Koffers...

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Dany
Contacteer:

Koffers...

Bericht door Dany »

Hallo,
ik zou graag de originele koffers op mijn GS-ken 1150 vervangen door een soort alluminium koffers à la Touratech. Nu heb ik via omwegen ook Hepco&Becker ontdekt. Heeft iemand daar ervaring mee? Is er een verdeler in ons Belgenlandje en kan ik daar prijzen vinden?
Een ander vraagske... kunnen de houders op mijn 1150 eventueel aangepast worden zodat er koffers van een 1200 op kunnen geplaatst worden?
Nog een lekker weekend aan iedereen. Dany
Het leven is een gunst, te weten hoe is een kunst!
Luc_

Bericht door Luc_ »

Ik rijd met een R 1150 GS en heb een setje Hepco & Becker koffers liggen, met bijbehorend zwart frame. De koffers zijn uitgevoerd in zwarte kunststof met grijze stukken. Belangstelling?

Maar misschien zoek je aluminium koffers. Ik weet niet of Hepco & Becker die in hun gamma voert.
Dany
Contacteer:

Bericht door Dany »

Dag Luc,

thx voor je reactie.
Heb je een fotooke van die koffers? En wat is je vraagprijs?
Ik twijfel wel enigzins tussen kunststof en allu. Mijn eerste idee was dus allu, maar dan had ik nog H&B niet ontdekt. Daarom ook mijn vraag wie er ervaring mee heeft enz. ....

groeten, Dany
Luc_

Bericht door Luc_ »

Ervaring ermee: ik ben er een paar jaar geleden mee naar Kroatië gereden. De pasvorm van het frame is nagenoeg perfect: past netjes op de framegaten van BMW. Alleen moet je de achterpinkers demonteren, er een verlengstukje tussenzetten (meegeleverd), en de electriciteitsdraden van de pinkers verlengen (extra draad en klemmetjes meegeleverd). Dat is een uurtje knutselen. In elke koffer kan 41 liter. De koffers zelf zijn allebei even groot. Dus geen verloren plaats omdat de uitlaat in een uitsparing zit en de helft van de linker koffer inneemt. De koffers zijn perfect waterdicht dankzij rubber rondom waar de twee stukken samenkomen. Openen en sluiten gaat zeer vlot. Op en af ook. Beveiligd met een sleutel (2 stuks). Dezelfde sleutel voor beide koffers. Binnenin een kruiselastiek om te vermijden dat de inhoud eruit valt als je de koffer opendoet. Draaghandvat. Binnenzak (maar die heb ik niet). Een nadeel vind ik wel dat ze redelijk ver uitsteken links en rechts. Breder dan het stuur. De totale breedte is 1m10. Ik gebruik mijn motor voor woon/werkverkeer naar Brussel. Met die koffers gaat dat dus niet.

Besteld bij Hein Gericke. Prijs: 600 EUR dacht ik.
Luc_

Bericht door Luc_ »

Nog dit: ik lees dat je eraan denkt om eventueel de koffers van een 1200 aan je 1150 te hangen. Wel ... ik weet niet wat de andere forumleden vinden van die 1200 GS BMW koffers, maar ik vind dat ze nergens op lijken. En dan spreek ik nog niet eens over hun Dinky-Toy gehalte ... In december ben ik een week gaat toeren in Zuid-Afrika. 4000 km in een week. Ik met een gehuurde 1200 GS (een gele, bêkes--maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak), mijn Zuid-Afrikaanse metgezel met zijn 1200 GSA. Onderweg hebben we een dagje gewisseld ... Die GSA rijdt als een trein, heerlijk. De 1200 GS was precies een scooter. En zoveel plastiek. Er ging ook vanalles aan kapot tijdens het rijden (handvatbeschermer, bevestiging van de voorruit, knop van licht--met duck tape moeten vastplakken). Echt wel hopeloos. Terug thuis op mijn 1150 GS was een ware verademing. Die zit dus stevig in mekaar. Een 1200 GS is geschrapt van mijn boodschappenlijstje. De 1200 GSA staat nu op stip.

Enfin ... terug naar die 1200 GS koffers dan. Het ophangmechanisme deugt dus niet. Elke morgen stond ik daar minutenlang te prutsen om die dingen eraan te hangen. Onderweg is de linkerkoffer tot twee keer toe opengevallen. En bij gebrek aan elastiek binnenin giet je dan de ingewanden van die koffer over straat uit. Leuk is anders. Hier heeft BMW of hun toeleverancier dus echt wel een designfout gemaakt. En de linker koffer ben je zowiezo voor de helft kwijt aan die uitlaatuitsparing. Leve H&B!
Luc_

Bericht door Luc_ »

http://www.hepco-becker.de/
Zie die blauwe koffers op de Homepage. Wat verder in de site staan ze in het grijs.
janneman
Contacteer:

Bericht door janneman »

Ik rij nu al 2 jaar met een GS1200 mét koffers !!! geen klagen van, absoluut niet. Ik vind ze vooral handig dat ze te verbreden zijn. En wat het op en afhalen betreft, ook geen probleem, mechanisme werkt feilloos en is 'poepsimpel' ... Wat jou ervaring betreft in ZuidAfrika, denk ik dat je wat te objectief bent over die beoordeling, want hoeveel is er al niet mee geprutst en gezeverd geweest met zo een huurmoto ?! En wat het tupperware-gehalte betreft van de GS1200 ... ik denk nu net dat de GSA1200 geen haar beter is. En begrijp mij niet verkeerd, ik vind ne GSA ook nog steeds mooier dan ne GS, dus ...

hasta la pasta j.
K75 / GS1100 / GS1200 / GSA1200 • ROOD / GSA1200 • TRIPLE BLACK / GSA1200 LC • WIT (model 2017)
Hou in gedachten wat je ziet en zie wat je in je gedachten houdt
https://www.instagram.com/janmarchandphotography/
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

Luc_ schreef: ... Die GSA rijdt als een trein, heerlijk. !
Kost ook bijna evenveel als een trein :D
Luc_ schreef:De 1200 GS was precies een scooter. En zoveel plastiek. Er ging ook vanalles aan kapot tijdens het rijden (handvatbeschermer, bevestiging van de voorruit, knop van licht--met duck tape moeten vastplakken). Echt wel hopeloos. Terug thuis op mijn 1150 GS was een ware verademing. Die zit dus stevig in mekaar. Een 1200 GS is geschrapt van mijn boodschappenlijstje. De 1200 GSA staat nu op stip. !
en die GSA is niet van plastiek of wa? Ne GSa is gewoon een GS met groter tank en zijpanelen, goeie vering en extra beugels....

Luc_ schreef:Enfin ... terug naar die 1200 GS koffers dan. Het ophangmechanisme deugt dus niet. Elke morgen stond ik daar minutenlang te prutsen om die dingen eraan te hangen. Onderweg is de linkerkoffer tot twee keer toe opengevallen. En bij gebrek aan elastiek binnenin giet je dan de ingewanden van die koffer over straat uit. Leuk is anders. Hier heeft BMW of hun toeleverancier dus echt wel een designfout gemaakt. En de linker koffer ben je zowiezo voor de helft kwijt aan die uitlaatuitsparing. Leve H&B!
Kwestie van wennen, mijn koffers staan er beide binnen de minuut op, en je kunt er nog mee tussen de file. Heb nog geen koffer gehad die opengevallen is (32000km), zal wel niet goed toe geweest zijn dan...
Ben er best tevreden over. Ga er ook geen wereldreis mee doen....
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Dany
Contacteer:

Bericht door Dany »

Thx aan iedereen voor de reacties of via mail.
Ik heb eigenlijk nu zowat mijn ogen laten rusten op de Hepco & Becker "Gobi" serie. Lijkt mij een mooi compromis tussen kunststof en aluminium.
Heeft iemand hiermee specifieke ervaringen en waar zijn ze eventueel te verkrijgen in Belgie? Via de Gericke Shops???
Dany
Dany
Contacteer:

nog meer koffers

Bericht door Dany »

Ik heb navraag gedaan bij de Gericke shops België en inderdaad, via hen kunnen de Hepco & Becker Gobi's besteld worden. Echter ze zijn niet op stock, dus kan ik ze vooraf ook niet zien en aanraken. Rijd er hier iemand te lande rond met deze koffers op zijn GS-ke? Eventueel foto's? En hoe zit het met de linkerkant inzake de uitlaat? Half mei ga ik een paar dagen toeren in Engeland en tegen dan zou ik het opgelost willen zien natuurlijk :D
de groeten, Dany
PatricK/GS

Bericht door PatricK/GS »

Hoi,

Ze hebben vorig jaar de 1200 GS van een kennis gestolen.
Hij had juist de beugels gemonteerd, maar de (nieuwe) GOBI zijkoffers hebben er nooit aangehangen.

Een nieuwe set kost 465 Euro, mag nu de deur uit voor 300 Euro.
De koffers zijn altijd hetzelfde, de beugels verschillen per type motorfiets.
Die moet je dus nog wel bij Hein Gericke bestellen.
Denk dat je voor het prijsverschil de beugels bijna gratis hebt.
De koffers zijn bovendien beiden even groot, en steken daarom aan de linker- en rechterkant ook evenveel uit.

Hij zit niet zo vaak achter de computer, maar hij woont in Deurne bij Antwerpen en je kunt hem bellen op 0475 /419 771.
Er staat nog het een en ander te koop, toch best even telefonisch navragen of het nog niet verkocht is.

http://www.bmwgsclub.nl/forum/viewtopic ... ht=#225216
Groetjes,
Patrick
R 1200 GSA
PG

Bericht door PG »

Dany,
een 2-tal maanden geleden heb ik ook andere koffers gezocht (na aankoop 1200GS). Ik twijwelde tussen BMW of H&B (Gobi) koffers. De Gobi koffers kende ik enkel van foto's en ze leken me wel ok maar voor ik een setje bestelde wou ik er toch ééntje in het echt zien.
In Belgie worden ze ook verkocht door Bikerzone (Denderhoutem) en daar hadden ze ook een Gobi topcase liggen. Misschien eerst daar eens langsgaan.
Ik ben in ieder geval content dat ik daar eerst ben langsgeweest. De koffer zag er in vergelijking met de foto's heel wat minder aantrekkelijk uit en zeker z'n geld niet waard. Het was duidelijk te zien dat de koffer van plastic was en de afwerking vond ik ook niet erg goed.
Ik heb uiteindelijk de BMW koffers genomen. Een pak duurder maar qua afwerking en pasvorm op de motor erg goed.
Groeten Pascal.
Dany
Contacteer:

Bericht door Dany »

Hey PG,

thanks voor je opmerking. Ik zit dus een beetje met dezelfde vraag. Je kunt dus de koffers bestellen bij de Gericke shops, maar een mens ziet toch graag eerst het katje voor hij het koopt. Ik vind dus ook dat je die koffers eerst eens moet kunnen zien en zelfs eens voelen. Ik informeer eens bij Bikerzone of ze daar de koffers op voorraad hebben en zo ja dan ga ik er eerst een kijkje nemen.

de groeten van een man met een kofferprobleem :D
one-one

Bericht door one-one »

Dany schreef:Hey PG,

thanks voor je opmerking. Ik zit dus een beetje met dezelfde vraag. Je kunt dus de koffers bestellen bij de Gericke shops, maar een mens ziet toch graag eerst het katje voor hij het koopt. Ik vind dus ook dat je die koffers eerst eens moet kunnen zien en zelfs eens voelen. Ik informeer eens bij Bikerzone of ze daar de koffers op voorraad hebben en zo ja dan ga ik er eerst een kijkje nemen.

de groeten van een man met een kofferprobleem :D
zonder reclame te willen maken maar ik heb een vriend die een Gerike shop heeft te Gent... ga anders met de groeten van "one-one"
ride with pride
one-one
gsa 1150
Dany
Contacteer:

Bericht door Dany »

Is dit de shop in Sint-Denijs Westrem one-one? Heb navraag bij hen gedaan en daar hebben ze niks op voorraad. Alleen op bestelling.

thx voor de reactie.
dany
Plaats reactie