motorsteun Gamin Zumo niet waterdicht !!

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen rond GPS, de werking en de installatie ervan.

Moderator: GVN

Plaats reactie
geebee

motorsteun Gamin Zumo niet waterdicht !!

Bericht door geebee »

heb aan den lijve ondervonden dat de mount voor de zumo niet waterdicht is.. had mijn moto afgespoten met de tuinslang en achteraf bleek dat de mount vol water was gelopen en daardoor het printplaatje volledig is doorgebrand.. Dus jongens opgepast daarmee !!! het beste is een condoompje of iets dergelijks te plaatsen als je hem gaat afspuiten :-)
jo

Bericht door jo »

Dat moet toch een fabrikatiefout zijn want als een tuinslang al niet kan wat dan met een rit tijdens een fikse bui??? :shock: :shock: :shock:
r1200rt

Bericht door r1200rt »

hallo geebee, was dat met het afdekkapje erop of niet
peter
motorgroeten
JohanDB
Contacteer:

Bericht door JohanDB »

Water is inderdaad niet de beste vriend van de houder...en van de zumo.

Eninf, om een lang verhaal kort te maken: ik heb op een regendag het afdekkapje over de contacten op de houder vergeten plaatsen... de Zumo erop en rijden maar... (nog geen probleem)

2 dagen later de Zumo eraf en wat zie ik ? Corrosie op de contactpunten die voor de stroomvoorziening zorgen :shock: (ge weet wel, zoals op een batterij).

Met een borsteltje de corrosie van de houder verwijderd, no problem.
Met hetzelfde borsteltje de coorosie van de Zumo verwijderd... F*ck G*%£omme, da contactje gewoon WEG :shock: :evil: :evil:

Blijkt dat de contacten onderaan de Zumo van goud zijn (niet van goudwaarde, van écht goud dus). Dat is niet zo ongebruikelijk in de electronica vantegenwoordig maar water vreet dat dus nog sneller op dan koper.

Opletten dus en het kapje altijd over de contacten !!!

On topic : waterdicht is mijn houder altijd wel gebleken...
geebee

Bericht door geebee »

het afdekplaatje was er op ja.. heb hem meegegeven met de leverancier bij ons op't werk.En nu maar hopen dat hij geen weken weg is ! heb hem zelf is open gedaan en het contactlint dat van de printplaat naar de kleine contactjes gaat onderaan vertoonde 2 plaatsen waar het doorgebrand was.
dirkske

Bericht door dirkske »

JohanDB schreef:Water is inderdaad niet de beste vriend van de houder...en van de zumo.

.....................

Met hetzelfde borsteltje de coorosie van de Zumo verwijderd... F*ck G*%£omme, da contactje gewoon WEG :shock: :evil: :evil:

Blijkt dat de contacten onderaan de Zumo van goud zijn (niet van goudwaarde, van écht goud dus). Dat is niet zo ongebruikelijk in de electronica vantegenwoordig maar water vreet dat dus nog sneller op dan koper.
Goud corrodeerd niet, en water lost geen goud op, 't zou mooi zijn, effe met je ?ring in het water onder de douche o.i.d. en hij zou weg zijn, dat klopt niet hoor. :shock:

Goud wordt in de elektronica gebruikt als bedekkingslaag (overblazen) speciaal om geen corrosie te hebben, onder dat goudlaagje zit wel een ander metaal. Je zal misschien iets te naarstig geweest zijn, en de contaktpunten afgebroken hebben, denk ik he :?
Hoe je dat moet oplossen, daar zal wel enig demonteerwerk bij komen kijken. Ik wens je in ieder geval succes toe.
JohanDB
Contacteer:

Bericht door JohanDB »

dirkske schreef:
JohanDB schreef:Water is inderdaad niet de beste vriend van de houder...en van de zumo.

.....................

Goud corrodeerd niet, en water lost geen goud op, 't zou mooi zijn, effe met je ?ring in het water onder de douche o.i.d. en hij zou weg zijn, dat klopt niet hoor. :shock:

Goud wordt in de elektronica gebruikt als bedekkingslaag (overblazen) speciaal om geen corrosie te hebben, onder dat goudlaagje zit wel een ander metaal. Je zal misschien iets te naarstig geweest zijn, en de contaktpunten afgebroken hebben, denk ik he :?
Wel bedankt Dirkske :wink:

Ja, hoe die contacten in mekaar zitten weet ik ook niet, maar ze zeiden iets van goud, daarmee :lol: Feit is dat het boelke al weggerot was nog voor ik er ene vinger zelf had aan uitgestoken. Dat merkte ik in de autohouder toen de Zumo meermaals z'n stroom leek te verliezen (en ik maar waggelen met die stekker :roll: )

Ondertussen bericht gekregen dat er een nagelnieuwe Zumo voor mij klaar ligt :lol: JOEPIEE :lol:
Hoe je dat moet oplossen, daar zal wel enig demonteerwerk bij komen kijken. Ik wens je in ieder geval succes toe.
Mike Spike

Bericht door Mike Spike »

Begrijp dit ook niet goed,goud is een edel metaal en reageert helemaal niet met water !(Gevonden op een andere site .)

"Gouden contacten zijn om te voorkomen dat oxidatie de electrische geleiding verhinderd. Dat is alles. Goud is een edelmetaal weet je wel ? Edeler dan zilver in ieder geval, dus worden de contactpunten niet aangetast, en blijft het contact optimaal.

Misschien een constructiefoutje ??
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

"verguld" is de juiste term
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
OlivierToebosch

Re: motorsteun Gamin Zumo niet waterdicht !!

Bericht door OlivierToebosch »

geebee schreef:heb aan den lijve ondervonden dat de mount voor de zumo niet waterdicht is.. had mijn moto afgespoten met de tuinslang en achteraf bleek dat de mount vol water was gelopen en daardoor het printplaatje volledig is doorgebrand.. Dus jongens opgepast daarmee !!! het beste is een condoompje of iets dergelijks te plaatsen als je hem gaat afspuiten :-)
waterdichtheid bestaat in verschillende gradaties. zie ook hier : http://www.interpower.com/ic/IP_codes_info.asp

Even de IP graad van het toestel nakijken, vooraleer je het onder hoge druk afspuit!
Groetjes,

Olivier Toebosch
natuurlijk lid!
Plaats reactie