...meten is weten, zeker weten...
Voor mijn 1988 Porsche auto hield ik "in den tijd" een volledig spreadsheet bij van elke tankbeurt (datum, plaats, liters, prijs, kmstand) en een korte beschrijving type rijactiviteit vóór het tanken (omgeving stad=veel snel optrekken, of autobaan=lang constant, op reis=goed tempo maar braafjes). Tevens vermelde ik hierbij iedere oliewissel (datum en km), iedere keer ik olie bijvulde (verbruikte toch zo'n 5-600 cl per 1000 km, 225000 km met verslijtende klepgeleiders), alle filterwissels. Het was dus een soort CV van de auto.
Toen ik hem verkocht, bleek dit een waardevol argument om aan de koper demonstratief aan te tonen wat die auto gedaan had, hoeveel hij verbruikte, enz.
Dit is even off-topic, maar de 3.2 liter Porsche motor was lucht (en olie-)gekoeld (dat zijn ze heden ten dage NIET meer, het zijn wasserpumpers geworden), een oliewissel betekende 12-13 liter Mobil 1 (met vervanging filter), en het verbruik van mijn auto lag tussen de 10.5 (op reis, 140-160 km/uur - in Spanje dan) en de, maximum, 13 liter (omgeving Brussel, wekelijkse opwarmritten).
Ik ben van plan bij mijn occasiegekochte R850R hetzelfde spreadsheet te benutten, zo zie je maar dat Porsche en BMW niet 100%, maar slechts 99% incompatibel zijn..