Batterij of Optimate probleem?

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over accessoires en toebehoren voor de motorfiets
zoals verhoogd scherm, binnentassen, valbeugels, enz.

Moderator: GVN

Plaats reactie
G4Speed

Batterij of Optimate probleem?

Bericht door G4Speed »

Wie kan mij helpen met het volgende probleem ...
Steeds hang ik mijn R 1150 R bj '02 aan de Optimate lader met steeds 2 groene ledjes na korte laadtijd. Twee weken geleden maakte ik een ritje van zo'n 240 km met enkele tussen stops. Ingeschakeld waren de lichten, handvatverwarming en GPS. Thuis gekomen mijn motor één week laten staan vooraleer ik de lader er terug aankoppelde. Nu 4 dagen verder nog steeds een geel ledje (laad normaal op?).
De gel batterij is slechts één jaar oud.
Is het normaal dat de lader soms lang moet laden voor ik 2 groene ledjes krijg?
Suzuki Bandit 600 - Honda CB 600 - BMW R 1150 R - BMW K1300 GT
Hans

Bericht door Hans »

Ben je zeker dat het gele lichtje continu brandt ? Het zou kunnen dat op de tijdstippen dat je bent gaan kijken de Optimate net op dat moment aan de oplaad-sessie bezig was. Een Optimate werkt nl. afwisselend : opladen (geel lichtje) - ontladen (groen lichtje) - opladen... etc.

Bij deze relatief warme temperaturen, en met een leeftijd van slechts 1 jaar oud moet die batterij nog in topvorm zijn.

mvg
Hans
Afbeelding
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

zit de stekker goed in de plug?

Alles eens uithalen en opnieuw insteken...
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
G4Speed

Bericht door G4Speed »

Oei :oops: , ben effe in mijn facturen gaan kijken en de batterij blijkt 3 jaar oud te zijn. De vorige pb-batterij was na 2 jaar komen te gaan.

De stekker zit goed in de plug. En ik denk dat na 2 groene ledjes (opladen ok) die steeds blijven branden en dat er geen geel ledje meer te zien is.

Ik kan wel normaal starten ... Misschien binnen enkele weken of maanden zal ze mij in de steek laten?

De lader krijgt de batterij misschien niet meer voor 100 % opgeladen omdat de batterij versleten is?
Bart Bever

Bericht door Bart Bever »

Hoeveel spanning meet je over de batterij?

gokje, ik denk 11V
G4Speed

Bericht door G4Speed »

Ik meet aan de batterij 13,25 V.
Daarna heb ik de lader weer aangekoppeld en krijg nu alleen één groen ledje van de lader. Er brandt dus geen ledje meer die de laad toestand aangeeft. Misschien is de Optimate lader dan toch stuk?
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

als er enkel het groene ledje brandt, dan is je batterij ok.

De motor start vlot?
De motor draait vlot?

dan is er toch geen probleem?
Afbeelding
G4Speed

Bericht door G4Speed »

Je krijgt op de lader steeds een groen ledje dat aangeeft dat de lader aanstaat maar ook eentje (rood, oranje,geel of groen) dat de laad toestand aangeeft. En dat werkt niet. Ik weet dus niet of de lader aan het laden is.
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

De OptiMate III is in staat om een diagnose te stellen over de staat waarin de batterij zich bevindt. Een ingebouwd automatisch reanimatieprogramma gaat indien de batterij nog te redden valt, automatisch aan de slag om ze terug in een goede conditie te brengen, zelfs al bedraagt de spanning op dat dieptepunt slechts 2 Volt meer.

Door het gebruik van een programma dat uit meerdere stadia bestaat, houdt de OptiMate III rekening met meerdere belangrijke factoren bij het opladen van de batterij. Omdat de OptiMate III zo is afgesteld dat de batterij niet kan worden overladen, is deze ook zeer geschikt om de batterij in alle veiligheid voor zeer lange tijd aan zijn goede zorgen over te laten.

De OptiMate III gaat ook tijdens de normale werkzaamheden na of de batterij in staat is om de stroom in zich op te nemen en dus haar spanning te behouden. Indien de batterij nog in de motor zit, wordt ook het eventuele stroomverbruik van andere met de batterij verbonden componenten geregistreerd. Een groene Led die oplicht geeft aan dat alles op dat ogenblik in orde is. Indien een rode Led oplicht, betekent dat dat de OptiMate III een verdachte stroomafname heeft geregistreerd. Ook in dat laatste geval blijft de OptiMate III de batterij onderhouden tot ze van het systeem wordt losgekoppeld.

Indien door één of andere reden de stroomtoevoer naar de OptiMate III zou komen weg te vallen, wordt het programma terstond afgebroken. Wanneer de toevoer weer normaal is, gaat de OptiMate III terug aan het werk en begint van voren af aan.

Indien de OptiMate III om welke reden dan ook accidenteel van de batterij wordt losgekoppeld, wordt alle activiteit gestaakt na max 7 seconden. Een veilige voorziening, die mogelijk brandgevaar tot een minimum beperkt, zelfs al merk je pas (te) laat dat de verbinding tussen de batterij en de OptiMate III is verbroken.

De OptiMate III beschermt zichzelf automatisch bij een verkeerd gebruik. Het apparaat is dus idiot-proof en vergeeft verkeerde aansluitingen zonder kortsluitingen, vonkenregens of gesprongen zekeringen. Schakelaars zijn zelfs niet te vinden op de OptiMate III, alles gaat automatisch in zijn werk. Je hoeft enkel de polen van de batterij met de OptiMate III te verbinden en de stekker in het stopcontact te steken om een optimaal onderhouden batterij te verkrijgen. Vergeet echter niet om bij niet onderhoudsvrije batterijen de goede staat van de ontluchting van de batterij na te zien, anders kan de hele zaak toch nog verkeerd aflopen, ondanks alle handigheidjes die de OptiMate III in zich heeft.

maar...

aangezien je enkel maar het activeringsled (groen) van de optimate te zien krijgt, en niet de status van de batterij zou het probleem inderdaad wel bij de optimate kunnen liggen.
Afbeelding
G4Speed

Bericht door G4Speed »

Nu blijkt mijn zekering van 15A stuk te zijn. Is de zekering van klokje en contactdoos. Is er dan te veel stroom van de Optimate via de zekering gegaan?
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

werk je met de BMW stekker of rechtstreeks op de batterij aangesloten :?:
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
G4Speed

Bericht door G4Speed »

Op de BMW stekker.
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

als ik alles hier zo eens doorneem
zou ik eerst eens uw optimate laten testen
indien hij oke is

zit ik effe met een bedenking
heb je toevallig niet op de startknop gedrukt en de motor laten draaien terwijl de optimate aanlag :?: 8)

en zoals vele malen al aangehaald hier op het forum: is het beter om de optimate rechtstreeks op de batterij aan te sluiten :wink:
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
G4Speed

Bericht door G4Speed »

Ik heb steeds de stekker er eerst uitgehaald voor ik starte.

Ik denk ook dat er een probleem is met de lader. Straks haal ik de lader van mijn broer en dan eens kijken of alles terug normaal is.

Alvast bedankt voor de vele reacties.
Patrick V

Bericht door Patrick V »

IRON GONZO schreef:
is het beter om de optimate rechtstreeks op de batterij aan te sluiten
Waarom dan wel? De stekker gaat toch ook rechtstreeks naar de batterij.
R1150RT 2003 SP 2610
Lid van BMW Motor Club Vlaanderen
Een getrouwde man kan rustig zijn fouten vergeten; het is nergens voor nodig om ze met twee te blijven onthouden.
G4Speed

Bericht door G4Speed »

Met de lader van mijn broer had ik na 2 uur, 2 groene ledjes. :D

Ik heb de spanning eens gemeten wanneer ik mijn lader terug gebruikte en die fluctueerde heel snel tussen 13,9V en 14,8V. Ik veronderstel dat mijn lader stuk is.
Obiwan

Bericht door Obiwan »

Volgens mij is de Optimate III niet geschikt voor GEL accu's. Je zou hiervoor de SP III+ moeten gebruiken. Is mij verteld na 3 Gelaccu's in 1,5 jaar tijd.
Ik ben een alpinist.
Ik zie overal als een berg tegenop!
G4Speed

Bericht door G4Speed »

Ik heb de Optimate III en mijn broer heeft de Optimate III sp. Bestaat er ook nog een III sp + ?
Obiwan

Bericht door Obiwan »

Effe in de garage gekeken.
Staat idd Optimate SPIII + op.
Ik ben een alpinist.
Ik zie overal als een berg tegenop!
Plaats reactie