R1100rt versus R1150rt

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
johan reynders

R1100rt versus R1150rt

Bericht door johan reynders »

Wat is het verschil tussen deze 2 motoren??
Groot prijsverschil in 2de hands prijzen!

Vermogen, kwaliteit, gewoon ouder model??
Synchro Bob
Contacteer:

Bericht door Synchro Bob »

De 6de versnelling en de mooiere koplamppartij spelen in het voordeel van de 1150.
Maar voor ettelijke 1000-en Euro minder zou ik al blij zijn met een 1100 :wink:
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Wingman X
Contacteer:

Bericht door Wingman X »

Hallo Johan,

Voor zover ik me voor de geest kan halen:
Technisch:
- meer vermogen
- beter ABS-systeem
- 6e versnelling
- weggelaten hand-warmeluchtblazers in de kuip (roosters zijn er nog)
- mistlampen in de koplamp
- vernieuwde bedieningsorganen aan het stuur

Cosmetisch:
- knappere wielen (waren 3 spaaks op 1100)
- andere neus met nieuwe lamp en lichtjes veranderd bovenstuk van het dashboard
- dicreter voorspatbord

De 1150 is een betere update. Als geld een rol speelt en het gemis van de 6e niet zo erg is: 1100. Wil je iets meer: 1150. Wil je nog meer? 1150 Twinspark (na 2003).
Laatst gewijzigd door Wingman X op 01 mar 2018, 14:47, 1 keer totaal gewijzigd.
:grin: Ninja's Machen Keine Witze !
johan reynders

Bericht door johan reynders »

Wat is een twinspark??,
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

johan reynders schreef:Wat is een twinspark??,
Twin Spark is de benaming van de cilinderkop van een motor met twee bougies (spark plugs) per cilinder.

Het systeem werd reeds in de jaren '60 toegepast op competitie Alfa Romeo's en Porsche's. De echte commerciële doorbraak kwam er met de Alfa Romeo 75 2.0 TS en wordt sindsdien steeds vaker gebruikt om de verbranding beter, sneller en zuiniger te laten verlopen. Door het brandstofmengsel op twee plaatsen te onsteken kan er immers meer arbeid verricht worden op de krukas. Daarnaast verhoogt een Twin Spark ook de bedrijfzekerheid van de motor. Bij motorfietsen wordt het toegepast door BMW boxermotoren om de motor bij lagere toerentallen regelmatig te laten lopen. Ducati noemt het systeem Dual Spark. De 1000 DS Multistrada dankt er een stukje van zijn naam aan.
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

Xavier schreef:- weggelaten hand-warmeluchtblazers in de kuip (roosters zijn er nog)
Ik wist al niet waar die gaten voor dienden :shock: Waarom hebben ze dat weggelaten ? Lijkt mij in de winter toch nuttig of pakte dat in de praktijk anders uit :?:
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
Wingman X
Contacteer:

Bericht door Wingman X »

Wellicht niet zo effectief vermoed ik. Eens mening vragen aan de 1100 mannen hier. Handvatverwarming echter dik in orde, zeker vandaag 8)
:grin: Ninja's Machen Keine Witze !
11rt

Bericht door 11rt »

Ik rij met 1100RT.

Eén koplamp,H4. Toont tegenwoordig wat ouderwets .Maakt niet uit.
(zelf twee kleine microverstralers erbij geplaatst onder de radiator,voor beter licht in de Eifel/Ardennen en als één lamp 's nachts defect gaat onderweg ,moet je al een heel goede zaklamp bij hebben om die ter plaatse te vervangen.Niet te doen onderweg in de donker had ik ondervonden.Thuis wel)
Eén bougie per cylinder,geen probleem,loopt prima.Twinspark,1150RT zal naar het schijnt beter draaien.
ABS op 1100RT: geen rembekrachtiger(=geen elektrische servo),gelukkig.Voor en achter volledig apart,gelukkig.

Wielen=3spaaks,draaien prima ,gemakkelijker te kuisen door eenvoudige vormgeving.Tralala nog nooit gemist.

Voorspatbord is breder,en loopt links en rechts over de voorvorkpoten.Gemakkelijk proper te houden.

Op de 1150RT staat de koplampregeling op het dashboard,handiger.Bij 1100RT staat die onder in de kuip,iets moeilijker.Maar ik regel eigenlijk nooit. Ik dacht dat de 4pinker-alarm-knop ook bij de 1150RT op de handvat staat,bij 1100RT een knop op het dashboard.Dus ik moet één hand lossen om de vier pinkers aan te zetten.In geval van nood,plots remmen ,2 handen nodig aan stuur,zet ik ze dus eigenlijk iets te laat aan.

De voorste zit van de 1150RT kan zogenaamd comfort-zetel zijn.Die is breder en 1,5 cm hoger dan de oorspronkelijke op de 1100RT.Achter is op beide dezelfde.De voorste past ook op beide.Comfort of gewoon,beide zitten voor mij niet goed na een paar uren rijden.Dus aangepast naar mijn behoefte.Nu zit ik goed.Dus 1150 of 1100 ,veelal zelf aanpassen.

Dus ,beide boxers lijken me prima.Kijk naar wat je wil uitgeven en je persoonlijke voorkeur.Succes.
Coplin

Bericht door Coplin »

Kwestie van wat je in je portemonnee hebt. Welke het ook is, je zit wel op een BMW. Ik ben zeer tevreden met mijn R1100RT. :lol: :lol:
Keep him on the road.
Stally4

Bericht door Stally4 »

11rt,
gewoon de beide knoppen ( l&r ) van de richtingsaanwijzers tegelijkertijd indrukken en de vier pinkers werken. Gaat veeeel sneller. Probeer maar ff.
Carpe Diem
dirk-sus
Contacteer:

Bericht door dirk-sus »

Rij met 1100 en wat betreft deze luchtstroom van de warmte naar je toe gericht.
Wel ik ondervind wel het nut ervan bij lange ritten.
Das wel persoonlijk ieder zijn gedacht.
Niet vergeten in de zomer deze dicht te doen of je zal wel merken of dat echt werkt.
Grtjs dirk
Geniet van de vrijheid tijdens het rijden.
11rt

Bericht door 11rt »

@Stally4.

Beide richtingaanwijzersknoppen is korter dan dit geschreven is,
werkt niet (bij mij) op 1100RT om de 4 pinkers aan te doen.
Die handige logische bediening werkt misschien wel op 1150RT en 1200xx dacht ik.
Danny

Bericht door Danny »

@ 11RT

dat zou dan de eerste 1100 zijn waarbij de 4 pinkers niet branden met beide knopppen ingedrukt, je je moet ze wel ingedrukt houden 8) laat je los dan blijft er slechts één zijde branden.... 't is wel de snelste manier om effe de noodverlichting op te laten lichten bv bij 't naderen van een file. :wink:

wat een twin spark en een enkele ontstekingskaars aangaat: niet alle twin sparks rijden per definitie beter dan een single spark. afstelling is en blijft de absolute hoofdzaak om een boxer lekker te laten lopen en de ene zal altijd beter lopen dan de andere... :wink:

wat de keuze 1100/1150 betreft: ik kocht gewoon binnen budget naar meer zou ik niet kijken ... er zijn van beide modellen prachtige occasions te koop :wink:
11rt

Bericht door 11rt »

@Danny
alweer eens dank u.Ik zal langer blijven drukken op beide knoppen.Ik wist dat niet ,ttz, altijd veel te kort gedrukt.Het kan van pas komen.

Als we maar bijleren :-)
Merci,ook aan alle anderen ,die met foto's en al verder helpen.
Plaats reactie