ideaal toerental

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
swim

ideaal toerental

Bericht door swim »

Dag allemaal,

Ik heb sinds januari een r1150rt van 2003 :D en heb een vraagje i.v.m. het ideale toerental voor mijn rtje :
Bij welk toerental kan men het beste een tandje bij of afschakelen ?
Op het gehoor afgaande rijd ik graag aan 3000 à 3500 rpm, maar ergens las ik dat je een boxer beter op 4000 rpm laat draaien.
Kan het kwaad als je het liever wat zachter aandoet ?
Ik had vroeger een Honda (geen commentaar, 't was een leuke fiets) en die draaide het lekkerste op 5000 rpm.
Alvast bedankt voor jullie reacties.

Swim
Keep on running (with a beemer) on the free way !
GSven

Bericht door GSven »

Je huidige techniek lijkt me best in orde.
Als je aan een kleine 3000 toeren zwaar aan het gas gaat hangen, vindt de boxer dat niet persé leuk. Maar rustig optrekken is geen probleem. Als het wat vinniger mag, is 4000 plezanter rijden.

Als je Honda een 4-cilinder was, die draaien nu eenmaal sneller rond. En de rode zone ligt ook wat verder.
GSven Afbeelding
ex-C1, ex-Dylan, ex-Deauville 650, ex-R1150GS : +/- 50K of fun Now on 12RT
lid BMW MC VL

Dit profiel wordt niet meer gebruikt. Om me te mailen, zoek naar Sven 12RT
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

Goed bezig zo... op een verantwoord, rustige wijze.

Niks forceren, maar toch een mooie 3500 toeren is perfect voor een aangename rijstijl, naar de vlottere kant,... zonder uitschieters.
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

Zolang je niet té veel en té lang onder die 3.000 gaat, ben je goed bezig :wink:
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
Hanzy_S

Bericht door Hanzy_S »

Wat kan er mis zijn om op een lange weg aan een constante snelheid van 90 km/h in een lage 6e rond 2900 rpm te rijden?

'k zal zelfs nog meer zeggen. Eens de snelheid bereikt laat ik hem altijd rond 2800 rpm lopen.
[ s ]R1100R[ /s ]
R1200S
Afbeelding
Tuxdelux

Re: ideaal toerental

Bericht door Tuxdelux »

swim schreef:Dag allemaal,

Ik heb sinds januari een r1150rt van 2003 :D en heb een vraagje i.v.m. het ideale toerental voor mijn rtje :
Bij welk toerental kan men het beste een tandje bij of afschakelen ?
Op het gehoor afgaande rijd ik graag aan 3000 à 3500 rpm, maar ergens las ik dat je een boxer beter op 4000 rpm laat draaien.
Kan het kwaad als je het liever wat zachter aandoet ?
Ik had vroeger een Honda (geen commentaar, 't was een leuke fiets) en die draaide het lekkerste op 5000 rpm.
Alvast bedankt voor jullie reacties.

Swim
Keep on running (with a beemer) on the free way !
Ik vind dat mijne GS 1200 nogal RAUW loopt iets boven de 4000 toeren. Daarbij komt dat juist bij dit toerental de 120/uur ligt in 6e + veel te veel turbulenties vanaf 100km/uur..... Als ge dus ne rooie GS op de eerste band tegenkomt ...
Geef mij maar de binnenwegskes.
En ja , tussen 3000 en 4000 loopt hij het beste. Boven de 5000 doet het precies pijn.
Grts,
Tux.
JüRgen
Moderator
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

Hanzy_S schreef:Wat kan er mis zijn om op een lange weg aan een constante snelheid van 90 km/h in een lage 6e rond 2900 rpm te rijden?

'k zal zelfs nog meer zeggen. Eens de snelheid bereikt laat ik hem altijd rond 2800 rpm lopen.
Als je aan 2900rpm gaat doortrekken met belading, zal je gelijk wel merken dat het blok dat niet leuk zal vinden, je gaat "zuigerkantelen" en dat is niet bevorderlijk voor de levensduur, dus cruisen JA, aan het gas hangen, NEEN, liever even eentje terugschakelen. Uiteraard telt hier ook de wet van de gewichten, hoe zwaarder de motorfiets met belading, hoe minder leuk ie het gaat vinden :wink:
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie