GS 1100 met ABS

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Smullie
Contacteer:

GS 1100 met ABS

Bericht door Smullie »

Ik ben geinteresseerd om een R1100GS te kopen. Het enige dat me tegenhoudt is een ABS die een beetje vreemd doet en niet altijd werkt. Een ABS die niet altijd werkt, daar kan je toch niet op rekenen en daar heb je dus niets aan.

Volgens de verkoper ligt dit aan de sensors die niet goed afgesteld staan en dat dat snel opgelost kan worden door die af te stellen, maar dat dat toch niet lang duurt voordat ge dat opnieuw moogt doen. Dat kwam veel voor bij die 1100GSen, zei hij.
Over de verkoper: ziet er nen toffe pee uit en ik ben geneigd om die te geloven, maar men kan niet zeker genoeg zijn he...

Is dit een bestaand/veelvoorkomend issue bij een R1100GS? Kan dit op een andere/betere manier opgelost worden?

Ik wil hier zeker niet opnieuw de discussie openen ABS of niet, dat ben ik al zo beu als kou pap. Ik wil ABS zodat ik bij een noodremmanoeuvre een kans heb om niet op mijn bakkes te gaan. Veel meer verwacht ik er niet van en meer wil ik er niet van verwachten. :roll:
GS staat voor geil speelgoed
John
Contacteer:

Bericht door John »

Rare uitleg, afstellen is afstellen en dat kan gewoonweg niet verlopen. Die sensors worden afgesteld met vulplaatjes. Je kan dit zéér makkelijk zelf doen. Ook voor je tot aankoop overgaat. Schroef de sensor los, maar meet even hoeveel speling je hebt tussen rotor en sensor. Is de speling niet gelijk dan schort er iets met de rotor of het wiel. Is de speling te groot neem dan gewoon een stuk dikker papier en snij een copie van de vulplaatjes die er tussen zitten. Monteer terug en het zou voorlopig opgelost moeten zijn. Geeft de ABS nog steeds rode flikkerlampjes dan is er wel meer aan de hand. Je kan het boeltje dan eens resetten. Dat vind je hier wel ergens op het forum. Dat kan je ook makkelijk zelf. :wink:
animal

Bericht door animal »

Hoi

ik heb net 30000 km met een GS1100 achter de rug en moet zeggen: geen enkele keer afgeregeld. Dus dat van dat afregelen: larie.
Wat er waarschijnlijk wel is, en dat hebben de meeste R's, niet alleen de gs'en: als de batterij niet optimaal meer is dan krijgt bij een koude start het abs systeem wat te weinig spanning en dan slaat hij niet aan (lichtjes blijven pinken). Oplossing: 5 km rijden, stilleggen en opnieuw starten en klaar is kees. De meesten hebben er last van, zelfs met een nieuwe batterij (van bmw) en koude start had ik het soms voor. Dat moet je er dus bijnemen.

Heeft de moto het altijd ? Ook bij warme start, dan zou het wel eens kunnen dat er iets niet pluis is.
Smullie
Contacteer:

Bericht door Smullie »

In dat geval zal ik em maar laten zoals het is en op zoek gaan naar nen 1100GS die wel ABS heeft en er geen problemen mee heeft, want die mens zei niets van het feit dat dat na een paar km opgelost was en dat die dat al van in 't begin had... Na 90000km moogde dat al weten he...
animal

Bericht door animal »

Het probleem lost zich niet vanzelf op na een paar km, je moet stoppen, motor stil leggen, kontakt uit, kontakt aan en dan opnieuw starten. Normaal moet het dan in orde zijn. Je moet het weten natuurlijk, als je blijft rijden blijf je zonder abs verder doen.
FreekC

Bericht door FreekC »

Het niet in schakelen van het ABS heeft alles te maken met de staat van de accu.
Bij koud weer is de accu capaciteit veel minder dan bij warmer onstandigheden.
Als tijdens het starten de accuspanning onder de 10 volt komt zal dit door de ABS-unit worden geconstateerd en zal het ABS niet inschakelen.
Ga je een stukje rijden dan laadt de accu weer wat op en hoeft de startmotor niet zolang te draaien (de motor is al een beetje warmer geworden) dus komt de accuspanning meest niet onder de 10 volt en het ABS zal gewoon inschakelen
Dit hele probleem is echter vrij simpel op te lossen.
Bij de Nederlandse GS-club is er iets op gemaakt en dat werkt perfect zonder de werking of veiligheid in gevaar te brengen.
Kijk maar even hier.
Het is vrij simpel zelf te doen.
Ik heb er nu 14 gedaan en allen naar grote tevredenheid.

Freek
Niet l.... gas geven
R1150 GS 49000 km
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

mooi stukje techniek met prachtige uitleg!!!
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
FreekC

Bericht door FreekC »

Ik denk dat er in Nederland nu een stuk of 40 rond rijden met de modificatie en ik heb nog niemand gehoord die niet tevreden is.
Dus een echte aanrader, je bent voorgoed van de knipperlampjes bij koude start af en alles werk zoals het hoort.

Freek
Niet l.... gas geven
R1150 GS 49000 km
denBen

Bericht door denBen »

FreekC schreef:Ik denk dat er in Nederland nu een stuk of 40 rond rijden met de modificatie en ik heb nog niemand gehoord die niet tevreden is.
Dus een echte aanrader, je bent voorgoed van de knipperlampjes bij koude start af en alles werk zoals het hoort.
Als het inderdaad alleen die batterij is, wat ik nog niet heb bevestigd gezien in dit draadje...
Of vergis ik mij?

@Freek: ik quote jou nu omdat het knopje van jouw post het dichts bij mijn cursor stond, maar 't is eigenlijk een vraagje in 't algemeen hoor :wink:
P.S. Thanks to all for being in my life...
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

Er zijn genoeg 1100jes te koop voor relatief weinig geld, kies er ene uit die uw goesting is en die technisch OK is. Als het idd zo makkelijk op te lossen is, waarom doet de verkoper dat dan zelf niet? Opgepast voor die moto's die "eens afgesteld moeten worden...." meestal is er wel iets meer aan de hand dan enkel afstellen.....
Het ABS blijft wel een batterijen killer en de werking is nu ook niet echt heel subtiel...mijne GS1100 en 1150 hadden geen ABS, mijnen 1200 helaas wel....
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
FreekC

Bericht door FreekC »

Het niet inschakelen van het ABS is veelal te wijten aan een slechte/minder goede accu.
Waarom BMW dit niet zelf heeft bedacht...............geen idee.
De ABS-computers van de 1150 zijn al met een veel lagere spanning tevreden en de "niet start storing" komt dat ook weinig voor bij de 1150.
ABS is zeker geen batterijen killer!!
Het vraagt, bij de 1100, alleen minimaal 10 volt om het ABS op te starten als dat niet voorhanden is schakeld het ABS niet in maar dit wil niet zeggen dat de accu zo slecht is dat de motor niet gestart kan worden.
Het niet inschakelen van het ABS is een echte winterstoring.
Door de kou heeft de accu wel tot ongeveer 40% minder vermogen (afhankelijk van de temperatuur)
Als het veel voorkomt dat je ABS niet inschakeld gewoon de modificatie uitvoeren en je bent er voor altijd van verlost!!

Freek

Freek
Niet l.... gas geven
R1150 GS 49000 km
Smullie
Contacteer:

Bericht door Smullie »

Dirk Pauwels schreef:Er zijn genoeg 1100jes te koop voor relatief weinig geld...
Wat is voor u dan relatief weinig geld, en waar hebt ge die dan gevonden? :oops:
Traveller

Bericht door Traveller »

Deze Belg heeft de bovenstaande modificatie uitgevoerd tijdens de winterstop 2004 aan zijn 1100RT.
De knooppunten zaten wel op een andere plaats, maar gewoon het achterliggende idee gevolgd en het kwam wel goed.
Geen "gel" toestanden, stoppen , uitzetten en weer weg, of van die gekke toeren meer.
Sindsdien zit er een batterij van " den Aldi " in mijn BMW. :oops: :oops:
Het belangrijkste is echter dat mijn motor steeds start, de diagnose nooit meer gefaald heeft en ik zeker ben dat ik steeds ABS heb. ( wat eigenlijk toch de bedoeling is van het systeem )
De groeten en tot onderweg.
FreekC

Bericht door FreekC »

traveller schreef:De knooppunten zaten wel op een andere plaats,
Dat klopt....de modificatie is gescherven aan de hand van een 1100 GS.
Maar kan ook gedaan worden bij alle 1100 en 1150 modellen.
De kabelbomen zij echter van deze modellen wel anders dat die van de 1100 GS maar het principe is gelijk.
Dus gewoon doen!!

Freek
Niet l.... gas geven
R1150 GS 49000 km
Dirk Pauwels

Smullie schreef:
Dirk Pauwels schreef:Er zijn genoeg 1100jes te koop voor relatief weinig geld...
Wat is voor u dan relatief weinig geld, en waar hebt ge die dan gevonden? :oops:
kapaza.be , 2dehands.be etc.....Voor minder dan 5000euro heb je een goeie 1100
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Smullie
Contacteer:

Bericht door Smullie »

Dirk Pauwels schreef: kapaza.be , 2dehands.be etc.....Voor minder dan 5000euro heb je een goeie 1100
Idd, alleen is 5000€ redelijk veel geld voor me... Soit, als puntje bij paaltje komt, dan zal ik er ook wel de gepaste prijs voor betalen zenne... Het is en het blijft wel ne GS en dat is al jaren mijn droom... 't wordt tijd dat die eens werkelijkheid wordt he... :wink:
Dirk Pauwels

Smullie schreef:
Dirk Pauwels schreef: kapaza.be , 2dehands.be etc.....Voor minder dan 5000euro heb je een goeie 1100
Idd, alleen is 5000€ redelijk veel geld voor me... Soit, als puntje bij paaltje komt, dan zal ik er ook wel de gepaste prijs voor betalen zenne... Het is en het blijft wel ne GS en dat is al jaren mijn droom... 't wordt tijd dat die eens werkelijkheid wordt he... :wink:
Hoeveel vraagt dienen type dan met het ABS probleem als je 5000euro al veel vindt? Voor 4000 euro vind je ook nog wel goed spul, maar dan bv van 95-95 en da's tenslotte wel 12 jaar oud hé. Misschien anders eens uitkijken naar een recente jap die je wel kan betalen. BMW is niet zaligmakend hé, er is nog goed spul op de markt, waar je evenveel plezier aan kan beleven en die zelfs (nog) betrouwbaarder zijn
John
Contacteer:

Bericht door John »

Smullie schreef:
Blijf realist, een BMW is relatief duur. Dus verwacht nu niet dat de Kerstman of Sinterklaas bestaat. Ik vind het altijd erg, zelfs zéér erg dat sommige mensen niet bereid zijn van te betalen wat het waard is. Andersom zijn het gewoonlijk nét diegene die iets te koop aanbieden verbolgen zijn omdat iemand te weinig bied.
Maar toegegeven...het is altijd plezant om iets te kunnen verwerven aan een prijs die zo goed als weggegeven is. Voor mij ook hoor! :lol:
Smullie
Contacteer:

Bericht door Smullie »

John schreef:
Smullie schreef:
Blijf realist, een BMW is relatief duur. Dus verwacht nu niet dat de Kerstman of Sinterklaas bestaat. Ik vind het altijd erg, zelfs zéér erg dat sommige mensen niet bereid zijn van te betalen wat het waard is. Andersom zijn het gewoonlijk nét diegene die iets te koop aanbieden verbolgen zijn omdat iemand te weinig bied.
Maar toegegeven...het is altijd plezant om iets te kunnen verwerven aan een prijs die zo goed als weggegeven is. Voor mij ook hoor! :lol:
Ik heb eigenlijk den indruk dat vooral de koper verbolgen is over het feit dat die dingen zoveel nog kosten... :roll:
yoooooh

Bericht door yoooooh »

FreekC schreef:De ABS-computers van de 1150 zijn al met een veel lagere spanning tevreden en de "niet start storing" komt dat ook weinig voor bij de 1150.
..
Het vraagt, bij de 1100, alleen minimaal 10 volt om het ABS op te starten als dat niet voorhanden is schakeld het ABS niet in maar dit wil niet zeggen dat de accu zo slecht is dat de motor niet gestart kan worden.
Het niet inschakelen van het ABS is een echte winterstoring.
Door de kou heeft de accu wel tot ongeveer 40% minder vermogen (afhankelijk van de temperatuur)
Als het veel voorkomt dat je ABS niet inschakeld gewoon de modificatie uitvoeren en je bent er voor altijd van verlost!!

Freek
okee Freek, maar met mijne gs1150 heb ik bij temperaturen onder of rond het vriespunt toch ook steeds met dit fenomeen te maken, ondanks de aanwezigheid van de gel-batterij, en ondanks dat ik er elke dag mee rijd (zodat de batterij toch redelijk opgeladen zou moeten blijven). misschien heeft m'n batterij al een pensioenregeling... dat zou ook een interessante manier zijn om zoiets te ontdekken (interessanter toch dan te moeten vaststellen dat hij helemaal niet meer te starten is).
maar thx voor het weetje (ook voor de anderen dus)!
zal een en ander eens nakijken (leeftijd batterij, uitvoerbaarheid modificatie enz..).
groeten,
jo
FreekC

Bericht door FreekC »

yoooooh schreef: uitvoerbaarheid modificatie enz.
Let wel op!! bij de 1150 is de uitvoering van de ABS-mod iets anders in de uitvoering dan van de 1100.
De draad van het ontlast relais zit NIET in de zwarte stekker onder de tank maar moet uit de electro-box onder het zadel worden gehaald.
Als je de electro-box dan toch open hebt kan je gelijk goed zien welke groene draden je moet hebben van het ABS-relais.
Verder is de werking van de ABS-mod precies gelijk!!

Freek
Niet l.... gas geven
R1150 GS 49000 km
Plaats reactie