sputteren 's morgens F650 van '96

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW F-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
pablo sirenzo 2

sputteren 's morgens F650 van '96

Bericht door pablo sirenzo 2 »

Hello vrienden F650 rijders.
't Zal wel een onnozele vraag zijn maar allé hup vooruit.
De laatste tijd heeft de mijne 's morgens altijd wat last in het begin. 't Is te zeggen, zodra ik boven de 4000-4500 toeren uitkom, begint hij zo wat te sputteren (vergelijkbaar met als je benzine op is).
Op zich is dat niet ambetant, tenzij vorige week dan, toen ik hier net op de steenweg een kamion wou voorbijsteken.
Eens hij opgewarmd is, heb ik er geen last mee van.
Ik moet wel zeggen dat de choke dan nog altijd opstaat, maar vroeger had ik daar nooit last van.
DE VRAAG IS NU: wat zou de oorzaak kunnen zijn, en moet ik me zorgen maken?
Ik sleutel zelf niet aan de moto, dus 't is meer van, is 't de moeite om daar speciaal mee naar de garage te gaan, of vermeld ik het gewoon als ik hem over 2000 km nog eens binnensteek (binnen 2 à 3 maanden).
ErikD

Bericht door ErikD »

Hallo,

Heb hier al es gekeken: http://faq.f650.com/FAQs/Rotax655TroubleshootingFAQ.htm

ErikD.
BMW 1150GS zwart - 2002
Husqvarna WR 250 - 1988
Raketman
Contacteer:

Bericht door Raketman »

Een motorfiets waarvan de choke nog opstaat rijdt nooit echt soepel hé.
Een Funduro heeft maar een klein bruikbaar toerengebied (van 3000 tot 5000 tr/min) dus als je dan 4500 toeren maakt met de choke op zou dat wel eens kunnen dat hij een beetje protesteert.

Zolang hij het niet doet zonder choke lijkt mij dat niet abnormaal.
Nil volentibus arduum
pablo sirenzo 2

Bericht door pablo sirenzo 2 »

Bedankt ErikD voor de "foutjes-chart", ik ga die uitprinten en eens op mijn gemak lezen.
OK Raketman, ik dacht wel dat er eigenlijk niets aan de hand was.
't Enige ambetante is dat ik een tijdje geleden een kamion 's morgens wou voorbijsteken, en dat net op dat moment hij tegensputtert en niet meer vooruitwou. Heel ambetant.
Enfin, weer iets dat ik tot mijn eigen scha en schande heb bijgeleerd.
Man man ik ben precies toch content van mijn funduro.
In het begin zijn er veel mankementjes aan geweest, maar toen zat hij nog in de garantie van de dealer. ('t was een tweedehands met toen al 34.000 km).
Ondertussen heeft hij 55.000 en ik zou er toch graag de 100.000 km mee halen.
Fingers crossed.
ErikD

Bericht door ErikD »

Hey Pablo,

34.000km? Die was bijna niet buiten geweest!! :wink: Het leuke aan de F650 is dat je alles zelf aan kan doen mits wat durf, en de FAQ site is zeker een grote hulp hierbij.
Op video.google.com zijn er filmpjes die je tonen hoe je bepaalde dingen moet doen, gewoon zoeken op BMW F650. Nu, als hij nog in garantie is bij de dealer, dan ga je best daar langs natuurlijk.

ErikD.
BMW 1150GS zwart - 2002
Husqvarna WR 250 - 1988
jasper

Bericht door jasper »

ben het er ook totaal mee eens dat f650 zalige moto is, heb paar dagen met k75 gereden en vond dit echt ni tof, das veel te veel MOTO :) en te weinig fiets zoals f650 :lol:
on5cit
Contacteer:

sputteren F650

Bericht door on5cit »

Hoi.

Nog eens even voorstellen,
Ik ben Marc, woon in Antwerpen net naast Ekeren.
ik ben werkzaam in de petrochemische sector, Daar houd ik me bezig met meet en regeltechniek.
verder ook nog wat radioamateur tussen de plooien door, dit heb ik inmiddels op een lager pitje gezet.
Inmiddels ben ik 37 geworden en eindelijk de Motopassie terug gevonden.
Dus nog maar even rijscholen ook erbij. niet echt een slecht ding, net iets te veel stappen zomaar op zonder eigenlijk te weten dat hij dan niet met de motor rijd maar de motor met hem. :-P
vroeger wat met crossmotokes gespeeld en nog wat 2-takt toestandjes gehad. hier ben ik echter vanafgestapt wegens te veel sleutelen en te weinig rijden haha/...
Enkele maanden geleden heb ik een F650 van 96 op de kop kunnen tikken voor hij dat bij mij deed. op de teller staan 22500 Km blijkbaar enkel mee rond de kerk gereden dus.
Ik ben er zeer tevreden van. niet te veel moto en een redelijk fietsgehalte :razz:

Nu blijken er enkel probleempjes te rijzen na ±700 Km gereden te hebben. Hij begint te sputteren als ik even aan zijn staart trek. dat had hij daarvoor niet, het geeft een gevoel alsof de choke nog opstaat. doch dat is het niet. zeker niet na een km of 20 gereden te hebben. ook durft hij wel eens naknallen in de uitlaat.
inmiddels zit het verbruik nu op een 6.5 Literkes. ik hang nu niet constant aan het gas, maar een slakkegangetje houd ik er nu ook niet op na. :wink:
Vandaag even luchtfilter gechecked en bougiekes, Zwart als ne versleten moor. en ze zitten er nog geen 1000Km in. het zijn trouwens NGK 8.... weet het niet meer, zeker ngk en warmtegraad 8.
wat me daarbij ook opvalt is dat het stationair toerental schommelt. soms net 1000 en soms tot 2000.
Nu zou ik de afstelling van de carbu's wel eens willen nakijken. maar ik vind blijkbaar de afstelschroeven niet terug, waar hebben ze die verstopt?
of heeft er nog iemand een tip wat ik ook eens zou moeten bekijken?
en het is ook niet de benzine die op is, zelfs de kraan staat open :wink:

Thanks,
Marc

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Je hebt denkers en je hebt doeners,
de ergste zijn de denkers die denken dat ze wat doen.
jasper

Re: sputteren F650

Bericht door jasper »

on5cit schreef:Hoi.

Nog eens even voorstellen,
Ik ben Marc, woon in Antwerpen net naast Ekeren.
ik ben werkzaam in de petrochemische sector, Daar houd ik me bezig met meet en regeltechniek.
verder ook nog wat radioamateur tussen de plooien door, dit heb ik inmiddels op een lager pitje gezet.
Inmiddels ben ik 37 geworden en eindelijk de Motopassie terug gevonden.
Dus nog maar even rijscholen ook erbij. niet echt een slecht ding, net iets te veel stappen zomaar op zonder eigenlijk te weten dat hij dan niet met de motor rijd maar de motor met hem. :-P
vroeger wat met crossmotokes gespeeld en nog wat 2-takt toestandjes gehad. hier ben ik echter vanafgestapt wegens te veel sleutelen en te weinig rijden haha/...
Enkele maanden geleden heb ik een F650 van 96 op de kop kunnen tikken voor hij dat bij mij deed. op de teller staan 22500 Km blijkbaar enkel mee rond de kerk gereden dus.
Ik ben er zeer tevreden van. niet te veel moto en een redelijk fietsgehalte :razz:

Nu blijken er enkel probleempjes te rijzen na ±700 Km gereden te hebben. Hij begint te sputteren als ik even aan zijn staart trek. dat had hij daarvoor niet, het geeft een gevoel alsof de choke nog opstaat. doch dat is het niet. zeker niet na een km of 20 gereden te hebben. ook durft hij wel eens naknallen in de uitlaat.
inmiddels zit het verbruik nu op een 6.5 Literkes. ik hang nu niet constant aan het gas, maar een slakkegangetje houd ik er nu ook niet op na. :wink:
Vandaag even luchtfilter gechecked en bougiekes, Zwart als ne versleten moor. en ze zitten er nog geen 1000Km in. het zijn trouwens NGK 8.... weet het niet meer, zeker ngk en warmtegraad 8.
wat me daarbij ook opvalt is dat het stationair toerental schommelt. soms net 1000 en soms tot 2000.
Nu zou ik de afstelling van de carbu's wel eens willen nakijken. maar ik vind blijkbaar de afstelschroeven niet terug, waar hebben ze die verstopt?
of heeft er nog iemand een tip wat ik ook eens zou moeten bekijken?
en het is ook niet de benzine die op is, zelfs de kraan staat open :wink:

Thanks,
Marc

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
dat je bougies zwart zien is inderdaad niet goed, ze zouden grijs/lichtbruin achtig moeten zien.Je luchtregelingsvijsjes zitten onderaan de carbus(elke carbu 1 en kan zijn dat er een rubbertje opzit) naar mijn weten kan je hier niet goed aan zonder e eraf te halen en als ik me niet vergis moet je beginnen regelen vanaf 3 toeren maar ben niet zeker je moet eens op f650.com zien
sprint

Bericht door sprint »

trekken die cabs nergens valse lucht.
Marnix.

Afbeelding
on5cit
Contacteer:

Bericht door on5cit »

Heb nog wat aan het zoeken geweest, ik denk dat ik inmiddels het prob gevonden heb(hopelijk :-P )
de gaine van de choke kabel blijkt uitgerokken te zijn. dus kabel blijft gepannen en mogelijk blijft choke wat opstaan.
regelvijsjes laat ik beter nog maar zo tot de chokekabel vervangen is, anders achteraf waarschijnlijk te veel lucht. ook ni goe :wink:
tnx voor de tips en hulp.
Je hebt denkers en je hebt doeners,
de ergste zijn de denkers die denken dat ze wat doen.
Plaats reactie