Opinie ? Peilingske ?

Welk setje banden laten je toe om er eens stevig tegen aan te vliegen?
Of geven je het langst plezier in de bochten? Wissel je ervaringen met banden op dit forum uit.

Moderator: GVN

den Bullet

Bericht door den Bullet »

- model beemer
1150 GS
- bouwjaar
2001
- bandenmerk
Metzeler
- bandentype bij voorkeur (exact aub)
Tourance
- gemiddelde levensduur voor
- gemiddelde levensduur achter
Ze staan er nu zo 'n dikke 10.000 km op en ik zie nog geen reden om ze te vervangen
- bandentype dat er nooit meer inkomt
Trail Wings van Bridgestone - die stonden er op toen ik de GS 2de hands kocht. De GS was 4 jaar oud en had net 4.000 km gebold :shock: ) en die banden boden mij nul de botten grip, vooral driften bij het uitacceleren. Na 13.000 km waren ze totaal versleten

Bij keuze van een nieuwe band hecht ik vooral belang aan: (enkel 2 meest belangrijke aub!)
- all-roundcapaciteiten
- levensduur

Voilà, bijdrage geleverd :lol:

En 't volgende setje zal hoogstwaarschijnlijk idem dito zijn!
Francis
Contacteer:

Bericht door Francis »

Zijn der hier trouwens mensen die die nieuwen michelin met 2 verschillende rubbers al is geprobeert hebben :?:
Hij klinkt alleszins intressant , neen :?: :?:
Francis, r12rt

Teekitiesie iedereen, want dat doe ik ook :!:

Microsoft is not the answer, microsoft is the question.
My answer is NO !
Wingman X
Contacteer:

Bericht door Wingman X »

Mag spaarvarken weer slachten...is bijna weer van dat...achterslof mist profiel al in midden...Als mijn berekeningen goed zijn zit hij er al dik 15.000 km op, paar maandjes dus..

Btw: zou 't aan te raden zijn om Z6 te steken als er vooraan BT020 ligt?
:grin: Ninja's Machen Keine Witze !
Wingman X
Contacteer:

Bericht door Wingman X »

Vanavond een gaatje in de agenda gemaakt en als een TGV naar de Gentse Banden Centrale gesnord voor een nieuwe slof. Het nakende slechte weer en het feit dat ik donderdag een duo meeneem op mijn woon-werkrit waren voldoende om mijn BT20 achter na bijna 16.000km te vervangen.

De verleiding en de positieve commentaren over de Z6 -vooral in de regen- niet kunnen weerstaan en dus een Metzeler laten steken. Ondertussen ook lekker koffietje kunnen drinken en praatje gamaakt. Binnen de 25 min was alles gefikst. Bij thuiskomst van het goede weer geprofiteerd en hem ook eens deftig gewassen.

Daarnet de band gaan inrijden en zo'n 60-tal km gedaan: in één woord: INDRUKWEKKEND! :shock: Straf dat ik zoiets na een stuk of vijf Brigdestone sets moet zeggen. Gekende bochten en ronde punten neem ik nu zeker 10 km/h of 500 tpm sneller. Begrijp meteen waarom Harald maanden geleden zo vlot door bepaalde stukken vloog na de Diegem Connection.. (zoiets blift bij :wink: ) Ik moest me echt tegenhouden om mijn tent en kleren niet op te halen en meteen door te rijden naar de Verdon..man man! 8) 8)

Wetende dat ik deze band heb gekozen met het oog op zijn prestaties in de nattigheid... Vooraan ligt nog steeds een BT020, voor even want zodra die op is gaat ook daar een Metzeler Z6... Klinkt voorlopig allemaal veelbelovend. Het is nu uitkijken naar wat regen 8) Maar eerst de Flanders Fieldsrit van de Stoffel :D
Koppel!!

Bericht door Koppel!! »

YOO

Tsss, en dat van een Bridgestonefreak :shock: , ge hebt zelfs ne sticker op uwen helm plakken, diene moet er nu dan wel af zulle :lol:

Ff serieus nu, vergeet niet dat ge van ne vierkant gereden band terug naar ne ronden band overgaat, dat alleen al is ieder keer een indrukwekkend verschil, zeker achteraan, dat kan direct die 10km/u verschil verklaren, anderzijds, ik denk dat ge met een BT020 of een MeZ6 of een Pilot Road nooit slecht gaat zitten, da zijn allemaal goeie banden, de rest zit 'm in 't koppeke :wink:

Baidewee, heb vandaag afspraak gemaakt, ga vrijdag ne nieuwen achtersloef leggen, deze keer de Michelin Anakee, voorband zal waarschijnlijk binnen de maand volgen, ben is benieuwd wat deze banden gaan geven :roll:

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
Wingman X
Contacteer:

Bericht door Wingman X »

Yep, ge zijt me voor want wou nog iets toevoegen..

Overgaan van half-vierkante naar nieuwe band geeft altijd een wendbaar gevoel. Is echter nog nooit zo opvallend geweest, ondanks het 'koppeke'. De grip bij het uitaccelereren van een bocht lijkt me precies groter. De Z6 is ook merkbaar warmer na een stevig ritje van de BT020. Verschil was opvallend..
Koppel!!

Bericht door Koppel!! »

YOO
Xavier schreef:Yep, ge zijt me voor want ...blablajaddejadde...
't Leven is aan de rappe, jong :mrgreen:

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

Harald

Bericht door Harald »

Xavier schreef: Begrijp meteen waarom Harald maanden geleden zo vlot door bepaalde stukken vloog na de Diegem Connection.. (zoiets blijft bij :wink: )
Ik herinner mij die avond,van het auto/motosalon naar Diegem.
Ik had er voor en achter ne nieuwe opliggen, met elk nog géén 500Km.
Dus max aan profiel.
Rij op't werk met dezelfde banden, en moet zeggen dat ze goed water afvoeren en dat ik me vrij veilig voel op die rubbers.
Maar opletten dat ge niet overmoedig gaat worden hé, tegen vet olie en mazout op de baan kunnen ze ook niet :wink:
VutteRT

Bericht door VutteRT »

Xavier schreef:Yep, ge zijt me voor want wou nog iets toevoegen..

Overgaan van half-vierkante naar nieuwe band geeft altijd een wendbaar gevoel. Is echter nog nooit zo opvallend geweest, ondanks het 'koppeke'. De grip bij het uitaccelereren van een bocht lijkt me precies groter. De Z6 is ook merkbaar warmer na een stevig ritje van de BT020. Verschil was opvallend..
Dat alles, Het beter plakken en vlugger warm worden zal wel ten kosten van de levensduur gaan toch? :?: .
Vele wegen leiden naar.......de mooiste plekjes
JüRgen
Moderator
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

Metzeler en Pirelli zijn bekend voor goede baanligging, maar zachte compound, dus sneller slijten.
We zullen zien hé Xavier, nu had je bijna 16.000 achter, eens kijken wat de Metz geeft.

Uiteraard als je bij Michelin naar een Pilot Sport of hoger gaat heb je ook zachtere compounds, zo heeft elk merk zijn "zachte, sportieve versie".
Michelin en Bridgestone zijn dan wel bekend voor hun slijtvastheid voor de "gewone" motorbanden, zoals Pilot Road en BT020.

Ik lach altijd met m'n collega op 't werk met z'n Monster, hij heeft Pirelli Diablo Corsa opliggen.... slijten als sneeuw voor de zon, en zeggen dat hij 6 maanden per jaar niet rijdt, niet als het regent of ze regen voorspellen en enkel in het weekend, toch slaagt hij erin 2 setjes voor/achter per jaar erdoor te jagen. Niet eens op circuit. Zo zie je maar.... een "plakker" is altijd een "slijter"
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
betaburned

Bericht door betaburned »

Op mijne 1150RT
* BT20
* Metzeler Roadtec 6

Beide zeer content ongeveer 10-12.000km.
De BT20 schijnt mij een betere all-rounder ook in de winter. De Metzeler smijt gemakkelijker totdat hij versleten is.

Nu op mijne 1200RT voorgemonteerde Dunlop's die er direct afgaan als ze versleten zijn. Elke bocht / aanzet in bocht met wat veel gas in combinatie met wat nattigheid en die mannen zetten zich effekes opzij. En het is begot nog niet aan het vriezen of zoiets.

Enfin, het zou nu ook het koppel kunnen zijn, maar ik wil wel eens zien of de metzeler dat ook heeft...
Glotetrotting around - R1200 GSA '14.
Koppel!!

Bericht door Koppel!! »

YOO

Allez jup, vandaag maar weer is nieuwen achtersloef laten plaatsen :roll:

Na de Tourance (bij aankoop) en de Battlewing (is iets nieuws testen) ligt er nu voor de komende winter de Anakee op (naar 't schijnt héél goede regenband).

De Battlewing heeft er welgeteld een kleine 9K km opgelegen, hij zat op sommige plaatsen reeds op de slijtindicator :o
Wel moet ik zeggen dat m'n tempo er op 't afgelopen jaar een beetje op vooruit is gegaan, de 14500 km die ik met de Tourance heb gedaan zou ik nu waarschijnlijk ook niet meer halen 8)

De Bridgestone is een zeer goede band, zeker als je iemand bent die grotendeels op asfalt rijdt, misschien heel af en toe is een beetje off-road, maar toch vooral asfaltgericht. Is een echte plakker, remmen, bochtjes, accelereren, 't blijft gelijk, hij kleeft gewoon.
Nadelen zijn dan weer (tov de Metzeler Tourance, da's de enige met de welke ik kan vergelijken) minder grip off-road, en minder km's.

Kortom, tot nu toe kan ik zeggen, wie tevreden is met goede grip, maar km's malen en regelmatig is een stukske off-road doen belangrijk vindt, neem de Tourance, wie echter heel uitzonderlijk 't asfalt achter zich laat, en een maximum aan grip wil, ongeacht 't aantal te halen km's, ga voor de Battlewing :wink:

Binnen een goei 10K km zal ik de Anakee in m'n vergelijkingen betrekken, met die 60km die ik nu reeds heb gereden kan ik moeilijk veel zinnigs zeggen, behalve dat 't redelijk goed aanvoelt, da's al iets :lol:

Grtz, Philip!

Philz picz are here!

Wingman X
Contacteer:

Bericht door Wingman X »

JüRgen schreef:Metzeler en Pirelli zijn bekend voor goede baanligging, maar zachte compound, dus sneller slijten.
We zullen zien hé Xavier, nu had je bijna 16.000 achter, eens kijken wat de Metz geeft.

Uiteraard als je bij Michelin naar een Pilot Sport of hoger gaat heb je ook zachtere compounds, zo heeft elk merk zijn "zachte, sportieve versie".
Michelin en Bridgestone zijn dan wel bekend voor hun slijtvastheid voor de "gewone" motorbanden, zoals Pilot Road en BT020.

Ik lach altijd met m'n collega op 't werk met z'n Monster, hij heeft Pirelli Diablo Corsa opliggen.... slijten als sneeuw voor de zon, en zeggen dat hij 6 maanden per jaar niet rijdt, niet als het regent of ze regen voorspellen en enkel in het weekend, toch slaagt hij erin 2 setjes voor/achter per jaar erdoor te jagen. Niet eens op circuit. Zo zie je maar.... een "plakker" is altijd een "slijter"
Idd Jurgen, slijtage zal doorslag geven. Als de Z6 de 15000 niet haalt en niet voldoet in de regen, wordt het opnieuw Bridgestone. Vooraan ligt nog steeds de BT020, is altijd merkelijk kouder dan de Z6 achteraan.
benjamin.rt

Bericht door benjamin.rt »

na negatieve ervaring op men blackbird vroeger met bridstone bt020 heb ik voor de tornantétrip op men RT terug eens een bt020U geplaatst.

Ervoor lag ik met dunlop, zeer goede band maar rap weg(7000km achter en 11000km voo). Bt gaf, net zoals vroeger , een niet al tevreden gevoel. Zowel bij mij als bij men collega met een S; heeft hij meermaals uitgebroken achteraan.

Een ervaren bt020 rijder met RT die voor de tornanté een z6 liet leggen, daar bt020U niet in stock, zou voor geen geld terug een bridstone willen. is uiterst tevreden over zijn z6. Mijn volgende zijn reeds besteld, z6 voor en achter. Die bt020U gaat ook maar een 7000-8000km mee achteraan.
zelfs men bandencentrale is er niet zot aan. Verouderde technologie zegt hij.
Wingman X
Contacteer:

Bericht door Wingman X »

Bon,

Vandaag vooraan nieuwe band laten leggen. Tijd dus voor round-up van vorige set.

BMW R 1150 RT
- bouwjaar 2004
- Bridgestone
- Type BT020
- levensduur voor: 18.746 km (bijna klets linksvoor)
- levensduur achter: 15.866 km
- prijs voor: 135 euro (incl montage)
- prijs achter: 175 euro (incl montage)

Na een vijftal sets Bridgstone dus overgestapt op de Metzeler Z6. Voorlopig vind ik ze beter qua grip en opwarmtijd. Eigenschappen in de regen zouden veelbelovend zijn, vandaar. Komende maanden zullen uitsluitsel geven. Op levensduur heb ik nog geen zicht. Als het lager ligt dan de BT020 worden de volgende opnieuw Bridgestones aangezien Metzelers meer kosten.

greetz,
Xavier
Lex
Contacteer:

Bericht door Lex »

Hey Xavier

+15.000km met bt-20 dat is niet slecht dan ben ik zeker dat je met de Z6meer doet daar de bt-20 toch wat zachter is van samenstelling (dacht ik) want 15.000 heb ik nooit gehaald met de bt-20 max-10.000km.
Heb nu mijn 2é paar Z6 liggen voor en achter en die komen van bij Ronnie in Ham 280 euro alles erop en eraan.
See Ya...
http://www.starcom1.eu

Ook ik ben lid...
Koppel!!

Bericht door Koppel!! »

YOO

Ff eens schop geven aan dit topic :lol:

Dus, deze vrijdag komen er andere bandjes op m'n GS, ga er TKC's opleggen voor de off-roadritjes die ik volgende w-end's ga rijden.

Dat wil zeggen, de achterband die ik (zie hier wat boven) nag maar een maand 'n half geleden gestoken heb gaat ff op kant staan, terwijl de Battlewing vooraan z'n beste tijd heeft gehad.

't Is dus over dienen band dat ik nu ga spreken:
-Type: Bridgestone Battlewing (voorband)
-Kmstand: bijna 12K km mee gereden
-Staat: op de zijkanten quasi op de slijtageindicator, in 't midden nog zeker een dikke mm erboven, meer afgesleten opzij dus dan in 't midden :shock:
-Positief: zeer goede grip, zelfs tot op 't einde, heb er nog altijd 't volste vertrouwen in, bitter weinig "cupping", weinig slijtagegevoelig in het midden, goede grip ook in regen, etc.
-Negatief: ietsje minder grip/stabiel op off-road, ... euh ... that's it :P

Ik vond de achterband al goed, maar de voorband vind ik eigenlijk nog beter, de gereden km's zijn meer dan ik verwachtte, de geboden grip, onder quasi alle omstandigheden, is goed tot uitmuntend, is zonder twijfel m'n volgende lente-zomer-nazomerband terug. Dacht eerst nog de D607 van Dunlop te nemen, maar 'k denk dat alleen een BT020 of Pilot Road deze Battlewing nog kan verschalken qua grip en vertrouwen, en dat zijn nu eenmaal banden die niet op een GS horen :lol:

Over de Michelin Anakee kan ik tot nu toe niets zinnigs zeggen, heeft nu zo'n 2000 km, lijkt me een goede band, maar 'k begin toch al sleet te zien, 'k twijfel of deze de lente gaat halen, da's nog zo'n 9K km :?

Zal later wel een oordeel vellen over de TKC's ook, wel ten verstaande dat deze 2ehands zijn, en reeds 2000 km er opzitten hebben.

Grtz, Philip!

Philz picz are here!

Boskrabber

Bericht door Boskrabber »

Mijn bevindingen:

BMW R 1200 RT
Bouwjaar 2005
Metzeler Roadtec Z6 (zaten er origineel op)

Levensduur voor: 19.183 (waren nog niet volledig op, maar dat zal niet zolang meer geduurd hebben)
Levensduur achter: 19.183 (die had zijn tijd gehad)

Terug dezelfde erop laten leggen voor 310 euro
R1200RT

Lid BMW Motorclub Vlaanderen
Koppel!!

Bericht door Koppel!! »

YOO

Zoals gezegd m'n oordeel over de Continental TKC80
Afbeelding

Positief:
- Zijdelingse grip op droog asfalt, bijna zoals een all-raod band type Tourance etc.
- Relatief weinig rolgeluiden, minder zelfs dan nieuwe Battlewings.
- Geboden grip bij off-roadgebruik is véle beter dan met all-roadbanden, zowel op droog als op natte ondergronden, en dit op quasi alle soorten grond, zoals gravel, aarde, modder, zand, etc.
- En 't staat gedomme nog stoer ook :lol:

Negatief:
- Grip in de lengterichting, zowel tractie als remweg, remweg is zeker 50% langer dan bij een all-roadband.
- Nog slechtere grip op natte baan, soms echt op eieren rijden, ook tractie bij volgas op nat is niet alles, een powerslide in 2e was m'n deel :shock:
- Onstabiel stuurgedrag bij snelheden boven de 140km/u.
- 't Snelle slijten v.d noppen bij veelvuldig gebruik op snelwegen e.d, die band is daar echt niet voor gemaakt.

Neutraal:
- 't Bizarre stuurgedrag, je moet de moto echt véél meer insturen, en 't gevoel zegt dat de machien eerst onderstuur heeft, om dan plots te bocht in te vallen, eens 't gewoon valt 't prima te compenseren, maar 't is dus ff wennen.
- Op een bepaalde hellingshoek voel je de lastwissels op 't achterwiel héél goed, da's waarschijnlijk net op 't punt dat je op de hoeken v.d noppen zit, tussen de laatste en voorlaatste nop van 't midden uit, dan geeft hij 't gevoel om zicht achteraan te herzetten, maar 't is gewoon het bewegen v.d noppen onder gas/motorrem. Als je de band bekijkt kan ik me goed voorstellen dat de noppen, zeker die op de rand nogal kunnen bewegen tijdens 't rijden, dit voel je dus wel, maar 't is weer een kwestie van gewoon worden 8)

Kortom, is een band die, zeker in droge situaties veel toelaat, maar in 't nat snel z'n limieten heeft, géén km-vreter op autosnelweg zal worden, en hypersportief rijgedrag zal toelaten, tot als 't te veel is.
Echter, dit is wél de band die van een GS een echte ALL-Rounder maakt, eentje waarmee je zowel op de verharde als onverharde weg even veel plezier aan kunt beleven, en wel limieten kent, maar waarmee te leven valt :wink:

Of ik 'm nog ga opleggen, zeker en vast wel, als de omstandigheden 't vragen, zoals bij off-roadritjes, of misschien een (semi off-road) vakantie naar de Alpen :twisted:

Grtz, Philip!

P.S: Vooraan nu ook een Anakee gelegd, nu dus zowel voor als achter op Frans rubber :P

Philz picz are here!

Wingman X
Contacteer:

Bericht door Wingman X »

Just effe tussendoor. Al twee dagen in fameuze plensbuien gereden en de Z6 blijft vertrouwenwekkend qua grip.
:D
Relax

Bericht door Relax »

Kan je tussendoor ook 'ns wat cijfers geven?
I respect your opinion. But I don't give shit.
Harald

Bericht door Harald »

Xavier schreef:Just effe tussendoor. Al twee dagen in fameuze plensbuien gereden en de Z6 blijft vertrouwenwekkend qua grip.
:D
Ik wil geen ander meer. :lol:
Wingman X
Contacteer:

Bericht door Wingman X »

d'er zijn hier precies wat postings weg :?

anyway...Z6 achter gaat naar de 19.000 qua levensduur dus geen nadeel tegenover BT020 8) Probeer 't nog effe vol te houden met dit mooie weer voor er nieuw setje opgaat..
archi

Bericht door archi »

Hallo,

BMW R 1150 RT
- bouwjaar 2003

- Bridgestone BT020
- levensduur: 10.000 tot 11.000 km met nog 1.5 mm profiel
- 5 jaar geleden goede band

- Michelin Pilot Road
- levensduur: 15.000 km met nog 2 mm profiel
- geeft mij veel meer vertrouwen

nu Michelin Pilot Road 2 erop. Na even inrijden en wennen terug hetzelfde vertrouwen. Levensduur zullen we wel zien.

Eric
Wingman X
Contacteer:

Bericht door Wingman X »

Z6 begint vooraan aan 't eind van zijn Latijn te komen. Voel kleine onbalansen in stuur aan hoge snelheid... Moet ergens op 19.000 km zitten, wat verre van slecht is.

Maar gotver... daarnet van mijn bandenboer vernomen dat Metzeler hun prijzen heeft opgeslagen. Een set ligt nu rond de 330€, BT021 kan ik voor net geen 300€ meekrijgen. Twijfel twijfel alom. Z6 is een zalige band... ga nog effe informeren naar de Pirelli Diablo Strada. Is nagenoeg een kopie van de Z6.

Op zich geen noemenswaardig verschil maar toch... Wat meer olie hier, dure remblokken daar, steeds duurder wordende benzine en duurdere rubbers zijn niet goed voor de kilometerprijs. :evil:
Plaats reactie