Modificatie F800

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW F-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Bino

Modificatie F800

Bericht door Bino »

Hoi,
Ben op het internationaal F800 forum het topic "transmission mods" tegengekomen, het is wel in het engels:

"BMW have responded to criticism of the gear-change quality on the F800 machines. BMW reckon the problem lay in the inertial mass of the motor components compared to the large masses within the secondary drive. Excited by uneven running at low engine speeds, vibrations are formed in the drive train that are transmitted by the drive belt (which is both extremely stiff in tension and, like a drive shaft, possesses no internal damping) back into the gearbox.

The solution is that the front belt pulley will be replaced by a two-piece version containing 4 internal rubber dampers. The poor gear-change quality is blamed on a friction disc whose job it was to brake the input shaft and thus reduce the 'clunk' when first gear is engaged. This disk had a similar effect when the other gears were engaged, thus making the gearbox seem obstructive. The disc has been removed and replaced by a simple distance piece. Motorrad has ridden a thus-modified machine and there is certainly still a light jarring when first gear is engaged, reminiscent of many Japanese machines. In compensation, the other gears can be selected precisely with a light touch. Furthermore, torque reactions in the drive-train seem diminished and less noisy. Whether these modifications have any lasting effect will be proven on the Motorrad long-term test machine.

BMW will fit the modified components on machines built in January, whilst those in transit will be modified by dealers. Existing owners can have thier machines modified at no charge and BMW hope that there will be sufficient components to carry out the modification at the next prescribed service

Er komt dus geen recall-actie omdat de mods niets met veiligheid te maken heeft, dus op eigen vraag.
Heeft iemand al iets van zijn dealer gehoord of moeten we zelf kontakt nemen?
Robmw

Bericht door Robmw »

Er is al meer over geschreven o.a. op Motor-forum.nl (MF).
Hieronder het kleine plaatje;
Afbeelding

Heb e.e.a. naar het F800 Forum gekopieerd (met originele link naar MF topic).
Link naar artikel op F800 Forum

Verder is daar ook NL-talige uitleg van de modificaties en mailtje van mijn dealer dat ik bericht krijg als de modificaties voorhanden zijn.

Ga eens kijken op dit nieuwe forum, tot nu loopt het niet storm van de Vlaamse F800 rijders!

Rode link hieronder.
Robmw

Re: Modificatie F800

Bericht door Robmw »

Bino schreef:Hoi,
Er komt dus geen recall-actie omdat de mods niets met veiligheid te maken heeft, dus op eigen vraag.
Heeft iemand al iets van zijn dealer gehoord of moeten we zelf kontakt nemen?
Heb zojuist bericht gekregen van mijn dealer en de modificaties worden bij mij op 11 april as. aangebracht tijdens mijn 10K beurt.

Zie ook mijn bericht op BMW F800 Forum:
Klik op deze link

Groet en SUC6 met jullie modificaties,
NICKYII

modificatie

Bericht door NICKYII »

Hoi iedereen,

Bij mij werd de modificatie reeds uitgevoerd. Het is dus wel degelijk op uitnodiging van de dealer gebeurd en bij het eerste nazicht op 1000 km.
Ondertussen heb ik 2900 km gereden met de aangebrachte modificatie.
En ik moet zeggen dat het verschil duidelijk merkbaar is. Het eerst zo storende Duke geluid is verdwenen. Het overgaan van versnelling gebeurd vele soepelder. Zelfs de storende klack bij het in eerste zetten is niet meer. Kortom voor diegene die de modificatie nog moeten laten uitvoeren, wacht niet te lang. Het verschil is echt merkbaar.
Groetjes.
Werner Von C.
Contacteer:

Bericht door Werner Von C. »

BMW-Motorrad reageert op de kritiek van de kwaliteit van de versnellingsbak van de F800-motoren door een modificatie van de compontenten. BMW heeft een aantal testen uitgevoerd en is ervan overtuigd dat het probleem zich stelt ter hoogte van de inertiële massa van het blok vergeleken met de massa geproduceerd in de tweede versnelling. Bij lage toerentallen vormen er zich vibraties die door de aandrijfriem - dewelke zelf zeer stijf is en niet echt voor een soort demping zorgt - worden doorgegeven aan de versnellingsbak. BMW's oplossing bestaat erin om vooraan 4 rubbers te voorzien in het riemwiel. Verder bestond er ook enige kritiek over de soeplese en het schakelgeluid van de zes-bak. BMW biedt hievoor de oplossing aan die erin bestaat een schijf te verwijderen en te vervangen door een soort afstandsbus. Beide oplossingen worden standaard voorzien op de vanaf in januari 2007 geproduceerde motorfietsen. Eigenaars van een F800-machine die eerder van de band rolde kunnen terecht bij hun dealer voor meer informatie.
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
Plaats reactie