Problemen met batterij

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
stefvdc
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 mar 2007, 23:15
Locatie: Beitem
Contacteer:

Problemen met batterij

Bericht door stefvdc »

Ik kocht mij anderhalf jaar terug een GS1200.
Wreed content wat betreft het rijgedrag en rijcomfort van de machine.
Echter waar ik ondertussen niet meer kan mee lachen is het feit dat telkens mijn motor een vijftal dagen heeft stilgestaan, de batterij quasi leeg is, waardoor ik telkens de mannen van de VDAB mag oproepen !
Ik reed voorheen met Yamaha (drie modellen) en NOOIT heb ik een platte batterij gehad. Met mijn BMW al een vijftiental keer !!
Mijn BMW-dealer is op de hoogte van het probleem (batterij werd al twee maal vernieuwd ...) maar kan het probleem blijkbaar niet oplossen !
Mijn motorfiets staat telkens mooi binnen gestald, in een verwarmde garage, dus aan koude, kilte, ... kan het niet liggen.

Is dit probleem bij anderen gekend en zo ja wat kan er aan gedaan worden ?

PS : als mijn motorfiets voor langere tijd blijft binnenstaan leg ik de lader (BMW) aan, echter als ik - zoals nu - de moto gedurende slechts een vijftal dagen niet gebruik doe ik dit niet ...

What the F**K is wrong ?
Oneshark
Berichten: 804
Lid geworden op: 09 jul 2005, 18:10
Locatie: nie ver van de leie

Bericht door Oneshark »

Stef, = lader wel OK ?

Onlangs prob gehad met laden via Optimate III, na controle
bleek de fiche van de oplader slecht contact door te geven.
Grts. :roll:
Lid BMW MC Vl
Once coconuts always nuts.
stefvdc
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 mar 2007, 23:15
Locatie: Beitem
Contacteer:

Bericht door stefvdc »

De lader is in orde ... ik legde de moto deze middag (na het niet willen starten) 30 min. aan de BMW-lader en daarna startte de motor zonder problemen op ...
30 min. is eigenlijk niet veel, maar eigenlijk zou dit voor een moto van nog geen twee jaar oud en nauwelijks kilometers (12000) niet mogen naar mijn bescheiden mening !
WALTER GSAdventure
Berichten: 372
Lid geworden op: 28 sep 2004, 14:12
Woonplaats: MINDERHOUT
Locatie: MINDERHOUT HOOGSTRATEN

Bericht door WALTER GSAdventure »

Batterij defekt. Komt soms voor. :cry:
BMW 1200 GSA, 1150 GSA, nu 1250 GSA VAN 2019
De ene is uiterst LINKS, de andere uiterst RECHTS, en ik zit er op, en laat ze werken.
JH.
Berichten: 3875
Lid geworden op: 24 feb 2006, 22:20
Locatie: rOeSeLaRe
Contacteer:

Bericht door JH. »

stefvdc schreef:De lader is in orde ... ik legde de moto deze middag (na het niet willen starten) 30 min. aan de BMW-lader en daarna startte de motor zonder problemen op ...
30 min. is eigenlijk niet veel, maar eigenlijk zou dit voor een moto van nog geen twee jaar oud en nauwelijks kilometers (12000) niet mogen naar mijn bescheiden mening !

hangt ervan af hoe je dit bekijkt....

Motoren die maar 6000km per jaar bollen hebben dikwijls met meer problemen te kampen dan deze die er 60000 per jaar doen...

Je batterij laadt nauwelijks op tijdens het rijden omdat deze telkens van heel diep moet opgehaald worden. Meestal zijn het dan nog rustige ritjes, die meer batterijkracht vergen dan lange ritten zonder veel remmen enzo.

Neem nu de banden...

Een splinternieuwe band die ruim een half jaar niet gereden heeft zal rapper slijten dan eentje die wekelijks ronddraait...

Je denkt dan... mijn banden zijn nog goed, maar in feite zijn ze aan het versterven...

Tevens heb je nog de benzine die na een tijdje in de tank zonder te mengen met nieuwe benzine.... "slecht" wordt... wat weer extra kosten met zich meebrengt op termijn.

Kortom:

een motor die maar om de veertien dagen van stal komt, komt dikwijls duurder uit in onderhoudt zoals batterijen, banden, olieverbruik.. dan eentje dat dagelijks op de baan komt.
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
S.
Berichten: 148
Lid geworden op: 04 aug 2005, 17:34
Woonplaats: Waasmunster
Locatie: Oost Vlaanderen

Bericht door S. »

ja ja klopt allemaal maar als men vooraf exact de zelfde rijgewoontes had en de Jappen hadden er geen probleem mee dat is er toch wel iets aan de hand hé?
Het moet me toch van het hart dat ik nog nooit batterijproblemen gekend had tot ik een BMW is huis heb gehaald. Begrijp me niet verkeerd, de voordelen wegen niet op tegen de nadelen maar het is en blijft toch een veel gehoord verhaal dat je maar beter bij aankoop van een (nieuwe) bmw er onmiddellijk een lader bijkoopt...
En for the record, ik weet dat een dikke twin redelijk wat juice nodig heeft om alles op gang te trekken maar een VTR, Varadero & andere Vstrom toestanden moeten dit ook.
OFrank
Berichten: 114
Lid geworden op: 04 nov 2005, 18:41

Batterij

Bericht door OFrank »

Moet ook bekennen dat de batterij van de GS toch aanzienlijk zwak is. Ik doe dagelijks een 60-tal km en vooral bij koud weer blijkt dit niet voldoende te zijn om die energiedoos op peil te houden.
Wekelijks moet ik de lader aanleggen.
Ik heb dan, helaas, nog de lader van BMW gekocht, waar ik ook heel wat problemen met had. De software van mijn GS (nog geen 6 maanden oud) had een update nodig om de lader te kunnen laten functioneren, waar Raf's motorshop ook nog kosten voor aanrekende. Een zwaardere batterij zou geen overbodige luxe zijn
JH.
Berichten: 3875
Lid geworden op: 24 feb 2006, 22:20
Locatie: rOeSeLaRe
Contacteer:

Bericht door JH. »

alles slikt energie...

extra lichtjes
abs


noem maar op
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
edm0004
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 sep 2006, 16:46
Locatie: Gent

Bericht door edm0004 »

Hallo,
Ik rijd reeds 15 j met boxers (11j r1100rs, 2j r1100rt en nu 2j r1200gs)
nog nooit heb ik problemen gehad met de batterijen. Mijn rs: 8 jaar zonder problemen, rt 2j geen problemen en nu met den gs ook geen problemen.
Ik rijd soms ook niet gedurende 4 weken, nog nooit een tweede maal moeten starten steeds direkt weg. De motor staat in een vochtige onverwarmde grote garage....
Heb ik dan geluk??
Is er een alarm op je moto geplaatst?.....dan is dit mogelijk, mijn broer heeft z'n bmw daarvoor weggedaan....
groetjes erik
Alain GS
Berichten: 422
Lid geworden op: 05 jun 2005, 00:58
Locatie: Gent Statie (<GS !)

Alarm ! Een alarm !

Bericht door Alain GS »

Is zo goed als zeker aan het alarmsysteem te wijten. Een vriend van me heeft ook een 1200 GS, mét alarm en heeft nog niks anders dan batterijproblemen gehad. Zijne GS staat zelfs in zijne salon naast den TV ! Als dat geen verwend nest is. Mijn GS staat in een droge maar koude garage. Ik heb nog nooit problemen gehad met mijne GS, wat betreft batterij - en/of startproblemen :D . Mijne kameraad met zijne "salon-GS" al ettelijke keren stroomtroubels :? !
R 1200 GS K50 MJ 2015 Frozen dark blue metallic (since October 3 2014 ... :))
R 1200 GS K25 MU 2008 Silver grey met.(September 2008 - September 2014)
R 1200 GS K25 MJ 2005 Ocean blue metallic (September 2004 - september 2008)
K 75 RT 1993 (ex-police, since August 2007)
naftje
Berichten: 436
Lid geworden op: 14 feb 2007, 09:31
Woonplaats: Spanje

Bericht door naftje »

Als je GS voorzien is van een alarm, moet je't niet ver gaan zoeken.
Dit is geen GS-gebonden probleem. Vele motoren met alarm hebben dit probleem door de kleine accu, idem voor auto's die langere tijd stilstaan.
Er is natuurlijk nog altijd de mogelijkheid dat er nog een andere stroomverbruiker meehelpt de accu leeg te trekken, maar dat zou de mechanieker toch moeten zien aan het verbruik als alles uit staat.
groetjes, JP
kloon
Berichten: 59
Lid geworden op: 25 mar 2006, 17:54
Locatie: Lovendegem
Contacteer:

Bericht door kloon »

probeer anders een met een ampere meter te meten of er verbruik is als het kontact uit staat zo zal je direkt weten wie of wat je batterij leeg maakt.
GS1150 2006 Noorwegen , 2007 één dag Marokko , 2008 Marokko prachtig ! ,2009 Noordkaap , 2010 moskou-peking(trein), 2012 Oekraine;-)
stefvdc
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 mar 2007, 23:15
Locatie: Beitem
Contacteer:

Bericht door stefvdc »

Voor alle duidelijkheid : mijn GS bezit geen alarm ... dus daar kan het zeker niet aan liggen.
Voorlopig los ik het probleem op door mijn machientje telkens hij binnen staat aan de lader te leggen ... hopelijk komt er toch een oplossing.

Trouwens, een vriend heeft dezelfde GS als de mijne, 1 week ouder wel, en heeft hetzelfde probleem ...
Ik hoorde onlangs iemand bezig over Gel-batterijen, deze zouden minder vatbaar zijn voor ontladen ? Iemand daar al over gehoord ?
Rakthi
Berichten: 263
Lid geworden op: 28 sep 2004, 22:22
Locatie: niet hier

Bericht door Rakthi »

-=-
Laatst gewijzigd door Rakthi op 23 mar 2011, 11:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Dirk Pauwels
Berichten: 4703
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Bericht door Dirk Pauwels »

Ook nog geen start/batterij problemen gehad. als er al nieuwe batterijen gemonteerd zijn (2 blijkbaar?) dan zit je met een serieuze stroomverbruiker. Dat moet BMW dan maar oplossen. Zijn er electrische accessoires gemonteerd?
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Toedel
Berichten: 621
Lid geworden op: 19 nov 2005, 23:17

Bericht door Toedel »

Hello, had hetzelfde probleem, batterij om zeep na 33000 km en 21 maand. Motor staat dus nooit lang stil. Heb batterij door Hawker Odyssey vervangen, geen problemen meer, verschil is aanzienlijk. Sindsdien ook geen knipperend ABS lampje meer. Thx BMW ! :roll:
Met een bikersgroet,
Toedel ;-)
(165.000km op R1200GS).

Whatever floats your boat is fine by me, as long as it isn't a battleship.
George Michael
Berichten: 437
Lid geworden op: 26 nov 2005, 09:55
Locatie: Provincie Utrecht (NL)

Bericht door George Michael »

Lees inderdaad vaker dat BMW-alarm stroom vreet. Heb zelf een Red Alert op mijn RT. Geen probleem. Heb een gelaccu met 19 Ah. Gebruikt de Optimate zelden, eigenlijk alleen tijdens de kerstvakantie als ik 2 weken vrij heb.
Zoals eerder gezegd:' Een BMW is gemaakt om mee te rijden'.
Honda PC800 / Honda Deauville / BMW R1150RT . . . What next: BMW R1200RT? / BMW R1200GSA? / Landrover Defender / Saab 9-3 Cabrio?
Plaats reactie