Windscherm vervangen of inkorten ?

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over accessoires en toebehoren voor de motorfiets
zoals verhoogd scherm, binnentassen, valbeugels, enz.

Moderator: GVN

polski

Windscherm vervangen of inkorten ?

Bericht door polski »

Heb een K75 RT van '94 waarop een vaste , vlakke ruit gemonteerd staat die echter veel turbulentie en lawaai veroorzaakt. Gezien ik me binnenkort door GPS op spraak wil laten leiden zou ik het graag wat stiller rond mijn hoofd hebben.

Ik overweeg de ruit eventueel te vervangen door één met zo'n flip top , doch stel mij de vraag of dit een 'spectaculair' verschil gaat geven ? 'k Ben 1.79 m.

Eventueel zou ik mijn huidige ruit kunnen laten inkorten wat in de zomer ook voor wat extra verfrissing zou kunnen zorgen. De vraag is dan , hoeveel moet die ingekort worden en waar kan ik hiervoor terecht ? Heeft iemand hier ervaring mee ?
K 75 RT - 1995 - Lid
colingoes

Bericht door colingoes »

hallo
ik ben zelf nogal groot
daarom heb ik een opzet stuk erop gezet (zie je veel bij GS)
nu heb ik veel minder last van geluid en wind

groetjes
colin
polski

Bericht door polski »

Bedankt voor de info .

Is dat een opzetstuk voor een vlakke ruit ? Waar is dit te krijgen en wat kost het ongeveer ?
K 75 RT - 1995 - Lid
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

avatar een iet wat verklein :roll: :shock:
dank U wel 8) :wink:
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
colingoes

Bericht door colingoes »

heb deze 2de hands gekocht
nieuw dacht ik iets rond de 50 euro ( weet niet zeker)
werkt met klem systeem ( beschadigt uw ruit zeker niet)
kan er snel af voor bij erg warm weer terijden

groetjes
colin

ps;zie eens bij TEKOOP KOOP MOTOFIETSEN
onder ttscherm
polski

Bericht door polski »

Ok, bedankt .. 'k zal morgen eens bij L & C langsgaan .
K 75 RT - 1995 - Lid
frank

windscherm K75RT

Bericht door frank »

Vaste hoge ruit is meestal een zgn "politieruit".
Heb er ook zo één opstaan en wind buldert rond mijn oren.
Intussen al opgelost met
1 :oordoppen.= goedkoopste maar niet wanneer gps-spraakbegeleiding of muziek van je MP3
2: orig lage ruit mét deflector monteren maar...= zinloos want dan zit je terug in de wind
3:Electrisch windscherm monteren = veel werk en kost in occ +/-300€ of meer.
Naar punt 3 gaat mijn voorkeur.
hvandrunen

Bericht door hvandrunen »

kijk hier eens:
http://forum.bmw-mc-vl.be/phpBB/viewtop ... light=ruit

Misschien voor jullie wel een eindje rijden, maar dan heb je ook wat......
K1200gt 2003 titansilber
polski

Bericht door polski »

'k ben zaterdag bij L&C in Olen zo'n wind-spoilertje (Verholen) gaan kopen en ze waren zo vriendelijk het meteen op m'n scherm te monteren.
Het scheelt inderdaad wel qua turbulentie en lawaai .. maar anderzijds staat het dan weer recht op kijkhoogte wat op zich dan weer hinderlijk is. En zo is't altijd altijd wat .. :roll:

'k Ga nu wat experimenteren met de mogelijke instelbare standen, mss vind ik wel de ideale compromis ..

In elk geval , bedankt iedereen voor de bijdrages .
K 75 RT - 1995 - Lid
Mc B
Contacteer:

Bericht door Mc B »

cm per cm afzagen is ook altijd een optie. Niet te ver zagen natuurlijk want dan heb je weer teveel winddruk op je borstkast.
Leap and the net will appear
polski

Bericht door polski »

Na 2 dagen te hebben rondgereden met dat spoilertje besloten dat de nadelen uiteindelijk niet opwegen tegen de voordelen .
Het plexi-spoilertje belemmert of vervormd het zicht zodanig dat ik bijna niet meer durf file-rijden .

Volgende stap wordt dus :

- spoilertje te koop zetten
:wink:
- de ruit cm per cm te verkorten , maar daar wil ik zelf niet aan beginnen ..

Iemand een idee waar ik daarvoor terecht kan ?
K 75 RT - 1995 - Lid
colingoes

Bericht door colingoes »

spijtig tehoren van die vervorming
bij mijn is er geen vervorming merkbaar
alleen bij regenweer vervelend maar normaal vervuiling

groetjes
colin
polski

Bericht door polski »

Spijtig indeed . Ik had nog gebeld naar L&C of ze die Touratech ( zoals die van u ) binnen hadden . Bleek het uiteindelijk die van Vanholen te zijn , maar volgens L&C is dat hetzelfde gezien Vanholen levert aan Touratech..
'k zal eens proberen er een fotootje op te zetten straks .. kunnen we eens vergelijken.
K 75 RT - 1995 - Lid
hvandrunen

Hoi,
Ruit inkorten kun je gemakkelijk zelf.
Met watervaste viltstift aftekenen. Dan met een kleine slijptol met een dunne schijf over de streep afslijpen.
Wanneer je de goede hoogte hebt met waterproofschuurpapier met een fijne korrel de zijranden schuren.

Echt goed te doen, succes.
K1200gt 2003 titansilber
John
Contacteer:

Bericht door John »

Het probleem zit em bij die ruiten niet zo zeer in de hoogte maar in de breedte. Op één van mijn dienstbrommertjes hebben we dat opgelost met zijstukjes te monteren. Twee stukken plexi die met inox plaatjes zijn bevestigd aan de zijkant. Op mijn brommers met electrisch verstelbaar scherm kan je met open systeem helm rijden tot makkelijk 180/Uur. Die schermen zijn véél breder. En daar zit het em in. :wink:
hvandrunen

Klopt.
Op mijn gt heb ik een ander scherm gezet (schurgers) welke hoger en veel breder is.
Bovendien vind ik al die oppzetstukjes geen porem om te zien.
Druk op het hoofd helemaal weg.

http://forum.bmw-mc-vl.be/phpBB/viewtop ... =schurgers

285 euro en je probleem is echt verholpen.
Schurgers heeft ook voor de nl-politie indertijd een ander scherm voor de k75 gemaakt.
K1200gt 2003 titansilber
John
Contacteer:

Bericht door John »

Dat hoeft geen 285 eurokes te kosten hoor! Gewoon twee stukjes plexi met een paar plaatjes vastgeklemt op je ruit. Geen gaten boren.
hvandrunen

Da's nou net wat ik geen porem vind........
K1200gt 2003 titansilber
John
Contacteer:

Bericht door John »

hvandrunen schreef:Da's nou net wat ik geen porem vind........
Bekijk het van een andere hoek, een electr. verstelbare kan je soms vinden voor iets meer dan die 285. En als ik dan toch centen moet uitgeven dan liever voor zo ééntje. :lol: :roll:
Anders....niks uitgeven en er iets tegen schroeven.
polski

Bericht door polski »

't is m'n dagje niet .. ik kan geen foto zetten .. als ik een mail wil sturen naar die Shurger , krijg ik een foutmelding .. wat wel gelukt is, is mijn overschrijving om lid te worden .. :lol:

Eigenlijk ongelooflijk hoeveel verschillende meningen er zijn .. 't is de hoogte , 't is de laagte , 't is de breedte ..

'k ben au fond ongelooflijk kontent van m'n Kaatje en zou er graag nog minstens 10 jaar mee willen rijden , maar dan met iets meer rijplezier op hogere snelheid . .
Met een nog hogere ruit zal ik moeten inboeten aan zichtbaarheid en dat wil ik niet ... dus 't zal in de laagte of de breedte worden .. 'k heb inmiddels op internet een bedrijf gevonden in Heist O/D berg die plexi-glas professioneel versnijdt .. 'k ga daar m'n oor eens te luisteren leggen .. zelf wil ik daar niet aan beginnen .. ik ken mezelf .. :oops:
K 75 RT - 1995 - Lid
John
Contacteer:

Bericht door John »

Voor je iets uitgeeft hé.....kom eens af en rij eens met een electr. verstelbare ruit. Ik heb er hier een 6 tal Ktjes staan. Dan weet je wat het verschil is.
hvandrunen

John schreef:
hvandrunen schreef:Da's nou net wat ik geen porem vind........
Bekijk het van een andere hoek, een electr. verstelbare kan je soms vinden voor iets meer dan die 285.
In mijn geval (k1200gt 2003) was hij al electrisch verstelbaar.

Mooi aanbod voor Polskie, als je het maar kunt vergelijken op dezelfde motor. Naar NL rijden kan altijd nog.
K1200gt 2003 titansilber
John
Contacteer:

Bericht door John »

K75 of K100 of K1100....allemaal dezelfde kuip. Enkel de ruit (makes a difference) :lol:
polski

Bericht door polski »

Bedankt iedereen .. 'k ga het allemaal effe laten bezinken en wat prioriteiten stellen .. heel sympathiek van John trouwens dat ik eens mag komen 'proeven' .. als't zover is zal ik graag op het aanbod ingaan.

Mijn K 75 is gebouwd in December 1994 en voor de eerste maal ingeschreven in maart 2005. 'k meen me ergens gelezen te hebben dat deze toen standaard was uitgerust met een elektrisch raam .. niet dus .. soit , toen ik hem kocht stonden er amper 33.000 echte km's op , 'k heb er dus nog veel te goed .
K 75 RT - 1995 - Lid
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

Vele luxerijders willen een zo hoog mogelijke ruit voor meer comfort.

Hiermee bereik je net het omgekeerde, en zelfs een verkeersonveilige rijsituatie.

De ruit belemmert niet alleen je zicht, maar vervormt het ook.
De rijwind zal niet meer zo veel in je gezicht stampen, maar euch... zal nu aan de achterkant zijn werk doen... turbulentie heet dat.

Hoe dan ook... je moet er bij het luxerijden steeds voor zorgen dat de ruit je gezichtsveld NIET belemmert... dus maximumhoogte ongeveer tot de onderkant van de helm (en das al veel)... Je zal zien als ie nog iets lager staat dat je nog veeeel comfortabeler zal door de wind snijden.

En ja... is het eens een supergure dag... dan kan je nog altijd zelf wat platter gaan als het te erg wordt natuurlijk.

Zoals John al zei.... de breedte speelt eerder een rol tegenover de hoogte!

ik ben zelf een Lt rijder, en mijn ruitje zal je zelden hoger zien staan dan halfweg (nb: standaardruit, dus geen verhoogde). Als je over je ruit heen het wegdek kan zien, ga je veel vlotter de bochten in (lees: veiliger).

Ik zou eens heel goed overwegen wat je zal doen, vooraleer er de zaag in de zetten... en uitgebreid testen
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
Plaats reactie