K1 - pro of contra?

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW K-serie motoren.

Moderator: GVN

GRUWEZ

K1 - pro of contra?

Bericht door GRUWEZ »

Hoi iedereen,

Ik geef het toe. Ik vind een K1 (blauw met geel) een prachtige moto. Blijkbaar is het een "love it or hate it" moto. Sommige vrienden vinden dat ie een sublieme look heeft, terwijl andere het gewoon "een plastieke container" vinden.

Afgezien van het estetische aspect, want zijn de pro en contra's van deze moto? Rijdt ie evengoed als hij er uit ziet? Waarom zou ik hem wel/niet mogen kopen? Waarbij moet je zoal specifiek opletten als je één gaat bekijken?

En hoeveel mag je betalen voor een goeie? Ik zie prijzen tussen de 4000 en 8000 Euro.

Alvast bedankt voor de feedback.
Rik Gruwez
Brugge
JüRgen
Moderator
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

Rik,

Ik heb het altijd een mooie motor gevonden, toch voor z'n tijd, het was ook een moment dat BMW iets durfde op design gebied...

Start 1988 en gestopt in 1993 ; 6921 stuks van gebouwd, prijs destijds was 20.000 DM, 100pk,100 Nm koppel, 234 kg, 240 Km/h, ABS

Idd, vandaag betaal je voor een mooie +/- 30.000kms toch wel 7.000,00 EUR

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Als je 'm nu vandaag moet gaan vergelijken, doe je best de vergelijking met een K1200S...
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
PatricK100/2

K1 -- pro of contra?

Bericht door PatricK100/2 »

Hoi Rik

Smaken verschillen, maar als het je droommotor is, moet je ervoor gaan.
Is in feite een K100RS (met vier kleppen per cylinder) met aangepaste plastieken omhulsel.
Zijn samen met de K75 de beste blokken die BMW ooit gemaakt heeft, dus daarover moet je je geen zorgen maken.
De enige echte minpunten zijn dat je geen koffers kunt monteren de grote draaicirkel en het stilstaand maneuvreren. De handschoenkastjes achteraan zijn niet waterdicht en bieden weinig plaats (zelfs niet met het optionele bagagesysteem).
Rij je echter vooral solo en maak je geen te lange motorreizen, dan kun je zelf met een bagagerol uit de nood helpen.
Voor 5000 Euro zou je een degelijke fiets op de kop kunnen tikken, de duurdere zijn natuurlijk meestal wel in betere staat met minder kilometers. Een weekendje poetsen en een grote onderhoudsbeurt kunnen echter wonderen doen.
Wordt stillekesaan een verzamelobjekt, denk niet dat de prijzen nog fel zullen zakken.
Hij valt zelfs bij Vlaamse dames in de smaak :
http://users.pandora.be/ulrik.de.neve1/ann/k1b.htm#top
Groetjes,
Patrick
1989 K100/2
http://groups.msn.com/2wheelsgood/bmw.msnw
Erik

Bericht door Erik »

de K1 is in Ultima uitvoering (geheel zwart of geel) een prachige verzamelaarsikoon zoals de K100/2 (zeker mèt ABS) in haar liga dat ook is.
Meer dan dat is de K1 een kunststuk van haar tijd, al was het maar voor het oog.

Afbeelding
groeten
Erik op K75RT met Garmin StreetPilot 2820 en CNEur NT LifeTime.
Afbeelding
FlyingBrick K-Technik
MiGSel
Contacteer:

Bericht door MiGSel »

Ik heb een blauw-gele K1 gehad en ik vond het indertijd ('95) een prachtige motor. Kuip met heel goede windbescherming, wel heet aan de beentjes in de zomer. Solo bruikbaar voor een trip met bagage, maar met duo wordt het moeilijk. Daarom heb ik 'm in '98 verkocht, toen mijn vrouw weer wilde gaan meerijden.

Of ik er nu nog met evenveel plezier mee zou rijden weet ik niet. De zithouding is nogal sportief en met mijn 10 jaar oudere nek en rug denk ik dat m'n GS comfortabeler is :lol: Ik vind de K1 nogal steeds mooi en apart. Als er één motor is die ik nog eens opnieuw zou willen kopen, is het de K1. Zo'n gele Ultima bijvoorbeeld, maar die worden zeldzaam waarschijnlijk. Volgens mij is de Ultima trouwens alleen in het geel gemaakt.

Het 16V K100 blok is tamelijk onverslijtbaar, als je het deftig onderhoudt. Dus daar zou ik me niet te veel zorgen over maken. Kleppen stellen bij de 16V is een hele job, maar het moet het wél gebeuren! Ander rij je 'm op den duur toch om zeep. Problemen die ik heb gehad: gescheurde uitlaat, waar de 4 pijpjes van de cilinders samenkomen en een olielek achter de versnellingsbak.

Gewoon doen! :wink:

Michel
Afbeelding
jo

Bericht door jo »

Bij Wingemotors in Rotselaar staat al een hele tijd een mooi exemplaar geel/rood met weinig km's zonder ABS voor slechts 4000 euro.
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

Erik schreef:de K1 is in Ultima uitvoering (geheel zwart of geel) een prachige verzamelaarsikoon zoals de K100/2 (zeker mèt ABS) in haar liga dat ook is.
Meer dan dat is de K1 een kunststuk van haar tijd, al was het maar voor het oog.

Afbeelding
als ik mij niet vergis staat deze te koop hier achter de hoek bij vanraes.
mooi machintje
Ik weet niet of hij al verkocht is.
Vanraes-superbehang
kleitkalseide 32B
maldegem kleit
050 714626
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Erik

Bericht door Erik »

R1100RS schreef: als ik mij niet vergis staat deze te koop hier achter de hoek bij vanraes.
tissum :)
animal

K1

Bericht door animal »

Hoi
ik reed de vorige 5 jaar met een rode K1 rond en heb op die periode zo'n 45000 km afgelegd . Ik ben nu overgestapt op een GS.
Moet eerlijk toegeven, met zo'n K heb je heel wat meer "beziens", het is een heel aparte machine maar heeft ook een paar nadelen: de draaicirkel is echt enorm groot en dat heeft te maken met de stuuruitslag. Het is even wennen en je leert het wel hoor maar kort draaien blijft iets waar je met je gedachten moet bijblijven. Ander puntje: de motor geeft nagal wat warmte af en die komt tussen voorkant zadel en benzinetank naar boven. In de winter alles OK want steeds warm aan 't poepje maar in de zomer...... met de benen open rijden kan wonderen doen. Voor de rest de klassieke opmerkingen: weinig bagageruimte, vrij sportieve houding, 100 pk voor zoveel kilo's is niet echt snel, Verrbruik valt zeker mee (kan onder de 5 l geraken) en het blok is onverslijtbaar. En de prijs: die valt zeker mee want een K1 ligt heel slecht in de markt. Ik vermoed dat ongeveer elke dealer je er meteen één of meerdere kan bezorgen. In Evere (bij BMW natuurlijk) staat er ook eentje met ongeveer 20.000 km en ik dacht voor 5000 € en die is in perfecte staat en ik vermoed dat je er zelfs garantie op krijgt. Maar de vraag wat die prijs gaat doen ? Ik dacht 5 jaar geleden ook dat de prijs alleen maar kon stijgen maar heb me toch misrekend. Momenteel gaat dat van 3500 tot 5000 € en al wie meer vraagt zal er niet vanaf geraken. Niet iedereen wil een K1 ......en om in de living te zetten is hij iets te lomp vind ik. Maar toch heb ik een beetje spijt dat die van mij weg is.................Later als ik 's veel geld teveel heb dan.............
Frans

Bericht door Frans »

het is echt geen aangename moto om met te rijden voor de exclusiviteit moogt ge hem kopen maar zeker niet voor het rijplezier, grote draaicirkel en zeer zwaar sturen
Danny

Bericht door Danny »

Hij is erg vergelijkbaar met de K RS en in Duitsland rijden er veel rond die de K1 kont hebben vervangen door een RS achterste met koffers , ideaal vind ik dat...
ik vind het een perfect reismachine op die manier...
verder heb ik de meeste k reeksen als erg aangenaam ervaren, minder handelbaar als een boxer maar 't is een moto die andere kwaliteiten heeft en 't is niet omdat je per toeval niet zo licht stuurt als een boxerdat je dan geen erg goeie moto kan zijn
de kuip vind ik errrrg goed en de moto straalt natuurlijk enige exclusiviteit uit, love it or leave it, is de 1100 beter, waarschijnlijk, is de 1200 beter dan de 1100 ook allicht en zo kan je bezig blijven...'t is niet altijd de modernste motor of 't laatste snufje dat je de meeste bevrediging schenkt... met de K haal je een speciale moto in huis voor een erg goeie prijs en als jij er maar graag mee rijd wat een ander vind of denkt is niet belangrijk... als ik de centen had stond er al lang één naast mijn GS in de garage...
Frans

Bericht door Frans »

Danny
ik vergelijk hem niet met een boxer maar wel met een andere K en ik vermoed wel te weten waarover ik spreek na 500tkm k100 k11 k12
k100 de zuinigste
k1100 de gerieflijkste
k1200 de plezantste
Danny

Bericht door Danny »

tja met K's reed ik er ook enkele honderduizenden bij mekaar en een 100 't zuinigste ?? mijn 1100 verbruikte geen spat meer, de 1200 had (heeft)voor mij een veel hoger tractor gehalte en de echte K bestond toen voor mij niet meer, dat ze ontegensprekelijk onverslijtbaar zijn is correct... het praktische aa nde k motor is verdwenen tesamen met de komst van de 1200 want design primeert nu op gebruiksgemak, veel minder begagespul...
Hoedanook dat de k100 - 16 v ee ntussenstap was en niet de beste bij BMW wil ik graag toegeven maar je kan niet zomaar zeggen ee nK niet te kopen want ik vond het een erg aangename moto om mee te rijden en van alle K's verkies ik nog steeds een RS als algemeen beste motor (voor mij) en allereerst de K1 met RS achterwerk omdat die kuip veel beter is en de zithouding vind ik ideaal...
dat ie niet zo kort draait vind ik niet zo erg dan draai ik maar wat groter 't is nu ook weer gene camion...dat er geen pirouette mee kan gedraaid worden is wal juist... is mijn GS handiger of zijn er handigere K's ... vast en zeker maar is de K1 een slechte motor, helemaal niet zoals elke machine heeft hij zijn voor en nadelen en ik vind zijn look me erg aanspreken... het ding heeft iets... exclusiefs... :wink:
en nu hebben we die gast wel genoeg in de war gebracht met pro's en contra's zeker :wink:
MiGSel
Contacteer:

Bericht door MiGSel »

Niemand beweert dat jij niet weet waarover je spreekt Frans.

Maar wat de ene "geen aangename moto" vindt, kan de andere juist wel plezant vinden. Ik heb ook 3 K's gehad (K75S / K1 / K1200RS) en ik vond de K1 best wel te genieten. In verband met rijplezier bestaat er geen absolute waarheid.

Nu rij ik GS en ik vind het zo plezant dat ik er sinds kort zelfs twee heb :wink:
Rijdt een antieke R80G/S beter dan een R1150GSa? Voor mij soms wel ja. Het hangt er al van af in welke omstandigheden. Jij wilt er misschien geen meter mee rijden, maar ik vind het leuk.

Salut,
Michel
Afbeelding
Hanzie

Bericht door Hanzie »

Heb me in april eveneens een K1 gekocht (2 de motor, geen dagelijks gebruik), en het is me nog geen minuut gespeten. Doen zou ik zeggen, want op elke motor is wel iets aan te merken.
PHILIP

K1

Bericht door PHILIP »

Bij GSM in beringen staat voor enkele weken toch nog...)een splinternieuwe K1 ultima te koop, waarop je een bod kan doen. (niet geprijsd) Ik heb geen bod gedaan omdat ik pas van moto veranderd ben ( van K12 terug naar K11 ! , de K11 is inderdaad de betere keuze), maar zit toch in tweestrijd.

Philip KRS en EML-RT
Frans

Bericht door Frans »

Danny
ge hebt gelijk maar voor de zuinigheid van de k100 bedoelde ik vooral zijn onderhoud( geen gepruts met el windschermen die verroest zaten,geen zwevende schijven die zaten te rammelen enz.; maar ik blijf er bij dat de k1 zwaar stuurt en de minst aangename k was om mee te rijden met k12 kunde nen gs volgen in de bergen maar met k1 ziet ik het zo direct nog niet zitten.Het stuur van nen k12 is ook breder maar al bij al het een mooie moto
Danny

Bericht door Danny »

Awel Frans op dat vlak absoluut gelijk, de modernere brommers worden inderdaad alsmaar duurder en onderhoudsintensiever ook al lullen ze nu over kijk eens de boiteolie mag er 40.000km opblijven... op mijne vorigen auto zat ze er 400.000 en de koelvloeistof bij volkswagen is voor 't leven... :cry: bij een watergekoelde moto niet natuurlijk da verslijt rapper want die koeling is een heeeeel speciale ??? :roll: :roll:

met de K1 haal je inderdaad de minst aangenaam of zwaarst sturende in huis maar ik vond dat geen probleem 't is eveneens (naar K gewoonte een trein op rails) dat is ee nbeetje persoonlijk vind ik want als je niet van de koninklijke klasse houd mag je per definitie al geen k kopen he :wink:

de 1200 is voor mij de eerste K die geen k meer is... raar maar vanaf het telelever gedoe (wat ik wel technisch goed vind) is de knoop doorgehakt door BMW en zijn ze de andere - pas echt - meer commerciéle en minder polyvalente motorfiets gaan bouwen, de sobere degelijke BMW zoals in zijn oertijd is niet meer... RIP :cry:

gelukkig bollen er nog veel ouwe duveltjes rond of zijn wij dat zelf ondertussen?? :wink:
flyingbrick

Bericht door flyingbrick »

Ik rijd al jaren K1, en niettegenstaande mijn slechte rug (herniaoperatie 25j geleden) is de zithouding perfect. Ik kan een hele dag bollen zonder enige last. De fiets stuurt als een mes, en aan de grote draaicirkel en de warme linkerkant wen je wel ..... voor een paar maanden op een jaar dat het soms echt warm is.
Enige echte minpunt: weinig (lees: géén) bagage mogelijkheden, tenzij je de mooie kont eraf neemt.
Eelco

Bericht door Eelco »

gespot:
K1 Ultima te koop (veiling voorbij, onverkocht gebleven)

de K1 is een unieke motor
de belettering ontbreekt op de K1 bij Vanraes.....toch origineel :?: :?:
benieuwd naar uw mening
biker-groet
groeten
Eelco o.a. K75/2 Garmin SP 2820 met LTU. Op de computer MapSource 6.12.4 en OnRouteMotorkaart 2.10
Danny

Bericht door Danny »

Er zijn ook K1's geweest zonder de belettering... in hoeverre je dat moest bestellen of onmiddelijk na levering moest laten verwijderen weet ik niet...
maar 't is niet altijd dat hetvan een ongeval is als je dat kan gerust stellen :wink:
Erik

Bericht door Erik »

deze K1 wordt aangeprezen op http://www.marktplaats.nl als "sporadische nero-uitvoering" , b.j. 1991
Wat is de nero-uitvoering? Is dit toch de K1 Ultima in het zwart??

Afbeelding

mooi is-tie wel :D
èn met ABS
Danny

Bericht door Danny »

kwijl kwijl ik krijg zo flashbacks van lange autosnelwegtrajecten aan snelheden waarvan mijn oren nu nog tuiten.... mooi is die vast en zeker (voor mij toch) :lol: :lol:
MiGSel
Contacteer:

Bericht door MiGSel »

Nero = zwart in het Italiaans.

Volgens mij is een K1 Ultima per definitie geel.
En ze zijn genummerd, het was een beperkte serie van 100 stuks dacht ik.

Dit is dus een Ultima:

Afbeelding

Tenzij het een herspoten "gewone" is :shock:
Afbeelding
Kasper

K1

Bericht door Kasper »

Goede middag,

Toch even reageren, ik ben heel tevreden over de K1 , ik gebruik mijn motor 12 maanden per jaar voor woon werk verkeer en rijdt ongeveer 100 km per dag. Dit is m'n tweede K1 de eerste had ik in 1991. Mijn voorlaatste motoren waren een K75 en R1100GS. Ik ging na zeven jaar geen motor meer te hebben gereden in 2002 weer van start met een K75S , deze motor had ik in 89 ook gehad en vond dat toen een heel fijne motor, maar eenmaal weer op dreef vond ik de prestaties niet meer van deze tijd, remmen , acceleratie enz. Toen overgestapt naar een R1100GS , hardstikke fijne motor ongeveer 50 000 mee gereden en toen toch weer me oog laten vallen op een K1, vergelijkbaar met de huidige modellen van BMW een heel complete motor comfortabel bij 130 km/ nagenoeg trillings vrij, ABS, goede kuip, waarschuwings lichten op choke, richting aanwijzers gaan na 500 meter weer uit temperatuur, versnelling tank vulling tijd aanduiding enz, dat vind je op een nieuw model nog niet terug. Ik rij er afwisselend snelweg en binnenwegen mee en kom uit op een verbruik van 1 Liter / 19 km ongeveer gelijk aan de GS. De topsnelheid van de K1 ligt ver boven de GS , maar de GS heeft z'n koppel weer sneller beschikbaar , bekende verhaal enfin optrekken met K1 zou met de huidige maatstaven wel sneller kunnen , ik heb er voldoende aan ( kost alleen maar banden)
Ik heb ongeveer 6000 Euro betaald met 6 maanden garantie.

Succes met je keuze,

Kasper
Plaats reactie