transport r1150rt

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

gino1972

transport r1150rt

Bericht door gino1972 »

Ik zou deze zomer mijn motor meenemen op de aanhangwagen (gewone gesloten, geen speciale motoraanhangwagen). Kan iemand tips of hints geven om dit op een zo makkelijke en veilige manier te doen. Eventueel tips bij het oprijden van de motor, welke systemen om op de aanhanger te bevestigen (motorrail, kantelklem vooraan), en eventueel ook het vastsjorren met spanriemen. Alvast bedankt op voorhand.
LOMAX

Bericht door LOMAX »

Fox30

Bericht door Fox30 »

Vooral die 2 planken naast de metalen oprit worden wel eens vergeten en die heb je net nodig om je voeten te zetten bij het op- en afrijden.
Mooie reportage trouwens.
Chris DL

Bericht door Chris DL »

Wat die 2 planken betreft...

persoonlijk denk ik dat het beter is de 2 planken aan de linkerkant van de op-rij /-duw strook te leggen als soort van LOOPplanken... als je op je motorfiets gaat zitten zou het wel eens kunnen dat op een bepaald moment (afhankelijk van de hellingsgraad) je benen te kort zijn :wink:

V-groeten

Chris.
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

Chris DL schreef:Wat die 2 planken betreft...

persoonlijk denk ik dat het beter is de 2 planken aan de linkerkant van de op-rij /-duw strook te leggen als soort van LOOPplanken... als je op je motorfiets gaat zitten zou het wel eens kunnen dat op een bepaald moment (afhankelijk van de hellingsgraad) je benen te kort zijn :wink:

V-groeten

Chris.

of te lang bij overgang plank op remorque :wink:
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
Harald

Bericht door Harald »

Ik heb al meermaals een Rt op een aanhangwagen gezet.
Om te beginnen , moet je dat rustig doen en het kan heel alleen.

Ik heb een stuurlint. is een lint dat over de stuurhelften past en daarmee zet ge uw moto muurvast.
verder heb je nog 2 gewone spanriemen nodig.

Maak uw 2 spanriemen vast op de aanhangwagen , in elke voorste hoek ééntje.

Leg het stuurlint op uw benzinnetank.
Leg de loopplank en start uw moto.
Zet hem in 1ste versnelling en laat de koppeling los.
Loop links van uw moto mee.
Wanneer de moto met z'n voorwiel op de aanhangwagen staat, stap je gewoon mee op.
Verder wat spelen met de koppeling en eventueelmet de voorrem.

Wanneer de moto en jijzelf op de aanhangwagen staan, ga je op de moto zitten.
Plaats het voorwiel tegen het schutbord van de aanhangwagen en zet het contact af.

Neem nu het stuurlint en plaats dit om het stuur.
eem nu om beurten e 2 spanriemen dewelke je zonder problemen kan aantrekken.
Voila, moto staat klemvast.

Vergeet niet dat je best een U profiel op uw aanangwagen plaats om de moto stabiel te houden.

Heb je een aanhangwagen? kom eens langs ik zal het u voordoen :wink:

Is misschien een :idea: om er een filmpje van te maken en hier te plaatsen :wink:
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
gino1972

Bericht door gino1972 »

Harald schreef:Ik heb al meermaals een Rt op een aanhangwagen gezet.
Om te beginnen , moet je dat rustig doen en het kan heel alleen.

Ik heb een stuurlint. is een lint dat over de stuurhelften past en daarmee zet ge uw moto muurvast.
verder heb je nog 2 gewone spanriemen nodig.

Maak uw 2 spanriemen vast op de aanhangwagen , in elke voorste hoek ééntje.

Leg het stuurlint op uw benzinnetank.
Leg de loopplank en start uw moto.
Zet hem in 1ste versnelling en laat de koppeling los.
Loop links van uw moto mee.
Wanneer de moto met z'n voorwiel op de aanhangwagen staat, stap je gewoon mee op.
Verder wat spelen met de koppeling en eventueelmet de voorrem.

Wanneer de moto en jijzelf op de aanhangwagen staan, ga je op de moto zitten.
Plaats het voorwiel tegen het schutbord van de aanhangwagen en zet het contact af.

Neem nu het stuurlint en plaats dit om het stuur.
eem nu om beurten e 2 spanriemen dewelke je zonder problemen kan aantrekken.
Voila, moto staat klemvast.

Vergeet niet dat je best een U profiel op uw aanangwagen plaats om de moto stabiel te houden.

Heb je een aanhangwagen? kom eens langs ik zal het u voordoen :wink:

Is misschien een :idea: om er een filmpje van te maken en hier te plaatsen :wink:
Harald wat bedoel je precies met een stuurlint is dat iets dat over de handgrepen geplaatst word? Zo ja worden deze dan niet beschadigd? Dat U-profiel bedoel je daarmee zo een goot waar gans de motor opstaat op enkel vooraan in de aanhanger voor het voorwiel in te klemmen? Ik heb een aanhangwagen ik weet wel niet van welke regio jij bent.
Alvast bedankt voor de prachtige uitleg hierover.
Harald

Bericht door Harald »

Gino, het stuurlint is er juist om geen beschadigingen aan te brengen .

Ik zoek wel effe naar een foto, anders maak ik er snel zelf ééntje.

De goot moet lang genoeg zijn om zowel voor als achterwiel tegen te houden.
Het doel van zo'n goot is echter vermijden dat de moto links of rechts gaat wegschuiven.

Ik woon in de driehoek Brussel-Aalst -Dendermonde :wink:

Afbeelding
met dien verstande dat de riemen ( stuurlinten) naar voor dienen getrokken te worden.
Kostprijs van die stuurlinten +/- 35€.
Heeft als voordeel dat ge niet moet gaan zoekn achter gepaste plaatsen om de haken van de spanriemen achter te haken. :wink:

Afbeelding
de beide rode delen schuiven over uw stuurhelften.
de zwarte uiteinden zijn lussen dewelke dienen om de haken van de spanriemen in te haken :wink:
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

Harald schreef:Afbeelding
Waar kan je die kopen Harald :?
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
LOMAX

Bericht door LOMAX »

U-profiel: een goedkoop alternatief, zeker als je de motor maar éénmaal moet vervoeren, zijn twee balkjes. Plaats ze in de lengterichting vast tegen uw banden. Plaats dan twee planken, die precies in de breedte in uw kar passen, achter het voorwiel en voor het achterwiel, en spijker die vast op de balkjes (laat de spijkers nog een paar mm uitsteken, dan kan je ze achteraf makkelijk verwijderen). Kan niet meer weg. En je kan die balkjes vooraf ook gebruiken om uw motor op de aanhangwagen te rijden. Desnoods, als ze te smal zijn, spijker je ze aan de onderzijde tijdelijk samen, met behulp van die twee plankjes. En voor het afhalen, idem dito. Moet er maar opkomen hè :wink:
gino1972

Bericht door gino1972 »

Harald schreef:Gino, het stuurlint is er juist om geen beschadigingen aan te brengen .

Ik zoek wel effe naar een foto, anders maak ik er snel zelf ééntje.

De goot moet lang genoeg zijn om zowel voor als achterwiel tegen te houden.
Het doel van zo'n goot is echter vermijden dat de moto links of rechts gaat wegschuiven.

Ik woon in de driehoek Brussel-Aalst -Dendermonde :wink:

Afbeelding
met dien verstande dat de riemen ( stuurlinten) naar voor dienen getrokken te worden.
Heeft als voordeel dat ge niet moet gaan zoekn achter gepaste plaatsen om de haken van de spanriemen achter te haken. :wink:

Afbeelding
de beide rode delen schuiven over uw stuurhelften.
de zwarte uiteinden zijn lussen dewelke dienen om de haken van de spanriemen in te haken :wink:
Ziet er idd gebruiksvriendelijk uit die stuurlinten maar als de motor achteraan vastgespannen word links en rechts is dan ook een U-profiel nodig om het achterwiel niet naar links of rechts te schuiven?? Of is het idd nodig om een goot te hebben die zowel voor- als achterwiel borgen? Is zo een beugel die het voorwiel vastplaatst niet voldoende om de motor geen zijwaardse bewegingen te laten maken? zie foto
Afbeelding
Of zou dit systeem (foto) makkelijker zijn om de motor te bevestigen? Bij dit systeem is het wel noodzakelijk om gaten te boren in de bodemplaat van de aanhanger denk ik. Bij het vorig systeem is het misschien makkelijker om die klem vooraan aan het hek van van de aanhanger te bevestigen.
Laat de reacties maar komen hoe meer meningen hoe beter omdat ik echt niet weet hoe ik het best mijn beemerke het best vervoer. Thx
Afbeelding
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

Ga er in ieder geval niet te licht over, want zo'n motor schuift makkelijker dan je denkt. Als je die stuurlinten van Harald combineerd met een volledige goot, dan ben je al heel goed bezig. Achteraan ook twee linten en klaar is kees.
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

gino1972

Bericht door gino1972 »

BiemeRT schreef:Ga er in ieder geval niet te licht over, want zo'n motor schuift makkelijker dan je denkt. Als je die stuurlinten van Harald combineerd met een volledige goot, dan ben je al heel goed bezig. Achteraan ook twee linten en klaar is kees.
Ja zeker weten want ik zou niet willen dat ik in mijn spiegel kijk dat gans den boel op de zijkant ligt weet je. :cry: Daarom dat ik hier even mijn oor te luisteren leg naar de verschillende meningen. Achteraan zou ik ook hem ook zeker vastleggen al was het maar om wat zekerheid te hebben, je weet maar nooit. Wel heb ik ook een rubber mat die in mijn aanhanger past dus dat zou evt ook het verschuiven van het achterwiel wel tegenhouden denk ik.
Fox30

Bericht door Fox30 »

Wat je ook niet uit het oog mag verliezen, is het gewicht van het geheel.
Kies daarom voor een geremde aanhangwagen.
De RT weegt leeg ca 300 kg.
je steekt nog het e.e.a. in de koffers. +50 kg
De aanhangwagen weegt ook leeg een 300 a 400 kg.
Dus zit je al gauw aan een 700 kg. En dan nog met een hoog zwaartepunt vanwege de motor.
Mijn eigen aanhangwagen om zeilboot en surfplanken te vervoeren is ook met een oplooprem en ik kan je verzekeren dat als we op reis gaan, ik nauwelijks merk dat er achter mijn wagen iets aanhangt.
Afbeelding.
Als ik de aanhanger van vrienden leen, zonder oplooprem, voel ik dat zeker al bij een veel lagere belasting. Beide assen van de aanhangwagens kunnen tot ca 1000 kg Max toegelate gewicht hebben.
Harald

Bericht door Harald »

Die stuurlinten ( zo noem ik ze, want de juiste naam ken ik niet )
zijn te koop bij de meeste verdelers van motortoebehoren.
Rad, Hein Gericke, enz.
Zo'n goot is wel degelijk belangrijk, er zijn altijd alternatieven, zoals gebruik van balkjes, het komt er op aan dat de wielen niet van links naar rechts gaan schuiven.
De motorachteraan vastspannen is zeker niet slecht.
let wel altijd dat ge hem noch vooraan noch acteraan helemaal in zij vering trekt.
Wanneer je dit doet zou hij wel eens kunnen gaan stuiteren.
Laat de vering een klein beetje z'n werk doen, dan worden de meeste
schokken daar opgevangen. :wink:
gino1972

Bericht door gino1972 »

wat heb ik hier nu verkeerd gedaan ik krijg da niemeer weg :oops:
Laatst gewijzigd door gino1972 op 11 mar 2007, 10:19, 1 keer totaal gewijzigd.
gino1972

Bericht door gino1972 »

Ik raak er niet uit. Enerzijds is er het u-profiel die zowel voor- als achterwiel hindert zijdelings te verschuiven. Anderzijds de kantelklem waar enkel het voorwiel ingezet word. Als men dan de motor achteraan wat in de vering trekt zou die dan ook eventueel nog gaan schuiven links of rechts? Ik zou liever opteren voor een kantelklem die kan ik vooraan aan het hek van de aanhanger monteren, daarbij bij een profiel er gaten in de bodem van de aanhanger moeten geboord worden. Alee kweet nog niet wat ik ga doen we zien nog wel.
gino1972

Bericht door gino1972 »

De motor vastsjorren moet natuurlijk gebeuren nadat hij op de aanhangwagen geplaatst is. Hoe gebeurt die makkelijk en veilig?
Oprijden, opduwen, of eventueel gebruik maken van een lier vooraan de aanhangwagen en erop draaien dan? Oprijden lijkt me niet echt veilig. Iemand ervaringen met zulke toestanden?
Harald

Bericht door Harald »

Zet'm in éérst, laat de koppeling los en loop er naast.
Stap gewoon mee op de remorque.
Gebruik ook de voorrem indien ge denkt dat de moto te snel op de oprijplank gaat. :wink:
gino1972

Bericht door gino1972 »

Harald schreef:Zet'm in éérst, laat de koppeling los en loop er naast.
Stap gewoon mee op de remorque.
Gebruik ook de voorrem indien ge denkt dat de moto te snel op de oprijplank gaat. :wink:
Harald, We hebben dat eens geprobeert met 2 planken zodat ik naast de motor geleidelijk aan ook naar boven toe op de aanhanger loop. Was bijna niet te doen zo aangezien er veel met de koppeling geslipt word en moeilijk te doseren qua snelheid om op de plank te rijden. Daarna probeerden we de motor erop te duwen zonder aandrijving. Dat ging dan weer wel maar dan moeten we minstens met 3 personen zijn om den RT op de aanhangwagen te krijgen. Tis verdomd nie makkelijk. Ik zou liever de moto zo niet transporteren maar ik wil hem zeker mee op reis en vrouwlief wil zeker de auto ook mee.
Fox30

Bericht door Fox30 »

Zou het niet verstandig zijn om voor een korte periode een aanhangwagen te huren met een beweegbare vloer. Zo heeft de vorige eigenaar mijn RT naar mij thuis gebracht gezien er geen verzekering meer was en geen plaat.
Kijk eens op deze site.
karoshi

Bericht door karoshi »

Heb hier al 2 keer gehuurd en zijn echt degelijke trailers met lage opstap voor motor op te krijgen...

Misschien niet ECHT wat je zocht wanneer je het topic opende maar wel eens het bekijken waar denk ik.
gino1972

Bericht door gino1972 »

karoshi schreef:Heb hier al 2 keer gehuurd en zijn echt degelijke trailers met lage opstap voor motor op te krijgen...

Misschien niet ECHT wat je zocht wanneer je het topic opende maar wel eens het bekijken waar denk ik.
Zeker het bekijken waard. Prachtige aanhangwagens die met luchtbalgen op en neer gelaten worden maar aangezien ik mijn eigen aanhanger heb is dit niet echt waar ik naar op zoek ben. Zou de motor zeker op mijn eigen dubbelasser willen vervoeren.
Harald

Bericht door Harald »

Gino, we zullen is moeten afspreken denk ik, dan oefenen we dat ééns samen in :wink:
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

gino1972 schreef:Anderzijds de kantelklem waar enkel het voorwiel ingezet word. Als men dan de motor achteraan wat in de vering trekt zou die dan ook eventueel nog gaan schuiven links of rechts?
Simpel antwoord: JA :!:

Kijk je doet wat je wil, maar als je later die motor op zijn zij ziet liggen ga je héél véél spijt hebben dat je niet en paar gaatjes hebt willen boren in die vloer om dat u-profiel te bevestigen :cry: . Gaatjes die je achteraf gemakkelijk kan dichtmaken door die bouten gewoon terug te plaatsen als de goot eraf is :roll:

Die kantelklem zet dat voorwiel idd muurvast, maaaaaar vermits dat het balhoofd vlak achter of aan dat voorwiel zit, scharniert de motor achteraan naar waar hij wil en met riemen alleen hou je dat achterwiel héél moeilijk op zijn plaats.

Op de aanhanger rijden met iemand aan elke kant van de motor is toch wel echt een makkie, hoor. Veel succes in ieder geval :wink:

Plaats reactie