R1100S

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Berre

R1100S

Bericht door Berre »

Yep, vind hem gewoon bloedmooi en na een weekje op een 1150GS moet ik zeggen dat die mij niet overtuigd heeft (tov mijn R1100R). Heb met een S ook al eens proefgereden en vind de zithouding aangenamer. Kortom, ik wil dus voor een S gaan. Zijn er forummers die met een S al redelijk wat km gedaan hebben en die me (buiten twinspark) de voor-en nadelen kunnen geven van de pre 2002 modellen tov van die daarna? De beurs is niet zo groot dus de voorkeur gaat naar een model 1999-2001 dat betaalbaar is. De meeste hebben echter rond de 40.000 km. Is dat een probleem? Met mijn R1100R heb ik er 78.000 en hij is nog altijd toppie. Kan dat met een S ook?
Laatst gewijzigd door Berre op 20 jan 2007, 17:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Wingman X
Contacteer:

Bericht door Wingman X »

Hoi,
Waarom niet? Als hij deftig en regelmatig is onderhouden, en regelmatig is gebruikt is er geen enkele reden waarom veen kilometertjes een probleem zijn... Er rijden talrijke 1100-blokken rond met +100.000 en zelfs +200.000 :D

Xavier
:grin: Ninja's Machen Keine Witze !
Berre

Bericht door Berre »

Heb ik ook al gelezen over RT's en R's en RS'sen maar eigenlijk nog nooit een S tegengekomen met zoveel km op de teller.
bartman

Bericht door bartman »

Jeep

Wat zijn nu in godsnaam 40000 km met een bmw. Als met die S niet geraced is en goed onderhouden kan dat zeker geen kwaad.

Ik zie liever een BMW (ook een s) met wat meer km dan eentje van
bv. 7 jaar en maar 20000 km op de tellers. Anders komt het bij mij verdacht over ...

Bartman
Berre

Bericht door Berre »

Ok, km zullen dan wel geen probleem vormen. Hoe zit het met de verschillen in types ABS want daar heb ik helemaal geen kaas van gegeten. Het zouden verschillende types zijn naargelang het bouwjaar. Maar hoe dat juist zit. Mijn voorkeur gaat trouwens uit naar de deze
http://www.kapaza.be/detail/4251742/BMW ... _2001.html

en den deze
http://www.2dehands.be/bmw-r1100s-in-pe ... r&start=15

Maar een overstap naar Honda (vfr 800Fi) is ook niet uitgesloten. Laten we dus gewoon zeggen dat ik het nog niet weet en zeker nog moet wachten tot mijn R1100R verkocht is... wordt vervolgd
Bobby Ewing

Bericht door Bobby Ewing »

Koop die S , verdikke!

Ik kom van een VFR en -hoewel dat een sublieme moto is- rijd ik doodgraag met mijnen S.

Het gaat er immers heel anders aan toe dan op de vfr.
En die facturen van zo'n vfr onderhoud zijn ook niet mis hoor...plus ketting etc...
ondertss. 45dkm. op de teller , en mijn god , wat zou er gaan mankeren.(zelf al enkele keren op circuit geweest zonder echter te gaan beulen)
Succes!
Berre

Bericht door Berre »

Aha, een kenner met ervaring. Van welke VFR kom je en hoeveel km heb je ermee gereden? En wat vind jij de plussen en minnen van beide motoren?
Don Quichot

Bericht door Don Quichot »

Berre schreef:Aha, een kenner met ervaring. Van welke VFR kom je en hoeveel km heb je ermee gereden? En wat vind jij de plussen en minnen van beide motoren?
Ik kom ook van de VFR af maar rijdt sinds sept 2006 op een 1100S met abs verhoogd stuur en sportvering.
Maar zoals ik beschreef heb ik voordien op 2 VFR,s gereden de 1e was een 750F nieuw gekocht in 1995 en 35000km zonder problemen gereden.
Den 2e was een RC36 een 800FI (geen V tech)ook nieuw gekocht in 2000 en 38000km probleem loos mee gereden van mij geen enkel kwaad woord over een VFR want het zijn hele fijne fietsen.
De verschillen zijn oa BMW heeft een hoog koppel bij laag toerental de Honda moet je wat meer op toeren houden om lekker vlot uit een bocht te komen.
Cardan min of meer onderhouds vrij,ik deed +/- 25000 km met ketting/tandwielen op de vfr en dan moest ik om de 700 a 750 km smeren.
Laatste ketting/tandwielen incl montage zo,n 255 euro.
Bij de S moet ik soms wat olie bij vullen (100 a 150cc)met de vfr nog nooit een druppel bijgevuld.
Persoonlijk vind ik de VFR fijner schakelen dan de S en zeker als de motor nog koud is dan gaat met de S wat stroever.
De cockpit is op een VFR wat meer uitgebreid zoals een buiten temp- en benzine meter.
De afwerking staat bij beide op een hoog pijl,kortom ga met beide eerst eens een proefrit maken en zet dan alles voor jezelf op een rijtje.
Ik heb nu wat plussen en minnen aangehaald maar ga vooral van je eigen gevoel uit want JIJ moet er oprijden.
Veel suc6 en kijken is soms leuker dan kopen met al de voorpret die er aan vooraf gaat.

Gr:Leo
Berre

Bericht door Berre »

ok, bedankt. Heb er ondertussen een proefrit met de VFR opzitten en dat viel heel erg goed mee. Twee minpunten: windbescherming aan 130+ en bagagemogelijkheden. Van het mindere koppel heb ik eigenlijk niet veel gemerkt (tov mijn R1100R).
Als het nog eens een paar dagen droog is (anders krijg ik hem niet mee), staat er een testrit met de R1100S op het programma. Is wel uitgerust met een comfortruit.
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

in M&T
staat de R1100S bij 2dehands kopen
:idea:
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Berre

Bericht door Berre »

Yep, heb 'm al gekocht en artikel al gelezen... Komt er toch weer goed uit
Don Quichot

Bericht door Don Quichot »

Berre schreef:Yep, heb 'm al gekocht en artikel al gelezen... Komt er toch weer goed uit
Gefelicitaart met je nieuwe aanwinst hoop dat je er veel plezier mee hebt.
LOMAX

Bericht door LOMAX »

Iron redskin schreef:
Berre schreef:Yep, heb 'm al gekocht en artikel al gelezen... Komt er toch weer goed uit
Gefelicitaart met je nieuwe aanwinst hoop dat je er veel plezier mee hebt.
Ik denk dat 'm het boekje heeft gekocht... :wink:
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

of beide.. :roll:
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
Berre

Bericht door Berre »

Heb idd alleen het boekje gekocht... zou er iemand niet alleen interesse hebben maar ook degelijk overgaan tot aankoop van mijn R1100R, dan stond er al een andere :wink:
Berre

Bericht door Berre »

Gisteren test gereden met een BMW R1100S omdat ik twijfel(de) tussen de BMW en een VFR (98-01). Na exact 54km heb ik hem al terug gebracht want ik vond het maar niks en was blij dat ik terug op mijn R1100R zat.
De S is een echte powermachine. Vanaf 2000 toeren trekt hij de kasseien uit de grond maar aan 7500 is het gedaan met de "pret". Ik mag misschien een watje zijn maar op de S voelde ik me totaal niet zeker. Ik had geen gevoel met de weg en ook steeds de indruk dat de voorkant alleen rechtdoor wou. Misschien niet genoeg rijervaring (50.000km op 3 jaar). Na 20 meter lag ik trouwens al bijna op mijn gezicht omdat de achterkant spontaan uitbrak bij het links afslaan. Op erg slechte betonbaan hield hij ook zijn lijn niet en "dokkerde" richting buitenkant bocht (aan 120km/h).
Begin er zelfs aan te denken om gewoon verder te gaan op de R1100R omdat er tot nu toe nog maar weinig motoren zijn die me evenveel rijplezier kunnen geven. Tot nu toe alleen een VFR 98-01...
11rt

Bericht door 11rt »

Verstandige man ben je :-)
Eerst proefrijden ,dan beslissen .Wat mooi lijkt kan tegenvallen .
Dus gewoon doorrijden met je huidige motor ,waarom niet .
En later ,weer na lange ,of korte :-) proefrit ,kan je nog veranderen.

Persoonlijk vond/vind ik de K1100RS een sportmoto met een heel mooie tijdloze en zeer elegante lijn.Goede viercylinder trouwens,enz...Maar de zithouding lag me ook niet,zeker op kleinere wegen.Ik vond het zelf jammer ,maar bleef bij de R reeks.(R1100GS en nu RT).
Koppel!!

Bericht door Koppel!! »

YOO

Probeer is een R1150R, zeer ondergewaardeerde stuurmachine, met meer dan voldoende comfort, en niet zo sportief gericht als de R1100S.

Heb zelf met een R1100R gereden, en m'n maat z'n R1150R ervaarde ik als de véél verbeterde versie ervan, zonder weer heel anders te zijn.

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
CAT

Bericht door CAT »

Berre schreef:". Ik mag misschien een watje zijn maar op de S voelde ik me totaal niet zeker. Ik had geen gevoel met de weg en ook steeds de indruk dat de voorkant alleen rechtdoor wou. Misschien niet genoeg rijervaring (50.000km op 3 jaar). Na 20 meter lag ik trouwens al bijna op mijn gezicht omdat de achterkant spontaan uitbrak bij het links afslaan. Op erg slechte betonbaan hield hij ook zijn lijn niet en "dokkerde" richting buitenkant bocht (aan 120km/h).
Nog niets van gemerkt? Kwa power valt het allemaal wel mee. Je moet dan eens op een > 130 pk machine zitten. Kdenk dat 50 km een beetje weinig is om aan een ander type machine te wennen. Als ik in de winter 5 maand alleen R1100S heb gereden en kruip in de zomer terug op mijn Duc, heb ik verschillende dagen nodig om terug in te rijden. Niet te snel opgeven als je hem graag ziet. Misschien een dagtripje doen?
Epica rocks my world
SBK_Mario

Bericht door SBK_Mario »

Berre,

Heb 10 jaar op VFR gereden zowel met als zonder V-tec.Ben in november gaan proefrijden met R 1200 S(2X trip van 100 km) en was na wat gewenning direct verkocht.Ik heb nu al meer dan 5000 km en nog geen minuut spijt van mijn aankoop.Het enige wat op de VFR V-Tec beter was is de wind(-regen)bescherming.Eens je deze moto gewoon bent wil je geen andere meer.Zithouding valt heel goed mee en het bochtgedrag is subliem stukken beter dan op de honda.Ik moet er eerlijkheidshalve bijzeggen dat er Ôhlins vering onder zitten.Probeer eens een testrit te versieren van enkele uren mss dat je dan een beter gevoel krijgt. :D
Raketman
Contacteer:

Bericht door Raketman »

Berre schreef: Ik had geen gevoel met de weg en ook steeds de indruk dat de voorkant alleen rechtdoor wou. Misschien niet genoeg rijervaring (50.000km op 3 jaar). Na 20 meter lag ik trouwens al bijna op mijn gezicht omdat de achterkant spontaan uitbrak bij het links afslaan. Op erg slechte betonbaan hield hij ook zijn lijn niet en "dokkerde" richting buitenkant bocht (aan 120km/h).
Ik ken niet veel motoren die NIET naar de buitenkant dokkeren aan 120 km/h op een erg slechte betonbaan.
Dat je geen gevoel hebt met de voorkant is zowat typerend voor elke telelever-ophanging. Een paar knoppen afzetten en gewoon laten doen helpt meestal het best.

't Is toch ook niet direct hetgeen ik mij herinner van een testrit met een R1100S. Strak maar neutraal sturen, veel grondspeling, baanvast zijn begrippen die mij wel bijgebleven zijn. Was de bandenspanning wel in orde ?
Nil volentibus arduum
Hanzy_S

Bericht door Hanzy_S »

spaar en ga voor een 12s! Ge zult uw geluk niet op kunnen.

Over testrijden:
50 km is te weinig.
Om een motor een beetje te leren kennen moet je rekenen op een 1000 tal km en dan nog.
Probeer er eentje een ganse dag mee te krijgen om er een idee van te krijgen. Een beetje dealer zal dit wel toestaan.
Dat je er na die dag niet volledig mee weg bent vind ik persoonlijk heel aangenaam. Ik was verkocht na de testrit van een dag,aangenaam rijden, maar veel meer kon ik er niet van zeggen. Ben nu 3000 km verder met mijn eigen sje en moet zeggen dat ik het me nog geen seconde heb beklaagt. Hij stuurt fantastisch, ook op langere afstanden.
enz......... (van liefde gesproken :lol: :oops: )
Moraal van het verhaal: een testrit zegt iets maar niet alles.
[ s ]R1100R[ /s ]
R1200S
Afbeelding
Berre

Bericht door Berre »

Ok, het zal wel allemaal een kwestie van gewenning zijn, maar ik had op de S helemaal geen leuk/lekker/aangenaam gevoel. Het zou kunnen dat dat nog komt, maar dat risico neem ik liever niet. Ik had hem trouwens voor een halve dag meegekregen hoor, maar ik was het na die 50km eigenlijk al beu om op die motor te zitten. En dat had ik op de VFR niet.

Een 1200GS lijkt idd een goede optie, maar die is ongeveer 2X mijn budget...

Ik heb vorig jaar ook de kans gehad een maand op een K1200RS te rijden. en dat viel eigenlijk beter mee dan de S (en die heeft toch ettelijke pk's minder). Ik vind het vrijkomen van de kracht erg bruut bij een S en vind de K1200RS op dat vlak aangenamer. Is natuurlijk een heel ander type motor. Ik kan hem nu ook voor een prikje kopen (is nl familie) maar moet alweer zeggen dat de VFR (voor mij althans) een aangenamere zithouding heeft (ieder zijn postuur natuurlijk)... Dus de kans dat het een VFR wordt is erg groot. Maar dan moet eerst de R verkocht. En die doet het nog errrg goed! Zou alleen iets sportievere zithouding willen (beter voor mijn rug).
Koppel!!

Bericht door Koppel!! »

YOO
Koppel!! schreef:YOO

Probeer is een R1150R, zeer ondergewaardeerde stuurmachine, met meer dan voldoende comfort, en niet zo sportief gericht als de R1100S.

Heb zelf met een R1100R gereden, en m'n maat z'n R1150R ervaarde ik als de véél verbeterde versie ervan, zonder weer heel anders te zijn.

Grtz, Philip!
Euh, didn't I say this out loud :roll: :wink:

Nogmaals, Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
1100Ske

R1100S

Bericht door 1100Ske »

Rijd nu + 2 jaar met een S (voorheen Kawa ZR 750), 42000 Km waarvan 20000 door mij en kan er het volgende over zeggen:
Vraagt redelijk veel tijd om aan de rijeigenschappen te wennen, zeker als je van een niet-BMW overstapt. Bij traag rijden moet je de motor soms tegenhouden of hij valt zo om in de bocht. Evenzo is het wennen aan de enorme werking van de krukas, echt voelbaar bij traag rijden en parkeermaneuvers. Echt werken met de koppeling dan om schokkend rijden te vermijden. Handig is ie dan niet, zeker niet als je zoals ik maar 161 cm meet. Stap dan liever af voor alle zekerheid. Verlaagd zadel van Wunderlich gemonteerd, beter maar geen wonder natuurlijk. Met wat meer beenlengte niet zo'n probleem denk ik. Heb hem al eens en plein public moeten neerleggen en niet goed voor het ego en zelfvertrouwen. Gelukkig geen schade op wat krassen na dan op cylinderbescherming. Ook lijkt mij het opgegeven gewicht niet heel juist, voelt veel zwaarder aan.
De verlichting is ook voor verbetering vatbaar. Lichtbundel vertoont een donkere vlek recht voor je bij dimlicht. Denk er aan om een extra lamp te plaatsen tussen de vorkpotenvan Wunderlich. Binnenspatbord is ook geen luxe om achterveer proper te houden. Iemand eentje te koop???
Positief is dan het ruime koppel, al hou ik hem liefst boven de 3000 toeren. Vanaf 4000 kracht voldoende al begint ie pas echt aan de kar te sleuren boven de 5500. In combinatie met Laseruitlaten en katvervanger geeft ie dan een verslavend gebrul (opletten voor de portemonnee...), van dipje tussen 6 en 7000 niks te merken. Je trekt hem zo tot aan de begrenzer. Bij gaslossen serieuse knallen en zelfs vlam in de pijp. Jammer dat er hier zo weinig tunnels zijn... Verbruik ligt tussen 6 en 7,5 L/100 Km. Tank afwisselend 95 en 98. Cardanreacties voel je natuurlijk wel al zijn die mits het wat opschroeven van de vering redelijk weg te werken. Remmen werken prima, stopkracht genoeg en in combinatie met ABS geeft dit veel vertrouwen , ook bij regenweer. Stabiliteit van het geheel is enorm, zowel rechtuit (zelfs bij hoge snelheid) als in bochten. Eens op koers moeilijk van de wijs te brengen. Vraagt wel stevige hand bij snelle links-rechtscombinaties. Windbescherming is okee, geen toerder maar 150+ gemakkelijk aan te houden, bovenlichaam wordt dan wat opgetild wat druk op polsen verlicht.
Ondanks de negatieve kanten rijd ik er zeer graag mee, het schudt en beeft, het leeft en je hebt er steeds beziens mee. Was er verliefd op vanaf de eerste meters. Vriendin rijdt ook mee en zit er zelfs zo relax op dat ze durft indommelen bij rustig toeren.
Enfin, een echte addict dus.
Plaats reactie