 Fully Synthetic Motor Oil.
Gebruik dat al jaren. Vroeger in mijn K100RS, nu in de Boxer.
R1150RT
BMW Motor Club Vlaanderen lid
JüRgen
Moderator
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

Metteke,

Ben daarnet nog een bus gaan kopen voor m'n wagen, bij een gewoon tankstation Esso. Dus ze zijn genoeg te vinden hoor :wink:
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
metteke

Bericht door metteke »

Maar mobil heeft ook de one in tweecilinder versie, speciaal voor luchtgekoelde motoren... (Mobil One V-twin) mijn gs verbruikt nu al 1l op 4000 (20w50) en als ik dan naar 0w40 ga, zuipen! (of toch niet?)

zie mobil-link:

http://www.mobiloil.com/USA-English/Mot ... 0W-50.aspx

Maar als ik het goed begrijp kappen jullie de auto-olie der in?
Walt

Bericht door Walt »

metteke schreef:Maar mobil heeft ook de one in tweecilinder versie, speciaal voor luchtgekoelde motoren... (Mobil One V-twin) mijn gs verbruikt nu al 1l op 4000 (20w50) en als ik dan naar 0w40 ga, zuipen! (of toch niet?)

zie mobil-link:

http://www.mobiloil.com/USA-English/Mot ... 0W-50.aspx

Maar als ik het goed begrijp kappen jullie de auto-olie der in?
metteke,

Mobil 1 V-twins is voor motorfietsen waar de versnellingsbak en motor door dezelfde olie worden gesmeerd en gekoeld. Dus niet voor onze beemers :!:
De Mobil 1 (0-40W) is voor moderne motoren zoals deze van onze motorfietsen (motor en versnellingsbak hebben afzonderlijke olie van verschillende viscositeit en kwaliteit).
kapt er maar Mobil 1 (0-40W) op en uw olieverbruik zal dalen :?
R1150RT
Iron Gonzo

Afbeelding

deze dus, als ik het goed heb
TRIUMPH TROPHY SE
Walt

Bericht door Walt »

R1100RS schreef:Afbeelding

deze dus, als ik het goed heb
Dat is inderdaad die :)
R1150RT
metteke

Bericht door metteke »

@walt,

je hebt natuurlijk gelijk, deze olie heeft veel additieven die we voor de boxers niet nodig hebben. Maar ik ken niet veel auto's die dezelfde gemiddelde zuigersnelheden hebben als onze boxers, dus smering is hier kritischer. (of je moet gaan vergelijken met een Honda 2.4 i-VTEC of S-2000 motor... die draaien naar de 9000 toeren; maar met een lichter drijfwerk).

Wat denken jullie van die verhalen van: 'ik heb al gehoord van motoren die vele kms op minerale gelopen hebben (zoals de mijne dus) en die na de overschakeling op synth gewoon in de soep vliegen, hoewel er eerst gespoeld was.

Ik weet niet wat ik er moet van denken... heb wel zin om het is te proberen...
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

Tja, wat is een oldtimer? In mijnen BSA van '63 mag eigenlijk enkel single grade olie, bv SAE 30 tot SAE50. Castrol heeft speciaal voor oldtimers ook multigrade 20-50, zonder detergenten, die gooi ik er voortaan in. Telkens voor een oliewissel gaat er een speciale reiniger in, die de "sludge" verwijderd. Ik moet er niet aan denken wat er met mijn BSA'ke (A65, 650cc 2cil) zou gebeuren als ik daar ne synthetische 0W60 in zou gooien :shock: En die speciale oldtimer olie kost bijna zoveel als een goedkopere syntheet, dus voor het prijsvoordeel doe ik het niet.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
metteke

Bericht door metteke »

ok, ik heb gisteren heel de boel gespoeld, en er dan een Total Racing 4T 10W50 full syntheet in gegoten. (5euro per liter).
De mobil 1 15W50 was 12euro per liter. Slik...
Binnen 5000 km doe ik het groot onderhoud van 90000km, en dan gaat de mobil er wel in denk ik. Kan ze gelijk 10.000km blijven zitten.
Morgen doe ik dus de eerste 100 km woon-werk en ik verwacht een betere koude start en een verhoogd olie-verbruik in het begin.
Ah ja, ik ben gewoon na het werk in de Makro gestopt. Daar hebben ze dus veel olie...
911turbo

Bericht door 911turbo »

edit1
Laatst gewijzigd door 911turbo op 14 aug 2007, 23:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie