uitlaatgeluid?

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
be-rt

uitlaatgeluid?

Bericht door be-rt »

Wat zijn de mogelijkheden voor de r1100rt wat betreft het geluid? Want ik vind het geluid als dat van een naaimachine, daarbij wil ik wel door de file rijdend opgemerkt worden....heb net die nieuwe lampjes van philips er in gedaan nu nog het geluid aanpakken. Is er uit de standaardpijp wat te halen? Of moet er een andere uitlaat of demper op? Overigens weet ik het verschil niet zo als die er zou zijn...

Wie heeft er ook wat gedaan aan het geluid? En is dat ook nog eens te zelf te doen door een persoon met weinig of heel weinig technisch inzicht?

alvast bedankt?

gr
bert
carpe diem op de moto
-Wim-

Bericht door -Wim- »

Ik zou zeggen dat je de demper het gemakkelijkst kan vervangen. Als je er een exemplaar van Remus, Bos, Akrapovic, Lazer, enz...ondersteekt gaat dat al serieus wat schelen.
K1200LT -> K1200GT -> F650 GS + R1200 GSa -> Honda GL1800L + KTM 990R -> K1600GTL -> R1200GSa LC
Triker

Re: uitlaatgeluid?

Bericht door Triker »

be-rt schreef:....heb net die nieuwe lampjes van philips er in gedaan nu nog het geluid aanpakken.
Welke nieuwe lampjes?
Laatst gewijzigd door Triker op 13 jan 2007, 09:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Triker

Bericht door Triker »

-Wim- schreef:Ik zou zeggen dat je de demper het gemakkelijkst kan vervangen. Als je er een exemplaar van Remus, Bos, Akrapovic, Lazer, enz...ondersteekt gaat dat al serieus wat schelen.
Toch niet de Wim van de "bende van de Wim" want die reed ook op dergelijk machien :wink:

Je kunt enkel de achterste uitlaatpot vervangen, bvb een Remus van Wunderlich, maar moet je dan nog iets anders aanpassen, luchtfilter ofzo?
Ik bedoel maar dat hij dan even goed blijft rijden? Heb er ook al aangedacht want het geluid mag voor mij ook hoger om meer opgemerkt te worden. Iemand in het Antwerpse die een andere uitlaat gemonteerd heeft op zijn R1200RT?
be-rt

Bericht door be-rt »

Ik heb die nieuwe philips motovision er op gegooid, nou dat scheeld een bak licht hoor, meer licht net voor je in de breedte en naar voren veel meer zicht...de oranje gloed heb ik nog niet echt gezien, maar gezien wordt ik nu wel....heeerlijk want daar ging het me om.

Wilde eerst die namaak xenon doen maar was te bang voor teveel irritatie bij mijn medeweggebruikers.....maar deze zijn helemaal goed.

Dus wat betreft de uitlaatdemper is dat een peace of cake begrijp ik? Dan ga ik 'm bestellen.

gr
bert
carpe diem op de moto
bmwfreakske

Bericht door bmwfreakske »

Door de demper te vervangen ga je niet echt een verschil van geluid ondervinden,ik heb op de Gs uiteindelijk een y-stuk gemonteerd om wat meer sound te krijgen.
Andalousie 09/2018
-Wim-

Bericht door -Wim- »

Ik heb bij de dealer een GSA gehoord met de standaard pot en een kwartiertje later diezelfde maar met een Akrapovic pot. Enkel de demper dus, zonder de catvervanger. Dat verschil is de moeite waard.
K1200LT -> K1200GT -> F650 GS + R1200 GSa -> Honda GL1800L + KTM 990R -> K1600GTL -> R1200GSa LC
Gras maaieRT

Re: uitlaatgeluid?

Bericht door Gras maaieRT »

be-rt schreef:Wat zijn de mogelijkheden voor de r1100rt wat betreft het geluid? Want ik vind het geluid als dat van een naaimachine,.......... Of moet er een andere uitlaat of demper op?
Wie heeft er ook wat gedaan aan het geluid? En is dat ook nog eens te zelf te doen door een persoon met weinig of heel weinig technisch inzicht?
Bert,
Ik heb een Laser Deeptone gemonteerd op m'n 1150 RT.
Soundje meneer !!!!

Ik heb twee links voor je (een nieuwe Laser voor € 250,-):
1. op marktplaats.nl

en een paar meningen op
2. dit forum

Doe het maar !!
en plezier er mee
Laatst gewijzigd door Gras maaieRT op 20 jan 2007, 13:27, 1 keer totaal gewijzigd.
AfbeeldingAfbeelding Dus NOOIT rechts inhalen !!
Fieremans

Bericht door Fieremans »

Wie is de volgende macho met een orgelpijp?
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

Fieremans schreef:Wie is de volgende macho met een orgelpijp?
Ikke, ikke, ikke ..... staat in ieder geval als enige nog op mijn verlanglijstje 8)

Waarom, doe de gij der ene op :roll:
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
Triker

Bericht door Triker »

Heb net het verrschil gehoord op het autosalon van een R1200RT met Remus / origineel. Tof geluid dat ook mits een kleine aanpassing nog iets luider gemaakt kan worden... Ik persoonlijk heb ook liever een motor die men hoort aankomen (mag zeker geen lawaai zijn) dus ik overweeg de Remus eindpot, niet compleet. Rond de 500 euro en ik denk ook te bestellen via Wunderlich.
animal

Bericht door animal »

Ik reed een jaar rond met een GS met laser uitlaatpot en heb 'm er maar afgegooid . Waarom ? De sound klinkt heel wat beter maaaaaaaaar geeft ook vlugger de neiging om wat verder door te trekken in toeren en dus sneller te rijden. Zachtjes rijden met zo'n pot vond ik toch vrij moeilijk (en hier in de streek van dendermonde vragen ze vrij veel voor een fotooken van de achterkant van de moto). Ook langere afstanden op autosnelweg waren niet zo aangenaam vond ik.

Ik ga nu proberen het geluid van een originele pot wat op te krikken, heeft daar iemand ervaring mee ?

Swa, ieder zijn gedacht natuurlijk
LOMAX

Bericht door LOMAX »

animal schreef:Ik reed een jaar rond met een GS met laser uitlaatpot en heb 'm er maar afgegooid . Waarom ? De sound klinkt heel wat beter maaaaaaaaar geeft ook vlugger de neiging om wat verder door te trekken in toeren en dus sneller te rijden. Zachtjes rijden met zo'n pot vond ik toch vrij moeilijk (en hier in de streek van dendermonde vragen ze vrij veel voor een fotooken van de achterkant van de moto). Ook langere afstanden op autosnelweg waren niet zo aangenaam vond ik.

Ik ga nu proberen het geluid van een originele pot wat op te krikken, heeft daar iemand ervaring mee ?

Swa, ieder zijn gedacht natuurlijk
Echt diepe sound krijg je als je het binnenwerk van jouw voorste pot er uit haalt, maar dat is niet zo simpel, veel slijp-en zaagwerk, en inoxlassen om de zaak weer dicht te krijgen.
Ietsiepietsie lekkerder gebrom, een beetje als de oude tweekleppers, krijg je door bovenaan in het uitlaatgat van de einddemper een gat van ongeveer twee centimeter te boren (binnenkant buis dus). Dit blijft dan mooi uit het zicht, en je hebt toch maar de originele pot eronder hangen voor ingeval ze u bvb in Duitsland aan de kant zetten. Dat boren is ook geen lachertje, maar het lukt.
Ik zou dit niet doen met de originele pot, maar met een goedkoop tweedehandsje. Ik heb er zo eentje op mijn Roadster staan, terwijl de oorspronkelijke uitlaat mooi ligt te wezen op zolder. De prijs van een tweedehands haal je er bij herverkoop wel weer uit, omdat de koper misschien toch graag een "stille" uitlaat wil (die dan ook nog blinkt als nieuw).
Bijkomend voordeel van dit systeem: de moraalridders zien het niet meteen, en het geluid is nog zeer beschaafd, eerder wat extra "gebroebel". Je mag altijd die van mij eens komen "passen", het zijn dezelfde uitlaten.
Hier op het forum zit zelfs nog een GS1100 rijder met hetzelfde geluid, maar misschien mag ik niet zeggen wie het is, vandaar :wink:
Dwars

Bericht door Dwars »

Demper ervan af schroeven en gewoon zonder rijden: Donkere boxer roffel 8) en middels 2 bouten er zo vanaf of op geschroefd. :wink: Ga je naar D, ff erop (10min werk) en hier bol je dan zo rond. :wink:
I am not a complete idiot, some parts are missing
LOMAX

Bericht door LOMAX »

Dwars schreef:Demper ervan af schroeven en gewoon zonder rijden: Donkere boxer roffel 8) en middels 2 bouten er zo vanaf of op geschroefd. :wink: Ga je naar D, ff erop (10min werk) en hier bol je dan zo rond. :wink:
Ik meen te begrijpen dat de vraag op een GS1100 van toepassing is. En daar is de uitlaat niet deelbaar, de voor- en einddemper is één geheel.
erictdm

Bericht door erictdm »

Ik meen te begrijpen dat de vraag op een GS1100 van toepassing is
:shock:
Wat zijn de mogelijkheden voor de r1100rt wat betreft het geluid?
:wink:
if cycling was easy, they would call it f**tb*ll.

http://www.basfmotorvrienden.be
LOMAX

Bericht door LOMAX »

Awel, als je heel langzaam naar boven gaat, en de postings een beetje volgt, dan zie je dat ik antwoord op de vraag van Animal (heb het zelfs een beetje in vetjes gezet :roll: ). En die had het een beetje over een GS. Vandaar.
Maar je kan gerust stellen dat hetzelfde antwoord opgaat voor de RT, die is toch ook uit één stuk, niet? De uitlaat bedoel ik dan, even ter verduidelijking voor de mensen met oog voor detail. :wink: :wink:
be-rt

klaar....

Bericht door be-rt »

heb een laser gekocht en dit heeft als effect dat er een heel heftig geluid uit het vooronder komt.
zelfs zo dat ik nu mijn gas niet meer zomaar open durf te gooien, dus zal ik wel zuiniger rijden...maar hij rijd op lage toeren niet lekker, veel schokkender en onrustiger, het kan de nieuwe afstelling zijn van breeman (bmw dealer) of de nieuwe uitlaat?

wie heeft er ook ervaringen mee?

zit er nu maar gelijk aan te denken om een afspraak te maken met dynojet hier in de buurt...filtertje en misschien een chippie....(ongeveer 400euries)

gr
bert
carpe diem op de moto
Plaats reactie