Hoe ESA instellen

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

pat
Contacteer:

Hoe ESA instellen

Bericht door pat »

Heb sinds vorige week mijn R1200RT en alles werkt perfect behalve...de esa krijg ik niet veranderd.
Na het starten van de motor kan je switchen tussen "comfort-sport of normaal" tot zover alles normaal. Naast deze eerder opgenoemde mogelijkheden staan de twee helmpjes in het display en als ik dan op de esa knop blijf drukken blijft dit op twee helmpjes staan en veranderd er niets in het display.
Is dit normaal of wat doe ik verkeerd............????

Groeten pat
BMW Motor Club Vlaanderen lid
R1100RT-R1200RT
Onze foto's
Onze films
JüRgen
Moderator
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

Pat,

Naar ik me herinner heb je mogelijkheden om je ESA in te stellen bij het reeds lopen van de motor en ook bij het nog niet gestart zijn van de motor, bij de ene (draaien) kan je de veermethode instellen, bij het andere zou je de configuratie moeten kunnen instellen (duo ; solo ; bagage...) maar iemand die ESA heeft zal je perfect kunnen helpen denk ik... :oops:
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Guidoviv
Contacteer:

Bericht door Guidoviv »

Voor solo,met bagage of met duo in te stellen moet je stilstaan met draaiende motor.
http://www.bikers4bikers.be/ Het forum voor iedere motorrijder.
pat
Contacteer:

Bericht door pat »

Inderdaad Jurgen,

Het eerste kan ik ten alle tijden veranderen maar het solo-duo-bagage krijg ik niet veranderd.

Groeten pat
R1100RT-R1200RT
Onze foto's
Onze films
pat
Contacteer:

Bericht door pat »

Als de motor draait hoe lang moet je dan op de esa knop blijven drukken???

Groeten pat
R1100RT-R1200RT
Onze foto's
Onze films
Guidoviv
Contacteer:

Bericht door Guidoviv »

Je moet 1 maal drukken tot het icoontje veranderd,dan even wachten,icoontje begint te pinken en als het niet meer pinkt is de setup veranderd
pat
Contacteer:

Bericht door pat »

Zal het 's evens eens even gaan proberen en laat iets weten.
Alvast bedankt voor de hulp

Groeten pat
R1100RT-R1200RT
Onze foto's
Onze films
Triker

Bericht door Triker »

pat schreef:Zal het 's evens eens even gaan proberen en laat iets weten.
Alvast bedankt voor de hulp

Groeten pat
Heb ook ondervonden dat (bij stilstand en draaiende motor) het vrij
lang duurt om te switchen tussen passagiers.
Dus; kort indrukken switchen tussen comfort, sport en normal,
zeeeeer lang ingedrukt houden voor 1-2 passagiers en bagage, ook
voor de volgende instelling moet je zeer lang ingedrukt hoiuden..
Tijdens het rijden kan je geen passagiers instellen.
Wannes

Bericht door Wannes »

Pat

Volgens mij moet de motor op zijn middenpoot staan om beladen en
onbeladen in te stellen.
Mvg
Triker

Bericht door Triker »

Wannes schreef:Pat

onbeladen in te stellen.
Mvg
Niet waar, heb hem al ingesteld zonder
Guidoviv
Contacteer:

Bericht door Guidoviv »

Wannes schreef:Pat

onbeladen in te stellen.
Mvg
Ik heb zelfs geen middenbok.
pat
Contacteer:

Bericht door pat »

Ben juist eens gaan proberen, moto op middenbok, motor laten draaien, kort drukken : "comfort;sport;normaal" = ok.
Dan lang (meer dan twee minuten) ingedrukt gehouden en er veranderde nog steeds niets......of niet lang genoeg....???

Groeten pat
R1100RT-R1200RT
Onze foto's
Onze films
Triker

Bericht door Triker »

pat schreef:Ben juist eens gaan proberen, moto op middenbok, motor laten draaien, kort drukken : "comfort;sport;normaal" = ok.
Dan lang (meer dan twee minuten) ingedrukt gehouden en er veranderde nog steeds niets......of niet lang genoeg....???

Groeten pat
Probeer eens na een eerste korte druk iets harder en langer te drukken (normaal een 5 tal seconden), als dat niet lukt klopt er iets niet en kun je best het even laten checken
Guidoviv
Contacteer:

Bericht door Guidoviv »

pat schreef:Ben juist eens gaan proberen, moto op middenbok, motor laten draaien, kort drukken : "comfort;sport;normaal" = ok.

Groeten pat
Het icoontje veranderde niet?Dus begon het ook niet te pinken?Dat is niet normaal.
Wulf

Bericht door Wulf »

Bij de Gt is het als volgt, bij stilstand met draaiende motor kan ik door eerst kort te drukken de huidige instelling oproepen terwijl de huidige instelling op het scherm wordt weergegeven kan ik door telkens ongeveer 2 sec. te drukken de belading instellen, 1 persoon, 2 personen en 1 persoon met bagage. Tijdens het rijden kan je enkel kiezen door eerst kort te drukken om de instelling op te roepen en vervolgens kort te drukken om te wisselen tussen comfort, normaal en sport.

grts Patrick
2003-2011 F650-R1100GS-C1-R1150RT-K1200GT-R1200GS'04-HP2 Mega Moto
2011-...R1200GS '04
2011-....Trek Madone...:-)
Triker

Bericht door Triker »

PS ik zie dat je van Wilrijk bent, ik ben ook van Antwerpen anders spreken we eens af om onze nieuwe motoren eens te 'vergelijken' :wink:
Triker

Bericht door Triker »

patrickGT schreef:Bij de Gt is het als volgt, bij stilstand met draaiende motor kan ik door eerst kort te drukken de huidige instelling oproepen terwijl de huidige instelling op het scherm wordt weergegeven kan ik door telkens ongeveer 2 sec. te drukken de belading instellen, 1 persoon, 2 personen en 1 persoon met bagage. Tijdens het rijden kan je enkel kiezen door eerst kort te drukken om de instelling op te roepen en vervolgens kort te drukken om te wisselen tussen comfort, normaal en sport.

grts Patrick
Vraag me eigenlijk af waarom men geen 2 personen met bagage voorzien heeft ?
Wulf

Bericht door Wulf »

display te klein :?: :lol:
2011-...R1200GS '04
Triker

Bericht door Triker »

patrickGT schreef:display te klein :?: :lol:
Mja, maar is stom want je kunt het nu niet selecteren dus weet je niet of het goed staat
pat
Contacteer:

Bericht door pat »

Is een goed idee PierreRt, als het weer en het werk het toelaten laat ik iets weten.
Ondertussen ga ik nog eens even uw laatste aanbeveling gaan uitproberen anders zal het de garage worden.

Groeten pat :D
R1100RT-R1200RT
Onze foto's
Onze films
Wulf

Bericht door Wulf »

ik denk dat om tot een voelbaar compromis te komen de keuze tussen drie standen voldoende is, ik rij af en toe alleen, veel met passagier en regelmatig met passagier en bagage. Ik gebruik eingenlijk enkel de stand alleen een met twee. ik wissel wel veel tijdens het rijden naar volgens het wegdek en het soort wegen tussen de verschillende standen, bv, autostrade "normaal", slecht wegdek"comfort" en bochtig parcours "sport" het verschil is indrukwekkend.
2011-...R1200GS '04
Triker

Bericht door Triker »

pat schreef:Is een goed idee PierreRt, als het weer en het werk het toelaten laat ik iets weten.
Ondertussen ga ik nog eens even uw laatste aanbeveling gaan uitproberen anders zal het de garage worden.

Groeten pat :D

:wink: Doen we

Had iets soortgelijk met instelling verlichting dashboard, moest nogal stevig drukken eer hij juist reageerde...
Triker

Bericht door Triker »

patrickGT schreef:ik denk dat om tot een voelbaar compromis te komen de keuze tussen drie standen voldoende is, ik rij af en toe alleen, veel met passagier en regelmatig met passagier en bagage. Ik gebruik eingenlijk enkel de stand alleen een met twee. ik wissel wel veel tijdens het rijden naar volgens het wegdek en het soort wegen tussen de verschillende standen, bv, autostrade "normaal", slecht wegdek"comfort" en bochtig parcours "sport" het verschil is indrukwekkend.
Als je er op zit bij stilstand en je verzet de standen voel je hem ineens zakken en kun je beter met de voeten op de grond, deed me denken aan de citroen DS :wink:
Wulf

prettig met twee t's ....

Bericht door Wulf »

bij het wisselen tussen bv comfort naar sport voel je inderdaad dat de motor precies ineenkrimpt, door dat de veering zich opspant stuurt de motor veel nauwkeuriger in de bochten. een heel prettig gevoel 8)
Laatst gewijzigd door Wulf op 05 feb 2007, 19:53, 1 keer totaal gewijzigd.
2011-...R1200GS '04
Triker

Bericht door Triker »

patrickGT schreef:bij het wisselen tussen bv comfort naar sport voel je inderdaad dat de motor precies ineenkrimpt, door dat de veering zich opspant stuurt de motor veel nauwkeuriger in de bochten. een heel pretig gevoel 8)
En dit op knopdruk, een geweldige feature... :D
Plaats reactie